Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Mijn deelname aan de Vendee Globe

Mijn deelname aan de Vendee Globe 31 okt 2018 08:23 #992680

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1427
Een hele simpele: heb je deze al?:

www.fpl.fs.fed.us/documnts/fplgtr/fpl_gtr190.pdf
(Forest Products Laboratory. 2010. Wood handbook — Wood as an engineering material. General Technical Report FPL-GTR-190. Madison, WI: U.S. Department of Agriculture, Forest Service, Forest Products Laboratory. 508 p.)

Staan heel wat tabellen met meetgegevens in waarvoor je anders nog maanden proefjes aan het doen bent in je garage/basement.

Misschien handig als je met hout aan het ontwerpen bent. :)
Laatst bewerkt: 31 okt 2018 15:55 door JotM. Reden: verwijzing toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn deelname aan de Vendee Globe 31 okt 2018 09:14 #992694

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3813
JotM schreef :
betekent dat toch wel Tom Cruise-achtige capriolen lijkt me.

Welkom in mijn wereld :silly:
Freelance jachtbouwer-cirrus composites
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn deelname aan de Vendee Globe 31 okt 2018 10:10 #992704

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8317
Hoeft niet oncomfortabel te zijn ;)


It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 31 okt 2018 10:42 door Noballast. Reden: Foto toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn deelname aan de Vendee Globe 31 okt 2018 10:17 #992707

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5037
Als je nog een logo of spandoek nodig hebt; zomaar een ontwerpje, voorbeeld hieronder. Alles is aanpasbaar ( Origineel is in vector bestandsindeling, kun je eventueel spandoek of vlag van laten printen)



Beetje te houterig, zee moet erbij.

Laatst bewerkt: 31 okt 2018 15:45 door JeePee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn deelname aan de Vendee Globe 31 okt 2018 18:47 #992795

JotM schreef :
Staan heel wat tabellen met meetgegevens in waarvoor je anders nog maanden proefjes aan het doen bent in je garage/basement.
Bedankt voor het meedenken, dit boek ken ik inderdaad. We zijn vooral aan het experimenteren met diverse lijm methoden, waaronder diverse bioharsen. De tests zijn vooral bedoeld om uit te vinden met hoe weinig hars je toe kunt, hars houd alles bij elkaar en heeft op zichzelf geen sterkte, maar weegt een hoop, hoe minder hars je kunt gebruiken hoe lichter het uiteindelijke product kan worden.

@JeePee, leuk, ik heb nog wel wat ideetjes. Kom ik op terug.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Volgende doel: Deelname aan de Vendee Globe van 2020
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn deelname aan de Vendee Globe 31 okt 2018 19:53 #992809

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2888
JeePee schreef :
Beetje te houterig, zee moet erbij.


wissel het hout en de zee van plaats, Vendee globe in het water, wood op het hout
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn deelname aan de Vendee Globe 01 nov 2018 07:03 #992864

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1427
Erikdejong schreef :
Stel zoveel vragen als je wilt, hopelijk zet mij dat ook aan het denken over details waar ik zelf nog niet aan gedacht heb.
Nog maar één (of een paar) nav een stuk van je reactie een tijdje geleden (april 2016) op een bericht van freek1970.
Erikdejong schreef :
Aramide is waardeloos als je het op druk belast, en zeer sterk als je het op trek belast (met koolstof net zo). Een huid is iets flexibel, maar alle belasting komt van buiten. De buiten kant van de huid is dus altijd aan compresie onderhavig, en de binnenkant is altijd aan trek bloot gesteld.
Hier heb ik in twee stukjes vraagteks bij die maar niet uit m'n hoofd willen. Misschien dat je daarbij kunt helpen.

Het eerste stukje, mbt de zin "Aramide is waardeloos als je het op druk belast, en zeer sterk als je het op trek belast (met koolstof net zo)."
Ik weet dat voor veel aramidevezels de druksterkte aanzienlijk lager is dan de treksterkte, maar dat dat voor veel koolstofvezels duidelijk anders is. (Bij de laatste druksterkte in de orde van 80% van de treksterkte). Dus klopt de toevoeging wel? En voor de rest van de zin: schat je echt in dat de houtvezels in kruislings verlijmd fineer onder drukspanning superieur presteren in verhouding tot (C)FRP? Onafhankelijk van de oriëntatie van het houtlaminaat?

Het tweede stukje, mbt de zin "Een huid is iets flexibel, maar alle belasting komt van buiten. De buiten kant van de huid is dus altijd aan compresie onderhavig, en de binnenkant is altijd aan trek bloot gesteld."

Als ik me dit probeer voor te stellen hou ik daar een onzeker gevoel bij.
Eerste gedachte:"Er moet ook een belasting van de andere kant zijn, anders vliegt het hele spul weg".
Ik zou ook verwachten dat het gewicht van alle spullen in en op de boot niet rust op de dek-romp verbinding, maar via een structuur van dwarsschotten/spanten en langsschotten/-spanten/stringers naar de huid wordt geleid. En dan vervolgens naar het water. Nou kan ik me de huid als platen (patches) die rondom zijn opgelegd voorstellen. Maar dan lijkt me dat vanuit continuïteit en tangentialiteit van het zo uit patches opgebouwde oppervlak er ook een soort "inklemmingskoppel" langs de randen van de patches moet bestaan. En dat die "inklemming" (of reactiemoment uit naburige velden, geef het beestje maar een naam) tot gevolg heeft dat ter plaatse van een onder het vlak liggend deel van de draagstructuur dus een trekspanning aan de buitenzijde van de huid moet bestaan.
Hoe kijk jij daar tegenaan?
Laatst bewerkt: 01 nov 2018 09:29 door JotM. Reden: spelling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn deelname aan de Vendee Globe 14 nov 2018 17:00 #996879

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1427
JRomkes schreef :
... Mal doen we echt geen maanden over voor een one off hoor. Dat zijn grote piepschuimblokken die uitgefreesd worden, bedekt met pasta en nog een keer gefreesd worden. Kan in een week. Of iets omslachtiger, maar makkelijker met prepregs, een houten frame, latten, triplex, paar mm laminaat en dan door de freesmachine. Cam maakt het hele proces veel korter. ...

Hoe moet ik me dat eigenlijk voorstellen? (Met name optie 2)

In één keer, of in secties die je daarna koppelt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn deelname aan de Vendee Globe 14 nov 2018 17:59 #996892

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3813
In een keer, de grootste machine hier op de werf in Italië is 23 meter lang. In Heerenveen staat een met een werkbereik van 26*6*3. Werkstuk kan nog eens omgedraaid, dan is de lengte bijna het dubbele. En als dat niet genoeg is kan het inderdaad in meerdere stukken, paar pasnokken meefrezen en de passing is simpel goed te krijgen. Soms ook nodig om het product uit de mal te krijgen. Of bij kleinere producten, om de freeskop overal bij te kunnen laten komen.
Freelance jachtbouwer-cirrus composites
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn deelname aan de Vendee Globe 14 nov 2018 18:26 #996906

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1427
Wauw.

En ben je dan klaar (freeswerk direct "zichtkwaliteit"), of moet de mal daarna nog nabewerkt worden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn deelname aan de Vendee Globe 14 nov 2018 19:22 #996920

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3813
Meestal licht de freessporen wegschuren met korrel 180, gevolgd door een losmiddel systeem of teflonfolie.
Freelance jachtbouwer-cirrus composites
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn deelname aan de Vendee Globe 14 nov 2018 22:44 #996995

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1427
En voor dwarsschotten etc eenzelfde soort procédé?
(Direct frezen van mallen waarin ze gelamineerd kunnen worden?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn deelname aan de Vendee Globe 15 nov 2018 08:55 #997027

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3813
Schotten en longitudinals worden allemaal op een vlakke tafel gemaakt, en gaan zo nodig de autoclaaf in. Mallen voor de gaten en opstaande randjes e.d. zijn meestal van MDF en komen ook uit de freesmachine.
Freelance jachtbouwer-cirrus composites
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn deelname aan de Vendee Globe 15 nov 2018 11:28 #997079

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8856
Mallen voor de gaten
Deze vind ik prachtig........
Ik denk hem te snappen maar het blijft flipfloppen B)
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn deelname aan de Vendee Globe 15 nov 2018 11:37 #997083

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8317
Zoiets dus, een mal (triplex) voor de gaten voor de ramen in de wanden van de kuipbodem.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn deelname aan de Vendee Globe 15 nov 2018 16:19 #997184

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1427
JRomkes schreef :
Schotten en longitudinals worden allemaal op een vlakke tafel gemaakt, en gaan zo nodig de autoclaaf in. Mallen voor de gaten en opstaande randjes e.d. zijn meestal van MDF en komen ook uit de freesmachine.
En werken jullie daarbij dan met constructeur(s) en vormgever(s) met/vanuit één gedeeld (3D) model, of krijgen jullie 2D tekeningen en/of CNC bestanden aangeleverd?
Of verschilt dat nog van project tot project?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn deelname aan de Vendee Globe 15 nov 2018 18:15 #997209

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1427
Als spanten van hout zijn en het schip niet te groot kun je die spanten ook nog direct snijden. B)

aerodyne-cachan.blogspot.com/2...e-imoca-open-60.html



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn deelname aan de Vendee Globe 15 nov 2018 18:27 #997215

JotM schreef :
JRomkes schreef :
Schotten en longitudinals worden allemaal op een vlakke tafel gemaakt, en gaan zo nodig de autoclaaf in. Mallen voor de gaten en opstaande randjes e.d. zijn meestal van MDF en komen ook uit de freesmachine.
En werken jullie daarbij dan met constructeur(s) en vormgever(s) met/vanuit één gedeeld (3D) model, of krijgen jullie 2D tekeningen en/of CNC bestanden aangeleverd?
Of verschilt dat nog van project tot project?

Met een 3D kan een freesmachine (x,y) niks. Meestal lever je een 2D vector aan (.dxf), dat vreten de machines zonder tussenkomst. Werkvoorbereiders kunnen wel CNC-files (M-code) maken met CAM software, maar dat is voor de wat ingewikkelder stukken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn deelname aan de Vendee Globe 15 nov 2018 18:50 #997231

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1427
Dat is m'n vraag niet.

Vertaald:
Werkt de aangehaalde werkvoorbereider vanuit een gedeeld 3D model, of krijgt 'ie "platgeslagen" aanzichten aangeleverd?

Edit: overigens zal de freesmachine waarmee de mal gefreesd wordt naar mijn verwachting een 5/6-assige machine zijn en de oppervlakken NURBS patches. Dan is het m.i. een soort van mishandeling de werkvoorbereider met een setje aanzichten en doorsnedes op te zadelen. ;)
Laatst bewerkt: 15 nov 2018 18:57 door JotM. Reden: toevoeging
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn deelname aan de Vendee Globe 15 nov 2018 19:14 #997242

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1564
Hi,

De basis is in principe een volledig uitgewerkte 3D. Dubbelgekromde delen kunnen het best zo gefreesd worden; vlakke stukken of enkelgekromde delen kan je samenstellen op basis van 2D die uit het model wordt afgeleid.
Eigenlijk is alle engineering tegenwoordig 3D en liefst worden alle frames voor mallen en bouwframes voor het samenstellen mee ontworpen in dat model.
Dat is het moderne vakmanschap in de jachtbouw ;) Het complete bouwproces moet in het ontwerp meegenomen worden en dat vraagt nogal wat samenwerking tussen ontwerper, bouwer en alle andere betrokkenen.... In andere takken van sport is dat vrij normaal volgens mij; in de jachtbouw valt dit in mijn ervaring nogal eens tegen.

Gr, Arent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn deelname aan de Vendee Globe 17 nov 2018 09:22 #997586

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1427
Interessante inkijk (voor mij iig - waarbij ik denk dat eenieder van de organisatie en sector waar hij/zij zelf werkzaam is het best voor ogen heeft welke ontwikkelingen nog gewenst zijn, waardoor andere sectoren lijken voor te lopen)

Maar terug naar het project van dit draadje:
@Erik, ben jij op dit moment nog druk met ontwerpen van de boot en ontwikkelen van het laminaat voor oa de huid, of ligt dat nu stil?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn deelname aan de Vendee Globe 19 nov 2018 02:35 #998059

Ik heb zo ongeveer 80% van het ontwerp klaar en heb 5 verschillende opties bedacht voor het maken van de huid en het dek. De spanten en schotten staan wel zo'n beetje vast.

De 5 opties gaan we verder fine-tunen als er een sponsor budget beschikbaar komt en ik enkele experts kan inhuren om mijn hersenspinsels na te rekenen op haalbaarheid en realiteit. Het zou best kunnen dat daar nog een 6e, 7e of zelfs 15e methode uitkomt waar uiteindelijk uit gekozen kan worden.
Wel staat vast dat we bepaald hebben dat de romp niet meer dan 240kg zwaarder mag zijn dan de huidige generatie IMOCA rompen, dat is bijna 20% gewichtstoename van de constructie.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Volgende doel: Deelname aan de Vendee Globe van 2020
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn deelname aan de Vendee Globe 19 nov 2018 06:30 #998065

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3813
JotM schreef :
Dat is m'n vraag niet.

Vertaald:
Werkt de aangehaalde werkvoorbereider vanuit een gedeeld 3D model, of krijgt 'ie "platgeslagen" aanzichten aangeleverd?

Edit: overigens zal de freesmachine waarmee de mal gefreesd wordt naar mijn verwachting een 5/6-assige machine zijn en de oppervlakken NURBS patches. Dan is het m.i. een soort van mishandeling de werkvoorbereider met een setje aanzichten en doorsnedes op te zadelen. ;)

5 assige machines, de programmeur krijgt 3d bestanden om de machine te programmeren, maar die vreet ook 2d lijntjes. Zelf werk ik voornamelijk vanaf 2d cad tekeningen voor de maatvoering en layup specificaties, en procesformulieren om alles af te vinken, en diverse omgevingsvariabelen, materiaalverbruik e.d. bij te houden. Soms een 3d aanzicht er bij voor verduidelijking. Naast de ontwerpers en engineers die het schip ontwerpen zitten er per project op de werf ook nog een of meerdere engineers op het project bij de bouw om problemen te verhelpen, aanpassingen te doen, verdere uitwerkingen te maken, etc. Maar we gaan nu wel heel erg afdrijven van Erik's topic :unsure:
Freelance jachtbouwer-cirrus composites
Laatst bewerkt: 19 nov 2018 06:30 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn deelname aan de Vendee Globe 19 nov 2018 07:53 #998088

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1139
@JRomkes (en mods?)
Vind het allemaal wel heel interessant, zou best een draadje "Bouwtechniek moderne racejachten" mogen worden als afsplitsing.
Alhoewel het soms erg technisch is vind ik het heel leuk en fascinerend om te lezen hoe dingen er aan toe gaan voor een jacht de oceaan over racet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn deelname aan de Vendee Globe 19 nov 2018 09:45 #998143

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1427
JRomkes schreef :
...
Soms een 3d aanzicht er bij voor verduidelijking. ...
Is dat geen contradictio in terminis? :whistle:

Erikdejong schreef :
Ik heb zo ongeveer 80% van het ontwerp klaar en heb 5 verschillende opties bedacht voor het maken van de huid en het dek. De spanten en schotten staan wel zo'n beetje vast.

De 5 opties gaan we verder fine-tunen als er een sponsor budget beschikbaar komt en ik enkele experts kan inhuren om mijn hersenspinsels na te rekenen op haalbaarheid en realiteit.[...]

@Erik
Als ik het plan van maart lees, zou je dan verdere ontwikkeling van de boot voor 2024 niet voor de komende twee jaar in de koelkast moeten parkeren?

Ik snap wel dat het leuk en uitdagend is, maar me dunkt dat je voor de komende twee jaar geen uitdaging tekort komt, hoewel misschien op een ander vlak dan waar je energie van krijgt. En zonder nu op het punt te komen dat je IPM rollen in gaat vullen zoals RWS dat doet (dat is ook maar één van vele mogelijkheden, die je bovendien voor VG campagnes niet één-op-één kunt kopiëren) denk ik dat je er goed aan zou doen na te denken over de invulling van verschillende rollen (zowel vanuit de optiek van projectmanagement als vanuit de optiek van systems engineering) en van de VG 2020 campagne en van de VG 2024 campagne aparte projecten te maken.
Sponsoring zal je doorlopend willen hebben, dus wel in één "meerjarenprogramma" lijkt me. Maar ik verwacht dat duidelijk opsplitsen helpt te focussen en dat is volgens mij noodzakelijk, want anders is het 2020 voor je er erg in hebt.

En het klinkt misschien gek, maar één van de eerste rollen die mijns inziens op zo kort mogelijke termijn actief ingevuld moet worden is risicomanagement. Door mijn oogharen kijkend denk ik namelijk dat het verder ontwikkelen van het ontwerp voor de VG-2024 boot niets bijdraagt aan het reduceren van de risico's voor de VG-2020 campagne. En als het belangrijk voor je is dat het VG-2020 project slaagt, vraag ik me af of je het je op dit moment "kunt permitteren" tijd te besteden aan ontwerpen voor het VG-2024 project.

Wat denk je zelf? (Naast dat het misschien niet zo'n leuke boodschap is gezien je voorliefde voor ontwerpwerk)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.306 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl