Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Boem=Ho=Schade...en wat nu?

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 22 mei 2018 12:08 #945545

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7793
De 'standaard' (sika heeft nogal wat soorten) Sika 291i is een polyurethaan kit.
Maar TS gaat blijkbaar zijn boot niet aan elkaar kitten dus deze discussie kunnen we wel stoppen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 22 mei 2018 12:12 #945546

Is ook wel erg op de man, en dat mag niet meer.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 22 mei 2018 12:19 #945547

lodewijk stegman schreef :
Kapiteinmomo schreef :
Philip schreef :
Kapiteinmomo schreef :
:woohoo: wat is het alternatief?
Polymeer, Butyl, een van de sikaflexen etc. Genoeg keus die niet je ondergrond vernaggelt.

Sikaflex gebruik ik altijd, dacht dat dat spul op siliconenbasis is

Joh! Denken dat het op siliconenbasis is en het dan tóch gebruiken?

Sika is polyurethaan .
Hoewel ze tegenwoordig ook MS kit hebben.
Naddel van siliconenkit is dat er naderhand niets meer aan een ondergrond wil hechten als er een keer siliconenkit op heeft gezeten. Dan moet je na grondig verwijderen van de siliconenkit al een laagje van de ondergrond afschuren .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 22 mei 2018 12:26 #945548

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
lodewijk stegman schreef :

Joh! Denken dat het op siliconenbasis is en het dan tóch gebruiken?

Waarom niet ik was mezelf ook met radium zeep.

Onderstaand bericht geeft al aan dat men zijn/haar krampachtige houding tegen siliconen kan laten varen,
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 22 mei 2018 12:41 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 22 mei 2018 12:35 #945551

Yellow Boat schreef :
Naddel van siliconenkit is dat er naderhand niets meer aan een ondergrond wil hechten als er een keer siliconenkit op heeft gezeten. Dan moet je na grondig verwijderen van de siliconenkit al een laagje van de ondergrond afschuren .
Ad

Nou en? Zou je dat sowiezo niet al doen wanneer je een fatsoenlijke reparatie begint?

Idd oppassen met silliconenhoudende wax (mocht je van plan zijn ooit te gaan schilderen). Al mijn beslag is werf-af met silliconenkit gemonteerd. Hecht na 25 jaar nog steeds hartstikke goed, mooi flexibel en geen lekkages. En als je heel graag wilt is het goed los ts krijgen - de rubber stroomlijnstrippen die ik 3 jaar terug met sika 291 op de gelcoat rond de opening van de kielkasten had gelijmd trokken hele stukken gelcoat mee. Sika lijmt te sterk, eigenlijk. Zelf gebruik ik butyltape voor nieuw beslag (ook onderwater) tegenwoordig, maar de naden tussen beide helften van de Lewmar poorten (her en der kleine lekkages) wederom met (zwarte) silliconenkit gekit. Wel netjes afgeplakt.

Ook professionals gebruiken silliconenkit voor scheeps-beglazing, heeft Noballast laatst een goed artikel over gelinked. De voordelen zijn veel groter dan dat ene, vaak uitvergrootte nadeel.

Laatst bewerkt: 22 mei 2018 12:52 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 22 mei 2018 13:02 #945555

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7991
Voor elke visie (dom of slim) zijn medestanders te vinden die je steunen.

Ik mijn geval; Siliconen blijven ver verwijderd van mijn boot. Heb al veel teveel tijd verkloot met dat ene "overbelichte" nadeeltje. Er zijn genoeg prima kitten te vinden die zonder nadelen te verwerken zijn.

Welk groot voordeel heeft siliconenkit dan dat het kleine "overbelichte" nadeeltje teniet doet?
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 22 mei 2018 13:10 #945556

Koezt schreef :
Welk groot voordeel heeft siliconenkit dan dat het kleine "overbelichte" nadeeltje teniet doet?

Superieure UV bestendigheid B)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 22 mei 2018 13:17 #945561

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
Koezt schreef :

Ik mijn geval; Siliconen blijven ver verwijderd van mijn boot. Heb al veel teveel tijd verkloot met dat ene "overbelichte" nadeeltje. Er zijn genoeg prima kitten te vinden die zonder nadelen te verwerken zijn.

Je hebt medestanders: Alle implantaten lekken siliconen
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 22 mei 2018 13:23 #945564

Koezt schreef :
Ik mijn geval; Siliconen blijven ver verwijderd van mijn boot

Dat klinkt natuurlijk hartstikke stoer en is prima, uiteraard. Mijn punt is dat het wat genuanceerder ligt dan jij vindt/voor jou geldt.

Volgens mij ben je niet heel geinteresseerd in die nuance, zoja dan zou je het gelinkte filmpje of de link uit een van de ramendraadjes kunnen kijken/bestuderen (en nee, het is niet alleen de UV bestendigheid...). Ik voel me niet echt uitgenodigd die voor jou terug te zoeken, dat begrijp je vast wel.
Laatst bewerkt: 22 mei 2018 13:26 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 22 mei 2018 14:27 #945579

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
Oké wel effe gedoe om een tube kit, even wat anders TS schrijft dat hij zijn boot niet meer in bedwang kon houden op een v.m. rivier, smal vaarwater voer je met vol tuig.

Zelf schat ik in dat je op je fok zeilde
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 22 mei 2018 16:15 #945614

  • Shedi
  • Shedi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 254
Even on topic: reparatie in Friesland kan bij J.J. de Jong in Gorredijk, zie Marktplaats
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 22 mei 2018 17:08 #945623

  • Tonnis
  • Tonnis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
Je zou ook even kunnen informeren bij de zoon van jouw (thuis-)havenmeester, die zit ook in de polyester business. Wellicht weet hij een goed adresje. Wel balen zeg. Sterkte ermee en hoop voor je dat e.e.a. snel gerepareerd kan worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 22 mei 2018 18:36 #945642

  • glsf91
  • glsf91's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 111
Kijk ook eens naar Polynautic in Sneek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 23 mei 2018 06:10 #945758

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
Mooi hoe zo'n draadje dan in een pro- vs anti siliconen-discussie kan ontaarden. :laugh:

Update: ja, ik voer onder vol tuig en draag ook de volledige verantwoordelijkheid voor wat er gebeurde. Had ik een genua gehad, dan had ik ongetwijeld alleen die gebruikt, want dat is ook wel zo makkelijk met de bruggen. De wind was vlagerig, maar ook niet zo erg dat we moeite hadden de boot te beheersen. Wat wel vervelend begon te worden was dat we in de luwte van begroeiing en bebouwing praktisch stil kwamen te liggen om vervolgens weer door de wind opgepakt te worden. Dat hoort er allemaal bij, maar bij het plaatsje Wijns (waar ook een pontje vaart) werd het steeds drukker. Plotseling krioelde het van de bootjes. Ik heb in volledige luwte de motor bijgezet om het pontje niet te hinderen en zo zijn we rustig het dorpje doorgevaren. "Als we hier uit zijn, haal ik de boel binnen", dacht ik nog. Direct Z van het dorpje maakt de Dokkumer Ee een knik naar het westen. Precies daar werden we door de wind gegrepen en die haalde op dat moment net even serieus uit. Terwijl we dus naar rechts moesten afbuigen, kwamen we sterk onder helling, de boot loefde op naar BB en ik kon het tegemoetkomende schip niet meer ontwijken.

Hoe dan ook, het belangrijkste is dat er geen persoonlijke ongelukken zijn gebeurd.

En er zijn ook lichtpuntjes. Het ziet er naar uit dat het verband van de boot niet is aangetast. Van de voorstagbevestiging aan de romp weet ik dat inmiddels zeker. In tegenstelling tot wat wel beweerd wordt, is 'ie toch wel erg sterk. We hebben de boot naar Grou gevaren, waar hij zal worden gerepareerd door ITS. Mijn vaarseizoen is niet verloren. Over een week of twee al moet 'ie klaar zijn. :)
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu?t 23 mei 2018 06:26 #945762

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
Eclips schreef :
We hebben de boot naar Grou gevaren, waar hij zal worden gerepareerd door ITS. Mijn vaarseizoen is niet verloren. Over een week of twee al moet 'ie klaar zijn. :)

Mooi! Dat gaat snel.

Ben je er met de verzekering ook goed uitgekomen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 23 mei 2018 06:44 #945768

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
lodewijk stegman schreef :
Mooi! Dat gaat snel.

Ben je er met de verzekering ook goed uitgekomen?

De verzekeringsexpert komt waarschijnlijk vrijdag, maar de eigenaar van ITS vertelde me dat hij er met de verzekering altijd uitkomt en het telefonisch contact met de verzekering was tot nu toe zeer positief.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 23 mei 2018 06:55 #945775

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
Prima geregeld, bedankt voor je uitvoerige antwoord aangaande deze stevige aanvaring.
fijn dat je snel geholpen kan worden.
Behouden vaart
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 29 mei 2018 14:47 #947664

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
boarderbas schreef :
Stelling mbt dagwaarde is reëel! Lees goed je voorwaarden. Total loss kan een zegen zijn. Als je voor een vast bedrag verzekerd bent (jij hebt de waarde van je boot vast verzekerd) krijg je dat bedrag - de wrakwaarde. Voordeel is dat je geld in je hand hebt om op jouw voorwaarden te laten repareren.

Pas op met expertisebureaus! Die kunnen vennijnig op de hand van de verzekeraar zijn!

Sterkte.

Zojuist hebben we van de verzekeraar groen licht gekregen voor de reparatie. Vanwege de goede reputatie van de schadehersteller (die erg verheugd was om dat te horen) en de door ons verstrekte foto's komt er geen expert kijken.
Zo kan het dus ook met verzekeraars. :)
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 04 juni 2018 13:34 #949082

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
Update met vraag: de reparatie is inmiddels in volle gang. Omdat er een nieuwe stootrand op de boot komt, heb ik besloten om alle 160 boutjes waarmee het dek op de romp geschroefd is na te trekken en opnieuw af te dichten. Dat laatste wil ik doen met Sika 291i, maar ik las in de specs het volgende:
Sikaflex®-291i mag niet worden gebruikt voor het afdichten van spanningscorrosiegevoelige kunst- stoffen (bijv. PMMA, PC, etc.).
Zou iemand mij kunnen vertellen wat er bedoeld wordt met "spanningscorrosiegevoelige kunststoffen"? :huh:
En is polyester ook niet spanningscorrosiegevoelig?
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 04 juni 2018 14:42 #949099

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3227
Goede ervaringen met Atlantic in Harlingen. Mogelijk kunnen zij je helpen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 04 juni 2018 16:50 #949124

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3227
Laat maar - ik loop wat achter met de zf App.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 05 juni 2018 07:04 #949250

Eclips schreef :
Update met vraag: de reparatie is inmiddels in volle gang. Omdat er een nieuwe stootrand op de boot komt, heb ik besloten om alle 160 boutjes waarmee het dek op de romp geschroefd is na te trekken en opnieuw af te dichten. Dat laatste wil ik doen met Sika 291i, maar ik las in de specs het volgende:
Sikaflex®-291i mag niet worden gebruikt voor het afdichten van spanningscorrosiegevoelige kunst- stoffen (bijv. PMMA, PC, etc.).
Zou iemand mij kunnen vertellen wat er bedoeld wordt met "spanningscorrosiegevoelige kunststoffen"? :huh:
En is polyester ook niet spanningscorrosiegevoelig?

Misschien eens een beetje googelen met "spanningcorrosie kunststoffen"? Dan krijg je genoeg info .
Bijv.deze: www.leverkunststoftechniek.nl/...e-spanningscorrosie/
Polyester zal er waarschijnlijk geen alst van kunnen krijgen omdat dat een zogenaamde thermoharder is en geen thermoplast zoals perspex en polycarbonaat.
Als polyester er trouwens last van zou kunnen krijgen zouden er niet zoveel 40 of meer jaren oude polyester boten rondvaren.
Spanningcorrosie komt trouwens bij perspex ramen best vaak voor na verloop van tijd. Het onstaan van fijne haarscheurtjes en mat worden na verloop van tijd wordt daar ook door veroorzaakt.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 05 juni 2018 07:26 #949259

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
Dank je, Ad. Ja, ik had inderdaad ook even kunnen Googelen, maar mijn eerste gedachte bij het lezen van die term ging uit naar de expertise op ZF.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 05 juni 2018 08:31 #949277

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
Yellow Boat schreef :
Als polyester er trouwens last van zou kunnen krijgen zouden er niet zoveel 40 of meer jaren oude polyester boten rondvaren.
Spanningcorrosie komt trouwens bij perspex ramen best vaak voor na verloop van tijd. Het onstaan van fijne haarscheurtjes en mat worden na verloop van tijd wordt daar ook door veroorzaakt.

Ad

Is het niet zo dat polyester er geen last van heeft omdat het zijn sterkte ontleent aan de glasvezels? Polyester zonder vezels (gelcoat!) is dan waarschijnlijk toch ook spanningscorrsosiegevoelig, te zien aan de haarscheurtjes die kunnen ontstaan rond belaste punten.
Het is overigens nog niet zo lang geleden dat er hier een draadje liep over de vermeende levensduur van polyester zeiljachten van slechts 20 jaar. Toen dacht ik ook al: hoe kan het dan dat er veel oudere schepen probleemloos rondvaren?
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 05 juni 2018 09:34 #949292

Spanningscorrosie bij kunststoffen is heel wat anders dan bij metalen hoor.
Eigenlijk is de benaming "corrosie"wat misleidend want de meeste mensen denken dan aan roesten en dergelijke.
Bij kunststoffen gaat het niet om chemische veranderingen ( zoals bij roesten) maar om morfologische veranderingen , bijv. het uitkristalliseren van de normaliter niet kristallijne kunststof .
Kunststof corrosie heeft ook niets met de belasting te maken want het kan ook optreden zonder enige vorm van belasting maar door de spanningen die van nature in het kunststof aanwezig zijn en onder invloed van bijv. een lijm of een ander type kunststof. Voorbeeld is de verzwakking van een kunststof helm door stickers met een verkeerde lijmlaag . Daarom zijn stickers in principe verboden op helmen , tenzij ze er speciaal voor zijn gemaakt.
Haarscheuren rond zwaar belaste plekken komen simpelweg door een te hoge belasting en te weinig vesterking ter plaatse .
Wat betreft die eigenlijk geldende maximum leeftijd van polyester schepen. Dat heeft meer te maken van het langzaam aangetast worden van polyester door water waarvan ook osmoseverschijnselen (bultjes dus) het gevolg kan zijn. Maar ook zonder osmose zal polyester heel langzaam water opnemen en daarmee kunnen reageren , met name door resten niet gereageerde componenten.
Aangezien de meeste vooral de oudere , polyester boten nogal zijn overgedesigned gaan die zo lang mee. Of dat ook bij licht gebouwde modernere boten zo is valt af te wachten maar waarschijnlijk gaan die geen 40 jaar mee.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.291 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl