Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Het grote Eurokruiser Topic

Re: Het grote Eurokruiser Topic 21 feb 2013 21:48 #371088

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
Zo dat zal 'Endless' wel heel vet vinden! :)
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 22 feb 2013 21:58 #371381

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Beste forumgenoten, bij deze nog een update over Bella Donna: ze heeft zeilnummer 278! Verder geen info over bouwjaar.

Verder nog wat foto's van en van de projectjes van vanmiddag: een 12v 19" LED TV, met achterin een Android stick: heb de steun zo aangepast, dat hij zowel binnen als buiten gebruikt kan worden. Handig als plotter, maar ook voor dat instant haardvuur bij zonsondergang... :)
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 23 feb 2013 07:25 #371404

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12402
Kijk, daar zou zelfs ik op kunnen kijken en iets zien :woohoo:

Hoe zwaar loopt die beweegbare steun??Het is namelijk ongelooflijk hoe vaak je toch binnen moet zijn als je zeilt, en daar heeft de steun met de Tv behoorlijk van te lijden als die elke keer weggeklapt moet worden....
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 23 feb 2013 07:59 #371413

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
De steun loopt erg soepel. Verder is ook daar aan gedacht: op het moment dat de TV binnen hangt, zit de beugel "dubbel gevouwen, zoals op de de foto binnen, waarbij de TV wat naar voren is getrokken. De TV wordt dan op zijn positie gehouden door een simpel haakje.

Op het moment dat de tv buiten hangt, hangen beide beide delen van de scharnierende arm in elkaars verlengde, om de benodigde armlengte te krijgen. Hierbij heb ik dan een hoekprofiel van een 70cm, die beide delen van de arm in de juiste positie houdt en er dus voor zorgt dat de TV niet gaat zwabberen. Dit hoekprofiel loopt echter door tot aan een haakje aan bakboordzijde, dat ervoor zorgt dat de complete balk met TV weer op z'n plek blijft.

De complete constructie werkt nu in feite als een scharnierende deur: haakje aan bakboord los, en de hele TV laat zich gemakkelijk naar binnen duwen.

Verder komen er inderdaad redelijk wat krachten op de TV steun, vandaar de aluminium balk in de kajuit: die zorgt ervoor de krachten in elk geval over de hele wand verdeeld worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 23 feb 2013 09:42 #371442

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
Jouw zeilnummer is opgenomen in mijn lijstje (het gaat me iets te ver om dit een database te noemen :laugh: ) van €Xrs. Daarmee is het bouwjaar bij benadering bekend. We weten van de 'Wjerljocht' van Roan met zeilnummer 305 dat deze uit 1979 is en dat de Betelgeuze van Fanman en Allehensaandek met zeilnummer 225 dat deze uit 1974 is. Een grove interpolatie brengt de Bella Donna (278) in 1977 of daaromtrent, dicht in de buurt van de Ideneo (270) van Koele.
Als ze weer 'up to standard' is wil ik graag een fotootje hebben om in de 'scheepstypen database' van de zeilerswiki te plaatsen (mag je zelf ook doen!). Ik wil dit graag om zo de gegevens van de €Xr als scheepsmodel te bewaren voor iedereen en deze gegevens bruikbaar te houden voor een ieder die ooit een €Xr koopt en deze wil restaureren.
Groet, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 23 feb 2013 13:47 #371524

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Vandaag een nieuwe Raymarine tridata gekocht.
Ik kan weer verder met klussen :)
Eindelijk een goed en degelijk log & dieptemeter aan boord van de Betelgeuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 24 feb 2013 13:53 #371887

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Kijk, dat is mooi! Is het dus ter vervanging van huidige meters? En vervang je ook de huidige transducers? Atijd spannend, gaten onder de waterlijn... Is er veel kwaliteitsverschil tussen de diverse logs?

Het lijkt erop dat dat hier ook nog maar moet gebeuren: zie bijgevoegd de foto's van de momenteel geinstalleerde dieptemeter van Bella Donna... Aan de binnenzijde heel netjes afgewerkt met een houten plankje... Nou ja, het was waterdicht toen ik haar kocht, dus het zal nog wel een jaartje meegaan...
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 24 feb 2013 14:23 #371902

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Toen we de Betelgeuze kochten, zat er een dieptemeter in, echter was de sensor overleden. De dieptemeter zelf was ook uit het jaar nul, dus die is er gelijk uitgehaald. Het oude log was nog mechanisch, en was ook volledig vast gerot helaas.
Op de plaats van het oude log ga ik het nieuwe gat voor de sensor boren.
De schroefgaatjes van het oude log hoop ik dicht te kunnen krijgen met epoxy plamuur.

Aan jou foto's te zien heeft onder de Bella Donna ook een mechanisch log gezeten. Om het dicht te krijgen is er een houten plankje aan weerszijden gelijmd.
Niet echt een wenselijke constructie als je het mij vraagt.
Ik zou het plankje zelf voor nu maar goed dichtsmeren met AF.

n.b.
Ik zie ook een slang lopen op een van de foto's.
Mag ik je aanraden de slangklemmen te vervangen?
Een van de klemmen is aardig verroest.
Laatst bewerkt: 24 feb 2013 14:24 door Fanman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 24 feb 2013 16:20 #371963

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Bedankt voor de tips, de waterinstallatie wordt dit voorjaar inderdaad ook aangepakt: de Griek, waarvan ik Bella Donna heb overgenomen, heeft in de 5 jaar, dat hij de boot bezat, niets met de elektrische en water installaties gedaan. Dit was ook te merken: de waterpomp was compleet weggeroest, de tot aan de rand toe gevulde watertank liet een flinke lading aan zwarte schimmel zien, toen ik deze opende. Het water stonk echter niet: blijkbaar was er inmiddels een "status quo" in het water ontstaan, ook de bacterien waren dood...

Nieuwe pomp, expansievat, slangen, koppelingen, binnenkraan en buitendouche liggen thuis klaar, tips voor het schoonmaken van een watertank zijn zeer welkom. Hier elders op het forum al de tips van bruistabletten en citroenzuur gezien, we gaan het allemaal eens proberen...

Verder trouwens een tip: waterpompen kunnen ook te groot zijn: de 14L waterpomp maakte van de buitendouche eerst een hogedrukreiniger...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 28 feb 2013 22:05 #373487

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Bijzondere update na een avondje rondspeuren op het forum: De Bella Donna (formally known as Liberty) blijkt, voor ze eigendom werd van de Griek, waarvan ik haar weer kocht, de eerste boot te zijn geweest van mede-forumlid Lib3rty! Alweer een stukje Eurokruiserhistorie achterhaald...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 01 mrt 2013 05:51 #373508

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
Elementary, my dear Watson...
Dan worden bouwjaar en zeilnummer van jouw €Xr bekend! Mooi!
Groet, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 04 mrt 2013 08:15 #374559

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Groot onderhoud aan onze Eurokruiser is gestart.
Er speelden nog twee issue's op onze eurokruiser welke asap verholpen moesten worden.
  • Oude defecte log moet vervangen worden
  • Uitgebroken kikker repareren
Eerst ben ik begonnen met het oude log.



Het oude log zat zo vast als een huis, en was technologie van het jaar 0.
Als vervanging heb ik een mooie Raymarine tridata systeem gekocht.
Als eerste heb ik het bestaande log los gehaald.



Er bleven een vijftal gate over. Tot grote vreugd bleek het onder het oude log kurkdroog te zijn. Hij was dus niet lek.



Daarna een stut geplaatst om de gaten dicht te krijgen. Een gedeelte van de gaten gaat vervallen door het boren van het gat voor het nieuwe log, maar ik wil wel eens zien hoe goed epoxy bruikbaar is voor dit soort (kleine) gaten.





Daarna heb ik plamuur aangemaakt, en de gaten dicht gesmeerd.



De volgende dag heb ik de geïmproviseerde stempel weggehaald om de onderzijde van de gaten te inspecteren.



Niet slecht al zeg ik het zelf.
Gezien ik nog steeds met een nagel deukjes in het plamuur kon krijgen, ben ik verder gestopt.
Volgende week ga ik verder.
Laatst bewerkt: 04 mrt 2013 08:16 door Fanman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 04 mrt 2013 08:30 #374571

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Dan nog de uitgebroken kikker.
Vorig jaar heeft de firma welke onze Yanmar heeft gereviseerd, een kikker uit het dek gebroken.
Na lang zeuren heb ik de materiaal kosten als korting op de factuur gekregen, dus zelf repareren maar.
Zo op het eerste oog leek het wel mee te vallen.


Daarna vanaf de onderkant eens een inspectie:



Oef, alle lichte delen is dus aangetast polyester..
Daar moet de slijpschijf in.



Voor nu heb ik de boel even met tape dichtgemaakt, en wil ik ergens volgende week verder gaan met de reparatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 04 mrt 2013 08:33 #374572

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Tijdens bovengenoemde onderhoud sprak ik een ander WVL lid, welke zijn romp op vochtigheid aan het inspecteren was.
Hij had een vochtmeter welke gewoon tegen de huid aan gedrukt kon worden voor een vocht meting.
Zijn romp schommelde tussen de 15% en 20% vochtigheid.
Daarna heeft hij op een stuk of vijf plaatsen bij onze eurokuiser de meter tegen de romp gedrukt.
Het meest vochtig plekje was 9%
Onze rom is dus relatief gezien kurk droog.

Dat geeft de burger moed!
Onze Eurokruiser verdiend dus inderdaad een grondige opknapbeurt, en is dat ook waard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 04 mrt 2013 14:34 #374665

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Fanman, ziet er goed uit!

Wat ik me trouwens afvroeg: is de rode laag nu een grondlaag, of al de gelcoat? En die plamuur: wat is dat? Epoxyplamuur?

En nog belangrijker: wanneer mag ze weer het water in? :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 04 mrt 2013 16:47 #374707

  • Roan
  • Roan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 256
Ja sterk spul he die €xers. Hou het forum in de gaten hoe je verder gaat.
Gr Ronald
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 06 mrt 2013 16:32 #375529

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
De 'Gouden Relingen' zijn af, nu wat anders gestart...
Geïnspireerd door Dracoplasm die uit gelamineerd essenhout een nieuw roer maakte, vond ik het ook tijd die 'lekke schuimspaan' maar te vervangen. :P
In de eerste plaats wil ik niet dat het ding op zee afbreekt zoals bij Dracoplasm. Het roer is lek en zelfs na 3 maanden buiten is het zwaar en als ik het verplaats hoor ik het nog steeds klotsen.
Ten tweede; ik wil een motor op/aan het roer, zodat de stuwkracht van de motor wordt gericht en niet alleen de druk op het roer de boot stuurt, maar ook de stuwstraal van de schroef. Een motor op/aan het roer brengt een zeker risico met zich mee... Het kan zijn dat de trillingen van die 'slagroomklopper op steroïden' zich ook via het helmhout naar je hand verplaatsen en dat dit op de lange duur vervelend is. Nu heb ik een elektromotor als bbm (Torqeedo) en die trillen veel minder dan een inwendige verbrandingsmotor, dus dat risico wil ik dan wel lopen.
Ten derde; mijn motorstoel heeft zoveel speling dat deze aan vervanging toe is. De motorstoel blijft nog zolang ik nog geen mogelijkheid heb hybride te varen, in dat geval kan de 'oude Yamaha' er nog naast staan voor de lange afstanden.
Nu had ik geen essenhout in enig volume ter beschikking en ik moest van voren af aan beginnen. RVS was een optie, maar ook wel weer zwaar. Het roer repareren vond ik sowieso niet wat, omdat je je niet weet of je de echte zwakke plekken wel te pakken hebt. In hout is natuurlijk ook mooi, maar dan wel 'rot bestendig' hout. Bij de Praxis op de tuinafdeling hadden ze azobe en dat is het hout dat ze voor meerpalen gebruiken. Dat wordt niet geverfd en ik heb nog niet veel rotte azobe meerpalen gezien... Het kwam in 4,5 x 6 x 210cm en dit was heel dicht bij de breedte van het roer. Dit leek een goede keuze.
Epoxy of polyurethaan...
Ik kan het helmhout (volgens het boek 'Rond en platbodem jachten' heb ik een helmhout en geen helmstok) niet zo op die paal zetten, ik moest een soort 'klik' maken (volgens dat zelfde boek de bovenkant van het roer) die paste. Dat wordt dus lijmen en wat voor een lijm neem je dan... Dracoplasm heeft goede ervaring met epoxy, maar ik kon niet zo gauw een leverancier vinden voor dit spul. Eerst met 'Bison' contact opgenomen en hun advies gevraagd... "Nou, Nederland doet bijna niets in epoxy... Wij zijn een echt polyurethaan land!" Als je dit van een adviseur hoort heb ik meestal de neiging juist voor epoxy te kiezen! Die neiging heb ik onderdrukt en ik heb een grote bus 'vezel versterkt polyurethaan' lijm gekocht. Het was ook nog 'rapide' en 'transparant'.
Van twee stukjes verstek gezaagd hout uit de lengte van de paal (2100mm) heb ik de basis voor de klik gemaakt. het middelste stuk is er met RVS schroeven en 2 10mm deuvels geschroefd en gelijmd en omdat ik de achterkant vrij van zichtbare schroeven wilde houden, heb ik dat stuk alleen met deuvels erop gelijmd.
Het helmhout heeft een uitsparing van 55mm voor het roer en het nieuwe roer was dus nog 10mm te smal. In mijn bijna onuitputtelijke berg van meuk lag nog een stuk hardhout van 100mm breed en 7mm dik. Het was een plankje van ongeveer 40cm lang. Even doormidden zagen in twee keer 20cm.
Met de schaaf nam ik ongeveer 2mm aan elke kant van de klik weg en plakte hier heel 'rapide' twee plankjes links en rechts. (dat was niet overdreven, het spul hard heel snel uit!) Nu was het tijd voor schaaf en bandschuurmachine om het geheel een beetje netjes af te werken. Gat boren in de klik, zodat het helmhout erin kan draaien en omhoog kan worden gezet. Dit is het resultaat:

en nog wat details:


Het opnieuw lakken van het helmhout doe ik in één keer met het roer.
Uiteindelijk moet het zoiets worden:

Het roerblad zelf vraagt nog wat ontwikkeling tijdens de bouw, maar ik wil een geprofileerd roerblad volgens NACA0010 (4,5cm dik en 45cm breed). Het roerblad zet ik waarschijnlijk wel in de epoxy en dan kan daar de anti-fouling overheen.
Het huidige roerblad is meer 'naadje' dan NACA, kijk maar:

(trailing edge van boven)

(leading edge van voren)
Volgende post zal of gaan over de ogen die op de vingerlingen komen, of over het roerblad. Net zoals het uitkomt.
Groet, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 06 mrt 2013 16:33 door Peper. Reden: spelfout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 06 mrt 2013 19:27 #375604

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Het oude roer niet weggooien Peper, dan wil ik hem wel op komen halen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 06 mrt 2013 20:12 #375611

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
Fanman, ik wilde het sowieso beschikbaar stellen aan de €Xr-user group!
En dan, ik iets weggooien? Dat heb ik nog nooit gedaan! Daarom heb ik ook zo'n hok met waardeloze meuk waar ik toch nog van alles in vind!
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 07 mrt 2013 07:21 #375690

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Ik dacht er meer een mal van te gaan trekken. Kunnen we waar nodig een nieuw roer maken als iemand er een nodig heeft :)

Gezamenlijk winterproject voor volgende winter?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 07 mrt 2013 07:33 #375694

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
Ja leuk! Aan de andere kant verwacht ik dat nu de 'slechte' roeren wel vervangen zullen zijn! Toen ik mijn €Xr kocht zwierf er op mp herhaaldelijk een advertentie met een roer voor een €Xr dat uit zo'n mal kwam. :unsure:
Als we een mal maken, dan zou ik ook een verbetering van het roerblad profiel willen meenemen. Dracoplasm heeft zijn nieuwe roer ook een NACA profiel gegeven. Het zou een verbetering zijn en een meerwaarde geven bij de vervanging van een oud roer.
Groet, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 07 mrt 2013 07:47 #375699

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Goed plan Peper!
Zal ik maar ruimte in de garage gaan reserveren? :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 07 mrt 2013 07:49 #375702

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
Maak het niet te gek! Het roer komt pas als het nieuwe functioneert!
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 07 mrt 2013 07:50 #375703

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
:)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 07 mrt 2013 07:57 #375706

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Hmm, ik heb ook nog zo'n oud stuk spons, het roer stond echter nog niet in de planning. Als er echter goede plannen zijn, dan sluit ik graag aan... :)

Peper, hoe ga je de BBM op het roerblad vastmaken? Ik zat zelf al te kijken om een stang tussen de bbm en de helmstok te maken, precies om dezelfde reden. Heb dan wel pas een 50m met Bella Donna gevaren, maar heb in die 50m wel al gemerkt dat ze iets minder goed stuurt dan m'n vorige bootje. Hiervoor toen ook een nieuw roerblad gemaakt, omdat dit tijdens de eerste tweedaagse trip afbrak...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.281 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl