Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Motor beurtje: o.a. brandstoffilter

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 15 apr 2018 20:07 #935635

  • Kitehert
  • Kitehert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
Bedankt weer voor de reacties!
Klepspeling is 1,5 jaar geleden voor me gecontroleerd door n bevriende monteur.
Fijnfilter wil ik nog wel n keer regelen idd (tips welkom).
Dat van die rekening opmaken vind ik een mooi idee: dan bespaar je pas echt veel! :woohoo:
Alhoewel ik niet gek veel verdien per uur denk ik, want ik werk 60 uur per week voor een vast traktement :whistle:

Er is ook nog n bout van een motorsteun los getrild, zag ik.
Iemand n idee met welk type goedje ik die t beste kan borgen?

Verder lijkt het me aardig om de motor in geval van nood (startaccu leeg bijv) ook aan te kunnen slingeren. Weet iemand hoe dat werkt en wat voor slinger je daar voor nodig hebt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 16 apr 2018 08:14 #935742

hengelst schreef :
En over welke Vetus heb je het Ad?

Harry
Yellow Boat schreef :
Dat is echt niet onderdeel van elke beurt na één seizoen zoals filters , olie e.d.
Tenzij je wel erg veel motoruren draait. Mijn Vetus zegt bijv. elke 500 draaiuren net als trouwens het brandstoffilter ( fijnfilter) .
Ik meen zelfs dat de fabrikant Mitsubishi nog minder vaak voorschrijft. Zal eens kijken in de workshop manual.
Ik heb het bijv. zelf bij mijn Vetus de eerste keer gedaan na ca. 1500 uur en geen enkele afwijking geconstateerd.
Ad
ps.
Even gekeken en Mitsubishi schrijft zelfs helemaal geen interval voor bij het kleppen stellen.
En voor olieverversen schrijven ze voor "marine"toepassing elke 250 uur voor terwijl Vetus 100 uur voorschrijft.

Ik weet niet waarom je dat vraagt maar ik heb een M2C5 echter zowel de Vetus manual als de workshop manual van Mitsubishi gaan over de 2 en 3 cilinders zoals die in 2003 op de markt waren.
Hier de manuals:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 16 apr 2018 09:29 #935766

  • hengelst
  • hengelst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 536
de reden is dat ik dus een m2.05 heb met 700 draaiuren in m'n nieuwe (oude) boot. En ik vroeg me af hoe belangrijk het zou zijn om de kleppen te stellen op korte termijn.
Mystere 26 1973
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 16 apr 2018 09:49 #935776

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
hengelst schreef :
de reden is dat ik dus een m2.05 heb met 700 draaiuren in m'n nieuwe (oude) boot. En ik vroeg me af hoe belangrijk het zou zijn om de kleppen te stellen op korte termijn.

Die motor is net ingelopen.
Als ie goed loopt en de kleppen niet 'rammelen', kun je dat kleppenstellen nog rustig een tijd uitstellen. De gebruikershandleiding stelt dat de klepspeling om de 500 uur moet worden gecontroleerd. Als je daar zin in heb en op safe wilt spelen, moet je dat doen. De kans dat je serieus wat moet bijstellen omdat de speling sterk afwijkt van de nominale 0,25 mm lijkt me buitengewoon klein.
Laatst bewerkt: 16 apr 2018 09:56 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 16 apr 2018 09:51 #935778

lodewijk stegman schreef :
Als ie goed loopt en niet rookt, kun je dat kleppenstellen nog rustig een tijd uitstellen

Geeft een onjuiste klepspeling aanleiding tot roken?
Laatst bewerkt: 16 apr 2018 09:53 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 16 apr 2018 09:56 #935779

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Nachtvlinder schreef :
lodewijk stegman schreef :
Als ie goed loopt en niet rookt, kun je dat kleppenstellen nog rustig een tijd uitstellen

Geeft een onjuiste klepspeling aanleiding tot roken?

Ik heb dat net veranderd. Het belangrijkste criterium is: loopt de motor goed en regelmatig. Kijk anders even bij dieseldokter.nl/kleppen-stellen/
Laatst bewerkt: 16 apr 2018 09:58 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 16 apr 2018 10:06 #935787

  • hengelst
  • hengelst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 536
Hij krijgt deze week een beurt, nieuwe olie, atf, impeller, en koelvloestof.
De motor heeft 4 jaar geleden voor het laatst gedraaid toen heeft hij wel een beurt gehad met filters die dus hebben nog nooit wat gedaan.
De boot staat nog binnen dus heb hem nog niet horen lopen helaas. Als ik de kleppen niet hoor tikken dit seizoen eert maar eens varen.
Als hij weer naar binnen gaat dit najaar zal ik ze wel eens controleren.
Mystere 26 1973
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 17 apr 2018 12:08 #936154

Ik kwam zojuist een Duits draadje tegen met daarin deze link die o.a. gaat over de gevolgen van koperen leidingen bij biodiesel:
www.datacenter-insider.de/in-d...rt-heizoel-a-554823/
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 17 apr 2018 14:11 #936169

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Yellow Boat schreef :
Ik kwam zojuist een Duits draadje tegen met daarin deze link die o.a. gaat over de gevolgen van koperen leidingen bij biodiesel:
www.datacenter-insider.de/in-d...rt-heizoel-a-554823/

Mja. Duits vind ik een lastige taal om te lezen. Als ik me niet vergis stelt men in het artikel dat de achteruitgang in kwaliteit van biodiesel wordt versneld als het in contact komt met koper. Koper werkt bij dat kwaliteitsverlies als een katalysator.

Dat is een iets andere invalshoek dan eerder in dit draadje aan de orde was: koper wordt aangetast door biodiesel. In het Duitse artikel gaat men uit van een omgekeerde werking: koper tast biodiesel aan.

De boodschap blijft onveranderd: beter geen biodiesel gebruiken in contact met koperen leidingen of appendages.

Mij is niet duidelijk of het in het artikel om pure biodiesel gaat. In normale diesel die je aan de weg of in een haven koopt is een percentage biodiesel bijgemengt. Het verloop van het aantastingsproces kan daar dus anders zijn dan bij pure biodiesel.

Een ander boodschap, als er koper of messing in je brandstofleidingen zit: gebruik GTL..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 17 apr 2018 14:51 #936177

Je kent Google Translate toch wel?
translate.google.nl/translate?...-heizoel-a-554823%2F
En dat GTL beter is ( waar staat dat trouwens bewezen?) heb ik vaker gelezen maar dat vind je hier in de buurt niet , alleen voor bedrijven.
Er wordt nu eenmaal niet alleen in Friesland gevaren waar het wemelt van de GTL stations.
www.gtl.nu/locaties
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 17 apr 2018 19:48 #936258

  • Kitehert
  • Kitehert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
... en ik was nog wel zo trots op mijn zelf uitgevoerde beurtje... vroeg me alleen al wel af hoe vast ik de bout door waterafscheider/brandstoffilter moest draaien (zodat er geen brandstof zou lekken, maar ook de glazen waterafscheider niet zou barsten....)

Te vast dus! Tijdens de proefvaart was alles nog perfect, maar toen ik vanavond bij de boot was, lag het glas van de waterafscheider aan diggelen... :( :ohmy:
Nu maar hopen dat zo'n waterafscheider nog makkelijk te verkrijgen is :unsure:
Laatst bewerkt: 17 apr 2018 19:55 door Kitehert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 17 apr 2018 20:47 #936278

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1299
Kitehert schreef :
... en ik was nog wel zo trots op mijn zelf uitgevoerde beurtje... vroeg me alleen al wel af hoe vast ik de bout door waterafscheider/brandstoffilter moest draaien (zodat er geen brandstof zou lekken, maar ook de glazen waterafscheider niet zou barsten....)

Te vast dus! Tijdens de proefvaart was alles nog perfect, maar toen ik vanavond bij de boot was, lag het glas van de waterafscheider aan diggelen... :( :ohmy:
Nu maar hopen dat zo'n waterafscheider nog makkelijk te verkrijgen is :unsure:
Oeps! Grote kans dat het een standaard Delphi filter is. Dat (of een los glas) is bij elke watersportzaak verkrijgbaar.
Je hebt neem ik aan wel het juiste rubber tussen filter en glas/metaal en glas gedaan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 17 apr 2018 20:55 #936280

  • Kitehert
  • Kitehert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
Klopt, is een Delphi filter systeem.
Jawel, rubbers zaten goed.
Maar te vast aangedraaid dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 17 apr 2018 21:13 #936281

Ai.. lullig.

mosterd na de maaltijd maar ik draai die handvast en kijk dan of het nog 'zweet', dan eventueel een klein tikje na met een sleuteltje.

glazen kom kost zo'n 15 euro. Er zijn dacht ik ook Aluminium kommen.. maar kan je niet meer doorkijken (duh..)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 18 apr 2018 06:55 #936313

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
lodewijk stegman schreef :
(...) Als ik me niet vergis stelt men in het artikel dat de achteruitgang in kwaliteit van biodiesel wordt versneld als het in contact komt met koper. Koper werkt bij dat kwaliteitsverlies als een katalysator.
Dat is een iets andere invalshoek dan eerder in dit draadje aan de orde was: koper wordt aangetast door biodiesel. In het Duitse artikel gaat men uit van een omgekeerde werking: koper tast biodiesel aan.

Dit is precies de wisselwerking die ik al eerder in 2015 meldde (in het hiervoor aangehaalde draadje #680520):
"Na een uitgebreid literatuuronderzoek kom ik tot de conclusie, dat de beschreven aantasting van de koperen delen z'n oorzaak vindt in de zeer hygroscopische biodiesel toevoeging aan onze huidige brandstof. Koper- en zink ionen (de laatste afkomstig uit de messing onderdelen) met opgelost water veroorzaken volgens de geraadpleegde onderzoeken een versnelde oxidatie en degradatie van biodiesel. De vrijkomende oxidatieproducten zijn peroxides en hydroperoxides. Deze worden door voortgaande degradatie omgezet in aldehydes, ketonen en zuren. Door oxidatieve polymerisatie ontstaan corrosieve polymeren, die in combinatie met restanten van het productieproces zoals alcohol, vrije vetzuren, glycerol en restanten van katalysatoren corrosie van met name koper- en zinkhoudende onderdelen veroorzaken. ".

lodewijk stegman schreef :
Mij is niet duidelijk of het in het artikel om pure biodiesel gaat. In normale diesel die je aan de weg of in een haven koopt is een percentage biodiesel bijgemengt. Het verloop van het aantastingsproces kan daar dus anders zijn dan bij pure biodiesel.

Het artikel slaat op standaard EN590 diesel, zoals dat voor auto's langs de weg wordt verkocht.(Das Problem: Der heutige Diesel entspricht der DIN 590. Ihm wird gemäß des Biokraftstoffgesetzes gewollt bis zu 7 Prozent Fettsäuremethylester (FAME, auch Biodiesel genannt) zugesetzt. Dieser aber ist ausgelegt auf den Verbrauch innerhalb von 90 Tagen, nicht aber für die Langzeitlagerung.)

Er wordt ook gewaarschuwd voor de zeer korte houdbaarheid, die ze op 3 maanden stellen.
Overigens merkwaardig is dat de Duitsers GTL niet in hun aanbevelingen opnemen.
Laatst bewerkt: 18 apr 2018 07:14 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 18 apr 2018 07:06 #936315

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Kitehert schreef :
Klopt, is een Delphi filter systeem.
Jawel, rubbers zaten goed.
Maar te vast aangedraaid dus.

Heb hier nog wel zo'n glaasje liggen. Gratis af te halen in Maassluis. Stuur maar een PB als je belangstelling hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 18 apr 2018 07:15 #936317

CeesS schreef :
Overigens merkwaardig is dat de Duitsers GTL niet in hun aanbevelingen opnemen.

Lijkt me niet zo merkwaardig aangezien in Duitsland GTL vrijwel niet getankt kan worden door particulieren en al helemaal niet aan het water.
In ieder geval niet zo als in Nederland hoewel ook hier de verkrijgbaarheid niet echt algemeen is.
Hier in Groningen alleen in Delfzijl en aan de grens ( :huh: )voor bedrijfsmatige toepassing en de voor dichts bijzijnde aan het water zou ik zo'n 70km moeten varen c.q. rijden.
Eigenlijk is GTL alleen in Friesland en Oost Nederland vrij goed te verkrijgen. www.gtl.nu/locaties
Ik vraag me af waarom dat zo is ?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 18 apr 2018 18:13 #936490

  • Kitehert
  • Kitehert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
CeesS schreef :
Kitehert schreef :
Klopt, is een Delphi filter systeem.
Jawel, rubbers zaten goed.
Maar te vast aangedraaid dus.

Heb hier nog wel zo'n glaasje liggen. Gratis af te halen in Maassluis. Stuur maar een PB als je belangstelling hebt.

Dat vind ik een heel tof aanbod! Jammer dat t te ver weg is om lonend te zijn (Zeeland, omgeving Goes).
Want helaas heb ik wel wéér een nieuw glaasje nodig; degene die ik vanmiddag gehaald heb, knapte vervolgens ook bij montage.
Helaas heb ik geen foto's gemaakt, maar ik begin me spontaan af te vragen of ik het filter zelf niet op z'n kop gemonteerd heb. Vond het namelijk al niet fijn passen/afdichten. Zou wel heel domme beginnersfout zijn... :blush: :blush: :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 18 apr 2018 19:09 #936500

Als de letters rechtop staan is het goed. Onder het glas een rubber, boven op het glas een rubber en in de filter kop zelf zit een rubber.
Vast is vast genoeg als t niet meer lekt. Beetje strakker kan maar niet veel, zoals je gemerkt hebt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 18 apr 2018 19:11 #936501

Zoals ik zei, handvast is normaal genoeg, als het dan echt lekt zit er iets niet goed, scheef, iets er tussen, rubber ring niet goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 18 apr 2018 21:05 #936535

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Hier het handboek van de familie Delphi (vroeger CAV) filters, zie vanaf p.27


Bijlage:

Bestandsnaam: DieselFuel...-2-3.pdf
Bestandsgrootte:2,261 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 18 apr 2018 21:18 #936541

  • Kitehert
  • Kitehert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
CeesS schreef :
Hier het handboek van de familie Delphi (vroeger CAV) filters, zie vanaf p.27


Bijlage:

Bestandsnaam: DieselFuel...-2-3.pdf
Bestandsgrootte:2,261 KB

Bedankt, dat is zeer verhelderend!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 19 apr 2018 08:01 #936588

Kitehert schreef :
CeesS schreef :
Hier het handboek van de familie Delphi (vroeger CAV) filters, zie vanaf p.27


Bijlage:

Bestandsnaam: DieselFuel...-2-3.pdf
Bestandsgrootte:2,261 KB

Bedankt, dat is zeer verhelderend!

Wat ook goed helpt om "zweten" te voorkomen is de rubber ringen insmeren met siliconenvet= kranenvet hebben ze in elke bouwmarkt , anders kan een klein krasje al dat zweten veroorzaken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 19 apr 2018 08:50 #936599

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Ik smeer al mijn filter rubber afdichtingen altijd al in met welk vet dan ook en idd geen last van ¨zweten¨, tenminste van de filters. :laugh: :laugh: B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 19 apr 2018 09:16 #936608

svalk schreef :
Ik smeer al mijn filter rubber afdichtingen altijd al in met welk vet dan ook en idd geen last van ¨zweten¨, tenminste van de filters. :laugh: :laugh: B)

Probleem met mineraal (smeer)vet is dat dat uiteraard oplost in diesel en daarom niet zo lang zal blijven zitten.
Blijft het desondanks lekdicht dan had je dat filter ook zonder vet kunnen monteren r dat weet je achteraf pas.
Vandaar siliconenvet wat gegarandeerd niet oplost in diesel of andere oplosmiddelen. Niet voro niets wordt siliconenvet ook gebruikt om de geslepen glazen verbindingen van glazen laboratoriumapparatuur zelfs absoluut vacuumdicht te maken. Ook als enige geschikt voor het smeren van EPDM rubber bijv. O-ringen . Bij Teijin Aramid in Delfzijl heeft elke monteur daaro een tube in zijn gereedschapkist.

Vroeger nooit hoeven kopen :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.305 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl