Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Lasapparaat

Lasapparaat 06 jan 2020 16:01 #1115770

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4294
..ja, is een mig/mag apparaat.
Voor staal, waar je toevoegdraad op lijkt, kun je het best CO2/Argon menggas nemen.
RVS(mig) kun je ook proberen maar dan moet je eerst een nieuw slangenpakket, toevogmateriaal en een Argon fles kopen.
RVS miggen wordt doorgaans niet echt mmoi.
1e eigenaar & rallykampioen Rauno_Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lasapparaat 06 jan 2020 16:09 #1115773

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4294
wb. de laatste foto; als daar een scherpe(wolfram) electrode in zit vermoed ik dat gat voor tig is. (ook met Argon) daar weet ik niet zoveel van.
1e eigenaar & rallykampioen Rauno_Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lasapparaat 06 jan 2020 16:13 #1115774

Onderste foto kan een soort van isolator zijn voor de bedrading , als je aan bv een auto last .

In dit geval een gokje
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lasapparaat 06 jan 2020 16:30 #1115780

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5101
zit er wel een aansluiting op voor een eventuele gasfles? anders is het een apparaat voor gevulde draad
Time is linear,
memory is a stranger,
history is for fools
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lasapparaat 06 jan 2020 16:54 #1115784

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1894
Die laatste foto is denk ik voor vlambooglassen, TIG of plasma.
Waarbij met een staafje in de hand het vulmateriaal wordt toegevoegd.

A
Etap 22
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lasapparaat 06 jan 2020 17:13 #1115790

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4930
@B100:
Er zit inderdaad een aansluiting voor een gasfles bij. Deze foto vergat ik te plaatsen.
Laatst bewerkt: 06 jan 2020 17:14 door jerry. Reden: Aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lasapparaat 06 jan 2020 17:16 #1115791

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3218
Als op de onderste foto de houder in en uit de grijze cilinder kan bewegen, is dit inderdaad voor vlamboog lassen met een beklede elektrode. Wat hiermee ook wel wordt gedaan, is 'vonk graveren' waarbij een tekst of naam of nummer in een metaal wordt geschreven. Zelfs als de oppervlakte van het staal wordt geschuurd en gepolijst, is de zichtbare tekst verdwenen, maar met een Röntgenfoto is de 'gravure' weer zichtbaar te maken.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lasapparaat 06 jan 2020 17:24 #1115795

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4294
b100 schreef :
gasfles?
waar staat de G in mig ook alweer voor ;)
1e eigenaar & rallykampioen Rauno_Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lasapparaat 06 jan 2020 18:07 #1115810

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5101
TuuLeVi schreef :
b100 schreef :
gasfles?
waar staat de G in mig ook alweer voor ;)

:laugh:
Time is linear,
memory is a stranger,
history is for fools
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lasapparaat 06 jan 2020 19:06 #1115827

MIG staat voro "metal inert gas"en TIG voor "Tungsten inert gas" .
Dat komt omdat bij MIG de vlamboog door het lasmateriaal zelf wordt gemaakt wat door de lastoorts constant moet worden aangevperd en bij TIG door de Tungsten ( een metaal) pin in de lastoorts.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lasapparaat 06 jan 2020 19:32 #1115840

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4930
@Peper: het uiteinde van dat grijze ding kan inderdaad iets bewegen en je kunt er iets in klemmen. Dat zal dan wel een lasstaaf zijn. Hoe zou je dit onderdeel moeten aansluiten? Er zit aan het snoer alleen een knijpklem en de machine heeft geen extra contact.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lasapparaat 06 jan 2020 20:05 #1115851

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1669
Manual heb je niet nodig, is een vrij eenvoudig apparaat. Je sluit de gasfles aan op de slang en draait de kraan open. Waarschijnlijk heb je ook een instelbaar reduceerventiel. Stel dit in op een waarde rond de 10 liter/minuut. Stroomsterkte kun je in vier stappen instellen door middel van de schakelaars. Staat op de tekening die je vast zelf ook al had gezien. Met de draaiknop stel je de snelheid van de draad zodanig in dat het lekker last. Staat hij te langzaam dan zal de vlamboog doven en de draad vast smelten aan je toorts. Staat hij te snel dan zul je voelen dat de draad de toorts weg wil duwen. Dat zijn de twee uitersten waartussen je moet regelen. Afhankelijk van materiaaldikte en stroomsterkte stel je de draadsnelheid wat hoger of lager. Dit zul je moeten leren aanvoelen.
Verder werk je met dit soort machines met een "stekende" toorts. Je werkt dus voor de toorts uit terwijl hij schuin naar voren gericht is. Dit is precies het omgekeerde van lassen met een elektrode waarbij je "slepend" last. Door de toorts iets te zwaaien krijg je een mooie brede las en kun je hem in geval van een hoeklas ook wat in de hoek omhoog drukken.
Bij een hoeklas is het doel dat de hoek mooi vol ligt en aansluit op het materiaal. Als je slepend last komt er bijvoorbeeld een hele bolle las te liggen. Je kunt je voorstellen dat de spanning in het materiaal bij belasting in de hoek van de las met het materiaal hoog oploopt waardoor het eerder scheurt. Dat is dus niet de bedoeling. Las maar eens een stukje slepend dan zie je wat ik bedoel.
Verder gewoon een paar stukken ijzer regelen en veel gaan oefenen.
LEt op! Alleen schoon ijzer lassen. Zit er verf of roest op dan eerst schoonmaken. (of een elektrodemachine gebruiken ;) )
Alleen lassen op plekken zonder wind. Het gas beschermt je vlamboog tegen zuurstof uit de buitenlucht. Als dit gas weg waait krijg je luchtbellen/ gaten in je las.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lasapparaat 06 jan 2020 20:30 #1115861

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4930
@Rikken: bedankt voor deze beknopte lascursus. Ik zal jouw bijdrage printen en er bij houden. Hoe sluit ik dat andere onderdeel aan waarvan Peper schrijft dat het voor electrode lassen is ?
Laatst bewerkt: 06 jan 2020 20:33 door jerry. Reden: Aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lasapparaat 06 jan 2020 21:11 #1115869

Hoe je dat onderdeel aansluit weet ik niet, maar als je wat wil lassen ben je hier altijd welkom, ben geen toplasser maar kan het je wel laten zien. En bootgenoeg om op te oefenen :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lasapparaat 06 jan 2020 21:42 #1115875

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1669
jerry schreef :
@Rikken: bedankt voor deze beknopte lascursus. Ik zal jouw bijdrage printen en er bij houden. Hoe sluit ik dat andere onderdeel aan waarvan Peper schrijft dat het voor electrode lassen is ?
Geen idee.. ben niet bekend met Tig.

Waar kom je vandaan? Ik heb komende twee weken nog heel wat meters te lassen. Als je het leuk vind mag je wel een dagje komen oefenen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lasapparaat 07 jan 2020 08:44 #1115942

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4930
Van der Heide en Rikken hartelijk dank voor het aanbod. Als ik er aan toe ben, maak ik er zeker gebruik van. Ik woon in Delft, dus niet bepaald naast jullie deur
Laatst bewerkt: 07 jan 2020 08:46 door jerry. Reden: Aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lasapparaat 07 jan 2020 08:51 #1115944

  • patrickZ
  • patrickZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 227
je kan ook speciaal draad aanschaffen waar een substantie in zit zodat je geen gasfles nodig heb,
fluxcore;

www.hbm-machines.com/producten...EotvngoaArl5EALw_wcB

(als voorbeeld)

handig (imo beter) als je niet veel hoeft te lassen.
belangrijk bij mig/ mag lassen is dat de draad soepel door de houder(slang) gaat, dus niet in te krappe bochten leggen.
nadeel kan het spetteren zijn, (net als bmbe) heb je weer een spuitbusje voor.
wel goed ventileren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lasapparaat 07 jan 2020 09:09 #1115952

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4930
@ Patrick Z: leuk instructiefilmpje van HBM. Lijkt me ook handiger dan met een gasfles.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lasapparaat 07 jan 2020 13:29 #1116067

Dit is inderdaad een machine waarmee je Mig en Tig kunt lassen en het lijkt erop dat alles er bij zit wat je nodig hebt. Je kunt er alu, RVS en gewoon staal mee lassen. Welk gas(mengsel) je gebruikt hangt af van wat je wilt lassen.

Die lasdraad zou ik weggooien. Die is niet meer verpakt zoals het hoort en is vrijwel gegarandeerd verontreinigd. Wellicht nog bruikbaar als lasdraad voor oefenen, maar ook dat zou je eigenlijk niet moeten doen. Lasdraad moet zo lang mogelijk luchtdicht verpakt blijven en als de verpakking eenmaal open is moet het draad zo droog mogelijk bewaard worden. De meeste werkplaatsen zijn koud en vochtig en zo'n rol draad is met slechts enkele weken eigenlijk niet meer bruikbaar.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lasapparaat 07 jan 2020 13:36 #1116068

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 18888
jerry schreef :
@ Patrick Z: leuk instructiefilmpje van HBM. Lijkt me ook handiger dan met een gasfles.

Nadeel van die gevulde draad is wel dat hij nog meer giftige dampen afgeeft dan bij lassen met beklede electrode al het geval is. Eigenlijk is het niet veilig te gebruiken zonder een goede lasdampafzuiging. Speciaal omdat je mig-lassen per definitie binnen doet, of in windstille omstandigheden buiten (anders waait het vrijgekomen beschermgas te snel weg).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lasapparaat 07 jan 2020 13:53 #1116074

Dat hulpstuk is denk ik een dunneplaat hulpstuk...
vroeger wel wat gebraaid aan oude auto's en daar had ik een vergelijkbaar hulpstuk bij om plaat te kunnen lassen.. beperkt dan de maximale stroom... (of was dat alleen met een elctrisch las apparaat, dat weet ik even niet meer maar deze optie is hier nog niet langsgekomen volgens mij).
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lasapparaat 07 jan 2020 13:57 #1116076

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4930
@Erik de Jong: de drie haspels lasdraad die er bij zitten hebben roest. Ik denk dat de vorige eigenaar alles in zijn schuurtje heeft bewaard. Wat kan er aan een lasdraad mankeren dat hij luchtdicht verpakt/ bewaard zou moeten worden? Weggooien dus.
Weet jij soms hoe ik dat onderdeel dat er los bij zit (grijze houder met snoer en klem) moet aansluiten?
@ IsoHans: zou best eens kunnen dat het voor dunne plaat lassen is bedoeld. Dat grijze onderdeel bevat dan zeker een weerstand.
Laatst bewerkt: 07 jan 2020 14:00 door jerry. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lasapparaat 07 jan 2020 18:10 #1116140

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4881
Dit is inderdaad een machine waarmee je Mig en Tig kunt lassen

Ik zie niet direct iets wat op tig lijkt...
En die extra 'tang' die erbij zit, heeft een klem aan het einde. Lijkt op niets anders dan een (zelfgemaakte?) massaklem.
Ik vermoed dat met dit apparaat niet met elektrode gelast kan worden.

Verder regel je de stroomsterkte bij een halfautomaat via de draadsnelheid.
I have finally discovered what's wrong with my brain:
on the left side there is nothing right,
and on the right side there is nothing left!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lasapparaat 07 jan 2020 18:42 #1116149

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4930
Ilex schreef :
Dit is inderdaad een machine waarmee je Mig en Tig kunt lassen

Ik zie niet direct iets wat op tig lijkt...
En die extra 'tang' die erbij zit, heeft een klem aan het einde. Lijkt op niets anders dan een (zelfgemaakte?) massaklem.
Ik vermoed dat met dit apparaat niet met elektrode gelast kan worden.

Verder regel je de stroomsterkte bij een halfautomaat via de draadsnelheid.
Op de machine staat ook alleen MIG. Ik denk dat je gelijk hebt en dat er niet met electrodes gelast kan worden. De toorts heeft daar geen houder of klem voor.
Ik betwijfel of het losse onderdeel een massaklem is. De machine heeft al een vast aangesloten massaklem. Hoe die aan de machine moet worden aangesloten blijft een raadsel. Met de klem aan de toorts?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lasapparaat 07 jan 2020 18:54 #1116162

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1669
Je vroeg wat er verkeerd kan zijn aan oude draad? De draad moet door de slang naar het uiteinde van het pistool. daar voor zit er een soort van trekveer in de slang. Daar loopt dan weer de lasdraad door. Als de draad ook maar iets roestvorming heeft loopt dat niet meer soepel en blijft de draad haken in de slang op het moment dat je de slang in een bochtje legt. Ook kan de roest de los komt de slang aan de binnenkant vervuilen. Gewoon even een nieuw rolletje halen bij een gespecialiseerd lasbedrijf. Daar kunnen ze je ook met raad bijstaan. Neem dan gelijk ook even een paar nieuwe toortstipjes mee. Die zijn van koper en zeker als je net begint zu je er wel een paar nodig hebben. Oh ja, Wel iedere keer dat je een nieuwe rol gebruikt even de slang met de compressor doorblazen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.251 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl