Er zijn in principe natuurlijk 2 benaderingen:
- dure sensors die met 25 Hz gesampled worden, en daar dan wat filtering-demping op loslaten (geen mens kan data 25 keer per seconde tot zich nemen
). NKE doet dat zo, en van Sailmon weet ik het niet. Maken die jongens (uit Medemblik!) eigen instrumenten? Ik zal het Jan eens vragen
- leven met wat er is: langzame NMEA183 (0,5 a 1 Hz) en een beetje N2K. Dan is snel samplen totaal onmogelijk en is de enige oplossing achteraf de ruis er een beetje uit werken. Omdat het allemaal niet real time hoeft (we gaan niet de AP aansturen) en de boot en de mens erop toch traag is, is het niet om met wat moving averages over pakweg 5 seconden te werken. Niemand die het merkt; de massa van de boot is toch de traagste factor in het geheel.
Bovendien zijn veel data al gedempt en gefilterd voor we ze zien.
Wie weet wat een AWA/AWS sensor en display allemaal doen voor wij een windrecord zien? Het zijn getelde pulsjes, dus een digitaal signaal van een bepaalde frequentie. Logwieltje idem. Ultrasoon log? Digitaal. GPS? Daar zit een hoeveelheid processing in voor wij een COG of SOG te zien krijgen...
Wat betreft de Holy Grail:
als het goed gaat heb ik binnenkort 3 manieren om Leeway te bepalen:
- de aloude formule van Arvel Gentry, met de K (ook in gebruik bij NKE Racing en in Sailmpn)
- uit wat driehoeksprocessing waaruit leeway+stroom komen. Dan stroom opzij eraf, en leeway blijft over.
- uit een VBW (uit PGNs gemaakt door Miniplex3). In die VBW zitten 4 snelheden: voorwaarts en zijwaarts, beide tov water en tov ground. Komt uit N2K uit moderne snelle sensoren als EV. Als die versnellingsopnemers zijdelingse bewegingen integreren (beetje links, beetje rechts) is het eindresultaat een snelheid (opzij en naar voren).
Deze dingen vereisen een beetje filtering om de ruis te verwijderen, maar dan heb je een prima leeway.
In SailingPD is actuele leeway nu al te zien (uit die driehoekjes dank zij een oude Griek). Die is best stabiel. Het VBW record zal dat nog verbeteren.
Dan hebben we die 3 leeway-inschattingen. Twee meer dan NKE, OCPN en Sailmon.
Daarmee is een betere TWD en TWA te maken, zeker met een beetje gedempte AWA. Idem TWS.
Alles ook nog gecorrigeerd voor masthoogte en helling.
Dan wordt het een keuze van hoeveel wil je achterlopen op de werkelijkheid.
Gezien de traagheid van de massa (boot) en bemanning (ogen en hersens
) lijkt het me niet erg als de getoonde data een paar seconden achterlopen bij de actuele werkelijkheid van wind en snelheid....
Het is dat, of vele 10k eur uitgeven aan top-apparatuur.