Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 75 & 30Mijls

75 & 30Mijls 17 aug 2019 10:08 #1073657

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
duit schreef :
Jedre schreef :Als jouw derde rif gelijk is aan 2 bij conventioneel ruig, dan denk ik dat je bij 20 knopen het kruisen eens moet proberen met 2 riffen. Dan op zijn hoogst met de overloop spelen. Lengte achterlijk geeft namelijk een bak hoogte en power. Dit in combinatie met een h.a. voor zou je echt meer moeten opleveren als er golfjes staan.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
We voeren met 2e rif en HA....


Ik haak even in op wat beauty als laatste schreef

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 17 aug 2019 10:12 #1073659

AlberthusMagnus schreef :
Team Gemene Deler gaat op dinsdag 20 aug ook een poging wagen.
Het moest er maar eens een keer van komen.


Nu maar eens bepalen op wat voor onchristelijk uur we moeten vertrekken...
hebje ook naar as maandag gekeken? Is voor de tapas 1,15 uur sneller dan dinsdag. En gewoon netjes om 9 uur weg
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 17 aug 2019 10:13 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 17 aug 2019 10:13 #1073660

ga jij maandag Roos?
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 17 aug 2019 10:13 #1073661

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
@BK

Ik wil het ook blijven snappen dus ik ben blij met je vraag.
Laatst bewerkt: 17 aug 2019 10:20 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 17 aug 2019 10:16 #1073665

duit schreef :
Jedre schreef :
Als jouw derde rif gelijk is aan 2 bij conventioneel ruig, dan denk ik dat je bij 20 knopen het kruisen eens moet proberen met 2 riffen. Dan op zijn hoogst met de overloop spelen. Lengte achterlijk geeft namelijk een bak hoogte en power. Dit in combinatie met een h.a. voor zou je echt meer moeten opleveren als er golfjes staan.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

We voeren met 2e rif en HA....

3e rif bedoelt Jedre volgens mij.

Ik zeil nu met een Hagoort grootzeil dat bij wind uit zijn lijken wordt geblazen. De coating is op dus de rek is veel te groot. Om de boel goed zeilbaar te houden doe ik alles nu eerder. Dus bij 6-8 kn al het zeil vlak trimmen met cunningham en onderlijkstrekker en eerder reven. Dus bij 5bft aan de wind al naar 2 rifjes gaan(3e rif op de Beauty). Mijn ervaring is dat als je iets meer marge (niet constant je ramen spoelen) overhoudt je je beter kan concentreren op het sturen, je minder roerdruk hebt, etc. In de praktijk vaar je dan makkelijker hoger en net zo hard. Je kan als je bijna alles alleen doet niet én én optimaal doen.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 17 aug 2019 10:17 #1073666

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Show me the money Roozeboos!

Jij vaart hem maandag en ik versla je op handicap op dinsdag.

Doen? :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 17 aug 2019 10:17 #1073667

helmsman 38 schreef :
ga jij maandag Roos?

Strak ZW-wind a 17 kts….. sommige rakken niet leuk ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 17 aug 2019 10:18 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 17 aug 2019 10:18 #1073668

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
En inderdaad de klap bij hindelopen was netjes!

@Michel, het mooie van zeilen is dat iedereen blijft leren, mits hij of zij er niet te eigenwijs voor is :-)

Ik leer elk kruisrak weer en dat vind ik ook het leuke!



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 17 aug 2019 10:18 #1073669

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
@ jedre, ik snap je hoor :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 17 aug 2019 10:21 #1073670

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Ik bedoel beslist geen 3e rif. Grootzeil reven is altijd hoogte inleveren.
Je krijgt er comfort voor terug en snelheid verlies je meestal amper, maar hoogte verlies je zeker. Bij mij scheelt het 1e rif zeker 5 grd.

Op een j109 en zo en zo de hele orc vloot zie je de beste teams ook amper reven en op achterlijken varen. Dat is puur om hoogte te houden. Snelheid heb je zat en dat beetje water over dek neem je voor lief

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 17 aug 2019 10:37 #1073674

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
Jedre schreef :

Op een j109 en zo en zo de hele orc vloot zie je de beste teams ook amper reven en op achterlijken varen. Dat is puur om hoogte te houden. Snelheid heb je zat en dat beetje water over dek neem je voor lief

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Exacte weergave van hoog aan de wind zeilen natuurlijk in combinatie van scherp sturen
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 17 aug 2019 10:41 #1073676

Jedre schreef :
Ik bedoel beslist geen 3e rif. Grootzeil reven is altijd hoogte inleveren.
Je krijgt er comfort voor terug en snelheid verlies je meestal amper, maar hoogte verlies je zeker. Bij mij scheelt het 1e rif zeker 5 grd.

Op een j109 en zo en zo de hele orc vloot zie je de beste teams ook amper reven en op achterlijken varen. Dat is puur om hoogte te houden. Snelheid heb je zat en dat beetje water over dek neem je voor lief

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Wederom afhankelijk vd situatie. Je vergelijkt full crew ORC rond de boeien met short handed lange baan zeilen. Met een groter grootzeil is het makkelijker om van de loefgierigheid gebruik maken en zo hoogte te pakken in de golven. Dit kan als je full crew en je boot is nog in balans.

Ben je short handed en je gaat richting het constant wassen van je ramen dan is druk in je achterlijk exhtcniet het issue. Die klapperende vlag voegt ontzettend veel drag en onrust toe. Dan is reven, de boot wat rechterop varen en iets neer rust aan boord gewoon sneller.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 17 aug 2019 10:43 #1073677

Jedre schreef :
Ik bedoel beslist geen 3e rif. Grootzeil reven is altijd hoogte inleveren.

Dat ben ik toch niet met je eens.
Bij 20 kts en wat meer gaat de Capolavoro hoger en harder met 1 rif erin (en de HA erop).
Dan kan het achterlijk helemaal dicht, is het zeil nog wat vlakker en, belangrijk, blijft de voetrail 1 voetje boven water. Meer helling (voetrail nat) heeft ca 1 kts snelheidsverlies tot gevolg, en ook wat extra drift.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 17 aug 2019 10:53 #1073682

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Het bloed kruipt.

Nu het team van dinsdag bekend is 9succes heren) ga ik ook nog maar een keer de baan op. Ik moet echter de dag erna weer aan de bak, vakantie is over.

Starten in Urk, daar nog een keer naar de KH, en dan nog 4 uur terug hakken en iemand afzetten in de haven is een no go. Dat kan praktisch maar dan ben ik gesloopt. Urk is denk ik wel de beste startplek en mooi voor Alberthus. Mijn alternatief is starten bij de EZ-A in het donker met ruime wind. Eerste daglicht bij de EL-B en de vlagen kunnen zien (knik in de schoot). Ik ga in ieder geval solo, achter de schermen kijken we nog naar alternatieven.

Solo is de laatste ronde van Jaap the target. Hij voer 666 (wie verzint het) minuten over de ronde. SOG gemiddeld dan bij 75,43 mijl is ongecorrigeerd 6,8 gemiddeld. Ik mag 4,5% langzamer zijn zo leert de ervaring. moet uitkomen op 6,49 afgerond 6,5. Dat moet haalbaar zijn dinsdag bij geen kruisrak naar de KG en ook niet bij Hindeloopen. Er zullen nu minder kuilen staan (minder wind) waardoor ik mijn hoogte nog beter kan vasthouden.

Als het schema er bij de Sport C uitziet dat ik een kans maak ga ik door, anders breek ik af en trek ik mijn keutel in en blijft @ Momo nog de baas. Als ik half 5 start moet ik 11:00 exact bij Sport C zijn. Een beetje vertraging mag want de rakken erna zijn snelle rakken, maar niet veel minder. Je vaart niet zomaar 5 minuutjes goed in nog 33 mijl na de Sport C.

Zo, dit is mijn plan ik het kort, nu de verwachtingen in de gaten houden.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 17 aug 2019 10:58 #1073685

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Leuk discussie! :-)

Uiteraard is er niet te generaliseren. Ik praat uit mijn ervaring en die is 50% short of singlehanded.
De overloop is een belangrijk instrument die breng je naar lij, grootschoot op spanning en neerhouder is een trimtool en drag is bij die druk iets wat echt niet opweegt tegen de winst. Met overloop regel je druk en met neerhouder trim je de hoeveelheid twist om de boel op het spoor te houden.

Oké, eerlijkheid gebied me te zeggen dat dit spelletje met laminaat (En nee geen soft Norlam , cdx of dcx) makkelijker is.

En ja, dit is makkelijker met veel railingvlees , maar zeker shorthanded te doen. En ja, het Is inshore /coastal performance zeilen en zeker geen lange baan (op zee dus) zeilen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 17 aug 2019 11:01 #1073687

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Jedre schreef :

Op een j109 en zo en zo de hele orc vloot zie je de beste teams ook amper reven en op achterlijken varen. Dat is puur om hoogte te houden. Snelheid heb je zat en dat beetje water over dek neem je voor lief

Maar de meeste hier hebben een crusing zeil.. van cruising materiaal en met dito vergevingsgezinde vorm. Prima om een vergelijk te maken maar laten we niet net doen alsof er geen verschil is nu je j109 en ORC aanhaalt. Wel leuk om het maximale uit je cruising boot te halen, dat spel blijft leuk natuurlijk en de 75mijls leent zich daar, zo blijkt, goed voor. Met Beauty voor nu op een 2e plaats.
Laatst bewerkt: 17 aug 2019 11:08 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 17 aug 2019 11:03 #1073688

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
@ Beauty: Ik wacht nog even met een rondje IJsselmeer, maar ik wens je veel succes toe.
Windsnelheid tussen de 12 en max 16 knopen is het mooiste werkgebied voor een Dehler 36 CWS.

Afgelopen rondje was niet bepaald om over naar huis te schrijven, zit zeker veel meer in maar dan moet alles kloppen ;)
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 17 aug 2019 11:04 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 17 aug 2019 11:08 #1073690

Ik zeg niet dat ik ga hoor.
Maar het is wel leuk om een beetje droog te oefenen met wingps.
Verschil maandag en dinsdag is toch echt meer dan een uur langzamer op dinsdag.
Ik snap wel dat er een kruisrakje bijkomt, en dinsdag niet. Maar 6 knoopjes wind rond t middaguur op dinsdag...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 17 aug 2019 11:12 #1073691

Kapiteinmomo schreef :
Volgend probleem sturen kost veel kracht in deze korte golfslag, en je moet aanwezig blijven achter het stuurwiel, boordspanning was wel oké maar de plotter en stuurautomaat hebben dezelfde groep.
Dezelfde groep zal niet zozeer het probleem zijn (zolang de zekering er niet uit gaat), maar wel of je vanaf de zekering apart bedraad naar de plotter & de ap gaat en of je de juiste dikte daarvoor gebruikt (afzonderlijk of samen). (Een stuk) samen met kleine diameter is vragen om problemen.
Wat ook als quick fix zou kunnen helpen is de diplay brightness van de plotter zo laag mogelijk zetten. Met name het scherm vreet stroom.
Kapiteinmomo schreef :
Heb dus bijna de hele rit gestuurd, maar dat moest ook omdat de stuurautomaat het ook niet trok.
Voor de windse rakken had ik het benauwd, de koerlijn lag exact binnen de wind en dan moet je aan de bak in die golfslag, sta nooit staande te sturen maar dan wel.
Niet sterk genoeg?
Normaal zou je zeggen dat of de trim niet optimaal is, of dat je overtuigd bent. Maar ja, in een wedstrijd is de extra halve knoopje.
Niet snel genoeg?
Op mijn AP valt met het aanpassen van de gain en seastate nog wel wat te winnen. Maar neem aan dat dit al getuned is voor de omstandigheden.
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 17 aug 2019 11:20 #1073695

Oké, eerlijkheid gebied me te zeggen dat dit spelletje met laminaat (En nee geen soft Norlam , cdx of dcx) makkelijker is.

Welk laminaatdoek doel je op?

Leuk dat jullie zeilmakers allemaal (zelf verzonnen) categorieën hebben, maar het is niet zo dat de doekfabrikanten diezelfde indeling gebruikt.. Het is een kakofonie van verschillende doeken gekoppeld aan zeer divers gebruikte marketingtermen en slecht vergelijkbare staafjes en grafieken.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 17 aug 2019 11:20 #1073696

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
@Roozeboos

Leuk dat je meekijkt en ik gun je echt een keer een eigen mooie ronde, het is leuk om te doen. Als ik je nu vertel dat ik ook bij 3 Bft 7 knopen kan lopen geloof je dat? Sterker nog 6 haal ik bij 6 knopen als de lappen erop staan. Punt alleen is dat dat maar voor een zeer beperkt windbereik is natuurlijk. Wat ik wil zeggen, ik ken mijn boot en mijn eigen kunde best wel na 25 jaar met dezelfde boot. Ik weet waar ik 'makkelijk' 6,5 kan lopen, ik weet waar ik verlies en waar ik hard moet werken om dat weer goed te maken.

Meer wind is volgens polar altijd sneller. De praktijk is echter weerbarstiger. probeer jij maar eens aan de wind weg te zeilen bij de KH met 18 knopen aan de wind. beetje stroom tegen wind, dikke kuilen en golven kort op elkaar. je polar klopt voor geen meter meer. Althans, ik bezit niet de kunde om dan nog 40 TWA te varen met 6+ knots boatspeed. Ik neem dat mee in mijn planning. Als ik bij alle windhoeken en al die windsnelheden die scoren laat meespelen zegt jouw pc iets heel anders. Los van wat de boot kan op vlak water met poppetjes in de reling.

Psychologie speelt mee en ook zelfvertrouwen. Max 15 knopen wind en een zonnetje laat me meer doen dan dezelfde wind met donkere buien om me heen en net 3 uur stortregens en amper daglicht. Ik neem die factoren mee in mijn planning. De boot kan het wel, maar mijn persoonlijke polar zit daar niet bij.

Daarbij weet ik ook dat ruime wind van een knoopje of 12 of meer met wat golven ik heerlijk rustig een halve knoop boven polar vaar. Dat is waar ik mijn winst boek.

Dus als jij wilt vasthouden aan de statische polar van jouw boot en daarmee mijn planning wilt analyseren dan is dat prima. Zie het dan maar zo dat ik nog niet zo goed ben als dat de boot al wel is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 17 aug 2019 11:25 #1073698

ja prima, ik ga ook liever met mooi weer.
Maar 6 knoop wind is niet veel hoor..
Persoonlijk denk ik niet dat jij genoeg extra je best kan doen dinsdag om de tijd van donderdag te verbeteren.
Geen golven is een voordeel natuurlijk, en een stuk comfortabeler. Maar te weinig wind is te weinig snelheid.
Maar goed, we zullen zien.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 17 aug 2019 11:26 #1073699

de afgelopen keer ,8 en 9 augustus, heb ik alleen vlak voor de boeien gestuurd en hoog aan de wind. daar tussen navigeren, trimmen eten en drinken.
het rak naar de VFB stond er wel een 5 je. had geen zin te reven dus alles strak en vlak er op.
dat ging best wel goed, genua slede had nog een beetje naar achter gekund, maar dat hoort bij het leerproces. viel niet tegen met de vol tuig, ga ik vaker doen.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 17 aug 2019 11:26 #1073700

Overigens, hoeveel langzamer was jij ( en Jaap) afgelopen donderdag dan, vergeleken met je polar en wingps?
Ik zag wat discussies over de juiste polar?
Die van Jaap is wat eenvoudiger misschien.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 17 aug 2019 11:27 #1073701

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
@ Roozeboos, er komt geen 6 knopen wind en ook geen onweer :laugh: :laugh: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.786 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl