Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Motor beurtje: o.a. brandstoffilter

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 08 apr 2018 19:43 #933551

  • Kitehert
  • Kitehert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
Al een jaar liggen de spullen klaar om mijn Farymann dieseltje (7 pk, model 18W437) + de keerkoppeling (TMC 40M Technodrive Twin disc C40M) een beurtje te geven. Heb al wat fijne tips gehad via Fer (de Dieseldokter), maar zie er toch nog tegenop om te beginnen:
-Impeller vervangen (de nieuwe invetten en in het impellerhuis stoppen: schoepjes gaan vanzelf de goede kant op, pakking vervangen)
-Motorolie (handheet warmdraaien, aftappen via peilstokbuis met de Pela carterpomp, meen 1,6 L)
-Moet er nu wel/ geen olie in het luchtfilter? Lijkt van wel, maar op het filter zegt een sticker van niet, of is alleen bedoeld; niet BIJvullen?
-ATF Olie van de keerkoppeling (0,2 L ? oude olie voor de juiste hoeveelheid maar even opvangen in een maatbeker?)

Meest spannend vind ik nog het brandstoffilter, dat zit bovenop de waterafscheider. Ik heb geen kraantjes etc. die dicht kunnen. Begreep dat t risico is; lucht in de leidingen (dus; niet starten) en dat het heel goed opletten is om alle rubber ringen perfect perfect te plaatsen tegen lekkage. Zijn er nog belangrijke adviezen in deze? Stappenplan:
- lijmklem op aanvoerende brandstofleiding
- filter/waterafscheider losschroeven met bakje oid eronder
- afscheider schoonmaken en incl. nieuw filter monteren met de diverse nieuwe ringen erop (gewoon droog, hoeven niet ingesmeerd)
- laten vollopen met diesel door de lijmklem weg te halen, of, als het filterhuis hoger dan de tank zit, deze even van de wand schroeven en lager houden
- ontluchten via de daarvoor bestemde schroef bovenop het filterhuis (tot er diesel uitkomt) en daarna via de slangklem waarmee de brandstofleiding op de motor (opvoerpomp) zit
-als aanslaan/starten lang duurt, de afsluiter van het koelwater dicht zetten om te veel water in de motor te voorkomen. (misschien hierna pas de impeller vervangen, kan die niet beschadigen door droogdraaien)

Moet dit zo lukken, of vergeet ik belangrijke dingen?
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 08 apr 2018 19:58 door Kitehert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 08 apr 2018 20:02 #933564

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Kitehert schreef :
Meest spannend vind ik nog het brandstoffilter, dat zit bovenop de waterafscheider. Ik heb geen kraantjes etc. die dicht kunnen en heb begrepen dat dit het risico geeft dat door weglekken van diesel lucht in de leidingen komt (dus; niet starten) en dat het heel goed opletten is om alle rubber ringen perfect perfect te plaatsen tegen lekkage)
Zijn er nog belangrijke adviezen in deze?

Als er geen kraan zit tussen tank en filter/waterafscheider zou ik die alsnog plaatsen, zeker als het filter lager zit dan de tank. Een lijmklem op de toevoerslang is dusdanig mickey mouse dat je dat niet moet willen.
Vervangen van het filter levert altijd lucht in het systeem op. Dat er een manier is om dit te voorkomen is een illusie; kraantjes of geen kraantjes. Je moet na het vervangen van filters dus altijd ontluchten. Of dit makkelijk gaat is afhankelijk van type filterhouder en de plaats van de tank t.o.v. het filter.
Laatst bewerkt: 08 apr 2018 20:02 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 08 apr 2018 21:42 #933599

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Men lijdt het meest aan het lijden dat men vreest :)

Je hebt je stevig ingelezen, goed rond gevraagd en veel nagedacht. Nu is het een kwestie van aan beginnen geworden. En als je het onverhoopt toch niet weer werkend krijgt heb je geen onoverkomelijke onderdelen gesloopt en kan elke monteur je werk nalopen.

Een stolpkraag tussen je tank en motorblok is wel heel handig.

Koop ook een 4 dubbel pak keukenrollen. Diesel en olie stinken en wil je gelijk op kunnen deppen. Als ik aan zo’n klusje begin staat dat steevast op mijn boodschappenlijstje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 08 apr 2018 23:10 #933612

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5946
Het luchtfilter van de foto is inderdaad een oliebad filter. Die zijn voor erg stoffige omgeving zoals landbouw- en bij grondverzet toepassingen. In je boot stuift het niet lijkt mij, dan kan de olie achterwege blijven. De onderste pan is het oliebad, kijken of er olie in zit.

www.google.nl/search?q=oliebad...IOQ&biw=1280&bih=694
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 08 apr 2018 23:17 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 09 apr 2018 06:21 #933621

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
koko schreef :
Een stolpkraag tussen je tank en motorblok is wel heel handig.

Is dit de spellingchecker aan het werk, of wordt hier echt "stolpkraag" bedoeld? En zo ja: wat is dat dan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 09 apr 2018 06:25 #933622

Stopkraan ofwel afsluiter?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 09 apr 2018 06:30 #933623

  • Kitehert
  • Kitehert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
Bedankt voor de reactie en de tips!
Is dat afsluitkraantje plaatsen een kwestie van: slang doorknippen, afsluiter er tussen prikken (juiste diameter! neem aan dat er geen verschil is tussen kraantje voor benzine of diesel?) en met twee klemmetjes vastzetten?
Laatst bewerkt: 09 apr 2018 06:32 door Kitehert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 09 apr 2018 06:37 #933624

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Kitehert schreef :
Bedankt voor de reactie en de tips!
Is dat afsluitkraantje plaatsen een kwestie van: slang doorknippen, afsluiter er tussen prikken (juiste diameter! neem aan dat er geen verschil is tussen kraantje voor benzine of diesel?) en met twee klemmetjes vastzetten?

Als ik me niet vergis zie ik op de foto een Delphi-filterhuis. Ik zou de leiding die daar op zit aan de tank-kant losnemen en daar met tussenkomst van een geschikt koppelstukje (met twee keer buitendraad) het kraantje op monteren. Slang doorknippen en de kraan ergens middenin de slang laten 'zweven' lijkt mij een minder goed idee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 09 apr 2018 06:37 #933625

Ik mis nog je brandstof fijnfilter? Of heeft deze motor dat niet?

Ik heb iig een groffilter voor diesel bij mijn waterafscheider en een fijnfilter voor diesel op de motor zelf, net voor de inspuitpomp. Moeten allebei vervangen worden.

Qua stinken, wat Koko zegt plus dat ik na afloop mijn blok inspuit met Dasty spray, afspuit met de tuinslang en dan de bilge droogpomp (niet overboord natuurlijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 09 apr 2018 07:06 #933637

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Bas van Dijk schreef :
Ik mis nog je brandstof fijnfilter? Of heeft deze motor dat niet?

Laten we het voorlopig maar even eenvoudig houden.

Hoogstwaarschijnlijk zit er ergens nog wel een fijnfilter. Maar een groffilter is er in ieder geval en dat haalt eigenlijk al alles wat problemen kan veroorzaken uit de brandstof. Ik heb in de 10 jaar dat ik mijn huidige boot heb het fijnfilter één keer vervangen. Eén fijnfilter op 3-4 groffilters lijkt me ruim voldoende.

Aan de andere kant; als de onderhoudshistorie van deze motor tot nu toe een beetje vaag is, is het misschien aan te raden om deze keer het fijnfilter wél mee te nemen. Dan heb je een duidelijk startpunt voor het vervolg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 09 apr 2018 07:14 #933640

  • Kitehert
  • Kitehert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
-Wat is er mis met een zwevend kraantje? Lijkt me een simpele oplossing om de lijmklem te vermijden toch? Dubbele buitendraadkragen etc klinkt me al weer veel ingewikkelder in de oren. Hoe moet ik dat dan weer op het uiteinde van de toevoerslang vastbakken? :blush:
-Heb dat van het fijnfilter ook aan Fer gevraagd. Meende dat dat niet nodig was / cq in t assortiment had. Kan dat een papieren filter zijn in dat blauwe 'schijfje' op de motor (zie de foto), of is dat
de opvoerpomp? Ik ga niks op goed geluk openschroeven iig.
Laatst bewerkt: 09 apr 2018 07:15 door Kitehert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 09 apr 2018 07:24 #933642

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Kitehert schreef :
-Wat is er mis met een zwevend kraantje? Lijkt me een simpele oplossing om de lijmklem te vermijden toch? Dubbele buitendraadkragen etc klinkt me al weer veel ingewikkelder in de oren. Hoe moet ik dat dan weer op het uiteinde van de toevoerslang vastbakken? :blush:

Ik ben blij dat je mijn loodgieter niet bent. Die lijmklem was inderdaad al van god los, maar de neiging tot mickey mouse oplossingen is bij jou onuitroeibaar, geloof ik.

Je moet sowieso bij dat kraantje één of twee slangtules hebben, afhankelijk van de vraag of je het kraantje laat zweven of op het filter monteert. In plaats van de tweede slangtule koop je die koppeling met twee keer buitendraad. Die schroef je in het filter en op het andere eind schroef je de kogelkraan.
Hoe moeilijk is dat?
Laatst bewerkt: 09 apr 2018 07:26 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 09 apr 2018 07:33 #933646

  • Kitehert
  • Kitehert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
Ho, ho, laten we vriendelijk blijven, broeder in de zeilerij! :) Ik wil het juist graag goed doen, maar ben geen techneut van huis uit, moet het dus hebben van uitleg en advies (waarvoor dank!). Maar met je laatste omschrijving snap ik de bedoelde constructie. Ik zal eens zien bij de "watersport-juwelier" of ze me hieraan kunnen helpen. Kan dat schroefdraad gewoon staal op staal gemonteerd worden, of moet daar nog iets tussen gesmeerd of getaped?
ps.: Maar wat is er nou precies mis met een zwevende kraan? Begrijp dat dat niet de voorkeur heeft, maar waarom? Kan het kapot/ los gaan bijv., of is het simpelweg tegen de loodgietersetiquette?
Laatst bewerkt: 09 apr 2018 07:34 door Kitehert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 09 apr 2018 09:10 #933704

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Kitehert schreef :
Ho, ho, laten we vriendelijk blijven, broeder in de zeilerij! :) Ik wil het juist graag goed doen, maar ben geen techneut van huis uit, moet het dus hebben van uitleg en advies (waarvoor dank!). Maar met je laatste omschrijving snap ik de bedoelde constructie. Ik zal eens zien bij de "watersport-juwelier" of ze me hieraan kunnen helpen. Kan dat schroefdraad gewoon staal op staal gemonteerd worden, of moet daar nog iets tussen gesmeerd of getaped?
ps.: Maar wat is er nou precies mis met een zwevende kraan? Begrijp dat dat niet de voorkeur heeft, maar waarom? Kan het kapot/ los gaan bijv., of is het simpelweg tegen de loodgietersetiquette?

Om met het laatste te beginnen: in een motorruimte en eigenlijk overal laat je leidingwerk zo min mogelijk zweven. Beugelen en vastzetten is het devies. De waterleiding zweeft toch ook niet door de keuken?
Een kraantje voegt gewicht toe en kan en kan ervoor zorgen dat de leiding (eventueel op termijn) gaat doorhangen en ergens terechtkomt waar ie nog minder gewenst is. In de buurt van de schroefas, bijvoorbeeld.

Het bedoelde hulpstukje zal vermoedelijk van messing zijn. Als afdichting kun je teflontape gebruiken, zoals bij een normale waterleiding. Hoewel sommigen twijfelen aan de brandstofbestendigheid daarvan. Ik heb mijn fittingen in deze sfeer gewoon vastgelijmd met ingedikte epoxyhars. Zit dan wel voor eeuwig vast, maar een kraan in een dergelijke positie gaat een bootleven mee.

Als je de maten van de benodigde schroefdraad hebt (waarschijnlijk iets in de buurt van 1/2 duims) kun je ook even gewoon bij de bouwmarkt gaan kijken voor dat koppelingetje. Die van de watersportjuwelier zijn niet beter..
Laatst bewerkt: 09 apr 2018 09:12 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 09 apr 2018 10:16 #933730

Allereerst is met de moderne diesel het gebruik van koperhoudende legeringen zoals messing niet meer geschikt o.a. vanwege bevordering van dieselbug .Alleen rvs , staal en voor een tank kunststoffen als polytheen maar ook polyester zijn nog geschikt.
Niet dat ik me er momenteel aan stoor maar ik ga de boel toch een keer vervangen als ik zin heb :lol:

Verder mag officieel alleen het laatste sukje leiding wat de verbinding met de motor vormt flexibel zijn. De rest moet van metaal zijn.

Ad
Laatst bewerkt: 09 apr 2018 10:17 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 09 apr 2018 11:17 #933752

Ik heb alles bij mij 3 keer met teflontape gedaan en bleef lekken houden.
Vorig jaar alles losgemaakt en met hennep en afdichtpasta gemonteerd en sindsdien geen probleem.

Mogelijk doe ik iets niet goed met de teflontape maar mijn ervaring met teflontape en diesel is dus niet goed. De hennep oplossing is vergevingsgezinder iig..

Hennep en afdichtpasta kan je gewoon in de bouwmarkt kopen. Een paar haren uit de hennep trekken en met de pasta in het schoefdraad (met de richting mee) draaien en monteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 09 apr 2018 11:19 #933754

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Yellow Boat schreef :
Allereerst is met de moderne diesel het gebruik van koperhoudende legeringen zoals messing niet meer geschikt o.a. vanwege bevordering van dieselbug.

Ik beschouw dat vooralsnog als geruchten. Zijn er wetenschappelijke bronnen die dat onomstotelijk aantonen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 09 apr 2018 12:57 #933785

Ik heb het al eens in een officieel stukje gelezen en in Engeland is koper zelfs helemaal niet toegestaan op de binnenwateren voor pleziervaartuigen.
Zie : www.boatsafetyscheme.org/media...20complete%20web.pdf Pagina 37.
E.e.a. is trouwens al een paar jaat geleden hier uitgebreid behandeld.
zeilersforum.nl/index.php/foru...idingen?limitstart=0
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 09 apr 2018 13:17 #933791

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Yellow Boat schreef :
Ik heb het al eens in een officieel stukje gelezen en in Engeland is koper zelfs helemaal niet toegestaan op de binnenwateren voor pleziervaartuigen.
Zie : www.boatsafetyscheme.org/media...20complete%20web.pdf Pagina

Ik heb dat boekje even doorgenomen en het lijkt me weinig consequent in het aanwijzen van geschikte en ongeschikte materialen in combinatie met diesel.
In hoofdstuk 2 dat handelt over brandstofsystemen wordt op blz.15 gesteld dat koper ongeschikt is voor dieseltanks. Echter: op blz.25 van hetzelfde hoofdstuk wordt koper aangemerkt als een geschikt materiaal voor 'rigid fuel lines'.
Om maar te zwijgen van je stelling dat koper in Engeland helemaal niet is toegstaan in combinatie met diesel.

Ik geloof dat ik mezelf er voorlopig maar niet teveel zorgen over maak..
Laatst bewerkt: 09 apr 2018 13:17 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 09 apr 2018 17:52 #933879

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Mijn tor is wel wat groter maar als ik filter heb vervangen of erger nog de tank leeg gedraaid heb kan ik met beetje doorstarten gewoon op gang komen. Hij pruttelt en hokt even maar dat is het dan.

Ja ik weet dat lang doorstarten gevaar oplevert (Geen tegendruk voor water van uitlaatzijde) maar als ik hoor dat er wat gebeurt ga ik er vanuit dat dat geen probleem is.

En een los kraantje hangen zwevend in flexibele leiding voegt gewicht toe waardoor de slang met bewegingen van het schip het zwaar krijgt vooral bij de eerstvolgende aansluitingen verderop van de kraan.
Laatst bewerkt: 09 apr 2018 17:54 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 09 apr 2018 18:04 #933882

Dat kan ik echt vergeten (gewoon doorstarten na ontluchten).. Voordat ik het filter van Fer had met pompje erop was hij bijna niet aan de praat te krijgen zolang er nog maar een enkel luchtbelletje in zat. Zal te maken hebben met slagvolume van de opvoerpomp en plaatsing van de tank en filter etc..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 09 apr 2018 19:36 #933928

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
lodewijk stegman schreef :
Yellow Boat schreef :
Allereerst is met de moderne diesel het gebruik van koperhoudende legeringen zoals messing niet meer geschikt o.a. vanwege bevordering van dieselbug.

Ik beschouw dat vooralsnog als geruchten. Zijn er wetenschappelijke bronnen die dat onomstotelijk aantonen?

Zie hier : (de wetenschappelijke onderbouwing vergeten we maar even, dit is een praktisch advies)



Laatst bewerkt: 09 apr 2018 19:37 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 10 apr 2018 06:12 #934018

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
CeesS schreef :
lodewijk stegman schreef :
Yellow Boat schreef :
Allereerst is met de moderne diesel het gebruik van koperhoudende legeringen zoals messing niet meer geschikt o.a. vanwege bevordering van dieselbug.

Ik beschouw dat vooralsnog als geruchten. Zijn er wetenschappelijke bronnen die dat onomstotelijk aantonen?

Zie hier : (de wetenschappelijke onderbouwing vergeten we maar even, dit is een praktisch advies.

Praktische adviezen zijn prima. Maar de bron mogen we toch wel weten, hoop ik?

Zit er trouwens biodiesel in GTL?
Laatst bewerkt: 10 apr 2018 06:16 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 10 apr 2018 06:27 #934023

Yellow Boat schreef :
Ik heb het al eens in een officieel stukje gelezen en in Engeland is koper zelfs helemaal niet toegestaan op de binnenwateren voor pleziervaartuigen.
Zolang het geen document is van de MCA zal eht niet meer dan een aanbeveling zijn.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 10 apr 2018 06:42 #934025

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Een tip voor de topic starter:
Wanneer je het (grof) brandstoffilter vervangt doe er dan een zakje omheen bv diepvrieszak. Dit voorkomt dat de inhoud van het filter ongewenst onder in je boot beland. En wat er niet beland hoef je ook niet op te ruimen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.331 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl