Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Motor beurtje: o.a. brandstoffilter

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 10 apr 2018 08:03 #934049

Waterblok schreef :
Ja ik weet dat lang doorstarten gevaar oplevert (Geen tegendruk voor water van uitlaatzijde) maar als ik hoor dat er wat gebeurt ga ik er vanuit dat dat geen probleem is.

Ehhh , juist wel teveel tegendruk omdat de uitlaat te vol met water kan lopen waardoor dat terug kan lopen de motor in als je stopt met starten zonder dat de motor blijft lopen.
Speelt overigens alleen als de uitlaat lager uitkomt dan de uitlaatbocht aan de motor en er geen zwaanshals in zit.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 10 apr 2018 08:11 #934052

Erikdejong schreef :
Yellow Boat schreef :
Ik heb het al eens in een officieel stukje gelezen en in Engeland is koper zelfs helemaal niet toegestaan op de binnenwateren voor pleziervaartuigen.
Zolang het geen document is van de MCA zal eht niet meer dan een aanbeveling zijn.

Oh , en aanbevelingen slaan we dus maar in de wind?
Doe je dat soms ook met zaken als reddingvest en veiligheidlijn , controle op gaslekken enz. enz.? :unsure: Allemaal (nog) niet evrplicht of voorgeschreven.

Overigens , geef eens een link naar de "MCA" want ik ken MCA alleen als monochloorazijnzuur :lol:
Ik neem aan dat er meer leden zijn die de MCA niet kennen.
Dan kunnen we zelf gaan zoeken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 10 apr 2018 14:27 #934158

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
lodewijk stegman schreef :
koko schreef :
Een stolpkraag tussen je tank en motorblok is wel heel handig.

Is dit de spellingchecker aan het werk, of wordt hier echt "stolpkraag" bedoeld? En zo ja: wat is dat dan?
Nachtvlinder schreef :
Stopkraan ofwel afsluiter?

Idd: stopkraan.

lodewijk stegman schreef :

Als ik me niet vergis zie ik op de foto een Delphi-filterhuis. Ik zou de leiding die daar op zit aan de tank-kant losnemen en daar met tussenkomst van een geschikt koppelstukje (met twee keer buitendraad) het kraantje op monteren. Slang doorknippen en de kraan ergens middenin de slang laten 'zweven' lijkt mij een minder goed idee.

Wat Stegman zegt, of rechtstreeks aan de tank. Liever niet zwevend in een leiding in elk geval, tenzij je dat goed afbeugelt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 10 apr 2018 14:44 #934166

Zo zit het bij mij ja, kraantje in filterhuis geschroefd (met hennep en pasta :-) )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 10 apr 2018 17:06 #934198

Yellow Boat schreef :
Overigens , geef eens een link naar de "MCA" want ik ken MCA alleen als monochloorazijnzuur :lol:
Ik neem aan dat er meer leden zijn die de MCA niet kennen.
Dan kunnen we zelf gaan zoeken.
Ad
MCA is de maritime and Coastguard Agency, de Britse organisatie die zich bezig houd met het certificeren van schepen die beroepsmatig gebruikt worden. Ze maken allerlei boekwerken over veiligheid aanboord van schepen en ze zijn de wereldweide standaard als het op constructie, bouw en gebruiksprocedures van zeiljachten aankomt.
Wat betreft je andere vraag/opmerking, dat zal ik hier verder niet uitleggen, is te veel off-topic.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 10 apr 2018 17:07 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 10 apr 2018 20:20 #934287

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4283
Installeer je impeller overigens gelijk met de schoepjes de juiste kant op (ty wrap gebruiken). Er is absoluut geen garantie dat ze schoepjes vanzelf de juiste kant op gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 10 apr 2018 20:29 #934291

Yellow Boat schreef :
Erikdejong schreef :
Yellow Boat schreef :
Ik heb het al eens in een officieel stukje gelezen en in Engeland is koper zelfs helemaal niet toegestaan op de binnenwateren voor pleziervaartuigen.
Zolang het geen document is van de MCA zal eht niet meer dan een aanbeveling zijn.

Oh , en aanbevelingen slaan we dus maar in de wind?
Doe je dat soms ook met zaken als reddingvest en veiligheidlijn , controle op gaslekken enz. enz.? :unsure: Allemaal (nog) niet evrplicht of voorgeschreven.

Overigens , geef eens een link naar de "MCA" want ik ken MCA alleen als monochloorazijnzuur :lol:
Ik neem aan dat er meer leden zijn die de MCA niet kennen.
Dan kunnen we zelf gaan zoeken.
Ad

Heel veel lees voer , bouw de pion volgens deze richtlijnen
Klik
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 11 apr 2018 06:49 #934327

  • Kitehert
  • Kitehert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
SanderH schreef :
Installeer je impeller overigens gelijk met de schoepjes de juiste kant op (ty wrap gebruiken). Er is absoluut geen garantie dat ze schoepjes vanzelf de juiste kant op gaan.

Tie wrap is bij mijn impellerhuis niet nodig, heb ik eerder gemerkt, kan er goed bij.
Maar wel is er bij mij verwarring over in welke richting de schoepjes dan moeten.
Overigens meldt Zeilen.nl het volgende:
"Druk de nieuwe impeller in het pomphuis, een van de schoepjes moet daarbij worden platgedrukt. De impeller kan in twee richtingen draaien, het maakt dus niet uit naar welke kant het schoepje wordt platgedrukt."
Maar dat klinkt me niet logisch in de oren: de impeller zelf zal het wel kunnen, maar het asje draait natuurlijk in één richting. Ik neem aan vanaf de binnenkomende leiding, via de onderkant van het impellerhuis (waar de nok niet zit), naar de uitgaande leiding. Vraag blijft dan over: "staan" de schoepjes naar "voren gericht" of slepen ze ahw mee "naar achteren", ten opzichte van de draairichting?
Laatst bewerkt: 11 apr 2018 06:58 door Kitehert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 11 apr 2018 07:06 #934333

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Kitehert schreef :
SanderH schreef :
Installeer je impeller overigens gelijk met de schoepjes de juiste kant op (ty wrap gebruiken). Er is absoluut geen garantie dat ze schoepjes vanzelf de juiste kant op gaan.

Tie wrap is bij mijn impellerhuis niet nodig, heb ik eerder gemerkt, kan er goed bij.
Maar wel is er bij mij verwarring over in welke richting de schoepjes dan moeten.
Overigens meldt Zeilen.nl het volgende:
"Druk de nieuwe impeller in het pomphuis, een van de schoepjes moet daarbij worden platgedrukt. De impeller kan in twee richtingen draaien, het maakt dus niet uit naar welke kant het schoepje wordt platgedrukt."
Maar dat klinkt me niet logisch in de oren: de impeller zelf zal het wel kunnen, maar het asje draait natuurlijk in één richting. Ik neem aan vanaf de binnenkomende leiding, via de onderkant van het impellerhuis (waar de nok niet zit), naar de uitgaande leiding. Vraag blijft dan over: "staan" de schoepjes naar "voren gericht" of slepen ze ahw mee "naar achteren", ten opzichte van de draairichting?

Ze gaan naar achteren staan t.o.v. de draairichting. En daar hoef je zelf niets aan te doen.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 11 apr 2018 07:07 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 11 apr 2018 07:14 #934336

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 11 apr 2018 12:40 #934472

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4283
Voorbeeldje uit de praktijk, iets groter pompje, maar ook een Volvo. Heeft 500 uur zo gedraait en de schoepjes zijn dus niet allemaal goed gaan zitten...In dit geval gaf het wat issues met keeling van de schroefaslagers (die konden worden vervangen). Ik ga het risico in elk geval niet nemen.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 11 apr 2018 15:25 #934528

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
@kitehert: je ziet het vanzelf als je het dekseltje er af schroeft. Je oude zit er nog in toch? Kan je het dus zo aan zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 11 apr 2018 16:13 #934543

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
lodewijk stegman schreef :
CeesS schreef :
lodewijk stegman schreef :
Yellow Boat schreef :
Allereerst is met de moderne diesel het gebruik van koperhoudende legeringen zoals messing niet meer geschikt o.a. vanwege bevordering van dieselbug.

Ik beschouw dat vooralsnog als geruchten. Zijn er wetenschappelijke bronnen die dat onomstotelijk aantonen?

Zie hier : (de wetenschappelijke onderbouwing vergeten we maar even, dit is een praktisch advies.

Praktische adviezen zijn prima. Maar de bron mogen we toch wel weten, hoop ik?

Zit er trouwens biodiesel in GTL?

Er is niet zoveel wetenschappelijks aan, maar dit zijn resultaten van ordinaire exposure tests, zoals bv. omschreven door ISO : www.iso.org/obp/ui/#iso:std:iso:21608:ed-1:v1:en

Je tweede vraag : in GTL is geen biodiesel toegevoegd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 11 apr 2018 16:20 #934547

Jeroen-pion schreef :
Yellow Boat schreef :
Erikdejong schreef :
Yellow Boat schreef :
Ik heb het al eens in een officieel stukje gelezen en in Engeland is koper zelfs helemaal niet toegestaan op de binnenwateren voor pleziervaartuigen.
Zolang het geen document is van de MCA zal eht niet meer dan een aanbeveling zijn.

Oh , en aanbevelingen slaan we dus maar in de wind?
Doe je dat soms ook met zaken als reddingvest en veiligheidlijn , controle op gaslekken enz. enz.? :unsure: Allemaal (nog) niet evrplicht of voorgeschreven.

Overigens , geef eens een link naar de "MCA" want ik ken MCA alleen als monochloorazijnzuur :lol:
Ik neem aan dat er meer leden zijn die de MCA niet kennen.
Dan kunnen we zelf gaan zoeken.
Ad



Heel veel lees voer , bouw de pion volgens deze richtlijnen
Klik

Volgens de enige datum die ik kan vinden is de laatste ingangsdatum van in ieder geval één van de regels 2005 :
6 SI 1998 No:2771
7 SI 1998 No:1609
8 It is hoped that these Regulations will made in 2004 otherwise the year reference will be 2005.


Ik dacht niet dat we toen al zo algemeen alleen diesel met een verplichte hoeveelheid biodiesel kregen bij elk tankstation :unsure:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 11 apr 2018 16:42 #934557

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
CeesS schreef :
lodewijk stegman schreef :
CeesS schreef :
lodewijk stegman schreef :
Yellow Boat schreef :
Allereerst is met de moderne diesel het gebruik van koperhoudende legeringen zoals messing niet meer geschikt o.a. vanwege bevordering van dieselbug.

Ik beschouw dat vooralsnog als geruchten. Zijn er wetenschappelijke bronnen die dat onomstotelijk aantonen?

Zie hier : (de wetenschappelijke onderbouwing vergeten we maar even, dit is een praktisch advies.

Praktische adviezen zijn prima. Maar de bron mogen we toch wel weten, hoop ik?

Zit er trouwens biodiesel in GTL?

Er is niet zoveel wetenschappelijks aan, maar dit zijn resultaten van ordinaire exposure tests, zoals bv. omschreven door ISO : www.iso.org/obp/ui/#iso:std:iso:21608:ed-1:v1:en

F-secure zegt dat dit een onveilige website is. Als ik toch ga kijken moet ik constateren dat het rapport moet worden aangeschaft om de essentiële informatie te kunnen lezen. Dat schiet dus niet op.
Je tweede vraag : in GTL is geen biodiesel toegevoegd.

Dan lijkt de oplossing van Kiteheart's probleem voor de hand te liggen. Maar dan zullen z'n afdichtingen er wel weer aan gaan.

Ja, zo is er altijd wel iets om je zorgen over te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 11 apr 2018 16:55 #934565

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Als je de aanbevelingen t.a.v. materiaalgebruik wantrouwt, kijk dan eens hier, de discussie is al eerder gevoerd :
zeilersforum.nl/index.php/foru...sel-leidingen#680520
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 11 apr 2018 16:57 #934566

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
CeesS schreef :
Als je de aanbevelingen t.a.v. materiaalgebruik wantrouwt, kijk dan eens hier, de discussie is al eerder gevoerd :
zeilersforum.nl/index.php/foru...sel-leidingen#680520

Sorry Cees; met alle respect: ik geloof het wel. Ik heb zelf al jaren GTL in de tank, waar ik zeer tevreden over ben.

Kitehert moet zelf, op basis deze draad, maar beslissen of ie met messing of met rvs aan de gang gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 14 apr 2018 17:42 #935369

  • Kitehert
  • Kitehert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
Bedankt voor de tips van iedereen!
De eerste zelf uitgevoerde motorbeurt is gelukt.
-impeller vervangen
-luchtfilter schoongemaakt (zat geen oliebad in idd)
-brandstof filter vervangen (ontluchten en weer starten was peulenschil)
-motorolie vervangen
-olie keerkoppeling vervangen
Volgend jaar ga ik het professioneler aanpakken hier en daar, maar zal er niet meer tegen op zien nu!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 15 apr 2018 07:22 #935449

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
Kitehert schreef :
Bedankt voor de tips van iedereen!
De eerste zelf uitgevoerde motorbeurt is gelukt.
-impeller vervangen
-luchtfilter schoongemaakt (zat geen oliebad in idd)
-brandstof filter vervangen (ontluchten en weer starten was peulenschil)
-motorolie vervangen
-olie keerkoppeling vervangen
Volgend jaar ga ik het professioneler aanpakken hier en daar, maar zal er niet meer tegen op zien nu!

Wat versta je dan onder professioneler aanpakken? Laat je het dan doen door een monteur o.i.d?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 15 apr 2018 08:02 #935458

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7421
martinw schreef :
Kitehert schreef :
Bedankt voor de tips van iedereen!
De eerste zelf uitgevoerde motorbeurt is gelukt.
-impeller vervangen
-luchtfilter schoongemaakt (zat geen oliebad in idd)
-brandstof filter vervangen (ontluchten en weer starten was peulenschil)
-motorolie vervangen
-olie keerkoppeling vervangen
Volgend jaar ga ik het professioneler aanpakken hier en daar, maar zal er niet meer tegen op zien nu!

Wat versta je dan onder professioneler aanpakken? Laat je het dan doen door een monteur o.i.d?

Hij gaat na afloop zichzelf een factuur sturen, en de BTW voor de werkuren afdragen aan de staat. ;)
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 15 apr 2018 09:51 #935489

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Kitehert schreef :
Bedankt voor de tips van iedereen!
De eerste zelf uitgevoerde motorbeurt is gelukt.
-impeller vervangen
-luchtfilter schoongemaakt (zat geen oliebad in idd)
-brandstof filter vervangen (ontluchten en weer starten was peulenschil)
-motorolie vervangen
-olie keerkoppeling vervangen
Volgend jaar ga ik het professioneler aanpakken hier en daar, maar zal er niet meer tegen op zien nu!

Gefeliciteerd! Het is dus best goed zelf te doen. Dat weet je nu. Ook je motor een keer ontlucht hebben is een goede zaak.
De verworven vaardigheid gaat je vele euro besparen en de liefde die je nu zelf betoond heb aan je motor zal hij je vergoeden in probleemloos draaien..

Bij dat professioneler aanpakken stel ik me voor dat je het de volgende keer doet met minder geknoei. Nu ik het over geknoei heb: is ook het oliefilter vervangen?

Was er nog wat te zien op de open kant van het brandstoffilter?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 15 apr 2018 10:59 #935504

En misschien voor die tijd nog maar een dieselcursus volgen of in ieder geval een dieselonderhoud boek kopen?
Ad
Laatst bewerkt: 15 apr 2018 16:27 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 15 apr 2018 16:16 #935562

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6726
Volgens mij hoort het controleren van de speling van de kleppen ook bij het onderhoud.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 15 apr 2018 16:33 #935568

Dat is echt niet onderdeel van elke beurt na één seizoen zoals filters , olie e.d.
Tenzij je wel erg veel motoruren draait. Mijn Vetus zegt bijv. elke 500 draaiuren net als trouwens het brandstoffilter ( fijnfilter) .
Ik meen zelfs dat de fabrikant Mitsubishi nog minder vaak voorschrijft. Zal eens kijken in de workshop manual.
Ik heb het bijv. zelf bij mijn Vetus de eerste keer gedaan na ca. 1500 uur en geen enkele afwijking geconstateerd.
Ad
ps.
Even gekeken en Mitsubishi schrijft zelfs helemaal geen interval voor bij het kleppen stellen.
En voor olieverversen schrijven ze voor "marine"toepassing elke 250 uur voor terwijl Vetus 100 uur voorschrijft.
Laatst bewerkt: 15 apr 2018 16:43 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 15 apr 2018 18:40 #935610

  • hengelst
  • hengelst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 536
En over welke Vetus heb je het Ad?

Harry
Yellow Boat schreef :
Dat is echt niet onderdeel van elke beurt na één seizoen zoals filters , olie e.d.
Tenzij je wel erg veel motoruren draait. Mijn Vetus zegt bijv. elke 500 draaiuren net als trouwens het brandstoffilter ( fijnfilter) .
Ik meen zelfs dat de fabrikant Mitsubishi nog minder vaak voorschrijft. Zal eens kijken in de workshop manual.
Ik heb het bijv. zelf bij mijn Vetus de eerste keer gedaan na ca. 1500 uur en geen enkele afwijking geconstateerd.
Ad
ps.
Even gekeken en Mitsubishi schrijft zelfs helemaal geen interval voor bij het kleppen stellen.
En voor olieverversen schrijven ze voor "marine"toepassing elke 250 uur voor terwijl Vetus 100 uur voorschrijft.
Mystere 26 1973
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.320 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl