Hier het beloofde verslag:
Het was stevig aan de bak maar dat is al beschreven, ik had een soort rampenochtend na de start de één na de andere situatie ontstond:
- gennakker code zero welke op het dek had gelegd spoelde over boord.
Dit was de schuld van BK die een post had gestuurd met een zeer vriendelijke wind.
Ondanks borging met vier lijntjes sleepte dat gevaarte mee door het water.
Ding is te zwaar om te bergen aan de lijzijde van de boot met een bootsnelheid van op dat moment 4.5 knts, kwam een ruimer rak en daar kon ik hem bergen d.w.z. deels over de reling getrokken.
Kost heel veel energie dit soort acties
Goed zat weer in het stoeltje en haalde toen mijn vriend Michel in de inhaalmanoevre ging hem te langzaam en hij riep mij, man schiet toch op met die boot.
Had het op dat moment reuze naar mijn zin.
Boot stond op de automaat en deed opdruk oefeningen op het dek om de bemanning van de Beauty een klein beetje te irriteren.
Daarna naar binnen om een broodje te smeren, ga weer naar de kuip en daar voltrekt zich een bijna aanvaring met de Beauty, automaat was helemaal de weg kwijt.
Als een dolle probeer ik weer controle over de boot te krijgen met de nodige krachttermen.
Ga met fok bak helemaal de mist in, Beauty ligt weer honderden meters voor.
Het is een raadsel waarom die automaat op hol sloeg, misschien ben ik over een oude visserschuit gezeild van de vm Zuiderzee waar boze geesten in huisten.
Beauty weer ingehaald en mijn excuses aangeboden dat was prima maar moest wederom snel wegwezen van de schipper.
Denk we hebben alles weer gehad maar nee hoor, stuurautomaat heeft moeite met de zware windstooten en verbruikt daardoor veel energie, pats plotter gaat uit.
Zonder plotter heb je een groot probleem met dit soort wedstrijden, zeker in zware buien met een zicht van nog geen honderd meter, ga zelf sturen en de plotter doet het weer.
Volgend probleem sturen kost veel kracht in deze korte golfslag, en je moet aanwezig blijven achter het stuurwiel, boordspanning was wel oké maar de plotter en stuurautomaat hebben dezelfde groep.
Heb dus bijna de hele rit gestuurd, maar dat moest ook omdat de stuurautomaat het ook niet trok.
Voor de windse rakken had ik het benauwd, de koerlijn lag exact binnen de wind en dan moet je aan de bak in die golfslag, sta nooit staande te sturen maar dan wel.
Bij het ingaan van het laatste voor de windse rak (15 knopen) had ik een spi aan de horizon verwacht
van de Beauty, ze hadden drie spi's aan boord daar hadden ze mij kunnen pakken omdat de wind ook een beetje wegviel, reden heb ik gelezen.
Was blij weer heelhuids de UK 10 te begroeten, heerlijk om dan de zeilen te strijken.
In Urk hebben ze mij geprobeerd godsdienstig te maken, d.m.v. een gesprek en een folder, Michel was erbij
Dat was het weer tot de volgende aflevering, en nogmaals hartelijk bedankt voor de aandacht die wij (Bres versus Beauty) hebben gekregen.
Het grootzeil op de Bres is inderdaad super vlak, daardoor kun je de boot bij harde wind gewoon tegen de wind aan laten leunen, ben behoorlijk wat keer uit het roer gelopen (halve wind), knik in schoot en dan ging het wel weer, heb maar 1 rif maar dan blijft er niets meer over van het grootzeil vandaar.
Was een mooi reisje goed voor de armspieren