Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Revisie Arona/Lombardini

Re: Revisie Arona/Lombardini 18 sept 2012 18:16 #320222

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5670
jessejohn schreef :
De cilinder was volgens het revisie bedrijf te veel uitgesleten (Terwijl de motor uit een zeilboot kwam, dus je zou verwachten dat deze niet veel gebruikt is).
Maar wel zeshonderd miljoen koude starts gemaakt zonder ooit goed warm te draaien. Erg slecht. En trouwens, als ie niet versleten was, hoefde ie ook niet gereviseerd...

Heeft K&T werkelijk fysiek de onderdelen vergeleken en de verschillen geconstateerd? Anders kon je er misschien nog langs met je spullen om zelf even te kijken.

De cylinder valt misschien wel te verbussen of een nieuwe zuiger op maat te maken, maar dat zijn zodanig prijzige operaties dat je dan snel je emotionele band met die motor vergeet...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Revisie Arona/Lombardini 18 sept 2012 18:20 #320224

Ik heb in het verleden eens een deense site gevonden waar regelmatig wat spullen werden aan geboden. Ik heb geen link meer naar deze site maar wat ik nog wel herinner is dat de man zijn naam paul er in voor komt.
Misschien heb je er wat aan en wat betreft hetgeen je zelf al heb vastgesteld er is niets meer te krijgen voor een arone 185/186
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Revisie Arona/Lombardini 18 sept 2012 18:21 #320226

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
@web

Dat met die koude start moet ik je dan helaas toegeven denk ik.

K&T heb ik telefonisch gesproken en ze hebben niet na willen kijken, waarschijnlijk omdat ze dan niet of niet veel aan me verdienen.

Inderdaad lijkt het mij ook geen probleem om te verbussen maar aan wat voor kosten zou ik dan moeten denken? Is een zuiger dan ook weer bij te slijpen? zeg maar pas maken om de verbuste cilinder?

Ik heb er niet zoveel verstand van hoor.
Kijk dat het geld kost snap ik, maar het zal meer gaan kosten als ik een andere motor koop en daarbij dus ook alles weer aan moet passen in de boot. Denkend aan de schroef, motor fundatie etc.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Revisie Arona/Lombardini 18 sept 2012 18:22 #320227

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Hurley Ruud schreef :
Ik heb in het verleden eens een deense site gevonden waar regelmatig wat spullen werden aan geboden. Ik heb geen link meer naar deze site maar wat ik nog wel herinner is dat de man zijn naam paul er in voor komt.
Misschien heb je er wat aan en wat betreft hetgeen je zelf al heb vastgesteld er is niets meer te krijgen voor een arone 185/186

jij bedoeld deze: people.plan.aau.dk/~poul/Arona/
ik weet dat er voor de arona niets meer te krijgen is daarom verwijs ik ook naar de lombardini LDA-450
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Revisie Arona/Lombardini 18 sept 2012 18:22 #320228

www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q...qUzEMbYw6UZPGhQ8_5Ag

Ik heb dit nog even gevonden, weet alleen niet of dit als link werkt
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Revisie Arona/Lombardini 18 sept 2012 18:24 #320231

Jesse, in welk zeilboot zit de motor, ik heb namelijk een zeegatkruiser gehad waar een zelfde motor in zat
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Revisie Arona/Lombardini 18 sept 2012 18:26 #320234

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5670
En dat probleem (niets te krijgen) hou je ook NA de revisie. Soms beter ten halve gekeerd...

Als je het meeste aan gebruikte onderdelen bij elkaar kan sprokkelen, hoeft een ombouw naar wat anders niet idioot duur te zijn. Bij vergelijkbaar vermogen/toerental zal de schroef meestal wel kunnen blijven en zo zijn er meer dingen.

Bij verbussen wordt de bus op maat geboord/gehoond, niet de zuiger. Kosten kan je echt beter aan een revisiebedrijf vragen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Revisie Arona/Lombardini 18 sept 2012 18:35 #320238

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Hurley Ruud schreef :
Jesse, in welk zeilboot zit de motor, ik heb namelijk een zeegatkruiser gehad waar een zelfde motor in zat

welke zeilboot die inzat weet ik niet. Afgelopen jaar een beenhakker gerestaureerd waar ik deze ingebouwd heb.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Revisie Arona/Lombardini 18 sept 2012 18:35 #320239

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Denk dat verbussen geen optie denk ik

Een goede revisiebedrijf kan de boel wel weer in orden brengen, wij doen onmogelijke klussen dagelijks alleen kan ik je met dit motortje niet helpen

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Revisie Arona/Lombardini 18 sept 2012 18:38 #320243

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Fer schreef :
Denk dat verbussen geen optie denk ik

Een goede revisiebedrijf kan de boel wel weer in orden brengen, wij doen onmogelijke klussen dagelijks alleen kan ik je met dit motortje niet helpen

Mvg Fer

maar is dit geen onmogelijke klus voor je dan? :laugh: ik heb namelijk het idee dat ze mij liever een andere motor verkopen dan deze voor mij opknappen, en dat is wat ik graag zou willen.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Revisie Arona/Lombardini 18 sept 2012 18:39 #320244

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
als je echt niet aan onderdelen kan komen is het voor ee n revisiebedrijf waarschijnlijk wel mogelijk om de cilinder uit te honen, er een nieuwe cilinderbus in te persen en natuurlijk een passende zuiger en zuigerveren in te plaatsen.

dat met een koprevisie levert een zo goed als nieuw blok op, maar kost ook wel wat centen. voor dat bedrag koop je gebruikt waarschijnlijk ook een leuke vervanger maar met kans op hetzelfde probleem

hier heb je in elk geval de werkplaatshandleiding
Laatst bewerkt: 18 sept 2012 18:40 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Revisie Arona/Lombardini 18 sept 2012 18:41 #320248

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
wat mij wel opvalt aan die lombardini is dat deze LUCHT gekoeld is en die van mij WATER gekoeld, misschien een optie om gewoon zo'n hele kop van de lombardi op die van mij te gaan plaatsen als de koeling dan geen probleem is aangezien die in een motorkist zit.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Revisie Arona/Lombardini 18 sept 2012 18:43 #320249

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Er wat een lucht en een watergekoelde versie en lucht gekoeld in een kist gaat niet werken

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Revisie Arona/Lombardini 19 sept 2012 05:55 #320361

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5670
Ik denk dat je de kosten van een motorwissel overschat en van een revisie onderschat... en zelfs al lukt het met kunstgrepen, dan zit je daarna nog steeds met een tijdbommetje waar niets meer voor te koop is. Waarom verlang je daarnaar? Is er niks te vinden wat op je bestaande keerkoppeling/saildrive past?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Revisie Arona/Lombardini 19 sept 2012 06:16 #320365

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7949
Ik heb zelfs een goedlopende Arona die niet eens direct een revisie nodig had vervangen door een lekkere gangbare Yanmar. Als ik een nieuwe zuiger nodig zou hebben, was de keus al helemaal makkelijk.

Mijn kosten:
gebruikte yanmar: 1400 euro
verdere kosten die met de vervanging gepaard gingen: 1200 euro (grote beurt, nieuwe uitlaat met grotere diameter, nieuwe motorsteunen, python drive, verstellen spoed van schroef, wat hout en epoxy voor fundatie verandering)
Opbrengst oude motor: 300 euro
Dat maakt de totale investering 2300 euro. Wat kost die nieuwe zuiger?

Op zich zou de Arona houden goedkoper zijn geweest maar ook niet helemaal gratis. Grote beurt voor de arona zou ook wel wat gekost hebben. Ook wilde ik dan luchtfilter en brandstof fijnfilter willen vervangen wat betekende dat daar een universele oplossing/behuizing voor moest komen. En van de arona zouden de motorsteunen ook vervangen moeten worden. En aan de blauwe rook te zien zouden die investeringen ook niet voor heel lang zijn...

En nu heb ik een motor waarvan ik de onderdelen overal ter wereld in vele webshops direct kan bestellen, waarvan veel kennis is bij een hoop monteurs én in boekwerken waar ik zelf wel wat mee kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Revisie Arona/Lombardini 19 sept 2012 06:27 #320374

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
probleem is niet de kosten van een zuiger. maar de verkrijgbaarheid waardoor je gelijk aangewezen bent op uitkotteren van de cilinder, cilinderbussen pas maken en nieuwe passende zuigers met veren erbij. ook niet geheel onbelangrijk is een koprivisie met eventueel een nieuw nokkenasje als je die kan vinden.

de kosten zijn misschien 300-400 euro aan materiaal alleen de uren van de man die dat voor je mag gaan doen zijn duur en zijn zeker een dag, misschien zelfs 2, want dit is specialistisch werk wat niet iedereen ff thuis kan doen.

onder de 2300 moet het echter wel kunnen, de motor is dan wel echt als nieuw en laten we eerlijk zijn daar heb je geen andere motor voor.

koop je een andere goede 2e hands van een ander type dat aanpassingen vereist welke ook geld kosten, en loop je over een paar jaar weer ertegen aan dan kan je jezelf wel voor de kop slaan.

het goedkoopst op dit moment is dus exact zo'n motortje gebruikt kopen en plaatsen. het beste is een nieuwe, maar vermoedelijk is reviseren uiteindelijk het goedkoopst.
Laatst bewerkt: 19 sept 2012 06:28 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Revisie Arona/Lombardini 19 sept 2012 06:41 #320389

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7949
Je motor is dan nog steeds niet nieuw. Appendages, keerkoppeling, hoge druk pomp en al het andere dat aan slijtage onderhevig is, is dan nog steeds >30 jaar oud. Met een verjongingskuur door vervanging met een goede gebruikte motor is alles minder oud en versleten.

Maar dat is een keuze. Ik ken te veel verhalen van mensen die grote bedragen investeren in deel revisies van hun motortjes en uiteindelijk dan toch de boel een keer vervangen. En dat zijn dan nog eens motoren waarvoor gewoon alles nog te krijgen is.

En je moet je nieuwe motor wel handig kiezen. Ik ben bijvoorbeeld bewust voor een Yanmar 3GM30 gegaan omdat als die over een tijdje op is, met a) een reeële kans best nog een gebruikte kan vinden of b) een nieuwe 3YM30 op precies dezelfde plek past. Plug and play bij de volgende motorwisseling dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Revisie Arona/Lombardini 19 sept 2012 06:46 #320392

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
de gemiddelde koppeling overleeft de motor mits ie gewoon netjes gebruikt is. ook zijn er koppelingen bij de vleet gebruikt te vinden en is een nieuwe koppeling goedkoper als een motor.

voor nagenoeg elke brandstofpomp is een revisieset te krijgen.

verder praat jij over een 3 cylinder, hier gaat het om een 1 cylinder een revisie is 3x zo veel werk en 3x de kosten

ook ligt het er aan wie en hoe de motor gereviseerd heeft/is, want er is veel prutswerk geleverd. heeft ook vaak met de knip van de opdrachtgever te maken.
Laatst bewerkt: 19 sept 2012 06:47 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Revisie Arona/Lombardini 19 sept 2012 06:59 #320398

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7949
De verkrijgbaarheid van onderdelen (revisie setjes) was nu net de reden tot de motorwissel :P

Zoals ik al schreef, het is een keuze. Maar voor pak hem beet 1000 euro meer had ik liever een recentere, stillere motor waarvoor wel alles te krijgen is terwijl bij mij van revisie nog niet eens sprake was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Revisie Arona/Lombardini 19 sept 2012 07:10 #320406

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
de pomp is 9 van de 10 x gewoon een bosch op lombardini, kan je gewoon een revisiesetje voor krijgen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Revisie Arona/Lombardini 19 sept 2012 07:14 #320409

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7949
Niet op mijn Arona 2 cilinder dus maar dat was een andere dan de TS. Daar was ook de keerkoppeling een eigen Arona fabrikaat. Op zich allemaal heel robuust uitgevoerd maar een ramp qua onderdelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Revisie Arona/Lombardini 19 sept 2012 07:20 #320411

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
misschien denk ik er ook wel wat gekleurd over aangezien mijn pa een werkplaats heeft met freestafel/draaibank, diverse persen, bakken met onderdelen enz enz en we nagenoeg alles werkend hebben gekregen en dus niet zo snel van vernieuwen zijn als het verder voldoet en goed gereviseerd kan worden. als het niet meer te krijgen is maakt mijn pa het na (instrumentmaker/klokkenmaker van origine)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Revisie Arona/Lombardini 19 sept 2012 07:23 #320412

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5670
Kun je doen als machine-uren 'niets' kosten. Maar als je die bij een revisiebedrijf moet betalen, ben je gauw failliet... zeker maatwerk (ipv standaardbewerkingen) telt heel hard op.
Laatst bewerkt: 19 sept 2012 07:24 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Revisie Arona/Lombardini 19 sept 2012 07:27 #320415

Het is al weer heel wat jaartjes geleden, maar ik heb een aantal zeer goede ervaringen met een revisiebedrijf in Krabbendijke, Zeeland.

De firma Weststrate/C-????-motoren, deze naam ben ik even kwijt.
Ze rijden/reden met een vrachtwagentje elke dag een route door NL.
Dus op dinsdag haalden ze je motor ergens op, en dan werd hij een week later weer teruggebracht. (of op een latere dinsdag)

Met deze firma was goed zaken te doen, geen optimistische verhalen. Denken vanuit de optiek van de klant.
Voorbeeld: Zuigers worden niet door de motorfabrikant zelf gegoten, het enige verschil is de ingegoten naam en natuurlijk de prijs.
Er werden dezelfde zuigers geplaatst, echter zonder de merknaam en voor een fractie de prijs.
Maar het is vele jaren terug.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Revisie Arona/Lombardini 19 sept 2012 07:38 #320422

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
dat is ook precies waar ik op doel,

als je cilinderwand niet beschadigd is kan je af met een zuiger van dezelfde doorsnee met bijbehorende zuigerveren.

is ie wel beschadigd en heb je nog genoeg vlees op de zuigerwand dan kan je uitkottereren en overmaat er in of - nog beter - uitkotteren en een cilinderbus welke qua maat gelijk is aan de huidige cilinder, maar te lang dan kan je die een stukje afsteken. dan heb je ook geen problemen ivm toegenomen inhoud en het afstellen van de brandstofpomp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl