Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Boem=Ho=Schade...en wat nu?

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 21 mei 2018 17:44 #945367

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6498
Wat je hoopt dat nooit gebeurt, gebeurde ons vanmiddag toch. Op de Dokkumer Ee kwamen we uit de luwte van bebouwing, wachtend op de wind. Die kwam, maar zo hard dat de boot sterk oploefde en onhoudbaar tegen een tegemoetkomend voormalig binnenvaartschip aan knalde. Wrong time, wrong place... Buiten wat schrammetjes geen persoonlijk letsel en het andere schip heeft slechts verfschade en wilde er verder ook geen punt van maken. Verzekering is verwittigd, foto's zijn gemaakt. Preekstoel en ankkerrol zijn kapot, maar vooral het polyester van de boeg heeft een enorme klap gehad. Alle verstaging lijkt nog in orde en de bevestiging van de voorstag aan de romp is dat godzijdank ook, want zit buiten het vernielde polyester. Wie heeft er tips voor bedrijven in Friesland die goed zijn in het aanpakken van dit soort zaken?
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 21 mei 2018 17:45 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 21 mei 2018 17:56 #945375

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Eclips schreef :
Wat je hoopt dat nooit gebeurt, gebeurde ons vanmiddag toch. Op de Dokkumer Ee kwamen we uit de luwte van bebouwing, wachtend op de wind. Die kwam, maar zo hard dat de boot sterk oploefde en onhoudbaar tegen een tegemoetkomend voormalig binnenvaartschip aan knalde. Wrong time, wrong place...

Dat is een vervelend geintje, zo aan het begin van het seizoen! Mijn oprechte medeleven.
Ik ben slecht bekend in het noorden, als het gaat om bedrijven die kunnen helpen bij repareren van de schade, maar er zullen vast anderen opduiken je tips geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 21 mei 2018 17:57 #945376

oe daar zal je geschrokken zijn. Sterkte met de reparatie.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 21 mei 2018 18:17 #945383

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
Is een behoorlijke schade en er zal wel wat bijkomen wat je over het hoofd hebt gezien.
Zou eerst goed je verzekeringspositie bekijken deze schade loopt aardig in de papieren.
Kijk ook even naar de dagwaarde van deze boot.

Niet gelijk naar het eerste beste herstelbedrijf rennen, ducktape erom heen en lekker gaan zeilen, in het naseizoen repareren.

En kijk goed die voorverstaging na, die heeft toch een flinke opdonder gehad
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 21 mei 2018 18:21 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 21 mei 2018 19:13 #945404

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6929
Kapiteinmomo schreef :
Is een behoorlijke schade en er zal wel wat bijkomen wat je over het hoofd hebt gezien.
Zou eerst goed je verzekeringspositie bekijken deze schade loopt aardig in de papieren.
Kijk ook even naar de dagwaarde van deze boot.

Niet gelijk naar het eerste beste herstelbedrijf rennen, ducktape erom heen en lekker gaan zeilen, in het naseizoen repareren.

En kijk goed die voorverstaging na, die heeft toch een flinke opdonder gehad

ben ik even benieuwd waarom er gekeken moet worden naar de dagwaarde. :blink:
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 21 mei 2018 19:15 #945407

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6929
beste klap zo te zien roald, sterkte met de afhandeling
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 21 mei 2018 19:22 #945410

  • Moki
  • Moki's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 296
No limit shipyard te Groningen.

Geen idee hoe druk ze het hebben, of hoeveel tijd jij hebt natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 21 mei 2018 19:33 #945414

Sterkte met de afhandeling. Gelukkig geen persoonlijk letsel en staat de mast nog! Geen schotten, interieurdelen of andere zware dingen aangetast/verschoven (kiel ophanging, motorsteun etc)? Voorstag zou ik, ook onderdeks, goed naar kijken inderdaad.

Ik kan je helaas niet adviseren over werven die goed zijn met polyester in Friesland.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 21 mei 2018 19:36 #945415

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5017
Vervelend maar zou noodreparatie doen en na het seizoen echt repareren.

Van belang is of het hard ging, jouw snelheid eventueel ook die van het andere schip erbij geteld.
Als je boot echt een plotselinge stilstand krijgt is mastcompressie een punt, motor nog goed uitgelijnd dat soort dingen.

De schade lijkt of het niet zo hard ging dus eerste regel van toepassing?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 21 mei 2018 19:45 #945420

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
b100 schreef :
Kapiteinmomo schreef :

ben ik even benieuwd waarom er gekeken moet worden naar de dagwaarde. :blink:

Hangt af van het bouwjaar en algehele conditie van de boot, maar dit zijn idd. relatief dure bootjes.
dus het zal wel repareren worden.


Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 21 mei 2018 19:56 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 21 mei 2018 19:55 #945422

Heb hele goede ervaringen met Ruyten Langweer op het gebied van polyester reparatie!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 21 mei 2018 20:00 #945423

Stelling mbt dagwaarde is reëel! Lees goed je voorwaarden. Total loss kan een zegen zijn. Als je voor een vast bedrag verzekerd bent (jij hebt de waarde van je boot vast verzekerd) krijg je dat bedrag - de wrakwaarde. Voordeel is dat je geld in je hand hebt om op jouw voorwaarden te laten repareren.

Pas op met expertisebureaus! Die kunnen vennijnig op de hand van de verzekeraar zijn!

Sterkte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 21 mei 2018 20:21 #945428

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6498
Dank voor alle reacties. Ik moet eerst nog wat bekomen van de schrik. Ik ga er van uit dat de klap een knoop of 8 geweest is, maar misschien minder. We kwamen nagenoeg uit stilstand en raakten de andere boot onder een hoek van een graad of 60. Het ging allemaal in een split second. Rond de mast en aan de verstaging lijkt alles toch in orde. Ook de stand van de mast is niet raar. Wel moet de voorstag goed gecontroleerd worden, want die wordt aan het zicht onttrokken door de furler. Nu of later goed repareren, is dat niet iets wat je door zo'n bedrijf kunt laten bepalen? Ik moet er eerst achter zien te komen of de constructie aangetast is, want anders kan ik moeilijk lekker gaan zeilen.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 21 mei 2018 20:23 #945429

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6498
En ja, ik heb hem voor een vast bedrag verzekerd. Gelukkig wel.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 21 mei 2018 20:36 #945434

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
Schade zit alleen op de boeg, rest van de boot heeft geen schade.
Vrees dat je zeilseizoen ernstig wordt bekort indien je een totale reparatie gaat uitvoeren.

Vandaar het idee dichtkitten (siliconen) en een netjes aftappen, waarschijnlijk moet er gehele nieuwe stootlijst omheen en tevens zal de romp waarschijnlijk ook moeten worden overgespoten.

Heb je wel weer een mooie boot na afloop, zat er nog een strip op het voorsteven?
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 22 mei 2018 02:11 #945458

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Laat eerst je verzekering maar eens reageren. Meestal komt er een expert. Pas in overleg met hem besluiten nemen. Voor nu waterschade verder voorkomen met ductape. Geen kit oid op dit moment. Dat kan de reparatie later bemoeilijken. In geen geval siliconenkit gebruiken. Siliconen hebben de nare eigenschap dat het zelf goed hecht op vele ondergronden, maar dat vrijwel niets hecht op siliconen. Je reparatie wordt na het gebruik van siliconen een stuk ingewikkelder. Siliconen gebruiken aan boord is eigenlijk een no go.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 22 mei 2018 06:03 #945470

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
koko schreef :
Je reparatie wordt na het gebruik van siliconen een stuk ingewikkelder. Siliconen gebruiken aan boord is eigenlijk een no go.

Met ducktape krijg je de boot niet dicht, wel met siliconen welke je weer moeiteloos kunt verwijderen, flinke klodders het droogt op en je trekt het er zo weer uit.

Heel gebruikelijk bij noodreparatie's.
Het gebruik van een goede siliconen kit is heel gebruikelijk, hoe moet je anders je raampjes waterdicht krijgen?
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 22 mei 2018 06:06 #945472

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8003
Nou, in elk geval niet met siliconen! Die troep moet je verre houden van elke boot.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 22 mei 2018 06:15 #945474

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
:woohoo: wat is het alternatief?
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 22 mei 2018 06:39 #945479

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Kapiteinmomo schreef :
:woohoo: wat is het alternatief?

Nou, nou, Momo. Heb jij nog nooit gehoord van MS-polymeer, of zo? In de bouw gebruikt men bijna niet anders meer. Siliconenkit is uit. Om meerdere redenen.

Als een noodreparatie wordt overwogen, dan zou ik die gewoon met epoxyhars en glasweefsel uitvoeren. Quick and dirty, weliswaar, maar wel met enige mechanische sterkte. Hechting aan het polyester gegarandeerd. Bij de definitieve reparatie zet je opnieuw de zaag erin, maak je cleane randjes met goeie overgangen en plamuur je de hele zaak weer spiegelglad.
Laatst bewerkt: 22 mei 2018 06:44 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 22 mei 2018 07:05 #945491

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6498
Een niet belastbare noodreparatie heeft voor mij sowieso weinig zin. Er van uitgaande dat het tuigage inderdaad OK is, zit ik nu wel zonder ankerrol of andere geleiding voor ketting /lijn. Dat betekent niet ankeren en dus niet droogvallen. Het zal sommigen onder jullie vreemd voorkomen, maar het is voor ons een essentiëel onderdeel van de hobby /passie. En ik wil eigenlijk ook niet een heel seizoen met een ontzette preekstoel rond varen. Ik heb al een bedrijf op het oog en ga wel overleggen. Wie weet komt er nog eens een berichtje voorbij in het "warme douche" draadje.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 22 mei 2018 07:13 #945495

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7802
Kapiteinmomo schreef :
:woohoo: wat is het alternatief?
Polymeer, Butyl, een van de sikaflexen etc. Genoeg keus die niet je ondergrond vernaggelt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 22 mei 2018 10:12 #945528

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Eclips schreef :
Een niet belastbare noodreparatie heeft voor mij sowieso weinig zin. Er van uitgaande dat het tuigage inderdaad OK is, zit ik nu wel zonder ankerrol of andere geleiding voor ketting /lijn. Dat betekent niet ankeren en dus niet droogvallen.

Echt?
We spreken hier over een bootje van pakweg 1500 kg, met, naar ik aanneem een navenant anker. Heb je echt een ankerrol nodig om dat te kunnen hanteren? Nu de boeg er zo uitziet is een beetje geraspt met de kettingvoorloop ook niet meer zo'n ramp, lijkt me.
Droogvallen kan ook door vastvaren, trouwens. Maar ik zou inderdaad op het Wad (eigenlijk nergens) zonder gebruiksklaar anker willen varen.
Het zal sommigen onder jullie vreemd voorkomen, maar het is voor ons een essentiëel onderdeel van de hobby /passie. En ik wil eigenlijk ook niet een heel seizoen met een ontzette preekstoel rond varen. Ik heb al een bedrijf op het oog en ga wel overleggen. Wie weet komt er nog eens een berichtje voorbij in het "warme douche" draadje.

Mja.. ik snap het wel. het is ook een beetje psychisch. Ik zou hetzelfde denken, vermoed ik. Ik kan me goed voorstellen dat je die schandvlek op je boot zo snel mogelijk wilt uitwissen. Al was het alleen maar om niet het hele seizoen mensen naar je boeg te zien kijken, of ze (nog erger) uit te moeten gaan leggen hoe dat zo gekomen is. Begrijp me goed; ik zou daar zelf nooit naar vragen, maar zo discreet is een aanzienlijk deel van de mensheid niet meer.

Veel hangt af van de snelheid waarmee je één en ander kunt laten taxeren en herstellen. Als men er uiteindelijk op uitkomt dat je je boot anderhalve maand kwijt bent, dan zou ik.. nou ja; dat doet er niet toe. Veel wijsheid bij het nemen van beslissingen m.b.t. deze kwestie!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 22 mei 2018 11:39 #945540

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
Philip schreef :
Kapiteinmomo schreef :
:woohoo: wat is het alternatief?
Polymeer, Butyl, een van de sikaflexen etc. Genoeg keus die niet je ondergrond vernaggelt.

Sikaflex gebruik ik altijd, dacht dat dat spul op siliconenbasis is
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 22 mei 2018 12:05 #945543

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Kapiteinmomo schreef :
Philip schreef :
Kapiteinmomo schreef :
:woohoo: wat is het alternatief?
Polymeer, Butyl, een van de sikaflexen etc. Genoeg keus die niet je ondergrond vernaggelt.

Sikaflex gebruik ik altijd, dacht dat dat spul op siliconenbasis is

Joh! Denken dat het op siliconenbasis is en het dan tóch gebruiken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.291 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl