jmarinis schreef :
Ik heb een Raymarine S1 Plus Tiller Pilot. Redelijk tevreden over de prestaties van de regelunit. Hij hoeft van mij ook niet kaarsrecht te sturen, ongeveer de koers aanhouden is prima. Of die voldoende amperes kan leveren voor zo'n heavy duty ding is een goede vraag. Weet ik nog niet.
Maar de krachten op de tillerdrive zijn gewoon te groot. De bevestigingspin van de raymarine drive unit op dek is al drie keer uitgebroken, en ik heb ook 2x een nieuw motortje moeten plaatsen. Over de laatste 10 jaar wel te verstaan, er gaat er niet dagelijks 1 kapot
Ik zoek de brute sterkte van een onderdeks systeem, maar dan bovendeks. Onderdeks is lastig omdat de roeraskoker helemaal tot het achterdek doorloopt. Vandaar de interesse in een heavy duty oplossing op de helmstok.
Misschien is het beter om hierover een apart draadje te starten, om dit topic niet te vervuilen.
OK. Als de pin breekt is de bevestiging niet sterk genoeg. Motor kapot is inderdaad een indicatie van een sterkere unit. Maar weet je dat ook voor die nieuwe drive?
Ik zou beginnen met een betere bevestiging die niet off-center zit, in ieder geval aan de voet. Kun je het scharnierende deel verwijderen en hem met een bout (of pin) aan een steviger basis vastzetten? Voor de helmstok kant wordt het nog een lastige opgave om een stevigere maar demonteerbare bevestiging te bedenken maar misschien gaat die kant nog goed.
Ten slotte zou ik toch overwegen om te investeren in een slimmere computer en sensor - alles wat helpt om slimmer/sneller te reageren vermindert ook de benodigde kracht. Het verschil met een computer met gyro's is echt groot.
Ik heb helaas de zware drive nog nooit in actie gezien, dus kan verder niet helpen met ervaring daarmee. Overweeg een drive te nemen die een clutch ondersteunt zodat hij kan blijven zitten.