udo schreef :
Ik had het 2de rif in het grootzeil en het voorzeil iets opgerold. Achterstag strak aangetrokken zodat de bolling van het zeil iets naar achteren gaat. (typisch voor 7/8 tuigage, waarbij achterstag wordt gebruikt voor zeil trimming en waarbij de zijstagen worden gebruikt om de mast overeind te houden) Het grootzeil achterlijk is daardoor iets gebold en niet strak recht zodat de boot minder loefgierig wordt.
Dit begrijp ik niet helemaal. Waarom moet die bolling naar achteren? In het algemeen geldt bij toenemende wind dat je het grootzeil vooral vlakker wilt trimmen. Dit gebeurt bij een goed gesneden zeil automatisch als er een rif wordt gezet. De grootste diepte die overblijft kan gewoon blijven waar ie was, naar mijn idee.
Ik gebruik meestal mijn auto pilot en zie dat bij de juiste zeil trimming het roer zoveel mogelijk recht staat en niet al teveel hoef bij te sturen. In deze situatie kan ik de giek ook zoveel mogelijk in het verlengde van de boot hebben.
Het eerste betekent dat je in ieder geval niet overtuigd bent. Prima. lijkt me. Of de giek in dat geval evenwijdig aan de lengte-as van de boot moet staan is afhankelijk van de te zeilen koers. Het is geen automatisme bij veel wind. Gebruik je ook de overloop bij het trimmen van het grootzeil?
Ik maak ook gebruik van de rodkick om eventueel de giek iets omhoog te drukken waardoor de bolling in het achterlijk nog groter wordt. Hierdoor kan ik vaak wat langer doorzeilen zonder een rif te hoeve plaatsen.(bij lagere windsnelheden)
Dit lezende krijg ik de indruk dat je met "bolling in het achterlijk" de 'twist' in het grootzeil bedoelt. Dat hoeft niet persé' met de rodkicker. Kan ook met de overloop worden geregeld. Door het grootzeil bovenin wat 'open' te zetten en wat twist te geven, kun je wat druk lozen, waardoor minder helling en minder loefgierigheid.
Mijn gevoel ter plaatse was 13.5 m/s meer dan genoeg. 7 Beaufort (15m/s) dan zou ik of het grootzeil in het geheel moeten strijken of de giek iets loslaten, dus de stand van het grootzeil iets veranderen.
Toch voelde ik het dat al aardig aan de grens waren om met grootzeil te varen.
Ben benieuwd was jullie ervaring is met het zeilen met zulke wind sterkten.
Normaal gesproken moet je met twee reven in het grootzeil en een aangepast voorzeil (werkfok of HA-fok) de zaak nog goed onder controle kunnen houden bij 7 bft. Een ver ingerolde genua werkt dan veel minder prettig. De vorm is nooit optimaal. Bij meer dan 6 moet er eigenlijk een wat specialistischer voorzeiltje voorop.
Helaas op de youtube kun je moeilijk zien hoe hoog de golven eigenlijk zijn.
Een van mijn stootwillen was door de golven uit zijn houder geslagen en hing aan het koord te bungelen: had geen zin om het dek op te gaan, maar we hebben hem uiteindelijk niet verloren.
Vooral jammer dat we niet meer van de zeilen te zien krijgen in het filmpje. Dat zou in dit geval interessanter zijn geweest dan de hoogte van de golven.