Baasklusje schreef :
Bedacht me dat ik vorig seizoen met NavMonPC in de box de bewegingen volgens AIS van mijn eigen boot en een paar eromheen heb gelogd in een plaatje.
Die meting duurde 3 uur.
De groene is de Capolavoro, de posities wijzigen steeds 1 decimaal, en dat is in de vertikaal (N-Z) 1,852 meter. O-W is dat wat minder, zeg 1 m, maar nog steeds 1 decimaal, vandaar de ruitjes en de schuine lijntjes, regelmatig patroon.
Het is niet te zien hoeveel bewegingen er geweest zijn, wel dat de maximale afstand ca 1/2 bootlengte is vanuit het midden van de plot. (veel minder bij de trimaran).
Qua afstand geldt hetzelfde voor de andere boten in de plot; dat zijn ontvangen posities via de AIS.
Eigen positie is de AIS-positie direct uit de AIS-transponder, dus niet via de ether.
Mijn inschatting is (van alle bootjes) dat de beweging maar meters (1/5 bootlengte) is.
Als er nu eens 50 bewegingen zijn (hoog geschat) hebben we het over 10 bootlengtes, 100 meter.
En dat in 3 uur. Zou dus voor de 75mijls 400 meter (0,2 mijl) op 75 mijl zijn. Minder dan een half procent.
Een volgende keer zal ik eens de in de box bewogen afstanden loggen. Maar ik heb nog nooit gezien op de GPS, na dagen aan staan in de box, dat er meer dat 0,1 NM 'gevaren' was....
edit: je zou natuurlijk ook je telefoon met de tracker-app eens 12 uur (vannacht) kunnen neerleggen en kijken wat 'smorgens de afstand is geworden... kan ik niet doen, met de Windows Phone
Als je tegelijk in de auto (die stil op een plek staat) een GPS laat loggen, zul je zien dat die ook een afstand heeft afgelegd. Dat is t.g.v. het "verspringen" van het grid (oftewel de onnauwkeurigheid die ontstaat doordat de atmosfeer op[ die plek de signalen van de satellieten wat verschuift t.o.v. elkaar.
Op ongeveer dezelfde plek, (dus auto naast de boot) zul je ongeveer dezelfde afwijkingen meten, t.g.v. dit effect. Dat betekent dat wanneer je de verplaatsing van de "auto" GPS aftrekt van wat je op de boot meet je een indicatie hebt van het bewegen van de boot. Helaas lig je voor zo'n vergelijking wel stil. Dus wat het doet wanneer je 75 mijl vaart is de vraag.
Het voorbeeld van Baasklusje hierboven is wel grappig want dan heb je de posities van je eigen boot , als referentie en de door de eigen AIS gemeten posities van de andere boten in de buurt. Het is waarschijnlijk niet zo dat BK minder afwijkt, maar de gemiddelde afwijking van alle gemeten boten (inclusief die van BK) zou best eens een aardig beeld kunnen opleveren van de feitelijke.
Ook is het zo dat een GPS in beweging wat nauwkeuriger meet. En ik begrijp van BK dat dit een bewegende meting was .... veel succes met het uitpuzzelen van het "echte" effect.
Mijn best guess gemiddelde dus: (1*6meter (Capo) + 2*25 + 3*40)/6 = kom je op rond de 30 meter in drie uur, dus 10 meter per uur. Stel 6 knopen is dat minder dan 0,001% Dus verwaarloosbaar. Echter al die boten "veteren" een beetje rond hun ideale koers. Wat je dus berekent is de afwijking van het verschillende stuur/ vetergedrag. En wat de weergave hiervan was op de GPS'en plotters en logs van elke boot apart kun je slechts gissen....
Veel plezier met betere benaderingen