Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Motor beurtje: o.a. brandstoffilter

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 21 apr 2018 16:56 #937116

  • Kitehert
  • Kitehert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
De uitslag... filter zat idd op zijn kop gemonteerd. De brede felstand sloot dan niet goed aan op het glas en brak het stuk.
Filter omgedraaid. Nieuw glas erop. Wat past dat mooi! :kiss:
Alleen ontluchten was n langdurig drama. :angry:
Alles was natuurlijk leeg gelopen. Na lang kliederen is t gelukt: Hij loopt weer!
Al wil ik m nog n keer extra ontluchten want kan me niet voorstellen dat er geen lucht over gebleven is in het systeem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 21 apr 2018 17:40 #937119

Als hij goed loopt is er volgens mij geen reden om te ontluchten..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 21 apr 2018 20:10 #937142

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Bas van Dijk schreef :
Als hij goed loopt is er volgens mij geen reden om te ontluchten..

Heel logische gedachte. Maar ik weet van een vriend van mij dat na een uur onder lichte belasting proefdraaien hij, eenmaal onderweg, alsnog moest ontluchten voor de zoveelste keer. Zeker nu je weet hoe dat moet zou ik dat toch nog effe doen. Na een dagje stilstaan heeft de lucht zich vast verzameld op 1 of 2 plekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 21 apr 2018 20:37 #937145

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
koko schreef :
Bas van Dijk schreef :
Als hij goed loopt is er volgens mij geen reden om te ontluchten..

Heel logische gedachte. Maar ik weet van een vriend van mij dat na een uur onder lichte belasting proefdraaien hij, eenmaal onderweg, alsnog moest ontluchten voor de zoveelste keer. Zeker nu je weet hoe dat moet zou ik dat toch nog effe doen. Na een dagje stilstaan heeft de lucht zich vast verzameld op 1 of 2 plekken.
Dan is er vermoedelijk toch nog ergens een luchtlekje in het systeem en wel tussen de tank en de opvoerpomp. Daar heerst tijdens het draaien onderdruk en kan dus lucht in het systeem komen.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 21 apr 2018 20:39 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 22 apr 2018 07:25 #937167

  • wiack
  • wiack's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 159
Vorige week een tocht van ongeveer een 150 mijl gevaren op de middellandse zee, opgesplitst in 4 dagen. Geen wind dus volledig op de motor gevaren.
De derde dag valt de motor stil op zo’n 8 mijl vd kust, geen wind. Dan maar hulp opgeroepen en me naar een haven laten slepen.
Oorzaak van het stil vallen: lucht in het brandstofsysteem (perkins 4236) Bij het loskoppelen van de leiding ingang brandstoffilter kwam er geen diesel uit. Nieuwe brandstoffilter gestoken en gezien dat er op een dichting van de filter over een drietal cm een iets diepere indruk was, vermoedelijk is er daar lucht binnengekomen (er was geen diesel lek)
De filter was vorig jaar in november vernieuwd door een mekanieker gespecialiseerd in perkins motoren. En de motor had sindsdien ongeveer een 12 tal uren gedraaid zonder problemen.
Normaal doe ik het onderhoud zelf maar omdat ik wist dat er een grote tocht aankwam heb ik het laten doen zodat het zeker goed zou gedaan zijn. Ik heb op de man zijn handen staan kijken en had geen enkele opmerking over de manier waarop hij het werk uitvoerde.
Wat is wijsheid ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 22 apr 2018 07:27 #937169

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
wiack schreef :
Vorige week een tocht van ongeveer een 150 mijl gevaren op de middellandse zee, opgesplitst in 4 dagen. Geen wind dus volledig op de motor gevaren.
De derde dag valt de motor stil op zo’n 8 mijl vd kust, geen wind. Dan maar hulp opgeroepen en me naar een haven laten slepen.
Oorzaak van het stil vallen: lucht in het brandstofsysteem (perkins 4236) Bij het loskoppelen van de leiding ingang brandstoffilter kwam er geen diesel uit. Nieuwe brandstoffilter gestoken en gezien dat er op een dichting van de filter over een drietal cm een iets diepere indruk was, vermoedelijk is er daar lucht binnengekomen (er was geen diesel lek)
De filter was vorig jaar in november vernieuwd door een mekanieker gespecialiseerd in perkins motoren. En de motor had sindsdien ongeveer een 12 tal uren gedraaid zonder problemen.
Normaal doe ik het onderhoud zelf maar omdat ik wist dat er een grote tocht aankwam heb ik het laten doen zodat het zeker goed zou gedaan zijn. Ik heb op de man zijn handen staan kijken en had geen enkele opmerking over de manier waarop hij het werk uitvoerde.
Wat is wijsheid ?

Zoek alsnog naar het luchtlek ;) Of was je tank zover leeg dat de opvoerpomp af en toe lucht pakte?
Die fout heb ik ook ooit gemaakt,zoeken naar een fout in het systeem en toen tot de conclusie komen dat de tank leeg was ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 22 apr 2018 07:35 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 22 apr 2018 07:39 #937175

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
koko schreef :
Bas van Dijk schreef :
Als hij goed loopt is er volgens mij geen reden om te ontluchten..

Heel logische gedachte. Maar ik weet van een vriend van mij dat na een uur onder lichte belasting proefdraaien hij, eenmaal onderweg, alsnog moest ontluchten voor de zoveelste keer. Zeker nu je weet hoe dat moet zou ik dat toch nog effe doen. Na een dagje stilstaan heeft de lucht zich vast verzameld op 1 of 2 plekken.

Afhankelijk van de situatie en hoe er wordt ontlucht, kan er inderdaad lucht in het systeem blijven hangen. Dat wordt soms pas na uren of dagen een probleem. Kwestie van een luchtbel die ergens in het systeem loskomt.
Het meest effectief werkt een extra pompje voor het groffilter. In de gevallen war de tank lager ligt dan het groffilter is dit, zeker in combinatie met een Delphi-filter een must. In deze situatie is het Delphi-filter niet goed te ontluchten zonder zo'n pompje.
Laatst bewerkt: 22 apr 2018 07:43 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 22 apr 2018 07:52 #937179

  • wiack
  • wiack's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 159
Zoek alsnog naar het luchtlek ;) Of was je tank zover leeg dat de opvoerpomp af en toe lucht pakte?
Die fout heb ik ook ooit gemaakt,zoeken naar een fout in het systeem en toen tot de conclusie komen dat de tank leeg was ;)
Dubbele tanken, allebei meer dan halfvol. De meters geven evenveel aan. En ik heb sedertien een 15-tal uren gevaren zonder problemen. Maar ik ga de tanken opengooien en het manueel controleren. Bedankt voor de tip, daar had ik niet aan gedacht. Een paar dagen daarvoor heb ik wel met windkracht 7 aan het varen geweest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 22 apr 2018 08:20 #937187

wiack schreef :
Vorige week een tocht van ongeveer een 150 mijl gevaren op de middellandse zee, opgesplitst in 4 dagen. Geen wind dus volledig op de motor gevaren.
De derde dag valt de motor stil op zo’n 8 mijl vd kust, geen wind. Dan maar hulp opgeroepen en me naar een haven laten slepen.
Oorzaak van het stil vallen: lucht in het brandstofsysteem (perkins 4236) Bij het loskoppelen van de leiding ingang brandstoffilter kwam er geen diesel uit. Nieuwe brandstoffilter gestoken en gezien dat er op een dichting van de filter over een drietal cm een iets diepere indruk was, vermoedelijk is er daar lucht binnengekomen (er was geen diesel lek)
De filter was vorig jaar in november vernieuwd door een mekanieker gespecialiseerd in perkins motoren. En de motor had sindsdien ongeveer een 12 tal uren gedraaid zonder problemen.
Normaal doe ik het onderhoud zelf maar omdat ik wist dat er een grote tocht aankwam heb ik het laten doen zodat het zeker goed zou gedaan zijn. Ik heb op de man zijn handen staan kijken en had geen enkele opmerking over de manier waarop hij het werk uitvoerde.
Wat is wijsheid ?

Als een diesel er zomaar mee stopt is dat 99 van de 100 keer een brandstofprobleem, en van die 99 keer is het 98 keer een verstopt filter of lucht in de leiding.
Dus zorg iig dat je zelf (ook onderweg) in staat bent brandstoftoevoer te controleren, systeem te ontluchten, en filter te vervangen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 22 apr 2018 20:07 #937383

  • Kitehert
  • Kitehert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
lodewijk stegman schreef :
koko schreef :
Bas van Dijk schreef :
Als hij goed loopt is er volgens mij geen reden om te ontluchten..

Heel logische gedachte. Maar ik weet van een vriend van mij dat na een uur onder lichte belasting proefdraaien hij, eenmaal onderweg, alsnog moest ontluchten voor de zoveelste keer. Zeker nu je weet hoe dat moet zou ik dat toch nog effe doen. Na een dagje stilstaan heeft de lucht zich vast verzameld op 1 of 2 plekken.

Afhankelijk van de situatie en hoe er wordt ontlucht, kan er inderdaad lucht in het systeem blijven hangen. Dat wordt soms pas na uren of dagen een probleem. Kwestie van een luchtbel die ergens in het systeem loskomt.
Het meest effectief werkt een extra pompje voor het groffilter. In de gevallen war de tank lager ligt dan het groffilter is dit, zeker in combinatie met een Delphi-filter een must. In deze situatie is het Delphi-filter niet goed te ontluchten zonder zo'n pompje.

Tank staat inderdaad lager dan het filter. Heb filterhuis echter ook verschillende keren los geschroefd en laag gelegd.
Met vacuumpomp aan de ontkuchtingsnippel getrokken die bovenop het filterhuis zit. Komt soms na een tijdje diesel uit stromen. Maar zie nog steeds wat lucht bovenin de waterafscheider.
Ook verschillende keren de vacuumpomp in het brandstofslang uiteinde gestoken dat normaal op de motor zit. Of de ontluchtingsnippel op het filterhuis nu open of dicht staat; in beide gevallen zuig ik brandstof op maar dat lijkt geen lucht af te drijven.
Heb ook geprobeerd als de notor loopt het ontluchtingsnippeltje open te draaien. Durfde dat niet zo goed omdat ik niet weet of de motor dan.nog wel aan kan zuigen. Er stroomt dan geen diesel uit de ontluchtingsnippel.
Wat is nou de juiste procedure??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 23 apr 2018 07:03 #937434

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
Kitehert schreef :
Tank staat inderdaad lager dan het filter. Heb filterhuis echter ook verschillende keren los geschroefd en laag gelegd.
Met vacuumpomp aan de ontkuchtingsnippel getrokken die bovenop het filterhuis zit. Komt soms na een tijdje diesel uit stromen. Maar zie nog steeds wat lucht bovenin de waterafscheider.
Ook verschillende keren de vacuumpomp in het brandstofslang uiteinde gestoken dat normaal op de motor zit. Of de ontluchtingsnippel op het filterhuis nu open of dicht staat; in beide gevallen zuig ik brandstof op maar dat lijkt geen lucht af te drijven.
Heb ook geprobeerd als de notor loopt het ontluchtingsnippeltje open te draaien. Durfde dat niet zo goed omdat ik niet weet of de motor dan.nog wel aan kan zuigen. Er stroomt dan geen diesel uit de ontluchtingsnippel.
Wat is nou de juiste procedure??

Het filterhuis losschroeven en laag leggen is wel een mijl op zeven. Het lijkt me goed als je de ontluchtingsprocedure zó inricht dat het met de minst mogelijke moeite en in een paar minuten te doen is.
Met een vacuumpomp aan een ontluchtingsnippel trekken lijkt me ook het paard achter de wagen spannen. Je moet de lucht er naar mijn idee uit persen. Niet eruit zuigen. Op het moment dat je de pomp van nippel haalt, kan het filter weer lucht aanzuigen. Ontluchten met draaiende motor is natuurlijk helemaal tot mislukken gedoemd.

Ik heb zelf maanden met een onvolledige ontluchting getobt, tot Cees S. me, nu bijna 10 jaar geleden en nog in de echte vriendengroep nl.sport.varen, uit de droom hielp. Hij stuurde me dit fotootje:



Bovenin de foto zie je het pompje, waar ik het in mijn eerdere pots over had. Dat pompje zit in een bypass van de aanvoerleiding en dus tussen de tank en het Delphi-filter. Die bypass kan door de twee kleine kogelkraantjes uit het aanvoercircuit worden gehaald. In dat geval staat de kogelkraan met de rode handle open. Met de rode handle dicht en de kleine kraantjes open kun je met het pompje druk op het aanvoercircuit zetten en alle luchtbellen die tussen dat pompje en de hogedrukpomp zitten eruit werken. In je instructieboekje van de motor staat waar de ontluchtingspunten op de motor zitten. Waar de ontluchtingsnippel op het Delphi-filterhuis zit weet je al. Dat is je beginpunt. Nippel los en een paar slagen met het pompje tot er geen lucht meer uitkomt, maar pure diesel. Op die manier werk je alle ontluchtingspunten richting de hogedrukpomp af.

Daarna nooit geen ontluchtingproblemen meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 23 apr 2018 08:26 #937461

Keurig aangelegd Hans! Fer levert die pompjes ook dacht ik, of was dat iets anders?

En heel even off-topic als het mag: wat betekent "pots" nu eigenlijk en waarom gebruik jij dat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 23 apr 2018 08:47 #937465

wiack schreef :
Vorige week een tocht van ongeveer een 150 mijl gevaren op de middellandse zee, opgesplitst in 4 dagen. Geen wind dus volledig op de motor gevaren.
De derde dag valt de motor stil op zo’n 8 mijl vd kust, geen wind. Dan maar hulp opgeroepen en me naar een haven laten slepen.
Oorzaak van het stil vallen: lucht in het brandstofsysteem (perkins 4236) Bij het loskoppelen van de leiding ingang brandstoffilter kwam er geen diesel uit. Nieuwe brandstoffilter gestoken en gezien dat er op een dichting van de filter over een drietal cm een iets diepere indruk was, vermoedelijk is er daar lucht binnengekomen (er was geen diesel lek)
De filter was vorig jaar in november vernieuwd door een mekanieker gespecialiseerd in perkins motoren. En de motor had sindsdien ongeveer een 12 tal uren gedraaid zonder problemen.
Normaal doe ik het onderhoud zelf maar omdat ik wist dat er een grote tocht aankwam heb ik het laten doen zodat het zeker goed zou gedaan zijn. Ik heb op de man zijn handen staan kijken en had geen enkele opmerking over de manier waarop hij het werk uitvoerde.
Wat is wijsheid ?

De wijsheid ? Nou je een vrij simpel elektrisch dieselpompje monteren evt met bypass , wordt ontluchten een fluitje van een cent.

Ik wil niet meer anders :)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 23 apr 2018 09:24 #937474

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
Nachtvlinder schreef :
Keurig aangelegd Hans! Fer levert die pompjes ook dacht ik, of was dat iets anders?

uhm.. de foto is van Cees H. en het is dus ook de blinkend schone motorruimte van Cees H... Ik heb het min of meer net zo aangelegd (naar zijn voorbeeld), maar natuurlijk veel meer quick & dirty. Geen koperen leiding maar alles slang, bijvoorbeeld.. Maar werkt net zo goed, hoor..

Het pompje is van Bosch. Ik heb het via internet bij filter-service Twente gekocht.
www.filterservice-twente.nl/in...f2fd6027c969962c2054
En heel even off-topic als het mag: wat betekent "pots" nu eigenlijk en waarom gebruik jij dat?

"Pots" is Nederlandse usenet-slang voor post. Een overblijfsel uit de tijd dat ik nog in illustere usenetgroepen als nl.eeuwig.september en nl.eeuwig.zonde rondbanjerde.

Men dacht toen nog dat internet één groot cultuurbolwerk zou worden en iedereen zou verheffen tot een schrijver van formaat. Eigenlijk een beetje zoals men in de jaren '60 dacht dat men aan de vooravond van het paradijs op aarde stond. "Onder de straatstenen ligt het strand", enzo.
Toen de jaren '70 eenmaal waren aangebroken bleek dat lelijk tegen te vallen..

Maar dit geheel en al terzijde, natuurlijk.
Laatst bewerkt: 23 apr 2018 09:34 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 23 apr 2018 09:32 #937479

Dank. En mooi, je pots ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 23 apr 2018 10:55 #937500

  • wiack
  • wiack's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 159
De wijsheid ? Nou je een vrij simpel elektrisch dieselpompje monteren evt met bypass , wordt ontluchten een fluitje van een cent.
Ik heb in de aanvoerleiding een rubber balg zitten zoals bij een buitenboordmotor, werkt heel goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 23 apr 2018 19:26 #937609

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
De foto die Lodewijk Stegman plaatste, is inmiddels geschiedenis. Door de introductie van de EN590 diesel zijn koperen leidingen, messing fittingen en een filter uit spuitgietmateriaal verbannen uit onze boot. In principe tank ik zo vaak mogelijk GTL, maar helaas is dat niet overal verkrijgbaar, en wordt er soms noodgewongen 'normale' diesel getankt. Daarom aan boord uitsluitend biodiesel bestendige slang, RVS fittingen en een gegoten puur aluminium filterhuis.

Er zijn tegenwoordig Delphi filters met ingebouwde ontluchtingspomp te koop (o.a. bij Dieseldokter Fer).

Bij de vernieuwing van mijn brandstofsysteem heb ik de werkingsrichting van het Delphi filter omgedraaid, naar analogie met Racor / Separ filters, waar eerst water en grof vuil wordt afgescheiden voor de brandstofstroom door het filterelement gaat. Daardoor is de oorspronkelijke ontluchtingspomp gebleven. Bij Dealextreme kun je eventueel een elektrische ontluchtingspomp voor nog geen 20 Euro bestellen.







Laatst bewerkt: 24 apr 2018 06:58 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 25 apr 2018 18:08 #938213

  • Kitehert
  • Kitehert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
Beste mensen, dank voor de reacties weer.
- Ik heb na enig zoeken besloten dat een mechanische oplossing in de vorm van een pompbal/balgje het meest foolproof is. Deze worden meestal verkocht voor benzine buitenboord motoren. Mag ik aannemen dat dit ook voor diesel gewoon geschikt is??

- Voor de brandstofafsluiter geldt trouwens zelfde vraag als bovenstaande: worden vaak verkocht als benzinekraantje (verchroomd messing, kuntsstof, metaal etc): is dit dan wel dieselbestendig?
Laatst bewerkt: 25 apr 2018 18:20 door Kitehert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor beurtje: o.a. brandstoffilter 26 apr 2018 18:16 #938436

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Kitehert schreef :
Beste mensen, dank voor de reacties weer.
- Ik heb na enig zoeken besloten dat een mechanische oplossing in de vorm van een pompbal/balgje het meest foolproof is. Deze worden meestal verkocht voor benzine buitenboord motoren. Mag ik aannemen dat dit ook voor diesel gewoon geschikt is??

Zo ben ik jaren gelden ooit begonnen, zij het dat ik de pompbal in een bypass plaatste. In de pompbal zitten klepjes, die bij rechtstreekse plaatsing in de zuigleiding voor extra weerstand zorgen. Bij een laagliggende tank bestaat het gevaar dat je met de opvoerpomp van de motor dan geen diesel meer kan oppompen. De Yanmar opvoerpompjes hebben een zeer beperkte opvoerhoogte.
Een nadeel van de horizontale plaatsing is, dat luchtbellen in de pompbal moeilijk door te pompen zijn, er blijft altijd lucht achter. Voor een benzine BBM met carburateur is af en toe een luchtbel geen punt, voor een diesel HD pomp onoverkomelijk.
In een later stadium heb ik de pompbal verticaal gemonteerd, om de lucht er gemakkelijk te laten ontsnappen. Dat werkte, maar langer dan een jaar hield de pompbal het niet uit in de dieselomgeving, en scheurde.
Ik ben toen overgestapt op een originele Bosch ontluchtings handpomp, die nu al meer dan 10 jaar probleemloos z'n werk doet.







Kitehert schreef :
- Voor de brandstofafsluiter geldt trouwens zelfde vraag als bovenstaande: worden vaak verkocht als benzinekraantje (verchroomd messing, kuntsstof, metaal etc): is dit dan wel dieselbestendig?

Neem met de huidige diesel geen risico met allerlei vage producten. Een RVS 316 kogelkraan is niet duurder dan een messing exemplaar.

Laatst bewerkt: 26 apr 2018 19:08 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.298 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl