Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 10 mei 2022 23:33 #1390012

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1992
Mijn Leisure 22 weegt schoon aan de haak 1500kg. Onderwater is de rompvorm anders, minder rond en vlakker. De beide kielen staan ook onder een iets andere hoek, zelfde als de Leisure 17.
Het verschil in waterlijn lengte tussen de 22 en 23(sl) is maar 2cm.
Hierdoor, en de rompvorm/gewicht is de 22 over het algemeen iets sneller dan de 23(sl)

Hieronder de maten:

22



en de 23(sl)





Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Weer een Grote reis in 2024!!
Laatst bewerkt: 10 mei 2022 23:34 door mrtnm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 11 mei 2022 01:32 #1390015

Als je boten die op elkaar lijken wilt vergelijken, kan n je onderstaande gelineairiseerde verhoudingsgetallen gebruiken:
Nachtvlinder schreef :
D/L is het gewicht per meter bootlengte. Hoe kleiner dit getal, hoe lichter je boot is en hoe minder voorstuwend vermogen je nodig hebt om op snelheid te komen. D/L is overigens gelineariseerd, wat het mogelijk maakt om boten van verschillende lengte met elkaar te vergelijken.

SA/D is de power van je boot: zeiloppervlak (grootzeil+voordriehoek) per ton bootgewicht. Dit getal is ook gelineariseerd. Hoe groter hoe meer power je boot heeft.

Practical Boat Owner (Engels tijdschrift) gebruikt onderstaande indicaties:

Voor D/L:
100 - 200 = lichtgewicht racer
200 - 250 = racer
250 - 350 = cruiser
>350 = traditioneel heavy displacement yacht

Voor SA/D:
13 - 14 = motorsailor
>22 = lichtgewicht racer

Deze getallen zijn zeer generaliserend: rompvorm, ballast en type tuig zijn uberbaubt niet meegenomen en hebben grote invloed. Maar desalniettemin is het een eenvoudige eerste manier op boten met elkaar te kunnen vergelijken.

Hier meer over die “design ratios”:
www.sailmagazine.com/.amp/boat...paring-design-ratios
Laatst bewerkt: 11 mei 2022 01:36 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 11 mei 2022 06:06 #1390025

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5944
Ja mooi je ziet duidelijk dat de 22 in voordeel is op de 23 qua gewicht

dat gewicht van de 23 is idd een beperkende factor met zeilenin minder wind.

de 23 werd ook geleverd met een langere mast voor plassen en meren..dat heet lake rigging , ruim 1 mter meer mast lengte en dat doet wel wat met zeiloppervlaktes ook.



De sw waarde van de leisure 23 is beter dan de 22.

Leisure 22 (1 kiel) - 120
Leisure 22 (2 kiel) - 122
Leisure 23 - 114
Leisure 23 (2 kiel) - 114


wil wel weer zeilen eigenlijk , ik ben nog flink aan het ontdekken en in de boot aan het groeien.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 11 mei 2022 16:38 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 11 mei 2022 21:40 #1390220

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1992
Die langere mast kon je ook voor de 17, 20 en 22 krijgen. Mijn eerste 17 had een ¨Lake-rig¨ mast. Moest daardoor wel sneller een rifje zetten.
Ik ga over 1,5 week 2 weken zeilen, maar eerst dit weekend even op de kant. De onderkant even schoonmaken en verven.

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Weer een Grote reis in 2024!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 12 mei 2022 04:59 #1390235

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5944
Ahha mooie vooruitzichten, mijn onderwaterschip is veels te ruw qua oude anti fouling lagen en moet flink worden aangepakt, maar dit jaar geen enkele zin meer in anders wordt het teveel, onderwaterschip komt volgend jaar op de kant in de winterstalling.

ik zie het niet want het zit onder water, het enigste is dat het een remmende werking heeft.

wat zijn je zeilplannen ?

Ik vertrek 28 mei met vrouw en hondje dus wordt wadden en friesland, zelf hunker ik naar een mooie verre reis, maar wellicht volgend jaar.

met een lake rig mast van ruim 1 mtr langer heb je heel veel meer zeiloppervlakte en dat is wel erg lekker met minder wind, maar goed een mooi lichtweerzeil doet ook wonderen.






mrtnm schreef :
Die langere mast kon je ook voor de 17, 20 en 22 krijgen. Mijn eerste 17 had een ¨Lake-rig¨ mast. Moest daardoor wel sneller een rifje zetten.
Ik ga over 1,5 week 2 weken zeilen, maar eerst dit weekend even op de kant. De onderkant even schoonmaken en verven.

Martijn :)
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 12 mei 2022 14:37 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 13 mei 2022 23:48 #1390807

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1992
Ik ga maandag de 23ste op pad. Eerst een paar dagen zeilen, misschien een rondje Noord holland. Hemelvaart weekend hebben we van de Leisureclub Holland altijd de jaarlijkse wedstrijd, en daarna nog een weekje richting Wad.

Boot staat nu op de kant, even schoonmaken en een vers laagje antifouling.







Morgen de romp polijsten en in de was, hopelijk ´s avonds de antifouling er op. Maandag er weer in.

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Weer een Grote reis in 2024!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 14 mei 2022 21:11 #1390947

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Grappig mijn Westerly kieltjes zijn veel langer, volgens mij. Interessant (ook gegeven eerdere discussie).

Gewoon genieten, Peter, je hebt een prachtschip om credits mee op te bouwen om vd winter weer lekker te klussen, lijkt me. En Martijn, fijne vakantie alvast, wie weet, zie ik je nog wel tussen Den Helder en IJmuiden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 15 mei 2022 06:25 #1390963

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5944
Lekker dat ie zo op zijn eigen pootjes kan staan,heeft toch iets zelfstandige.

Veel succes met polijsten en antifoulen,,ik krijg het volgend jaar voor mijn kiezen om de tig lagen eraf te krabben en er coppercoat op te zetten.


aanmrtnm schreef :
Ik ga maandag de 23ste op pad. Eerst een paar dagen zeilen, misschien een rondje Noord holland. Hemelvaart weekend hebben we van de Leisureclub Holland altijd de jaarlijkse wedstrijd, en daarna nog een weekje richting Wad.

Boot staat nu op de kant, even schoonmaken en een vers laagje antifouling.







Morgen de romp polijsten en in de was, hopelijk ´s avonds de antifouling er op. Maandag er weer in.

Martijn :)
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 15 mei 2022 23:45 #1391129

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1992
Het was even doorploeteren, maar morgen gaat hij er weer in. Die coppercoat, lijkt mij ook wel wat. Ga je het zelf maken? Of kant en klaar.





Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Weer een Grote reis in 2024!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 16 mei 2022 11:51 #1391246

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5944
netjes ..

ik heb nog geen idee, moet het nog onderzoeken maar de kans dat ik het zelf maak is aanwezig, is koper met epoxi en ook nog wat osmose beschermend daardoor, ik pak meteen de kielen en de skeg en roerbland mee.

Gelukkig kan ik het uitstellen tot de winterstalling en er lang over doen dan, er stond een boot op de kant met copper en dat was echt heel mooi glad.



We hebben de kachel erin gezet aan stuutboord in de bakskist boven in en uitlaatdoorvoer door de hull geboord, gatehn voor de warmeluchtslangen gemaakt en dus is het grove werk gedaan, nu alleen nog alles aansluiten en geisoleerde warme luchtslang bestellen en uitlaatkous.
dempertje dichtlassen en geschikt maken.

Boot is in principe vakantieklaar op de kachel na want dat ga ik niet meer redden.

Gisteren wat gezeild en begin het in mijn vingers te krijgen, met minder wind is het zoeken om er nog gang in te krijgen maar vanaf een mooie bf 3 aan de wind komt ie wel want ik liep heel even 4.8 kts.
als je dan van koers wegdraaid en de schijnbare wind zakt in loopt ie hard terug.
verstaging staat nu ook mooi op spanning en voorstag blijft mooi strak staan

leuk proces is dat om je scheepje zeiltechnisch te ontdekken en verbeteren.








d want ik ben hetmrtnm schreef :
Het was even doorploeteren, maar morgen gaat hij er weer in. Die coppercoat, lijkt mij ook wel wat. Ga je het zelf maken? Of kant en klaar.





Martijn :)
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 16 mei 2022 14:00 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 16 mei 2022 13:07 #1391272

Probleem van DHZ coppercoat , dus met normale epoxy is juist dat die wel waterdamdicht is waardoor er minder koper met het water in contact staat . De echter coppercoat gebruikt watergedragen epoxy , dus met water als oplosmiddel. Deze verdampt niet tijdens het uitharden amar ook , en vooral daarna waardoor de epoxy microporeus blijft. Vandaar dat de echte epoxy i.t.t. de echte wel osmosebescherming geeft.
Daarnaast kan ook de deeltjesgrootte wat groter zijn en dat levert al snel veel minder contact oppervlak ( specifiek oppervlak).En dat gaat echt heel snel , zie onderstaand plaatje voor een andere poedersoort et bolvormige deeltjes .
Beide oorzaken verminderen de werking van de DHZ copperdcoat sterk .
Hierover is al veel vaker geschreven op dit forum.
Ad
Laatst bewerkt: 16 mei 2022 13:10 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 16 mei 2022 14:04 #1391302

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5944
Ah daar is Ad met zijn bijzonder goed onderbouwde conclusies
ik ga mij er wel in verdiepen na de vakantie....maar bij deze, ik ga het allemaal nderzoeken.
de boot bij mij op de haven activeerde het koper door hem even licht te schuren en er om de 2 jaar een nieuw laagje bij te zetten. maar ik ga alles onderzoeken
Yellow Boat schreef :
Probleem van DHZ coppercoat , dus met normale epoxy is juist dat die wel waterdamdicht is waardoor er minder koper met het water in contact staat . De echter coppercoat gebruikt watergedragen epoxy , dus met water als oplosmiddel. Deze verdampt niet tijdens het uitharden amar ook , en vooral daarna waardoor de epoxy microporeus blijft. Vandaar dat de echte epoxy i.t.t. de echte wel osmosebescherming geeft.
Daarnaast kan ook de deeltjesgrootte wat groter zijn en dat levert al snel veel minder contact oppervlak ( specifiek oppervlak).En dat gaat echt heel snel , zie onderstaand plaatje voor een andere poedersoort et bolvormige deeltjes .
Beide oorzaken verminderen de werking van de DHZ copperdcoat sterk .
Hierover is al veel vaker geschreven op dit forum.
Ad
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 16 mei 2022 14:50 #1391315

peter1 schreef :
de boot bij mij op de haven activeerde het koper door hem even licht te schuren en er om de 2 jaar een nieuw laagje bij te zetten. maar ik ga alles onderzoeken

Dat kan natuurlijk ook met DHZ coppercoat maar dan is een enkele laag genoeg en kun je ervor eerst een oaaar lagen zonder koper aanbrengen als osmosebescherming.Koper is duurder dan epoxy , ca €40 per kg tegen hooguit €15 .
Meerdere lagen DHZ coppercoat lijken me om bovenstaande redenen vrij zinloos omdat daarvan het koper toch niet met water in contact komt. .

Overigens komt dat inzicht niet van mij maar kun je dat o.a. afleiden uit het oorspronkelijke patent van coppecoat : patents.google.com/patent/WO2014055418A1/en
Maar let op , in een aptent staan zelden alle details , de echte "truukjes" staan er meestal niet in.Bovendien zijn patenten zodanig opgesteld dat z een zo breed mogelijk gebied samenstellingen dekken .
Ad
Laatst bewerkt: 16 mei 2022 14:55 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 16 mei 2022 14:53 #1391316

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5944
Rustig Ad, ik ga het pas van de winter ergens doen, het is nu zomer aan het worden.

Yellow Boat schreef :
peter1 schreef :
de boot bij mij op de haven activeerde het koper door hem even licht te schuren en er om de 2 jaar een nieuw laagje bij te zetten. maar ik ga alles onderzoeken

Dat kan natuurlijk ook met DHZ coppercoat maar dan is een enkele laag genoeg en kun je ervor eerst een oaaar lagen zonder koper aanbrengen als osmosebescherming.Koper is duurder dan epoxy , ca €40 per kg tegen hooguit €15 .
Meerdre lagen DHZ coppercoat lijken me om bovenstaande redenen vrij zinloos omdat daarvan het koper toch niet met water in contact komt. .
Ad
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 25 mei 2022 18:53 #1394167

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5944
leisure-23sl.blogspot.com/

Leisure race komt eraan vrijdag met een hoop wind, volgend jaar doe ik mee.
zit te kijken of ik nog ergens even langskom om de leisures en de club te zien.

Boot is bijna vakantieklaar, maar veel wind lage temperaturen en wat regen komende week.

zomers weer blijft een beetje weg.

De klussen die uit gesteld worden zijn de zwarte band op de romp is wat vaal aan het worden, eens kijken of dat 2k of 1k is, met een beetje was er over kan het nog wel een jaartje mee.

zo ook is er een bandje om de ramen wat nu grijs is en ook zwart word.

wat lakwerk in de kajuit, denk zijdeglans te gaan nemen.

Diesel kachel heeft even proefgedraaid en werkt, er moet nog een slang naar het roostertje toe binnen..60 mm geisoleerde slang, alle gaten en grof werk is gedaan.

dit is voorlopig nog wat er moet gebeuren op de winterklussen van het onderwaterschip en nieuwe kabel voor de verlichting in de mast na.
.

maar op zich is de boot vakantieklaar genoeg., klaar genoeg voor een wereldreis in principe.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 25 mei 2022 20:19 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 25 mei 2022 21:19 #1394216

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1992
Ik ben de komende week ook nog aan het rondscharrelen met de boot. komen we elkaar misschien wel tegen.


Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Weer een Grote reis in 2024!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 26 mei 2022 06:25 #1394250

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5944
Leuk, wij gaan richting het wad, tenminste dat is de bedoeling.
via een overnachting in Makkum of Harlingen.

ik moet voorzichting aandoen vanwege een zware zweepslag in mij kuit, kan niet zomaar op het dek springen..
gaat gelukkig al beter en kan al wel vrij goed wandelen, maar dat is vlak en schommeld niet.
mrtnm schreef :
Ik ben de komende week ook nog aan het rondscharrelen met de boot. komen we elkaar misschien wel tegen.


Martijn :)
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 26 mei 2022 06:37 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 28 mei 2022 07:53 #1394792

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5944
Het weer gaat toch wel beter worden, met wat heel weinig wind dagen, we gaan vermoedelijk maandag oversteken van Enkhuizen naar Makkum ofzo, of meteen door naar Harlingen.

in iedergeval morgenmiddag naar de boot toe om alles klaar te maken en te bevoorraden.
vandaaruit zien we wel.

er is wel zo te zien een geen wind of amper wind weekje, in combinatie met kledingwinkels onderweg en restaurantjes een prima situatie voor mijn vrouw en hondje.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 28 mei 2022 08:41 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 28 mei 2022 08:59 #1394811

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1992
Veel plezier Peter, geniet er van! Ik heb vandaag even een klusdagje, rubber van het voorluik er weer in lijmen (kwam gisteren toch aardig wat water tussendoor tijdens het tochtje naar Edam) Bijboot plakken, loopt langzaam leeg, en nog een hoop kleine dingetjes.
Morgen weer verder, waarschijnlijk richting Ijsseloog.


Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Weer een Grote reis in 2024!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 28 mei 2022 12:20 #1394876

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5944
Jij ook veel plezier Martijn, leuk je even real ontmoet te hebben
IJsseloog ga ik ook nog heen van de zomer, lijkt mij mooi daar.

Het plan is maandag richting Makkum, disndag vlieland en vandaaruit verder richting oostwad, daarna laauwersmeer op door friesland heen terug naar Lemmer of Stavoren...zoiets zou het kunnen worden
of heel anders
mrtnm schreef :
Veel plezier Peter, geniet er van! Ik heb vandaag even een klusdagje, rubber van het voorluik er weer in lijmen (kwam gisteren toch aardig wat water tussendoor tijdens het tochtje naar Edam) Bijboot plakken, loopt langzaam leeg, en nog een hoop kleine dingetjes.
Morgen weer verder, waarschijnlijk richting Ijsseloog.


Martijn :)
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 28 mei 2022 16:03 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 30 mei 2022 09:17 #1395397

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1992
Goeie reis, en geniet er van!





Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Weer een Grote reis in 2024!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 14 juni 2022 08:32 #1399216

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5944
We zijn weer terug van de zeilvakantie.

En de conclusie is dat we de boot echt hebben leren kennen met leven en zeker zeilen in pittig weer en golven.
De Eerste tocht met pittige wind west van vlieland langs de richel
De tweede pittge tocht van Stavoren naar Enkhuizen op 13 juni vanaf 11:15 tot 13:49.

De boot kan heel wat hebben, bij de richel met bf 5-6 wind west 2 maal opzijgezet door een hele flinke golf en toen wisten we meteen hoe goed de capzise ratio is van deze boot, die gaat wel opzij maar niet echt niet snel plat.

Qua zeilen maak ik nog wat inschatingsfouten met of de fok gebruiken of de genua..dat weet ik nu wel...hogere koersen tot aan de wind de fok en met ruimere koersen de rolgenua
de boot vraagt om zeiloppervalkte, dus ik kan echt een stuk hoger gemiddelde halen door de juiste zeilbezetting..

Probleempje gehad met de motor, de aansluiting op het opvoerpompje waar de brandstofslang opzit van het groffilter was wat los gegaan waardoor op de waddenzee naar vlieland de motor tweemaal bijna afsloeg en toch weer op kwam, in de haven vrij snel gevonden en vastgedraaid, en daarna heeft de motor werkelijk perfect gelopen de hele vakantie...behalve wat diesellekkage onder de motor na elke rit, dit ook nog maar eens oplossen, het idee is het rubber tussen de delen van het opvoerpompje.
maar voor rest heeft de motor echt mooi en zuinig gelopen, en ook met flinke wind tegen in friesland een mooie snelheid.

Ook qua leefbaarheid konden we onze weg wel vinden, slapen is wat krap maar gaat na wat gewenning de eerste dagen eigelijk best heel goed...

we zijn gegaan van Enkhuizen -Makkum, Vlieland-Harlingen- Franeker- Leeuwarden-Sneek-fluessen marekite- Stavoren-enkhuizen.


Een hele reis waarin we de boot hebben leren kennen op allerlei vlakken.

voldoende ervaringen voor de wat grotere reizen straks.

Marifoon antenne gesloopt op de mast met afmeren en een boom die ik echt niet had gezien..en 40 jaar fiberglass zal we wat van zijn buigzaamheid zijn kwijtgeraakt.

het was een reis met vele tegenstellingen qua beleving, van stilte naar drukte, van storm en onweerrnaar windsstil

van de rust van vlieland naar de stad leeuwaarden in de toch rustige prinsentuin waar in de stad een pittige kermis was met vele koffieschops blijkbaar want de wietdampen overheerste daar.

De zondagochtend zaten we in een hele rustige mooie kerk in Sneek bij een klein kerkkoortje.

Volkomen tegenstellingen.

Moet allemaal wel even bezinken en een lijst gemaakt van allelei kleine aanpassingen in de boot.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 14 juni 2022 09:21 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 14 juni 2022 09:43 #1399237

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
peter1 schreef :
We zijn weer terug van de zeilvakantie.
Welcome back!
De boot kan heel wat hebben, bij de richel met bf 5-6 wind west 2 maal opzijgezet door een hele flinke golf en toen wisten we meteen hoe goed de capzise ratio is van deze boot, die gaat wel opzij maar niet echt niet snel plat.
Herkenbaar, zowel het weer beter leren kennen (in mijn geval Noordzeedeining en onregelmatige rare golven dwarsscheeps: opzijgezet, ze helt nooit, echt nooit verder over dan haar hellingshoek, nou ja, als ze uit haar roer oploeft soms even)

Dit is kleine kimkielertjes eigen?
Qua zeilen maak ik nog wat inschatingsfouten met of de fok gebruiken of de genua..dat weet ik nu wel...hogere koersen tot aan de wind de fok en met ruimere koersen de rolgenua
de boot vraagt om zeiloppervalkte, dus ik kan echt een stuk hoger gemiddelde halen door de juiste zeilbezetting..

Ja bij mij zijn nu zelfs beide eerste zeilinnames nog met genua: het grootzeil is dan niet meer dan een slingerzeiltje of creeert bij scherpe koersen net een windgleuf/wat scherpte en dat gaat veel beter dan met meer grootzeil en de werkfok. Met de werkfok heb ik me echt nog nooit (7Bft, stoten 30 etc) overtuigd gevoerd. En dan heb ik ook nog een stormfok? Jij?
Een hele reis waarin we de boot hebben leren kennen op allerlei vlakken.

voldoende ervaringen voor de wat grotere reizen straks.

Ik ben benieuwd, Peter. Daar verlang ik ook naar!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 14 juni 2022 10:42 #1399243

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5944
Ja thijs ik heb een stormfok, qua werkfok of fok, die van mij is denk ik tot de mast en dus een 100% fok.
en vermoed dat deze ook wel tot bf 7 kan doorlopen, de stormfok is echt heel veel kleiner.

ik zeil graag met grootzeil erbij, dit geeft de boot een hele ander karakter en zeilt vele malen mooier en gebalanceerder dan zonder.

Maar al met al zeilt de boot echt prima






Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 14 juni 2022 11:14 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 14 juni 2022 11:37 #1399255

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Wat is Nederland toch mooi, denk ik weer eens, als ik de foto's zie.

Nou, dus liever de genua wat langer (5/6 BFt dan moet ie wel binnen anders wordt strijken lastig) laten staan met nog minder grootzeil, dan een stap eerder al grootzeil "op 1 rif" (rolrif inschatting :-) ) en de werkfok erop. (Liever "2e rif" met genua, zowel scherp als ruim)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.294 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl