Beste Iwan, je bent lekker bezig voor zover ik dat aan de plaatjes kon zien. Heb je het bouwnummer al ontdekt van de romp? Dat kan behalve achterop ook voor in de boeg staan. Je hebt het dek gesloopt daar, dus zou het tevoorschijn kunnen komen.
Ik heb zelf halftonner 503, dus de derde romp die gebouwd is. Pieter Reinhart heeft bouwnummer 501 onder een zeiltje staan, of 502 nog bestaat weet ik niet.
Ik heb een aantal jaren terug mijn 870 intensief onder handen gehad, waarbij het hele dek vervangen is en de opbouw opgeknapt. Hieronder wat plaatjes. Er zat ook een teak dek op, en zelfs geschroefd, wat een garantie is voor een verrot onderdek. Volledig hernieuwen van voor tot achter is de snelste en de meest degelijke oplossing. Dan kan je het dek makkelijk weer goed waterdicht en duurzaam maken. Als je delen denkt te kunnen sparen leidt dat tot plak en prutswerk wat de bron van toekomstige ellende zal zijn.
De halftonner die je hebt is verre van origineel uitgevoerd, het zal een zelfbouwer zijn geweest die alleen de romp heeft afgenomen, plus de korte kiel en verder alles zelf heeft bedacht.
Het berghout in de vorm van een teakhouten plank baart me zorgen (behalve dat ik het lelijk vind). Als je het dek daarop laat aansluiten maak je een binnenhoek op de natste plek van het schip. De juiste, originele oplossing van dit detail is een berghouten mahonie lat van ongeveer 35mm dik, die langs de bovenste gang loopt en daar gelijk mee is afgeschaafd. Het nieuw dek loopt daar weer overheen, en wordt aan de buitenzijde gelijk geschaafd met het berghout. Glasje aan de buitenkant en je hebt een duurzaam waterdichte overgang dek/romp.
De originele afwerking met mahonie voetlijsten, die onderbroken zijn, zorgt voor een goede afwatering van het dek. De plaatsing van de sceptervoeten, en de bijbehorende openingen is van belang, er moet zeker een opening op het breedste punt - die ook het laagste punt is. Anders blijft daar water staan.
Ik zie dat de scepters iets naar binnen staan, en waarschijnlijk vast zitten door het dek en waarschijnlijk een dubbeling daaronder. De scepters horen eigen tegen de buitenrand aan. De normale bevestiging zorgt vaak voor schade aan het dek, als de scepter naar binnen wordt gedrukt. Ik heb zelf een zeer degelijke bevestiging gemaakt, door in het berghout boutjes op hun kop vast te lijmen met epoxy, waar de sceptervoeten mee zijn vastgezet.
Een tip voor de binnenafwerking van je nieuwe dek: je kan de onderkant van het dek vóór dat je die platen aanbrengt al schilderen (behalve waar je ze vastlijmt), en kitten aan de steunbalkjes, met name in het boegdeel. Dat scheelt heel veel gekruip en geklieder onderdeks!
Je opbouw is niet origineel, dus kan ik er weinig van zeggen.
Er hoort een hoofdschot te zitten iets boegwaarts van de mast, en een tweede schot een zestig cm daarvoor. In de kajuit een maststeun ( die weer iets naar achteren staat tov de mast). Ik heb zelf een verstijving gemaakt van het dek tussen hoofdschot en de spanten waarop de wantputtingen zitten, om de 'knijpende' krachten die de verstaging op de romp zet, enigszins naar het hoofdschot af te leiden.
Een ontwerpfout van de 870 is dat het gangboord ahw aan de zijkant van de opbouw 'hangt'. Tussen hoofdschot en keukenschot zweeft het dek. Vaak wordt de naad tussen opbouw en dek dan ook lek getrapt. Dit vraagt dus aandacht.
Je roer is niet origineel, een echte deur. Ik heb nog wel tekeningen liggen van een goed balansroer, in whaletail vorm.
Ik heb zelf de restauratie van het dek en de opbouw in een half jaar gedaan. Maar fulltime werkend dus, ik schat tegen de 1500 manuur.
Waar staat je project ergens? Als het niet te ver van Amsterdam is, kan ik wel eens komen kijken. Succes!