80m2 zeil voor een 15m boot vind ik wel heel erg weinig, zeker als het een langkieler betreft. Voor de beeldvorming, mijn boot is ook 15m (15.25 op de romp) en alleen de high aspect fok is al 83m2. Daarnaast heb ik nog een stagfok van 40m2 en een grootzeil van net geen 70m2. Alles op 1 mast overigens.
Een boot met wat meer gewicht mag graag wat extra zeiloppervlak hebben, maar een boot met een groot nat oppervlak (langkielers vallen dar onder) heeft echt meerr zeil nodig om met lichtweer nog vooruit te kunnen komen.
De vraag is dus niet wat je zou moeten doen, maar wat je wilt doen. Vooral wat je wilt doen met de boot.
Waar komt die 80m2 vandaan? Op een boot van 15m met slechts 1 mast betekend dat een mast van 12m hoog en dat is echt heel weinig. Als je er al twee masten van gaat maken dan blijft er niets van over. Weet je zeker dat je niet 180m2 bedoeld?
Als je met twee masten wilt gaan varen dan heb je ongeveer 20% meer zeiloppervlak nodig om aan een vergelijkbare voortstuwing te komen als met een tuigage die opgebouwd is uit 1 mast.
Twee masten kost ook ruim tweemaal zoveel geld voor hetzelfde zeiloppervlak.
Twee masten wegen (met bijbehorende verstaging) aanzienlijk meer als 1 mast en maakt de stabiliteit van de boot minder.
Twee masten hebben een stuk meer wind weerstand, dat resulteerd in meer benodigd motor vermogen als je er tegenin gaat en ook aanzienlijk meer brandstof verbruik. Ook betekend dit dat je in de haven of achter anker een stuk onrustiger ligt als het eens flink te keer gaat.
Het enige voordeel van meerdere masten is dat de zeilen kleiner zijn en daardoor wat beter handelbaar. Echter met alle moderne hulpmiddelen van tegenwoordig is de maat zeilen die hanteerbaar is aanzienlijk groter geworden en (naar mijn persoonlijke mening) zijn aandewindsezeilen van 100m2 per stuk echt geen probleem meer.
Ga je met 80m2 een lange reis maken, dan ga je gegarandeerd heel erg veel motoren want bij wind minder als een knoop of 15 zul je vrijwel niet meer vooruit komen.
Wat voor ontwerp is het? Wat voor tuigage is er in het ontwerp meegenomen? Heb je nu een casco? Zo ja, wat is er in het casco voorzien voor plaatsbepaling van de mast(en). Als dat in het casco is meegenomen dan zit je er eigenlijk aanvast, tenzij je bereid bent flink te gaan verbouwen aan het casco.
Wil je een handje hebben met het bepalen van een goed zeiloppervlak van de boot dan zou ik beginnen met het uitrekenen van de zogenaamde Design Ratios. Jachtarchitect Eric Sponberg heeft er een goed leesbaar stukje over geschreven.
www.ericwsponberg.com/wp-conte...HE-DESIGN-RATIOS.pdf
Als je wilt zijn er ook wel spreadsheetjes beschikbaar waarmee je snel wat algemeenheden kunt bepalen.
Ik weet ook niet wie je verteld hebt dat er niet aan gerekend kan worden, want dat is volkomen onjuist. Er kan juist heel goed aan gerekend worden.