Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 15 @12:00AM
Wintermeet 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: achterstagspanner wel of niet

achterstagspanner wel of niet 29 nov 2019 14:06 #1104946

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7320
Hoe zou de achterstagpanner er dan uit komen te zien met een low friction ring? en wat is een RAB?
Zo bijvoorbeeld:
Het bovenste blok wordt dan een extra low friction ring.



Een RAB is een low friction ring in een behuizing.
Loopt licht als een normaal blok maar is vele malen sterker, lichter en makkelijk te servicen.
Deze is minimaal 4-5 ton

"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Laatst bewerkt: 29 nov 2019 14:07 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

achterstagspanner wel of niet 29 nov 2019 18:21 #1105003

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1293
holtere schreef :
Hoe zou de achterstagpanner er dan uit komen te zien met een low friction ring? en wat is een RAB?
Zo bijvoorbeeld:
Het bovenste blok wordt dan een extra low friction ring.
Ziet er sjiek uit, maar ik vind het toch wel een beetje een kerstboom om tot een 1:8 overbrenging te komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

achterstagspanner wel of niet 29 nov 2019 18:25 #1105004

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6345
Kan de laatste vertraging niet goed zien, maar is dit echt maar 1:8? Zou eerder 1:16 tot 1:32 gezegd hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

achterstagspanner wel of niet 29 nov 2019 18:29 #1105006

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3364
roozeboos schreef :
jaren 70 bootjes
BK heeft het over "tientallen centimeters bij de wat slappere exemplaren"
mijn IOR gebakje uit '73 is vrij stijf, ik maak me dus geen zorgen.
"... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a werb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

achterstagspanner wel of niet 29 nov 2019 18:34 #1105008

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
JotM schreef :
holtere schreef :
Hoe zou de achterstagpanner er dan uit komen te zien met een low friction ring? en wat is een RAB?
Zo bijvoorbeeld:
Het bovenste blok wordt dan een extra low friction ring.
Ziet er sjiek uit, maar ik vind het toch wel een beetje een kerstboom om tot een 1:8 overbrenging te komen.
Oei... een van ons kan slecht rekenen... Ik kom op 1:32...
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

achterstagspanner wel of niet 29 nov 2019 18:34 #1105009

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1293
Beauty schreef :
Kan de laatste vertraging niet goed zien, maar is dit echt maar 1:8? Zou eerder 1:16 tot 1:32 gezegd hebben.
In een wrijvingsloze wereld wel, maar in de harde werkelijkheid niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

achterstagspanner wel of niet 29 nov 2019 18:35 #1105012

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1293
Koezt schreef :
Oei... een van ons kan slecht rekenen... Ik kom op 1:32...

Vraag is dan, wie? B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

achterstagspanner wel of niet 29 nov 2019 18:58 #1105018

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3364

ik houd het op 24; 2x2x2x3 ?
"... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a werb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

achterstagspanner wel of niet 29 nov 2019 19:16 #1105022

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1293
In het hierboven gelinkte "artikel" komt uit metingen bij een hoek tussen de parten van 180° een verlies van 32%, dus een rendement van 68%.

De onderste ziet er uit als een vierloper; het halende past loopt door een apart oog en doet dus niet mee. De trekkracht in de parten van de vierloper wordt dan resp 0,68 , 0,68^2 , 0,68^3 en 0,68^4. Gesommeerd 1,67.

Daarboven 3x een cascade met een overbrengverhouding van 1,68.
(1 + 0,68)

Maakt totaal 1,67 x 1,68^3 = 7,9

Die 0,1 doe ik vandaag cadeau. #BlackFriday
Laatst bewerkt: 29 nov 2019 21:17 door JotM. Reden: spelling & leestekens
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

achterstagspanner wel of niet 29 nov 2019 19:40 #1105032

JotM schreef :
trotti schreef :
Ook bij een masttoptuigage is er een arm, alleen is deze veel kleiner.
Kijk indd maar naar het antwoord en het plaatje van baasklus.
Niet per sé lijkt me.

Neutrale lijn van het mastprofiel ligt iha iets achter het midden. (er zit aan de achterkant wat meer materiaal ivm rail)
Dus er kan m.i. wat hefboom overblijven, die een moment op de masttop tot gevolg heeft, maar dat hoeft niet.
Klopt, wat je op een toptuigage ervaart als mastbuiging komt niet uit dat kleine hefboompje. Dat komt vrijwel volledig door vervorming van het geheel, een buigende boot, een rekkende voorstag en een krimpende mast onder compressie.

Even de boot van baasklusje als reken voorbeeldje. Ik ga even ut van een romp van 11m en een mast van 18m.
Buiging van de romp zelf: Een redelijk stijve polyester boot buigt zomaar 4-5cm door als je de stagen flink aanjast, dus alleen daarvan heb je al 15cm masttop verplaatsing te pakken.
Dan heb je nog de verlenging van de voorstag. Die word ongeveer 1.3mm per meter langer bij 25% belasting. Dat geeft dus al 80mm masttop verplaatsing.
Mast compressie: Aluminium rekt ongeveer 3,5 keer zo veel als RVS onder belasting, echter in compressie werkt dat de andere kant op. Gaan we uit van een 10% compressie belasting (in de haven) dan word de 18m lange mast ruim 3cm korter. Ook dat geeft alweer 99mm verplaatsing. Tellen we dat allemaal bij elkaar op dan heb je een totale masttop verplaatsing van 33cm te pakken. Zorg je er met een babystag voor dat het middensegment van de mast blijft waar het is, dan ervaar je dat aanboord als 33cm buiging.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Volgende doel: Deelname aan de Vendee Globe van 2020
Laatst bewerkt: 29 nov 2019 19:40 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

achterstagspanner wel of niet 29 nov 2019 23:19 #1105070

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7320
In een wrijvingsloze wereld wel, maar in de harde werkelijkheid niet.
Je vergelijkt RAB's met low friction rings. Dat klopt niet. RAB's lopen met 90% rendement bijna gelijk aan glijlagers.
Verder is de hoek van de eerste cascade zo'n 30-35% levert 5 % verlies op. De volgende cascades zijn de hoeken recht dus geen verlies in dat opzicht.
De onderste talie is een 5 loper.
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

achterstagspanner wel of niet 30 nov 2019 00:39 #1105077

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 17442
holtere schreef :
Kijk ook even naar de bevestigingspunten op je spiegel.
Ook die krijgen het bij een grote hoek voor hun kiezen!
Ik kan aan mijn spiegel inderdaad zien of ik de achterstag serieus heb doorgezet. Bij wat grotere krachten komen er 2 bobbels op de spiegel: de plekken waar de puttingen bevestigd zitten. Zou ik eigenlijk moeten verstevigen, de constructie is nogal zwak ter plaatse. Standaard beugeltje met 2 carrosserieringen eronder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

achterstagspanner wel of niet 30 nov 2019 08:20 #1105089

Delphi32 schreef :
holtere schreef :
Kijk ook even naar de bevestigingspunten op je spiegel.
Ook die krijgen het bij een grote hoek voor hun kiezen!
Ik kan aan mijn spiegel inderdaad zien of ik de achterstag serieus heb doorgezet. Bij wat grotere krachten komen er 2 bobbels op de spiegel: de plekken waar de puttingen bevestigd zitten. Zou ik eigenlijk moeten verstevigen, de constructie is nogal zwak ter plaatse. Standaard beugeltje met 2 carrosserieringen eronder.
Dan zou ik toch mijn twijfels hebben of je de achterstag zo strak moet spannen? Ik ga er van uit dat Jeanneau bij een dergelijke serieboot de zaak wel voldoende sterk heeft geconstrueerd om vervorming als bobbels te voorkomen. Jeanneau eens benaderen??
De achterstag is waarschijnlijk alleen maar bedoeld voor extra spanning op de voorstag en niet primair voor mastbuiging.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

achterstagspanner wel of niet 30 nov 2019 09:02 #1105105

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3364
Watermaat schreef :
Ik ga er van uit dat Jeanneau bij een dergelijke serieboot de zaak wel voldoende sterk heeft geconstrueerd om vervorming als bobbels te voorkomen.
ik niet.
"... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a werb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

achterstagspanner wel of niet 30 nov 2019 09:10 #1105110

Erikdejong schreef :
Even de boot van baasklusje als reken voorbeeldje. Ik ga even ut van een romp van 11m en een mast van 18m.
Buiging van de romp zelf: Een redelijk stijve polyester boot buigt zomaar 4-5cm door als je de stagen flink aanjast, dus alleen daarvan heb je al 15cm masttop verplaatsing te pakken.

Eerder heb ik hier gepost over de gemeten buiging. Dat was bij 25% hekstag zo'n 2,5 cm, dus de helft van je aanname.

Hoe kom je aan 15 cm masttopverplaatsing daardoor?
"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

achterstagspanner wel of niet 30 nov 2019 09:23 #1105121

Goniometrie. Voorstag als star aannemen.

Mijn jeanneau had ook issues met de stevigheid van de aanhechting. Bij een nieuwere boot niet zo erg, maar gezien het geweld wat ik haar aandoe en haar leeftijd van 37 jaar maar aangepakt.

Traditiegetrouw word hier stijfheid en sterkte nogal eens door elkaar gehaald.
Laatst bewerkt: 30 nov 2019 09:25 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

achterstagspanner wel of niet 30 nov 2019 09:25 #1105123

Dat is geometrie. Als je boot 2,5cm doorbuigt (had ik over heen gelezen en is erg weinig voor een boot van die lengte) dan komt je boegbeslag feitelijk 2,5 cm omhoog en daardoor de voet van je voorstag ook. Aangezien mijn inschatting van de buiging van je boot factor twee te hoog was, is de verplaatsing van de masttop dus ook factor twee groter.
Dat de verplaatsing van de masttop aanzienlijk meer is als de buiging van de boot komt omdat de voorstag een veel kleinere hoek maakt met de mast dan met het dek. Je hebt dus een aanzienlijk grotere horizontale afstand nodig om die vertikale verplaatsing weer te compenseren.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Volgende doel: Deelname aan de Vendee Globe van 2020
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

achterstagspanner wel of niet 30 nov 2019 09:52 #1105134

Erikdejong schreef :
Als je boot 2,5cm doorbuigt (had ik over heen gelezen en is erg weinig voor een boot van die lengte) dan komt je boegbeslag feitelijk 2,5 cm omhoog en daardoor de voet van je voorstag ook. Aangezien mijn inschatting van de buiging van je boot factor twee te hoog was, is de verplaatsing van de masttop dus ook factor twee groter.

Ik heb de metingen even teruggezocht. zeilersforum.nl/index.php/foru...e-boot-met-de-stagen?

Het is 2 cm boeg en hek omhoog; de mast gaat ook nog 5mm met het vlak naar beneden, maakte in totaal 2,5cm.

Masttop naar achteren door de buiging komt dan op 2/5 van je 15 cm, dus 6 cm.
Dan de rek van de voorstag er nog bij, all in all zal de masttop wel zo'n 15 cm naar achteren komen.
Met de voet op de kielbalk en gefixeerd op dekhoogte levert dat een mooie bocht op ;-)
"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Laatst bewerkt: 30 nov 2019 09:53 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

achterstagspanner wel of niet 30 nov 2019 10:08 #1105137

Klopt, maar wat ik probeerde aan te geven is dat op een topgetuigde boot de buiging van de mast meer komt uit de vervorming van de romp, rek van de verstaging en de krimp van de mast en vrijwel niet door het miniscule hefboompje wat sommige boten in de top van de mast hebben.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Volgende doel: Deelname aan de Vendee Globe van 2020
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

achterstagspanner wel of niet 30 nov 2019 10:19 #1105140

Het is vast de combinatie van een en ander. Wat prebend, een hefboompje, en dan gaat de buiging door de andere factoren vanzelf de goede kant op.
"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

achterstagspanner wel of niet 30 nov 2019 10:24 #1105141

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7320
Sommigen hebben inderdaad maar een klein hefboompje maar er zijn er ook zat met een hele flinke uitbouw wel meestal op fractionele masten. Geeft ook veel ruimte voor het grootzeil natuurlijk.
Een klein hefboompje i.t.t. direct aan de top knopen scheelt al veel lijkt me.
Lijkt me lastig om hierin eenduidig wat over te zeggen met zoveel variaties. Daarbij die rechte palen met toptuig zijn onderhand echt retro :P
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Laatst bewerkt: 30 nov 2019 10:25 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

achterstagspanner wel of niet 30 nov 2019 11:42 #1105162

  • standbly
  • standbly's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 39
Ben407 schreef :
standbly schreef :
Natuurlijk is een achterstagspanner nice 2 have maaaarrrr die pomp/krik dingen willen wel eens breken :ohmy: Ik heb, toevallig een odyssey, d'r mast zien verliezen. Het gedeelte van de achterstagspanner dat nog aanwezig was: erg schrikbarend. Die dingen zijn absoluut niet vrij van onderhoud of periodieke inspectie. Deze was van binnen helemaal vergaan, buitenkant mooi gepoetst door de eigenaar.

Lijkt mij sterk. Een odyssey heeft gepeilde zalingen en heeft daarom de achterstag niet nodig om de mast overeind te houden

Je hebt gelijk. Ik heb het nagevraagd. Het was een oudere Sun Magic
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

achterstagspanner wel of niet 30 nov 2019 11:55 #1105165

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17747
Baasklusje schreef :
Masttop naar achteren door de buiging komt dan op 2/5 van je 15 cm, dus 6 cm.
Dan de rek van de voorstag er nog bij, all in all zal de masttop wel zo'n 15 cm naar achteren komen.
Met de voet op de kielbalk en gefixeerd op dekhoogte levert dat een mooie bocht op ;-)

En is dat goed of niet goed?
Ik bedoel, krijg je in plaats van mast buiging niet gewoon een kromme boot?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 30 nov 2019 11:58 door roozeboos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

achterstagspanner wel of niet 30 nov 2019 12:04 #1105169

roozeboos schreef :

En is dat goed of niet goed?
Ik bedoel, krijg je in plaats van mast buiging niet gewoon een kromme boot?

Allebei ;-)
Maar de boot is maar 2 cm krom, en dat is een voordeel want hij wordt er stijver door
En de mast is 30cm krom en dat geeft een veel minder diep voorzeil én een vlakker grootzeil. Beide erg prettig bij 5B+ aan de wind.

Alleen maar voordelen dus!
"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

achterstagspanner wel of niet 30 nov 2019 12:21 #1105171

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17747
Alleen maar voordelen, ja, zolang je niet teveel aantrekt.
En als je zeilmaker je zeil er geschikt voor gemaakt heeft.

Maar goed ik ben geen expert in deze. Gewoon dom alles zo strak mogelijk aantrekken lijkt me ook weer niet aan te bevelen.
Wat eerder reven is ook een oplossing. Geeft veel minder belasting op je boot.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 30 nov 2019 12:28 door roozeboos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.228 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl