Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Maststrijkinstallatie

Maststrijkinstallatie 30 mrt 2015 16:33 #610738

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
tcdehoog schreef :
ik hijs en strijk met 2 spibomen
die bevestig ik hieraan


de middelste pen trek ik eruit, haal de 2 delen uit elkaar en ipv die pen monteer ik een stuk draadeind met 2 oogmoeren aan het bovenste deel
de andere bek gaat in het dekbeslag van het onderwant, dat want bevestig ik pas als de mast staat
de meeste boten hebben standaard niet zo'n blokkensyteem, maar je kan eenvoudig zelf iets maken
Op zich wel een mooie constructie maar hoe hoog boven dek zit je halshoek nu wel niet?
een slingerwant heb ik niet
ton
Op een klein bootje met een paar man extra aan dek of op de steiger zal dat gaan maar is je mast wat langer en wil je ook nog je mast alleen kunnen strijken, kun je toch echt niet zonder.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 30 mrt 2015 16:34 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijkinstallatie 30 mrt 2015 19:25 #610827

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5899
het blokkensysteem is er tussenuit, op advies van de tuiger en ik wilde idd. de trommel omlaag
onderkant trommel zat op 22 cm en komt nu 7 cm lager, lager gaat niet, anders komt de trommel tegen de preekstoel aan
zet je hem op de hanekam, dan kan het luik van de ankerbak niet open
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijkinstallatie 30 mrt 2015 20:01 #610854

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1540
Ton,
De constructie met die pen waarmee de blokken a.h.w. aan elkaar gezet worden vind ik geweldig. In een situatie waarbij de masttalie altijd ingeschoren is, heel mooi gevonden. Waar ik eigenlijk naar keek was de aansluiting van het onderblok op het dek. Dat was op het achteraanzicht niet zo duidelijk te zien. Daar kan ik een mooi verhaal over vertellen.

Mijn vader had een zeezeiler met een mast van 16 meter of daaromtrent. Een steekmast. De voorstag stond met een spanner op een plaat in de steven van ca 12 mm dikte. De spanner viel mooi passend over die plaat. Op een tocht van HvH naar Vlieland of daaromtrent met harde zuidwestenwind boog de voorstag zover uit dat de voorstagspanner vork op de plaat afbrak doordat die niet ver genoeg zijdelings kon uitzwaaien. Stel je die situatie voor: een voor de boot uit wapperende genua en harde wind achter. Draai je op dan gaat de mast eraf. En het gebeurde dat ie recht voor de wind de haven van Scheveningen in zeilde. Gelukkig bleef de mast heel, en kon hij de boel repareren.

Sindsdien kijk ik altijd of de voorstag behoorlijk kan "uitbuigen" zonder dat het beslag op één of andere manier bekneld raakt. Het viel me op dat dat bij jouw constructie helemaal niet mogelijk is.
Het onderblok kan niet üitbuigen. Gelukkig heb je een tuiger getroffen die het doorzag of ervaring mee had. En duidelijk, de krachten die de voorstag zijdelings uitbuigen zijn veel groter dan je beseft.

Ik wou je daar even opmerkzaam op maken.

Vr.groet, peter


Je was me even voor met een antwoord waarin je schreef dat de blokken er tussen uit waren. Jammer.
Laatst bewerkt: 30 mrt 2015 20:06 door Petervdw. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijkinstallatie 31 mrt 2015 06:54 #611009

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5899
het is idd. een heel mooi systeem, heel veel poolse merken varen ermee
ik kijk er al 10 jaar tegenaan met een buikpijn gevoel vanwege het niet zijdelings kunnen uitbuigen
vandaar dat ik de tuiger er opmerkzaam op maakte toen ik de verstaging verving
die zei "het is niet de vraag of het kapot gaat, maar wanneer"
maar ik heb nog nooit gehoord dat dit systeem is afgebroken
ton mitz
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijkinstallatie 31 mrt 2015 15:06 #611167

  • Happydart
  • Happydart's Profielfoto
tcdehoog schreef :
het is idd. een heel mooi systeem, heel veel poolse merken varen ermee
ik kijk er al 10 jaar tegenaan met een buikpijn gevoel vanwege het niet zijdelings kunnen uitbuigen
vandaar dat ik de tuiger er opmerkzaam op maakte toen ik de verstaging verving
die zei "het is niet de vraag of het kapot gaat, maar wanneer"
maar ik heb nog nooit gehoord dat dit systeem is afgebroken
ton mitz
Je zou ook de vork bovenaan dwars kunnen voorzien dan is de zijdelingse uitbuiging wel mogelijk. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijkinstallatie 31 mrt 2015 18:07 #611228

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5899
dwars monteren had gekund, maar, dan had er weer een extra hulpstukje tussen gemoeten om de gaffelterminal een kwartslag te kunnen monteren
dan kan nog het blokkensysteem zelf niet zijdelings uitbuigen omdat die aan de onderzijde ook op een dubbel punt vastzit
maar omdat er toch nieuwe verstaging kwam heb ik de boel er gelijk tussenuit gehaald
nu kan de stag vanaf het boegbeslag uitbuigen
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijkinstallatie 01 apr 2015 06:59 #611360

Let bij vaststrikken met een get al mast voer er op dat deze erg gevoelig is voor torsiekrachten. Wanneer er onvoldoende speling zit in het scharnierpunt breekt het.
Op onze jout 920 was deze gebroken. Ik heb een RVS voet laten maken en een strijkwant toegevoegd door een extra spanner op te nemen in het hoofdwant die afgesteld wordt zodat deze op het scharnierpunt van de mast zit.
Ga ik strijken dan zet ik ook 2 paaltjes tussen mastvoet en strijkwant zodat deze ook zijdelings extra gefixeerd zitten. Bij het zelen haal ik deze weg omdat deze anders de doorloop lastiger maken .
op onze vorige koot een 27 voeter was de mast prima met een paar man te strijken zonder extra strijkwant (in de haven) Het is overigens niet alleen de lengte maar ook de diameter van het profiel dat het gewicht bepaalt.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijkinstallatie 20 apr 2020 08:33 #1149172

  • Etap22
  • Etap22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Beste mensen, een paar jaar later en ongeveer hetzelfde probleem. Ik ben bezig met een maststrijkinstalatir met 1 bokkepoot rechtstreeks vanaf de mast. Alles is gemaakt. Ik mis alleen nog een sprenkel die om de mast heen kan waardoor de bokkepoot altijd op 90 graden van de mast zal blijven. Iemand hier ervaring mee? Iemand een idee waar ik dit zou kunnen kopen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijkinstallatie 20 apr 2020 10:36 #1149239

Etap22 schreef :
Beste mensen, een paar jaar later en ongeveer hetzelfde probleem. Ik ben bezig met een maststrijkinstalatir met 1 bokkepoot rechtstreeks vanaf de mast. Alles is gemaakt. Ik mis alleen nog een sprenkel die om de mast heen kan waardoor de bokkepoot altijd op 90 graden van de mast zal blijven. Iemand hier ervaring mee? Iemand een idee waar ik dit zou kunnen kopen?

Ik denk dat je hier een paar ebnamingen door elkaar haalt. Een sprenkel is de stang die van de mast naar je voorstah loop en wat jij een "bokkepoot"noemt maaar dat die is altij V vormig vanaf beide gangboorden anar de voorstag.
En ee dink om je bokkepoot op de mast vast te houden heb ik misschien wel voor je. Die gaat trouwens niet om de mast heen maar zit er aan de voorkant tegenaan geschroefd. Die heb ik eraf gehaald omdat ik een echet bokkepoot heb gemaakt. Die heeft als voordeel dat hij altijd kan blijven zitten en niet in de weg zit.
Ik zal een foto maken van dat ding en die dan hier bij plaatsen.
je ziet dat mijn sprenkel een pijp was die precies om die pin heen pastte.
Is trouwens geen DHZ wat je kunt zien aan het opschriften is van het Duitse Prasolux ( www.prasolux.de/ ) die kennelijk in 1978 ook al dat spul maakte.
Eventueel wil ik hem wel versturen maar hij past alleen als je mast 110mm diameter heeft . En het ding is knap zwaar , 1,5 kg.
Ad
Laatst bewerkt: 20 apr 2020 10:49 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijkinstallatie 20 apr 2020 10:37 #1149240

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5018
Vroeger... Fisher 25 motorsailer.
De sprenkel (bokkepoot is twee stangen in driehoek) stond in een gaffelbek op de mastbout waar de mast om draait.
De gaffel had een buis erop gelast waar de sprenkel in viel. Alles in RVS uitgevoerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijkinstallatie 20 apr 2020 11:14 #1149263

Dat is inderdaad ook mogelijkheid.
Maar zelfs een spinakerboom kun je probleemloos als sprenkel gebruikken en inhaken op het daarvoor bestemde oog op de mast.
Naar opzij wegklappen zal echt niet gauw gebeuren omdat je alijd een kracht houdt richting de voorstagputting aangezien daar ook je strijktalie neem ik aan is aangeslagen .
Daarom hoeft een sprenkel echt niet speciaal beveiligd te worden tegen zijdelings wegklappen.

Maar tegen het zijdelings kunnen bewegen van de mast en daardoor beschadigen van de mastvoet helpt eeen vaststaande sprenkel ook niet , net zo min als een bokkepoot. Dat kunnen alleen goede strijkwanten voorkomen .
Er staan trouwens vele filmpjes op Youtube van maststrijkinrichtingen/installaties . Daar kun je ook de verschillende systemen zien .
Ad
Laatst bewerkt: 20 apr 2020 11:18 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijkinstallatie 20 apr 2020 12:47 #1149317

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3680
Etap22 schreef :
Beste mensen, een paar jaar later en ongeveer hetzelfde probleem. Ik ben bezig met een maststrijkinstalatir met 1 bokkepoot rechtstreeks vanaf de mast. Alles is gemaakt. Ik mis alleen nog een sprenkel die om de mast heen kan waardoor de bokkepoot altijd op 90 graden van de mast zal blijven. Iemand hier ervaring mee? Iemand een idee waar ik dit zou kunnen kopen?

Een mast van een Etap22 loop je met 2 man makkelijk omhoog en ook het
strijken van de mast gaat met zijn tweeën prima zonder installatie.
Solo gebruik ik de spiboom een een takel van twee 2-schijfs blokken.
Desnoods twee lijntjes links en rechts van de reling naar de punt van
de spiboom.
Zou het niet zo moeilijk maken.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Laatst bewerkt: 20 apr 2020 12:48 door AdB. Reden: spelling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijkinstallatie 20 apr 2020 18:58 #1149534

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
Yellow Boat schreef :
Dat is inderdaad ook mogelijkheid.
Maar zelfs een spinakerboom kun je probleemloos als sprenkel gebruikken en inhaken op het daarvoor bestemde oog op de mast.
Naar opzij wegklappen zal echt niet gauw gebeuren omdat je alijd een kracht houdt richting de voorstagputting aangezien daar ook je strijktalie neem ik aan is aangeslagen .
Daarom hoeft een sprenkel echt niet speciaal beveiligd te worden tegen zijdelings wegklappen.
Dan maak je een bijna net zo grote fout als het niet aanbrengen van een strijkwant aan je mast.
Als je de mast zover strijkt dat het bevestigingspunt voorstag/mast beneden de (doorgetrokken, denkbeeldige) lijn draaipunt mastvoet/bevestigingspunt strijktalie komt, wil de sprenkel zijdelings omklappen.
Zit je sprenkel scharnierend aan de mast dan kun je er op rekenen. Is het een starre verbinding, om andere reden weer niet handig, dan wordt die met een steeds groter moment belast naarmate de masttop verder onder die lijn zakt.
Ingeval de mast na het strijken schuin omhoog blijft staan is dit risico er niet, maar ieder die aan een maststrijkinstallatie begint, en de mast werkelijk plat legt, doet er goed aan dit punt in de gaten te houden.

En wat betreft die bokkepoot: een bokkepoot is een enkelvoudig rondhout.
Dat strijkframe is dus geen bokkepoot maar bestaat uit 2 bokkepoten.
Maakt voor de werking geen verschil hoor. ;)
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijkinstallatie 20 apr 2020 23:50 #1149624

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2175
En als je die sprenkel nou eens zekert met lijnen naar bijvoorbeeld de wantputtings van je zijstagen? Dan kan ie toch niet omklappen?
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijkinstallatie 21 apr 2020 07:00 #1149657

Het omklappen van de sprenkel is mij echt eens overkomen. Ik had zelfs lijntjes grspannen ( met te wel rek) een zijdelingse golf va een speedboot was voldoende de zaak om te klappen..stevig afspannen aan de voetrail of liefst aan het scharnier van het strijkwant is zeker gewenst.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijkinstallatie 21 apr 2020 08:22 #1149692

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
ik vond het doodeng de eerste keer, zelfs met hulp van meer ervaren mensen erbij.
Nu heb ik op de T7 best een hele zware mast, en een behoorlijk wiebelige zwaardboot.
Wij deden het zonder spiboom en met de grootschoot onder de voorstag, dat was best zwaar het eerste stuk omhoog, het zijlings wegvallen van de mast is best goed te sturen als je naast de mast staat.

ik ga het met de spiboom doen en de grootschoot, dan lukt het mij alleen.
laat ik de lijn via een blok weer naar de mast terug lopen, zodat ik hem daar kan vieren.

nog mooier zou zijn een nieuwe carbonmast van 25 kilo minder, ook lekker voor de zeileigenschappen, maar helaas niet realistische qua prijs
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 21 apr 2020 08:33 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijkinstallatie 21 apr 2020 10:30 #1149747

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
peter1 schreef :
nog mooier zou zijn een nieuwe carbonmast van 25 kilo minder, ook lekker voor de zeileigenschappen, maar helaas niet realistische qua prijs

25 kilo minder? Eerlijk gezegd denk ik dat je mast nu al ergens tussen de 25 en 30 kg zit. Dat blijkt al uit het feit dat ie zonder sprenkel of bokkepoot, dus het eerst stuk vooral op ellebogenstoom, kan worden gezet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijkinstallatie 21 apr 2020 10:46 #1149752

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
TonMitz schreef :
op advies van een tuiger heb ik dit blok er alleen nog tussen zitten bij zetten en strijken van de mast (nieuwe verstaging met langere voorstag
door deze constructie kan je de krachten niet kwijt, die je krijgt bij zijdelingse doorhang van de voorstag

Ik heb die constructie op allerlei Poolse boten altijd bere-interessant gevonden. Ik denk al jaren aan een permanent geïnstalleerd blokkensysteem tussen boegbeslag en voorstag.
Dat er ook een nadeel aan zit, heb ik me nooit gerealiseerd.

Het is op te lossen door een extra toggle tussen boegbeslag en blokken. Dat vereist in jou geval was custom-made beslag, omdat het blok eigen het boegbeslag is.

Hoe hoog het onderlijk van een voorzeil uitkomt is een kwestie van prioriteiten.
Aan de wind wil ik toch altijd graag onder het zeil door kunnen kijken om te kunnen zien wat er over de lij-boeg op me afkomt. De wedstrijdzeiler wil een deck-sweeping voorzeil. Dat dan op ruimere koersen met de onderste halve meter weer hopeloos verkreukeld in de zeereling hangt. Een rolfok is wat dat betreft al een compromis. Die soupeert sowieso de eerste 20-30 cm voorstag op.
Ik heb nu sinds een jaar of drie weer gewoon leuver-voorzeilen, maar niks daarvan is deck-sweeping.

Hoe dan ook bedankt voor de opmerking over dat zijdelings uitwijken. Neem ik mee als ik toch ooit nog zo'n blok in elkaar ga flanzen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijkinstallatie 21 apr 2020 11:02 #1149756

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5899
Voor het hijsen en strijken is het poolse systeem ideaal
Lijn inscheren, en pen eruit trekken
Alleen die zijdelingse kracht was een dingetje
En ik vond de ha te hoog zitten
Ik hijs en strijk de mast met 2 spibomen en een 4 loper
De spibomen klik in de wandputtingen van de onderstagen
Die stagen hangen tijdelijk ff langs de mast gebonden
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijkinstallatie 21 apr 2020 11:52 #1149782

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Het voelde heel zwaar, oke dan het is idd maar een gevoel.
Ik vermoed dat de mast wel 30 kilo is ,neemt niet weg dat ik best een carbonmast zou willen, het smoelt ook leuk.

Ik ga een beugel maken die haakt in de mastbout aan beide kanten met daar een bus op waar excact de spi boom in past, blijft ie ook 90 graden staan.

Maar heb nog wel even tijd voor dat de boot eruit gaat, of ik moet via kanalen willen varen waar de mast plat moet, dan eerder.
Wadloper schreef :
peter1 schreef :
nog mooier zou zijn een nieuwe carbonmast van 25 kilo minder, ook lekker voor de zeileigenschappen, maar helaas niet realistische qua prijs

25 kilo minder? Eerlijk gezegd denk ik dat je mast nu al ergens tussen de 25 en 30 kg zit. Dat blijkt al uit het feit dat ie zonder sprenkel of bokkepoot, dus het eerst stuk vooral op ellebogenstoom, kan worden gezet.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 21 apr 2020 12:53 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijkinstallatie 21 apr 2020 15:28 #1149893

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
plusfast schreef :
En als je die sprenkel nou eens zekert met lijnen naar bijvoorbeeld de wantputtings van je zijstagen? Dan kan ie toch niet omklappen?
Dat is ook precies wat ik bedoel dat je moet doen.
Maar nogmaals: dat is alleen nodig als de masttop niet onder de beschreven lijn komt.
Het handigst is natuurlijk bij het punt waar ook je strijkwant zit. En dat punt zit (samen met het draaipunt en het strijkwant aan de andere kant) op één lijn. Op die mannier blijft het van liggend tot staand strak staan (nou ja strak? Ik haal er altijd net de spanning af).
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 21 apr 2020 15:33 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijkinstallatie 21 apr 2020 15:43 #1149899

Zeker doen! Echt een veiligheid die je niet wil missen ( ik niet iig)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijkinstallatie 21 apr 2020 16:04 #1149916

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
ISO788 Hans schreef :
Het omklappen van de sprenkel is mij echt eens overkomen. Ik had zelfs lijntjes grspannen ( met te wel rek) een zijdelingse golf va een speedboot was voldoende de zaak om te klappen..stevig afspannen aan de voetrail of liefst aan het scharnier van het strijkwant is zeker gewenst.
Ik zal het je nog sterker vertellen.
Ik leg mijn mast altijd helemaal plat omdat ik die als nok voor het winterkleed gebruik. Strijken en zetten doe ik altijd als boot op de kant staat. Dat heeft 2 voordelen. Ik kan vanaf de boot achter mij heel makkelijk bij de masttop (en anders kan dat met een ladder) en als je eens wat overboord laat vallen is de bodem per ladder bereikbaar. :laugh:
De keer waarover ik het nu heb had ik de betreffende lijnen wel aan de sprenkel maar niet aan het draaipunt bevestigd. Lagen gewoon los op het dek. Waarom? Tja, dat vroeg vrouwlief later ook. :laugh:
Dat zou op zich nog geen probleem zijn geweest als de sprenkel niet uit 2 aparte delen had bestaan (makkelijker te vervoeren). Het bovenste deel viel naar de verkeerde kant overboord en aan die verkeerde kant stond mijn auto.
Gelukkig stond die met passagierskant naar de boot toe zodat het een half jaar heeft geduurd voor mijn lieftallige echtgenote zag dat er daar een deukje in het dak zat.
Aangezien ze pas bij meer dan 3 deuken gaat mopperen bleef de schade dus ruim beneden de kritische grens.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijkinstallatie 21 apr 2020 16:29 #1149942

zeekraal schreef :
plusfast schreef :
En als je die sprenkel nou eens zekert met lijnen naar bijvoorbeeld de wantputtings van je zijstagen? Dan kan ie toch niet omklappen?
Dat is ook precies wat ik bedoel dat je moet doen.
Maar nogmaals: dat is alleen nodig als de masttop niet onder de beschreven lijn komt.
Het handigst is natuurlijk bij het punt waar ook je strijkwant zit. En dat punt zit (samen met het draaipunt en het strijkwant aan de andere kant) op één lijn. Op die mannier blijft het van liggend tot staand strak staan (nou ja strak? Ik haal er altijd net de spanning af).

Kijk , daarom heb ik dat draaipunt van de strijwanten een heel klein stukje achter het draaipunt van de mast gezet ( iets eronder geeft trouwens hetzelfde effect) . Op die manier staat het strak als de mast staat en net spanningsvrij als de mast ligt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijkinstallatie 21 apr 2020 16:40 #1149952

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1573
zoals op mijn eygthene24 (is strijkinstallatie 2.0 voor mij)



zeilersforum.nl/media/kunena/a...s/13812/DSC_1251.JPG



zeilersforum.nl/media/kunena/a...s/13812/DSC_1268.JPG

3.0 gaat binnenkort op de volgende boot gemaakt worden B)
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Laatst bewerkt: 21 apr 2020 16:41 door fer2nand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.371 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl