Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 05 nov 2015 12:19 #679336

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Omdat GTL net als gewone diesel water kan bevatten en daardoor ook bacteriegroei niet vermeden kan worden, neem ik gewone diesel van de pomp. Als het roken van een motor tegengegaan moet worden door gebruik van GTL, zou je op de lange duur wel eens voor een leuke reparatie kunnen komen te staan. Negeren van signalen noem je dat.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 05 nov 2015 12:42 #679346

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
Wat een onzin dit weer...
Als een motor rookt op gewone brandstof (wat die VP2002 overigens nauwelijks deed voordat ik overstapte op GTL) en niet op GTL dan is dat zo en doet het verder niets af aan de motor. Ga lekker door met roken of niet. Als ie goed loopt en lekker start dan mooi houden zo...Negeren van signalen is niet aan de orde. Ding is 26 jaar oud en net uit de garantie...Zijn er maar heel weinig die totaal niet roken.

Minder rook is minder vervuiling dus minder rotzooi in de motor. Kan niet slechter zijn dan goedkope brandstof met biodiesel. Als dat je niet uitmaakt gebruik je dat laatste. ook goed.
Ik constateer (is subjectief, ik weet het) dat de smeerolie ook veel langer transparant blijft als voorheen.

Wat ik echter wel degelijk merk en wat voor mij minstens net zo belangrijk is is het feit dat de webasto het nu al voor het tweede jaar doet zonder dat er zwarte vlokken uit de uitlaat komen, en zonder dat het brandervlies vervangen behoeft te worden. een redelijk unicum. Daarvan heeft de kachel de laatste 14 maanden alleen op GTL gedraait.
Normaal elke winter een brandervlies voor 95 euro, en deze gaat nu zijn derde winter in.

Wij varen (en liggen) ook in de winter en die kachel draait vaak en veel, en ook op gereduceerd vermogen wat niet bevorderlijk is voor de inwendige vervuiling van het apparaat. En dat laatste gebeurt met GTL veel minder.

Die 120 liter die ik heb gehaald brengt ons een aardig eind door de winter heen, misschien en zeer afhankelijk van de omstandigheden heb ik in het voorjaar nog een paar jerrycans over.
Zou me overigens met deze temperaturen niet verbazen :whistle: ...18 graden komend weekend??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 05 nov 2015 12:43 #679347

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Proost schreef :
Omdat GTL net als gewone diesel water kan bevatten en daardoor ook bacteriegroei niet vermeden kan worden, neem ik gewone diesel van de pomp. Als het roken van een motor tegengegaan moet worden door gebruik van GTL, zou je op de lange duur wel eens voor een leuke reparatie kunnen komen te staan. Negeren van signalen noem je dat.

Bacteriegroei speelt geen rol bij de keuze voor GTL. Wat (voor mij) wel een rol speelt is het ontbreken van aromaten die in 'gewone' diesel roet en andere ongewenste uitstoot veroorzaken. GTL verbrandt beter, de motor loopt rustiger. Voor de watersport belangrijk : GTL is geurloos, en door het ontbreken van biocomponenten is de brandstof langer houdbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 05 nov 2015 15:08 #679373

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
En dit is wat de bio component in diesel met koper doet. Het is de koperen 8 mm aanzuigleiding uit mijn brandstoftank. De aanslag zit natuurlijk niet alleen aan de buitenkant, maar ook binnenin de leiding.



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 05 nov 2015 15:26 #679376

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Na het verwijderen van de aanslag op de eerder getoonde koperen aanzuigbuis kun je duidelijk zien dat er een reactie met het koper is geweest, er zitten kleine putjes in het oppervlak. Bacteriën en schimmels vind je onderin de tank, het hier getoonde fenomeen doet zich over de volle hoogte van de tank voor.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 26 apr 2016 10:12 #729603

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 403
Legerstee watersport in Heusden, aan de Maas, levert nu ook GTL. Kan zijn dat het al langer het geval is, ik kwam daar voor reparatie van onze Wallas kachel, zag het nu pas.
Veel zeilers zullen er niet komen denk ik, het lijkt me een echte motorboot locatie. www.legerstee-watersport.nl

Groet, Aike
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 26 apr 2016 15:49 #729671

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Laatst in Den Haag maar even een kannetje Shell GTL gehaald, was wel benieuwd naar de verschillen.
Kleurloos en vrijwel reukloos als je het op je handen krijgt.

Heb het uitgestest in een Md2B welke een beetje rookt.. ( doen die dingen volgens mij altijd?, al reviseer je ze helemaal)
,maar merk helaas weinig verschil.....

Het voordeel is wel dat je hier rustig een druppel van morsen kan, het laat geen echte oliefilm achter...
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 02 mei 2016 05:34 #731329

  • Huizerd
  • Huizerd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 140
Ik heb het nu een tijdje in de auto zitten (BMW 324TD uit 1989) en er vallen een paar dingen op:
- motor reageert duidelijk een stuk minder fel
- rookt een heel stuk minder, dat scheelt echt enorm
- verbruik is gestegen van 1 op 15 naar 1 op 13,5
- motor LIJKT wat stiller maar dat is moeilijk de beoordelen, hij wàs al aardig stil.

Het zit nu ook in de boot (motor: Nanni 14 PK kachel: Eberspacher 4KW) de resultaten daarvan zal ik tzt hier posten.
Getankt bij Firezone in Uithoorn, voor maar liefst 128,9 cent per liter. Ik hoop maar dat het verbruik uiteindelijk daalt maar voor een testje heb ik wel wat over.

Wordt vervolgd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 02 mei 2016 07:30 #731349

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Huizerd schreef :
Getankt bij Firezone in Uithoorn, voor maar liefst 128,9 cent per liter.
Er bestaan best grote verschillen in de prijs. Laatst GTL getankt bij Firezone Moerijk en daar was de prijs 8 cent hoger dan gewone diesel.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 02 mei 2016 07:56 #731362

Vanmorgen toevallig ingekocht voor de Pinkstertrip bij FireZone in Schrijversdijk 10, 3232 Brielle. betaalde daar € 1.30. duurzaam varen mag wat kosten. 20 eurocent per liter duurder
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 02 mei 2016 08:34 #731381

Ik tank altijd voor 25 euro. Dan wordt het nooit duurder.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 02 mei 2016 08:52 #731387

  • taan
  • taan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 681
CeesS schreef :
Bacteriegroei speelt geen rol bij de keuze voor GTL. Wat (voor mij) wel een rol speelt is het ontbreken van aromaten die in 'gewone' diesel roet en andere ongewenste uitstoot veroorzaken. GTL verbrandt beter, de motor loopt rustiger. Voor de watersport belangrijk : GTL is geurloos, en door het ontbreken van biocomponenten is de brandstof langer houdbaar.

Maar door die langere houdbaarheid speelt het misschien toch wel weer een rol bij de bakteriegroei.
Ik vaar niet zoveel op de motor, dus diesel kan wel 2 jaar in de tank zitten. Misschien nog wel langer.
Ik weet niet wat er gebeurt als diesel begint te desintegreren, maar grote kans dat er water bij vrijkomt.
(Mensen die meer verstand hebben van chemie moeten maar zeggen of dit klopt.)
er zijn altijd wel duizend redenen om iets niet te doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 02 mei 2016 09:18 #731397

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Baasklusje schreef :
Ik tank altijd voor 25 euro. Dan wordt het nooit duurder.

Alleen merk je dat je steeds minder lang doet met die 25 euro aan brandstof.

Ik tank dus sinds een tijdje altijd voor 10 liter. B)
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 02 mei 2016 09:21 #731401

Fly-Tour schreef :
Baasklusje schreef :
Ik tank altijd voor 25 euro. Dan wordt het nooit duurder.

Alleen merk je dat je steeds minder lang doet met die 25 euro aan brandstof.

Nee hoor, daar merk ik niets van. Ik onthoud niet wanneer ik de vorige keer getankt heb, en al helemaal niet hoeveel ik sindsdien gemotord heb.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 02 mei 2016 12:28 #731455

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5934
slaolie stinkt ook niet...
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 02 mei 2016 12:42 #731456

Wel als het verbrand, dan lijkt het net of je achter een frietkraam vaart. Ik heb het wel eens als mengsmering gebruikt in de brommer, mijn vrienden wilden opeens niet meer achter mij rijden. :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 02 mei 2016 12:44 #731457

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5934
d35 gebruiker schreef :
Wel als het verbrand
hmwah, diesel stinkt harder vind ik maar ik bedoelde eigenlijk dat je boot er niet van gaat ruften zoals bij diesel, dat stinkt al als je het niet verbrandt.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 02 mei 2016 18:19 #731555

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6909
ik kan hier in de buurt van groningen maar op twee plaatsen tanken, dichtsbijzijnde is nieuweschans maar daar zijn we een keer wegereden omdat de pomp na 33liter het loodje legde in een dikke rookwolk.
nu tank ik de eemshaven , kost 1,43 per liter en het irritante is dat de pomp automatisch stopt op een bedrag van 123,71 :laugh: . ik haal daar wel eens 440 liter en is best verwarrend voor mn boekhoudster. :silly:
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 10 mei 2016 05:11 #733649

  • Huizerd
  • Huizerd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 140
Gisteren weer de BMW getankt: verbruik: 1 op 13,9 waar 1 op 15 (en vaak ook 1 op 16) normaal is. We zijn dus 1500 kilometer verder en het verbruik daalt niet.
Wat wel duidelijker werd: hij werd hoe langer hoe slomer.
Nu weer normale diesel getankt en het slome was meteen weer weg.
In de boot:
14pk nanni dieseltje.
Ik heb het dus ook in de boot gegooid en daar merkte ik dat de motor iets stiller werd. Niet heel noemenswaardig maar wel duidelijk genoeg. Ik merkte ook dat het maximum toerental met 100omw/minuut gedaald was.
Na een tijdje motoren, eerst van Aalsmeer door de SMR naar het IJmeer en later nog een paar stukjes rond de havens van Marken en Muiderzand, zag ik dat de zwarte aanslag die ik wel eens zie op de spiegel, er gewoon weer was.

Einde experiment.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 10 mei 2016 08:03 #733697

  • Artemis
  • Artemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 522
Mijn ervaring in de blakes Taylor kachel met GTL is perfect: geen roet en een rustig brandpatroon. Zou niet anders meer willen.

Oppassen is wel eventuele reactie met bepaalde rubber- of kunststofsoorten (is mijn indruk): ik vul het dagtankje van de kachel bij met zo'n messing handpompje waarmee je olie uit je carter zuigt.

Nietsvermoedend heb ik na gebruik (zonder doorspoelen) het pompje in elkaar opgeborgen. Nadien leek het erop dat GTL de weekmaker uit het rubber of kunststof trekt: het zuigertje was kleiner geworden, pompje werkte niet meer. Ribber (of rubberachtig kunststof voelde ook minder soepel aan)

Het nieuwe pompje haal ik trouw uit elkaar na gebruik, dep ik droog en berg ik in losse onderdelen op. Dit gaat goed.
Laatst bewerkt: 10 mei 2016 08:05 door Artemis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 10 mei 2016 08:48 #733711

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1518
Inmiddels ook verkrijgbaar bij Flevo Marine, Lelystad. Ben benieuwd.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 10 mei 2016 09:20 #733725

  • Huizerd
  • Huizerd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 140
mystudio schreef :
Inmiddels ook verkrijgbaar bij Flevo Marine, Lelystad. Ben benieuwd.
Als je het zelf ook gaat gebruiken, wil je dan je ervaringen hier posten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 10 mei 2016 09:27 #733727

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
Hm, dat verminderen van het aantal toeren, vraag me af in hoeverre dat te verklaren valt.
Zou toch hetzelfde moeten blijven naar mijn idee...

edit: Zou door het verminderen van vervuiling / verwijderen van koolaanslag misschien op sommige punten juist lekkage of compressieverlies kunnen ontstaan die door koolafzetting verborgen is gebleven?
Hoewel er dan bij gebruik van gewonde diesel niet meteen meer kool onstaat...
Er werd juist gesteld dat door betere verbranding het vermogen zou moeten toenemen...
Laatst bewerkt: 10 mei 2016 09:39 door HPV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 10 mei 2016 10:15 #733744

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Ik merk alleen maar voordelen. In Sneek getankt voor €1,24 /l

.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 10 mei 2016 19:45 #733994

  • Huizerd
  • Huizerd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 140
HPV schreef :
Hm, dat verminderen van het aantal toeren, vraag me af in hoeverre dat te verklaren valt.
Zou toch hetzelfde moeten blijven naar mijn idee...

edit: Zou door het verminderen van vervuiling / verwijderen van koolaanslag misschien op sommige punten juist lekkage of compressieverlies kunnen ontstaan die door koolafzetting verborgen is gebleven?
Hoewel er dan bij gebruik van gewonde diesel niet meteen meer kool onstaat...
Er werd juist gesteld dat door betere verbranding het vermogen zou moeten toenemen...

Er zit nog geen 300 uur op de motor....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.729 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl