Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat

30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat 29 jan 2023 18:28 #1455330

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16485
Zo'n ding huren met de boor er bij.


Laatst bewerkt: 29 jan 2023 18:29 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat 29 jan 2023 18:39 #1455334

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 960
Wat Holtere zegt, kleefboor huren met kernboor voor de gewenste gatmaat.
Nylon, of beter Delrin bus kunnen ze bij een goede werf wel voor je maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat 29 jan 2023 18:41 #1455335

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 456
Die teflon ring kun je laten draaien bij een bedrijf gespecialiseerd in kunststoffen…

Het boren zal idd gespecialiseerd gereedschap vereisen…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat 29 jan 2023 19:01 #1455347

kleef boor op deze ondergrond :unsure:
gewoon een gaten zaag met diameter van nu in een zaag van wat het gat moet worden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat 29 jan 2023 19:01 #1455349

Old School: vijlen met de hand, met een ijzervijl.
Ieder meent zijn pieremegoggel een jacht te zijn
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 29 jan 2023 19:02 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat 29 jan 2023 19:10 #1455353

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26629
Jodocus schreef :
Goedendag, voor mijn midzwaard Van een JOUËT 680, moet een gat 30mm breed worden. Het gat dat er nu in zit is te klein.
Hoe kan ik het beste dit gat erin maken?
Daarnaast moet ik er een teflon ring erin krijgen met een gat met binnen diameter van 18 mm. Weet iemand hoe ik aan zo'n telfon ring kom?

Even voor het goede begrip: die nieuwe teflon-ring krijgt dus een wanddikte van 6 mm. Aardig wat. Waarom is dat nodig? Heb je een idee hoeveel dat midzwaard weegt?
Dat zwaard beweegt heel rustig. Zo'n lager heeft niet veel dragen.

Zo te zien zit de oude ring er nog in. Waarom maak je het niet gewoon, zoals het origineel is uitgevoerd? Dan kan het gat de bestaande maat houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat 29 jan 2023 19:28 #1455359

  • Jodocus
  • Jodocus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 77
Het midzwaard weegt 50 kg. Het is niet origineel maar in de maten wel goed nagemaakt. Alleen dit gat is te klein.
association.jouet680.free.fr/l...u/dossier_derive.htm
Bijgevoegd de relevante website van de klassevereniging.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat 29 jan 2023 23:21 #1455388

Ik zou mijn meer zorgen maken om dat draad eind met de katrol dan dat gat in dat stukje staalplaat. :whistle:
Dat draad stuk zegt een keertje ik wil niet meer. Een degelijke dikke pen met een oog er aan zou mijn inziens een betere waarborg op funtioneren geven. Maar ik kan het mis hebben.



Grt. Mark




Verzonden vanaf mijn iPad zonder tapatalk.
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat 30 jan 2023 06:47 #1455397

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1451
Ring: Hetzelfde aan de hand gehad met mijn Randmeer. Ik heb toen uit onze keuken een kunststof snijplankje gejat en daar een dikke ring uitgezaagd. (En nu zitten er krassen op het aanrechtblad ha ha).
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Laatst bewerkt: 30 jan 2023 06:48 door Reed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat 30 jan 2023 07:19 #1455401

Jodocus schreef :
Het midzwaard weegt 50 kg. Het is niet origineel maar in de maten wel goed nagemaakt. Alleen dit gat is te klein.
association.jouet680.free.fr/l...u/dossier_derive.htm
Bijgevoegd de relevante website van de klassevereniging.


hoe groot is het bestaande gat nu ?
als de positie niet heel precies komt kun je idd een kleefboor met een kernboor daarvoor gebruiken.
Als je een gatenboor gaat gebruiken zul je het bestaande gat eerst moeten "vullen" zodat de centreerboor materiaal heeft. (een strip inlassen is dan al voldoende.

Als positie wel precies moet ....dan wordt het kotteren.

Als het te groot en te zwaar is,..dan een bus draaien met een binnenmaat die je hebben wil (30mm) met cab 5 tot 8mm wanddikte en die inlassen. de buitenmaat kun je dan met een plasma snijder te lijf gaan op je zwaard en dat kan weer op locatie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat 30 jan 2023 07:30 #1455402

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26629
Jodocus schreef :
Het midzwaard weegt 50 kg. Het is niet origineel maar in de maten wel goed nagemaakt. Alleen dit gat is te klein.
association.jouet680.free.fr/l...u/dossier_derive.htm
Bijgevoegd de relevante website van de klassevereniging.

Op een van de foto's zie inderdaad een kunststof lagerbus met een knappe wanddikte. Die is er dus al. Ook niet origineel. Die wanddikte lijkt erg dik voor dit doel.
Het lijkt erop dat je de diameter van het gat in het zwaard wil aanpassen op de buitenmaat van de lagerbus.

Wat ik bedoelde was: is het niet slimmer om een paar mm. van de buitenkant van de bus af te draaien, zodat deze in het bestaande gat past? Of desnoods een nieuwe bus te laten draaien, die past?

Bespaart wat gedoe met kernboren, enzo.
Laatst bewerkt: 30 jan 2023 07:31 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat 30 jan 2023 10:35 #1455447

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 870
MOcht er in de buurt een bedrijf zitten dat een waterstraal snijmachine heeft zou je die ook nog kunnen vragen. Voor hun een peuleschil, kan me voorstellen dat dat goedkoper si dan het huren van een boormachine waarbij je mogelijk de boor moet kopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat 30 jan 2023 11:01 #1455452

Even iemand zoeken met een kolomboor en dan met een spiraalboor opboren naar 30 mm. Een kern/holle boor is lastig als er al een gat is. Even googelen op kunststof glijlager voor het busje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat 30 jan 2023 12:22 #1455464

  • Jodocus
  • Jodocus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 77
Ik zie ook wel van die ronde ijzerzagen bij de bouwmarkten liggen. Ook voor ijzer. Heeft iemand hier ervaring mee? Kost minder dan een tientje. Zal goedkoper zijn iig dan uitbesteden of eea apparaat inhuren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat 30 jan 2023 13:02 #1455478

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1297
Binnenkant van het gat moet mooi rond worden voor de pagebus, zagen lijkt me daardoor geen optie. Zeker niet in 22mm staalplaat...

Maar waarom wil je het aanpassen? Daar geef je niet echt antwoord op, behalve dan dat je aangeeft dat het op het oorspronkelijke zwaard 30mm is. Als het in de huidige opstelling werkte, waarom zou je dan niet alleen de bus vervangen voor een nieuwe en het (lastige) vergroten van het gat achterwege laten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat 30 jan 2023 13:33 #1455482

douweremco schreef :
Even iemand zoeken met een kolomboor en dan met een spiraalboor opboren naar 30 mm. Een kern/holle boor is lastig als er al een gat is. Even googelen op kunststof glijlager voor het busje.

Moet dan een heeeele stevige kolomboor zijn...rond 20 is al een maat voor de niet hobby machines,..rond 30....MC3 of groter....dat is al meer richting stationair machine op 380
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat 30 jan 2023 14:22 #1455487

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5994
Informeer eens bij construktie bedrijf of landbouw mechanisatie bedrijf. Die kunnen dit in een halfuur fiksen.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat 30 jan 2023 14:58 #1455496

  • Jodocus
  • Jodocus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 77
Als je kijkt in de huidige situatie, dan zie je dat de plastic(!) ring erg dun is en zelfs al gescheurd. Als dit verder vergaat heb ik straks ijzer op ijzer. Dat slijt heel erg snel volgens mij.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 30 jan 2023 15:02 door Jodocus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat 30 jan 2023 15:00 #1455497

  • Jodocus
  • Jodocus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 77
Bijgevoegd de foto hoe het er origineel uit zou moeten zien. Een veel dikkere teflon ring dus.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 30 jan 2023 15:01 door Jodocus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat 30 jan 2023 16:10 #1455517

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26629
Jodocus schreef :
Bijgevoegd de foto hoe het er origineel uit zou moeten zien. Een veel dikkere teflon ring dus.

Je moet het maar doen zoals het je zelf het beste lijkt, Jodocus. Veel succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat 30 jan 2023 16:49 #1455525

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13899
Nu kan ik wel een verhaal over elasticiteitsmodulus en Yield strength van kunststof lagers hier gaan opschrijven maar dan krijg ik weer eens half ZF over mij heen. Maar een dunner kunststof lager scheurt minder snel dan een dikke. Vandaar dat die dingen altijd zo onwijs dun zijn in de standaard maten.
Wat ChatGPT ook hallucineert, wij wassen onze handen in onschuld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat 30 jan 2023 17:22 #1455530

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1302
Dat mag je in mijn draadje over mijn roerlager doen - ik hou ze wel van je nek :woohoo:.
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 30 jan 2023 17:25 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat 30 jan 2023 17:24 #1455533

  • Jodocus
  • Jodocus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 77
Over wat voor kunsstof heb je het dan? pvc,teflon? Of dat keukenplankje? Wat scheurt het minst snel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat 30 jan 2023 17:38 #1455535

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13899
Jodocus schreef :
Over wat voor kunsstof heb je het dan? pvc,teflon? Of dat keukenplankje? Wat scheurt het minst snel?

Algemeen hoe hoger de elasticiteitsmodulus hoe dunner het lager moet zijn om niet te scheuren. Hoe dikker het lager en hoe hoger de elasticiteitsmodulus hoe groter de hoeveelheid (volume) materiaal wat "verplaatst" wordt door de elasticiteit.
Wat ChatGPT ook hallucineert, wij wassen onze handen in onschuld.
Laatst bewerkt: 30 jan 2023 17:38 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat 30 jan 2023 18:45 #1455552

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1302
Als in: op een zacht bed krijg je pijn in je rug.
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl