Kitehert schreef :
Beste mensen, dank voor de reacties weer.
- Ik heb na enig zoeken besloten dat een mechanische oplossing in de vorm van een pompbal/balgje het meest foolproof is. Deze worden meestal verkocht voor benzine buitenboord motoren. Mag ik aannemen dat dit ook voor diesel gewoon geschikt is??
Zo ben ik jaren gelden ooit begonnen, zij het dat ik de pompbal in een bypass plaatste. In de pompbal zitten klepjes, die bij rechtstreekse plaatsing in de zuigleiding voor extra weerstand zorgen. Bij een laagliggende tank bestaat het gevaar dat je met de opvoerpomp van de motor dan geen diesel meer kan oppompen. De Yanmar opvoerpompjes hebben een zeer beperkte opvoerhoogte.
Een nadeel van de horizontale plaatsing is, dat luchtbellen in de pompbal moeilijk door te pompen zijn, er blijft altijd lucht achter. Voor een benzine BBM met carburateur is af en toe een luchtbel geen punt, voor een diesel HD pomp onoverkomelijk.
In een later stadium heb ik de pompbal verticaal gemonteerd, om de lucht er gemakkelijk te laten ontsnappen. Dat werkte, maar langer dan een jaar hield de pompbal het niet uit in de dieselomgeving, en scheurde.
Ik ben toen overgestapt op een originele Bosch ontluchtings handpomp, die nu al meer dan 10 jaar probleemloos z'n werk doet.
Kitehert schreef :
- Voor de brandstofafsluiter geldt trouwens zelfde vraag als bovenstaande: worden vaak verkocht als benzinekraantje (verchroomd messing, kuntsstof, metaal etc): is dit dan wel dieselbestendig?
Neem met de huidige diesel geen risico met allerlei vage producten. Een RVS 316 kogelkraan is niet duurder dan een messing exemplaar.