Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ervaringen Contest 34

Ervaringen Contest 34 26 sept 2008 19:54 #44426

  • ErikFB
  • ErikFB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Kan iemand mij vertellen wat de plus- en minpunten zijn van een Contest 34. Ik kan hier op het forum geen topic over vinden en gezien de mogelijke aanschaf via de werf van een dergelijke type zou ik graag meer info willen hebben.

Bijv.:
- Het grote gewicht aan waterverplaatsing en ballast. Welke invloed heeft dat op de vaareigenschappen?
- Is deze boot door het grote gewicht wat meer "vergevensgezind"? MAW je kan een foutje veroorloven zonder dat direct mee nat te gaan ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen Contest 34 26 sept 2008 21:52 #44441

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Hello,

Eigenschappen van een schip zijn pas voordelig of nadelig als we weten wat je wilt en zoekt en ook vernemen waarmee je ze vergelijkt.

Heel algemeen kan je inderdaad stellen dat in verhouding meer gewicht van een schip:

...... "rustiger" gedrag zal vertonen, mits het gewicht de boot niet tuitelig maakt. 150 liter water in de voorpunt met een anker van 30 kg en nog eens 50 meter ketting geeft echt wel een ander gedrag dan de tanks bij de kiel en een licht fortress anker zonder ketting in de ankerbak.

....... bij licht weer wat langer door zal lopen als de wind even weg is maar ook minder snel aan zal springen bij een vlaagje. Bij licht weer zie je dan ook juist bij de zwaarde schepen dat ze wat ondertuigd zijn, snelheid verliezen en hierdoor minder hoogte kunnen houden. Voor een pure toerder kan dit rommelen in de marge zijn. Dat is aan jouw om te bepalen. 1 knoop lijkt weinig aan verschil in bootsnelheid maar dat kan zo maar 30% van je snelheid zijn bij weinig wind of het verschil tussen zeilen en de pruttel aan. Ook net wel een tij halen lukt eerder etc etc.

...... indien gepaard met een ouderwetse kiel (S spant bijvoorbeeld) een vrij droog voordek geeft en minder tot geen klappen op het water. Het gemis aan een platte onderkant net voor de kiel en bij de spiegel verlaagd wel het surfpotentieel ..... en das een heeeele leuke bezigheid.

...... vaak de oudere zwaardere schepen niet fractioneel maar top getuigd zijn. En das echt anders zeilen. Niet beter of slechter maar anders. Als de eigenschappen van een fractioneel tuig je meer aan staan vallen de top tuigages af .... en daarmee heel wat "zwaardere" schepen.

..... etc etc

Wat zijn de belangrijkste dingen (naast drijven en wind en waterdicht) die je qua eigenschappen zoekt in een boot waar gewicht een rol in speelt? (Dus niet een 3 pits fornuis ipv van een 2 pitter)

Groet Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen Contest 34 27 sept 2008 06:59 #44452

  • ErikFB
  • ErikFB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Ik merk net dat mijn vrouw ook hier op het algemene forum actief is en dat er mogelijk dubbele vragen in omloop zijn. Maar mijn specifieke vragen inzake de Contest 34 gaan meer in vergelijking tot de Dehler Optima 101 ( is een romp van jongere datum) en de Dehler Optima 92. ( die een wat oudere romp heeft). Deze twee boten hebben wij namelijk ook als optie staan om te gaan aanschaffen.

Specifiek komt het hier op neer dat de boot samen met mijn schoonouders gekocht zal gaan worden en dat mijn vrouw en ik er het merendeel van de tijd mee op pad zullen zijn. Mijn schoonouders hebben ervaring in kajuitzeiljachten in de vorm van enkele keren als opstapper meegeweest te zijn, mijn vrouw is specifiek een open-boot zeilster en ik heb ervaring in kajuitjachten door vaak meegeweest te zijn op een Contest 25 en op grotere jachten tot 40 voet en dan echt als (wedstrijd)zeiler.

Vooral mijn schoonvader wil de boot gaan gebruiken om dagen mee te gaan zeilen en gewoon de principes van het "kajuitjacht-zeilen" goed onder de knie te krijgen, terwijl mijn vrouw en ik ook langere tochten (weekeinden, vakanties, binnen-/buitenwater) van plan zijn te gaan doen. In de eerste periode zal de boot vooral gebruikt gaan worden op het Marker- en IJsselmeer.

Nu weet ik dat een Contest 34 zeer goed uitgerust is, maar dat het vooral een zware boot is die inderdaad niet snel zal aanlopen bij weinig wind. In ieder geval een stabiele boot. Daarnaast is er bij onze keuze bewust ook naar gekeken om een boot met stuurwiel te hebben ipv helmstok.

Daarom mijn vraag ook tot gewicht en stabiliteit ibm vergelijking tot tuigage en rompvorm. Bij mijn weten zijn de tanks onderbracht rondom de kiel, zeker wat brandstof betreft en volgens mij geldt dit ook voor het water. De bewuste Contest die wij op het oog hebben is altijd gebruikt door mensen die er veel en langere reizen mee weg waren, maar door ervaring een nog grotere boot willen hebben.

De romp is een rondspant met een vinkiel. Gewicht en waterverplaatsing zijn 7400 kg, ballast 3200 kg en inhoud tanks 150 L (brandstof) en 380 L (water). De oppervlaktes van de zeilen moet ik helaas nog even schuldig blijven maar de zeilenset is recent en zeer uitgebreid.

Zo voorlopig even genoeg stof weer :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen Contest 34 27 sept 2008 07:38 #44455

Eigenschappen van een schip zijn pas voordelig of nadelig als we weten wat je wilt en zoekt en ook vernemen waarmee je ze vergelijkt.

Om te beginnen aansluitend wat al is gezegd:

Of je zeiljacht
zult gaan voldoen
is voor een belangrijk deel
afhankelijk van de verwachtingen
en de eisen die je eraan stelt.

Wil je sportief zeilen en daarbij
het uiterste eruit halen met behulp
van de modernste trimmogelijkheden,
dan zou ik even verder kijken.

Wil je een sterk degelijk jacht
dat best wat meer zeil kan hebben
en pas met wat meer wind lekker gaat lopen,
dan zit je met een Contest wel goed.

En zo zouden we nog wel
even door kunnen gaan:

Wil je een srijkbare mast?
Wil je droog kunnen vallen?
Wil je in ondiep water kunnen?
Wil je comfoort en luxe?

Ten slotte: een zeiljacht is altijd een compromis,
waarin het één of het ander benadrukt wordt.

Johan
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen Contest 34 27 sept 2008 07:46 #44456

  • ErikFB
  • ErikFB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Ha Johan,

Nee, het schip is echt bedoeld om mee te gaan toerzeilen. Wedstrijdzeilen zie ik voorlopig niet gebeuren, tenzij het om een keertje een avond- of zondagwedstrijd gaat. Aangezien we vaak op het IJsselmeer zullen zeilen is bewust al gekozen voor een schip met vaste mast ( hoewel de Optima 92 een strijkbare mast heeft), waar door een aantal wateren ( zoals Randmeren af zullen vallen).

Droogvallen op het wad zien we voorlopig ook nog niet gebeuren evenals het zeilen op de Friese wateren omdat je daar vooral gebonden bent aan ondiepe wateren. We kiezen dus bewust voor een schip groter als 8.50 meter vanwege comfort en stabiliteit.

Erik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen Contest 34 27 sept 2008 07:51 #44458

Maar mijn specifieke vragen inzake de Contest 34 gaan meer in vergelijking tot de Dehler Optima 101 ( is een romp van jongere datum) en de Dehler Optima 92. ( die een wat oudere romp heeft). Deze twee boten hebben wij namelijk ook als optie staan om te gaan aanschaffen.

Dit verhelderd de zaak:
de afweging tussen Dehler en Contest

De Contest heeft een groter gewicht,
en daarmee een grotere waterverplaatsing,
wat een gemoedelijk jacht opleverd.

De Dehlers hebben minder nat oppervlak,
zijn sportiever en zeilen vlotter bij licht weer.

Contest is opgebouwd uit 'volglas polyester',
en heeft polyester binnenschalen zonder vulling.
Strakke afwerking binnen en buiten.

De Dehlers hebben ook binnenschalen maar mogelijk
met een vulling van balsahout (weet niet 100% zeker):
licht en sterk maar ook vochtgevoelig)

De Contest is een wat klassiek toerjachtontwerp,
dat overigens als zeewedstrijdjacht best mee kon.

De Dehler was destijds al de tijd vooruit,
en is daarmee ook vandaag de dag nog
een sportieve verschijning.

Ik begrijp de afweging;
ook wij hebben gestaan voor de keuze
Contest 28 of bijvoorbeeld een Dehler Optima.
Lagen destijds in de vergelijkbare prijsklasse.

We zijn voor de eerste gegaan ...

Johan
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen Contest 34 27 sept 2008 08:11 #44461

  • mkII
  • mkII's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 210
Hallo,

Ik heb aan de reactie van contestzeiler eigenlijk weinig toe te voegen.
Ik vaar dan zelf met een 30mkII ontwerp van U van Essen en de 34 is van Dick zaal als ik het goed heb. Maar ben zeer te spreken over het vaargedrag vaar veel solo een gemoedelijk en veilig schip en kan vooral als de wind wat aantrekt heel goed meekomen met veel modernere schepen. Maar kijk ook eens op het contest forum daar zijn ook schippers met een 34.

www.joshua-contestyacht.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen Contest 34 27 sept 2008 08:57 #44464

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Geen balsahout in een Dehler dus hier vergelijkbaar. :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen Contest 34 27 sept 2008 09:17 #44466

Geen balsahout in een Dehler dus hier vergelijkbaar. :wink:

Dank voor de toevoeging,
ik was er inderdaad niet helemaal zeker van
in hoeverre balsa en/of schuimvulling
toegepast is in de grotere Dehler jachten.

Waarom ik voor de Contest ben gegaan:

Aansprekende rompvorm.
Degelijkheid rondom.
Het houten interieur.
Voetrailing rondom dek.
Ramen in aluminium.
Masttoptuigage.

Onderwater het roer achter een scheg.
Geen saildrive maar een schroefas,
waardoor geen rubber manchet,
minder kwetsbaar in de kraan,
direct roerdruk bij 'vooruit'
(afhankelijk van plaatsing motor).

Johan
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen Contest 34 27 sept 2008 09:39 #44471

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Wat je bij een Dehler wel aan zal treffen en bij een contest zeker niet is als je vanuit je achterhuit bij zonnig weer naar de binnenmal kijkt zie je of de zon schijnt ja of nee. Het is allemaal sterk genoeg maar wat dunner. Je binnenmal is wat lichter van kleur als de zon schijnt dan met wolken en regen. De zon komt er als het ware een beetje doorheen. De sterkte van de romp is enorm.

We hebben laatste een kleine schade gemaakt en daaruit bleek dat de romp boven de waterlijn nog is opgebouwd uit 25 mm masieve structuur van matten/polyester. Tevens vaar ik met een Code zero waarbij er een enorme voorlijk spanning wordt gezet samen met een maximaal aangehaalde achterstag. Schepen die dan gaan doorbuigen (boeg en spiegel omhoog) zien die spanning verloren gaan ..... hier geen last.

Tijdens mijn refit heb ik uitvoerig gesproken met VD Stadt Design en zelfs met de oorspronkelijke tekenaar van het model (1 van de 4). De DB1 eb DB2 hadden meer zeil, een diepere zwaardere kiel, etc etc. Ze hebben dezelfde stijve romp genomen waardoor er met de toer kiel en toertuig een factor 10 zit in statische werkbelasting t.o.v. wat het schip dynamisch maximaal zou kunnen hebben (Optima 101). Hier hebben ze dan ook gebruik van gemaakt want uiteindelijk is de D34 gekomen met meer diepgang en een langere mast. Ik heb dat nog een beetje opgerekt maar allemaal met een dikke duim van de ontwerper die hiervoor de tekeningen heeft gemaakt.

Ook bij het lopen over dek zul je (verwacht ik) bij een contest minder gehoor hebben in de kajuit dan op een Dehler 34/101.

Het sportieve katakter van de 101 spreekt mij echt aan. Het motto van de ontwerper is altijd geweest, "wie pas reeft bij 6 Bft heeft daaronder te weinig zeil staan". Beide schepen kunnen echter qua ontwerp geen miskoop zijn.

Laat ik maar stoppen want mijn voorkeur zal nu wel duidelijk zijn.

Groet Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen Contest 34 27 sept 2008 11:01 #44487

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
Ik kan slechts zeggen dat ik in de kleinste telg van de Contest familie zeil (25 voet), dat ik met licht weer amper vaar (voor enkele knopen doe ik het toch niet, en het is dan voor mij veel te druk met lichtweerrecreanten, en motoren boeit me niet; blijft over de optie van ankeren)

Contest en Dehler spreken mij beide aan. Ook enkele mooie Victoires. En idd, er is zeker nog veel meer moois/stoers.

Ik liep toevallig tegen de(ze) Contest uit 76 aan, en voelde me enorm aangetrokken door de zeer stoere (alom zeewaardigheidsdetails), maar beslist niet slome uitstraling (semi-klassiek, maar allerminst oubollig). Over het zeilen bij 4+ ben ik goed te spreken. Ik ben wel het type dat niet gaat zeiken over een 0,5 knoop verschil. Meer wel :P

Bij een latere (volgende) boot, waarbij ik als overwegend solozeiler nu denk aan 9 tot 10 meter kom ik wss ook voor de keus Contest of Dehler. Helmstok/wiel is echter ook een puntje, en daarom heeft een Kalik ook mijn interesse.

Ik volg deze draad dus met veel belangstelling.
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen Contest 34 27 sept 2008 11:17 #44491

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Even voor het eventuele zeilen in Friesland, grote delen van de Fluessen en het Heegermeer en omstreken kun je bevaren met 1.60 m diepgang, ook kom ik boten tegen in de omgeving van Eernewoude met 1,40 m tot 1,45 m diepgang. Dus niet om te promoten, het is al druk genoeg hier in het hoogseizoen maar het is wel goed om te weten dat je met een bepaalde diepgang uit de voeten kunt. Het kunnen uitwijken met slecht weer naar het binnenwater maakt dat je meer gebruik maakt van je boot.
Bootkeuze bepaalt je vaargebied.

Groet , Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen Contest 34 27 sept 2008 11:20 #44492

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
Ik ga v.a. volgende week met mijn 25 voeter (1,25 diep) aan het Ijsselmeer liggen, en kan alle wateren (dus ook aangrenzend) hebben tot hoge Bfts :wink:
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen Contest 34 28 sept 2008 19:12 #44594

  • hadego
  • hadego's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 141
Na diverse andere schepen te hebben gehad (o.m. Jaguar, Dufour, Bavaria) heb ik sinds een aantal maanden een Contest 26S.
Ik vaar bijna altijd solo en weet bijna zeker dat mijn eventueel volgende schip ook weer een Contest zal zijn om het rustige en stabiele zeilgedrag bij wat meer wind. Verder vind ik de lijn heel erg mooi.
Ik ken Dehler niet maar als ik kijk naar het gewicht van een Dehler en het zeiloppervlak kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het "nerveuze " schepen zijn.
Als je een stabiel schip zoekt, kies dan voor een Contest
Mvrgr
Hadego
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen Contest 34 28 sept 2008 19:16 #44596

  • ErikFB
  • ErikFB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Heeft iemand ervaring met een vinkiel onder deze boot, of heeft deze boot een standaard vinkiel ? En wat zijn de eigenschappen tov van andere kielen ??

Grtz,
Erik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen Contest 34 28 sept 2008 19:39 #44603

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Als Dehlerfan die Contest respecteerd :D vraag ik om iets meer klare taal. Wat de een verstaat onder nerveus en stabiel hoeft niet de gedachte van de ander te zijn. Proefvaren is natuurlijk altijd het beste, ook een keertje bij een stevige bries.

Maar wat is een "nerveus" schip en hoe uit zich dat een Contest "stabieler" is dan een vergelijkbare (lengte) Dehler.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen Contest 34 29 sept 2008 06:15 #44636

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
@ErikFB: ik denk dat het heel erg moeilijk is om een vergelijking te maken tussen een Contest 34 en een Dehler 34, het zijn totaal verschillende boten. Ik heb zelf de nodige ervaring op verschillende modellen van Contest en qua stabiltieit en sterkte ben ik weinig tegengekomen wat er aan kan tippen. Terugkomend op je OP: nee, bij een foutje ga je niet meteen nat en ze zijn erg vergevingsgezind. Het gewicht zit grotendeels in de dikte van de romp, een C34 is bijna 30mm volglas op het dikste punt. Ze hebben bij weing wind even tijd nodig om op gang te komen maar als ze een keer op gang zijn gaat het prima. En bij weinig wind zet je toch gewoon een lichtweerzeil... :wink:
Waar ik wel benieuwd naar ben is wat de vorige eigenaars aan de boot hebben aangepast.

@Hadego: En Contest 26S?? Ik ken er best wel veel maar die.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen Contest 34 29 sept 2008 07:11 #44640

Een 'Nerveus "schip is meestal gebouwd voor wedstrijdjes, gevoelig voor trim, en op het scherpst van de snede gezeild.

Vergelijk het met een race motor, ook nerveus is z`n gas en versnlling, beetje gas en hij wil WEGGGGG.

Tourmotor is rustiger in de lage toeren tallen, heerlijk om te cruisen.

Terug naar zeilen, een toer boot zal minder snel op gang komen maar als de gang erin zit houdt ie deze ook even vast. Terwijl een nerveus schip inkakt(voelbaar snelheids verlies) bij een trim foutje of wegvallen van de wind.

Zover als ik er wat van weet, (zwart wit gezien, bemanning telt ook mee)een contest is dan een tourboot en een dehler sportief.
Al het goede komt van binnen, Al het kwaade van buiten!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen Contest 34 29 sept 2008 07:34 #44646

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Hello again,

Zelf denk ik nu juist dat de D34 VD Stadt model (Optima 101/106) zijn succes had te danken aan het feit dat men toen al in staat is geweest een CruiserRacer te bouwen (met de Optima 101) tegen een bepaalde prijs. Met de nadruk op Cruiser. De 101 heeft een kleiner tuig dan de D34 en andere kiel en roerblad. De laatste D34-ers van begin jaren 90 hebben meer tuig, andere kiel en een ander roerblad. Die zou je kunnen bestempelen als een RacerCruiser maar dan ook nog maar net. Puur om het onderscheid te maken.

Wat ik wel wil benadrukken is dat er van dezelfde romp van de D34/101/106/DB1/DB2 meer dan 2500 rondvaren in Noord Europa .......... waarvan ik schat 2450 als toerschip welke zo af en toe meedoen aan de 24 uurs of een rondje rond de tonnen op de club.............. :wink: Zulke racemonsters zijn het echt niet.

Waarom zijn er niet zoveel gebouwd van Contest? Simpel, de kwaliteit van bouwen was denk ik in die jaren zoveel beter/duurder bij Contest dat het een heel ander marktsegment aan moest spreken. Dat zie je vooral terug in de details van bouwen. Hier is Contest de meerdere, met voorsprong.

Ik denk ook dat een eerdere uitspraak juist is, qua ontwerp, oorsprong zijn beide schepen lastig te vergelijken.

Proefvaren zou ik zeggen. Het zou nog wel eens zo kunnen zijn dat met een Contest 34 sportiever valt te zeilen dan gedacht en tevens beter is te Toeren met een 101 dan nu wordt voorgesteld.

Feit blijft dat een rifje er zo in zit maar wat meters erbij plakken tijdens het zeilen nog steeds een lastige opgave is :D

En nu aan het werk :cry:

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen Contest 34 29 sept 2008 08:57 #44657

  • hadego
  • hadego's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 141
Voor Sigdock,

Dat was een typefoutje, ik heb nl een Contest 36 S


Groet
Hadego
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen Contest 34 29 sept 2008 20:31 #44761

  • ErikFB
  • ErikFB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Allen dank voor jullie reacties ! Langzamerhand beginnen de voorkeuren bij ons zich te doen gelden voor de Contest. Echter, via via hoorde ik vanmiddag dat vooral de oudere Contesten nogal last schijnen te hebben van osmose ( al dan niet in een versterkte mate). Ik weet niet in hoeverre dit waar is en of dat ook geldt voor een schip waar jaar in jaar uit mee gezeild wordt ( ook in de wintermaanden) en waarbij de anti-fouling vorig najaar nog vervangen is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen Contest 34 29 sept 2008 21:10 #44770

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Als een boot geen osmose heeft zal het in de winter doorvaren geen invloed hebben en de antifouling heeft er al helemaal niets mee te maken. Voor typische Contestverschijnselen op dit gebied heb je het meest aan eerlijke antwoorden van Contest eigenaars. Om een merk hoog te houden wordt er ook wel eens omheen gepraat. Dan blijft de prijs hoog. Er is ook een C vereniging, daar kun je ook eens vragen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen Contest 34 30 sept 2008 06:40 #44798

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Echter, via via hoorde ik vanmiddag dat vooral de oudere Contesten nogal last schijnen te hebben van osmose ( al dan niet in een versterkte mate). Ik weet niet in hoeverre dit waar is en of dat ook geldt voor een schip waar jaar in jaar uit mee gezeild wordt ( ook in de wintermaanden) en waarbij de anti-fouling vorig najaar nog vervangen is.

Kijk, als ik dat soort dingen lees dan word ik al he-le-maal niet goed. Een duidelijk geval van klok-klepel... van mensen die totaal niet weten waar ze over praten en die ergens aan de bar wat hebben gehoord. Als de Waterkampioen in de jaren '80 de Loeff niet had gekocht dan had osmose niet eens bestaan. Als ik een tip mag geven: laat het vochtgehalte van de Contest meten en hoop dat het hoog uitvalt. Dan kan je een behoorlijk eind van de prijs afhalen met 'osmose' als argument en vervolgens nog jaaaaarenlang probleemloos doorvaren... :)
Meer info op forum.cyoc.nl, daar zijn de nodige C34 vaarders aanwezig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.272 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl