De isolatie word zo dik als we maar kwijt kunnen. Op het moment neig ik naar PIR vanwege de brandvertragende eigenschappen en het uitgassen van minder schadelijke stoffen in het geval van brand in combinatie met lokale verkrijgbaarheid (moet gespoten worden met specialistische uitrusting en laten we dus doen). Tegen de tijd dat er gespoten moet worden laten we ons nog eens goed informeren over de mogelijkheden en beschikbare materialen, maar vooralsnog ga ik van PIR uit.
Hier onder een schets rond het grootspant met de dikten die we kwijt kunnen voor de isolatie:
De vloer staat hier aangegeven als 50mm dik isolatie, maar op de meeste plekken word die 100mm dik.
Isolatie is belangrijk, maar het grote probleem op veel boten die in de koude opereren is de koude bruggen die overal terug te vinden zijn en dat zijn nu juist de plekken die gaan condenseren. Condens mag geen plek hebben aan boord. De volgende oplossingen staan momenteel op tekening (er komen er nog wel meer).
Ramen:
Driedubbel-gasgevuld glas met een totale dikte van 58mm. De buitenlaag is gehard glas (staal glas) van 16mm dik. Traditioneel worden de ramen in aluminium sponningen gelijmd, maar daar gaan we vanaf wijken vanwege de koude brug die dat altijd oplevert. Op de aluminium plaat word een rand van 8mm dik aluminium gelast met boutgaten daarin. Met behulp van bouten zetten we daar een rand van 52mm dik POM bovenop. Daar word dan de aluminium sluitflens in gebout. Op die manier komt de alumnium sluitflens niet in aanraking met het aluminium van de buitenkant.
Luiken:
Het dekhuis krijgt 6 stuks standaard dekluiken van Lewmar, die met de hoge rand. Die zijn natuurlijk niet geisoleerd. Het dak van het dekhuis is echter ruim 100mm dik. We gaan dus een tweede dekluik (identiek) op de kop aan het plafond van het dekhuis schroven. Op die manier creeer je een luchtsluis. In de lange winters op hoge breedten is het 24 uur per dag donker en dan kun je de luchtsluis vullen met schuim blokken.
Deuren:
Er is 1 deur die naar buiten gaat, die word van aluminium (waterdicht natuurlijk) en die word 150mm dik met isolatie voorzien. De houten binnenkant krijgt een rubberen pees welke aansluit op de rest van het houtwerk waar het interieur uit bestaat. Op die manier creeer je ook weer een mini luchtsluis tussen de waterdichte seal en de niet waterdichte interieur seal op het hout.
Grondhout:
Het interieur van een metalen boot word bevestigd door middel van grondhout. Traditioneel word er een stuk hout van ongeveer 25mm dik op ieder spant geschroeft. De kop van schroef komt dan slechts enkele milimeters onder de afdek laag te zitten. Het grondhout isoleert niet heel erg goed en het spant is koud omdat het alumnium is wat met de buitenlucht in contact staat. Zodra het een graadje of -5 tot -10 word zie je op Bagheera kleine ronde condens plekjes waar de schroeven zitten, en als het -20 tot -25 word dan zie je het grondhout doorschemeren met hele dunne vochtstrepen. We gaan het grondhout dus iets anders doen. We gaan kleine houten blokken van 35mm dik op de spanten schroeven met de schroefkoppen flink verzonken. Dan gaat het 25mm grondhout er langsscheeps overheen, en dus niet de spanten volgend. Op die manier zijn de schroeven van het grondhout niet in contact met het aluminium en is het contact oppervlak van het grondhout bijna met 90% greduceerd. De koude brug word dus aanzienlijk kleiner.
Dekluiken:
Er komen twee grote dekluiken in het voor en achterschip en een groot luik om de generatoren er in 1 geheel uit te kunnen tillen. Daarnaast komen er in ieder vertrek waterdichte vluchtluiken. De luiken wil helemaal volledig flush met dek hebben zodat het makkelijker is om deklading mee te nemen. Die luiken zijn allemaal custom made vanwege dekrondte. Het idee is dat we ze op dezelfde manier gaan maken als de waterdichte deur die de toegang vormt naar het dekhuis, dus met een extra luchtseal welke aansluit op het interieur. Deze luiken worden allemaal ruim 20cm dik. Het generator luik zal (hopelijk) niet vaak gebruikt worden, die waterdichte seal word dus van binnenuit dicht geperst met verwijderbare isolatie en dan komt er een verwijderbaar plafond paneel tegenaan te zitten, zodat het net lijkt alsof er helemaal geen luik is.