Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Geavanceerd zoeken

Zoekresultaten

Gezocht naar: maststrijkinstallatie
09 aug 2023 11:02
Rondehler schreef :
Waar ik me wel over verbaas is dat de voorstag dus eigenlijk DE belangrijkste stag is om de mast overeind te houden. Als deze zou knappen valt de mast direct achterover. Ik ga maar eens kijken of ik op een of andere manier een borging bij de mastvoet zou kunnen maken zodat hij niet gelijk achterover kan vallen.

Maak je geen illusies: je kunt geen enkele stag missen. Niet 1. Er is altijd wel een belasting waardoor de mast dan omlaag komt.

Dat gezegd hebbende: De stag breekt zelden zelf. Meestal...
09 aug 2023 09:52
Hoi,
niet helemaal antwoord op je vraag. die zijn hieronder al heel goed gegeven.
Maar ik heb pas met de verenigingsmastkraan de mast er weer op gezet. Voor het eerst. Nu dat een keer gedaan te hebben zou ik het zo weer doen ipv maststrijkinstallatie. En daarna de mast op je boot leggen zodat ie niet over de steiger of het water uitsteekt. Of dezelfde dag weer terug overeind moet.
Kostte nu meer tijd omdat we heel rustig aan gedaan hebben en iedere stap overdacht (en onder begeleiding) maar dat...
04 aug 2023 08:18
Zolang je fok vast zit met de val, is je stag al extra beveiligd.
Tenzij uiteraard onder je borstbout er uit schiet.
Bij strijken/ zetten is idd je stag degene die kritiek kan zijn, daarom regelmatig je verstaging (laten) controleren incl terminals.

JB
04 aug 2023 08:09
Spival aan de preekstoel, preekstoel moet stevig zijn wil je extra veiligheid hebben....

Ik sla de val achter de zijstagen/zalingen en dan onder om de verstaging en naar de mast.
Klappert er niks.

Val voor vastmaken gaat juist fout als het hard waait.
03 aug 2023 21:05
Palomine schreef :
Allemaal goede tips van koko, maar je kunt natuurlijk de spinakernval of val waarmee je de Genuahoes hijst tijdens het zeilen aan de preekstoel bevestigen als extra beveiliging.

Dat klopt natuurlijk, maar van de week had ik daar toch ook wel een ongelukje mee.
Spi val komt 30cm voorbij de voorstag uit de mast met hulp van een beugel. Spival aan de preekstoel betekent een lijn die paralel aan de voorstag naar beneden komt. Van de week 25 tot 30 kts wind van achter. Ik wil de genua inrollen en...
01 aug 2023 14:10
Palomine schreef :
Bedoel je deze? : www.georgekniest.nl/artikel/25...x-sliphaken-rvs.html

Die zit bij mij aan de voorstagspanner, beetje losdraaien en dan kan de haak los en de mast gestreken.
Ja, deze haken zijn het. Sliphaak heet het ding dus. Thx
01 aug 2023 07:40
Rondehler schreef :
Hans ook bedankt voor de tip dat ga ik doen.
Rick ik kan je pb wel lezen maar nog geen bericht terugsturen. Hij geeft de melding dat ik nog 1.4 dagen moet wachten voordat ik een mail kan verzenden. Waarom geen idee, misschien omdat ik mij pas een paar dagen geleden heb aangemeld. Maar komt goed zodra ik wat kan sturen.

Klopt. Helaas hebben we een vertraagde funtionaliteit in het verzenden van PB's door nieuwe leden moeten invoeren om spammers te vermijden. Komt inderdaad vanzelf goed.
01 aug 2023 07:31
Bedoel je deze? : www.georgekniest.nl/artikel/25...x-sliphaken-rvs.html

Die zit bij mij aan de voorstagspanner, beetje losdraaien en dan kan de haak los en de mast gestreken.
01 aug 2023 07:15
martinw schreef :
Mijn mast blijft prima staan alleen op de onderwanten die iets voorlijker staan dan het scharnierpunt van de mast. Hoef dus ook de mast niet tegen te houden door een bout oid.
Bij het strijken van de mast van mijn Victoire25 moet ik ook de twee stagen die iets voorlijk van de mast staan lossen. Die zitten vast met een speciaal soort sluiting die als een hefboom werkt. Wie weet hoe zo’n sluiting heet?
01 aug 2023 06:49
In pin in maatvoer kan niets doen om een mast bij stagbreuk overeind te houden. Alleen meer schade aan de mastvoet veroorzaken.
Een stag breekt ook niet zo maar. Notoire veroorzaker is bij een rolfok installatie waarbij bij het inrollen de val de voorstag wurgt.
31 juli 2023 19:34
Mijn mast blijft prima staan alleen op de onderwanten die iets voorlijker staan dan het scharnierpunt van de mast. Hoef dus ook de mast niet tegen te houden door een bout oid.
31 juli 2023 18:56
Het goede nieuws is dat je ook als de voorstag loskomt niet altijd meteen je mast kwijt bent kan ik als ervaringsdeskundige zeggen. Je moet wel de natuurlijke reflex om de boot tegenwind in te sturen als er iets fout gaat onderdrukken en waar het kan een val vooruit plaatsen. Ook de spanning van je grootschoot speelt hier een rol in. Mij overkwam het toen ik ruime wind voer Ik heb het grootzeil voor de wind naar beneden weten te krijgen. Aantrekken van de grootschoot was hier waarschijnlijk...
31 juli 2023 18:33
Rondehler schreef :
Waar ik me wel over verbaas is dat de voorstag dus eigenlijk DE belangrijkste stag is om de mast overeind te houden. Als deze zou knappen valt de mast direct achterover. Ik ga maar eens kijken of ik op een of andere manier een borging bij de mastvoet zou kunnen maken zodat hij niet gelijk achterover kan vallen.

Bespaar je de moeite een mast die de verstaging moet missen valt onherroepelijk en is bij de mastvoet niet daartegen te borgen.
Moet nog zien wat er gebeurt bij een doorgestoken mast,...
31 juli 2023 18:18
Allemaal goede tips van koko, maar je kunt natuurlijk de spinakernval of val waarmee je de Genuahoes hijst tijdens het zeilen aan de preekstoel bevestigen als extra beveiliging.
31 juli 2023 17:05
Niet helemaal waar: tijdens het zeilen zit het voorlijk van je zeil onderin vast en je val bovenin aan het zeil. Dat is niet zo sterk als je stag zelf, maar geeft je wel enig respijt om bijvoorbeeld voor de wind te gaan varen. Besef je ook dat een stag niet vaker breekt dan dat bijvoorbeeld de pin waarmee het geheel is vastgezet er uit kon trillen omdat de borgring verdwenen is. Een splitpen is beter.
Spanners kunnen los lopen omdat de borgmoeren niet goed waren aangedraaid. In die zin is het...
31 juli 2023 17:00
Hans ook bedankt voor de tip dat ga ik doen.
Rick ik kan je pb wel lezen maar nog geen bericht terugsturen. Hij geeft de melding dat ik nog 1.4 dagen moet wachten voordat ik een mail kan verzenden. Waarom geen idee, misschien omdat ik mij pas een paar dagen geleden heb aangemeld. Maar komt goed zodra ik wat kan sturen.
31 juli 2023 16:55
Allemaal heel hartelijk bedankt voor de info. De mast ligt inmiddels plat en het systeem werkte perfect! Weer een hoop bijgeleerd op deze manier. Waar ik me wel over verbaas is dat de voorstag dus eigenlijk DE belangrijkste stag is om de mast overeind te houden. Als deze zou knappen valt de mast direct achterover. Ik ga maar eens kijken of ik op een of andere manier een borging bij de mastvoet zou kunnen maken zodat hij niet gelijk achterover kan vallen.
31 juli 2023 09:21
Wanneer je lid wordt van de Dehler club kun je de handleidingen downloaden.
De verstaging een paar slagen los draaien is erg makkelijk. Anders krijg je de borstbout op het hoefbeslag er niet uit.
Het strijkkwartet mag niet strak/ onder spanning staan wanneer je zeilt ( trek je mogelijk een en ander kapot).
Gestreken zul je zien dat deze de mast perfect stabiel houdt.
De tip om 1 persoon er bij te hebben die vanuit de Kuip blijft controleren of alle vallen, stagen en andere lijntjes vrijblijven...
31 juli 2023 08:20
Ok dus plat gaat lukken, dat een spiboom andersom zit als de andere viel me ook op, gaat dat goed?

Maar nu omhoog...
Door het gewicht voel je niet direct als er een stag of val ergens achter haakt.
Sommige spanners zijn berucht omdat ze eenmaal op dek liggend niet mee omhoog draaien om het oog aan dek: gevolg is dat je hem verbuigt.
Bij mast strijken en vooral hijsen: Kijken; kijken en nog eens kijken!
31 juli 2023 08:12
Ik heb je trouwens een privebericht gestuurd met het verzoek om je mail adres, dan zal ik je de handleiding doorsturen, daar staat het ook in uitgelegd hoe het werkt.
31 juli 2023 08:09
Ok ik zal het rvs plaatje omdraaien als ik de mast gestreken heb maar voor nu lijkt het me toch geen probleem om hem zo te gebruiken? Ja er ligt een soort buisconstutie in de boot die je achterop de boot kunt zetten. Is wel aardig verbogen maar daar vind ik wel wat op.
Super bedankt allemaal voor de info ik ga het proberen, dus niet snel naar binnen rennen als je een klap hoort, het is dan geen onweer maar mijn mast die door de boot heen gaat hahaha.
Thanks all!!
31 juli 2023 07:50
Het lijkt er op dat het plaatje compleet is.

De lijn in die blokken, is die lang genoeg denk je? Het is een 6 loper, dus de lijn moet minstens 6x de lengte hebben van de diagonaal tussen de bomen en het dekpunt voorop als de bomen rechtop staan.
Nog eenmaal voor de zekerheid: niet de voorstag loshalen, maar de pin aan het dek!

Alle verstaging die precies naast of achter de mast zitten mogen op spanning blijven. De stagen die achter de mast zitten gaan vanzelf losser zitten. Zoals Palomine...
31 juli 2023 07:31
Rondehler schreef :
Ik heb 2 blokken gevonden op de boot die volgens mij wel gebruikt werden om de mast te strijken. Deze wil ik dan inderdaad vastmaken aan het bevestigingspunt op het dek net voor de dop van het water. De andere kant wil ik bevestigen aan het plaatje dat tussen de voorstag en de spanner op het dek is gemonteerd.
Op de mastvoet zit er een scharnier aan de achterzijde maar verder word de mast niet geborgd met een pen ofzo.
Nu is alleen nog de vraag welke verstagingen moeten helemaal los en welke...
31 juli 2023 07:28
Rondehler schreef :
Op de beugel net achter de keerfokrail zit een verstaging die in lijn zit met het scharnier van de mastvoet en die vanaf die beugel naar de mast loopt tot net onder de zaling.

Dit is het strijkwant. Die moet blijven zitten want die scharniert mee met de mast en zorgt ervoor dat de mast zijdelings is gefixeerd. Ik laat de overige stagen ook zitten, die verliezen vanzelf hun spanning, en draai voor het strijken alleen de voorstag op de spanner losser. Op die manier kun je de voorstag makkelijker...
31 juli 2023 07:14
Ik heb 2 blokken gevonden op de boot die volgens mij wel gebruikt werden om de mast te strijken. Deze wil ik dan inderdaad vastmaken aan het bevestigingspunt op het dek net voor de dop van het water. De andere kant wil ik bevestigen aan het plaatje dat tussen de voorstag en de spanner op het dek is gemonteerd.
Op de mastvoet zit er een scharnier aan de achterzijde maar verder word de mast niet geborgd met een pen ofzo.
Nu is alleen nog de vraag welke verstagingen moeten helemaal los en welke...
31 juli 2023 06:50
Thijs1971 schreef :
Rick88 schreef :

Staat overigens ook in de originele handleiding van je boot omschreven denk ik hoe dit werkt.

Dit lijkt mij een relevante opmerking. En misschien is hier iemand die kan helpen? www.dehlerclub.nl/

Ik heb ‘m even van de dehlerclub site gehaald. Als TS mij zijn mail adres geeft stuur ik ‘m door, ik krijg ‘m hier niet toegevoegd.
30 juli 2023 22:34
Rick88 schreef :

Staat overigens ook in de originele handleiding van je boot omschreven denk ik hoe dit werkt.

Dit lijkt mij een relevante opmerking. En misschien is hier iemand die kan helpen? www.dehlerclub.nl/
30 juli 2023 22:04
Talie met 3 schijfs blokken, dat is 5 of 6 maal vertraagd dus. Nu is de duetta 84 van TS een iets kleinere boot met iets kortere mast , maar goed. Het geeft maar aan welke krachten er, weliswaar kortstondig, spelen dat Dehler er een dergelijke talie bij levert.
30 juli 2023 21:51
Bij de Optima92 zit er een talie met 3-schijfs blokken. Die kan je als het goed is bevestigen aan het RVS plaat/stripje waaraan ook je voorstag en de spi bomen bevestigd zitten, aan de onderzijde moeten er 2 gaten in zitten… de voorste is om aan je putting op het dekvast te zetten en de achterste om je (grootschoot)blok op te zetten.

De lijn is bij ons lang genoeg om deze helemaal naar de kuip te halen en laat ik langzaam vieren over 1 van de schoot lieren, die gebruik ik dan ook om de mast...
30 juli 2023 21:34
Dat ziet er goed uit, met de spi(naker)bomen zo. Wel raad ik je aan om met name goed te blijven kijken of de boom goed over de bevestiging aan de dek blijft draaien.

Je hebt nog geen antwoord gegeven op de vraag hoe je de mast, gecontroleerd, gaat laten zakken! Ik maak geen grapje dat het gewicht van de mast x de arm een flinke kracht oplevert die jij in de hand, onder controle, moet houden. Dat red je niet zonder iets met een vertraging er tussen.

Voor de bevestiging van je lijn met...
30 juli 2023 21:33
De toegepaste maststrijkinstallatie heeft heel veel overeenkomsten met die van onze Optima92.

Staat overigens ook in de originele handleiding van je boot omschreven denk ik hoe dit werkt.

Bij ons is het te doen, maar zeker niet een alledaagse klus en zeker niet tijdens het varen.

Je kan voor het losmaken van je voorstag ook altijd even een val zetten op een kikker, maar zo’n mast valt ook weer niet direct achterover als je het achterstag los zet.
30 juli 2023 20:33
Ik ben vooral benieuwd naar de mastvoet, heeft die een scharnier aan de achterkant bijv.?
Er moet iets van een scharnier zijn ook om te voorkomen dat de mast naar voren weg glijdt.
30 juli 2023 20:29
Super bedankt voor alle reacties, hier kan ik alvast mee aan de slag.
Zeekraal, misschien geven de volgende 2 foto’s meer duidelijkheid? Zijn de bomen zo op de juiste manier gemonteerd of moeten ze met de beweegbare spi omhoog gemonteerd worden?
30 juli 2023 19:00
koko schreef :
Er is altijd 1 ding wat me verwonderd: waar is de vorige eigenaar? Zou die je niet willen helpen? Dan weet je zeker dat je alles gedemonstreerd krijgt. Dat gezegd hebbende: er is al veel beantwoord. De spinakerbomen dienen ook als sprenkel voor het strijken, de verstaging heeft er alles van weg om ook je strijkwant te zijn die de mast zijdelings op zijn plek gaat houden tijdens het achterover laten zakken van de mast. Wat nog niet duidelijk is: hoe worden de bomen op hun plek gehouden AAN de...
30 juli 2023 18:32
Er is altijd 1 ding wat me verwonderd: waar is de vorige eigenaar? Zou die je niet willen helpen? Dan weet je zeker dat je alles gedemonstreerd krijgt. Dat gezegd hebbende: er is al veel beantwoord. De spinakerbomen dienen ook als sprenkel voor het strijken, de verstaging heeft er alles van weg om ook je strijkwant te zijn die de mast zijdelings op zijn plek gaat houden tijdens het achterover laten zakken van de mast. Wat nog niet duidelijk is: hoe worden de bomen op hun plek gehouden AAN de...
30 juli 2023 17:47
Heb je geen mastgrendel? Zo'n boutje of zo dat bij de voet van de mast los moet voor dat mast kan kantelen?
Zonder die borging kan de mast gewoon achterover vallen zo gauw je de voorstag los maakt. Een grendel houdt de mast overeind. Die haal je altijd als allerlaatste los.

Zonder grendel echt éérst de strijktalie goed monteren en strak vastzetten (op een klamp, niet vertrouwen op de klem van het voetblok) vóór je de voorstag los maakt.
30 juli 2023 15:44
Zo te zien een goed bedacht strijkwant waarbij twee spinakerbomen zijn ingezet. En nee de staaldraden hieraan doen niet mee bij het strijken maar zijn toch echt voor de ophouder en neerhouder De ogen zitten keurig in het midden wat het overzetten van de spinakerboom na een gijp een stuk eenvoudiger maakt. Zou nog wel even goed controleren hoe het scharnieren van de beide bomen gaat. Er zijn nog een redelijk recent draadjes over het gebruik van een strijkwant. De gemakkekijkste route om ze te...
30 juli 2023 15:11
Het is belangrijk dat de verstaging (of tijdelijke hulpverstaging) tijdens het strijken onder spanning blijft staan. Dit om te voorkomen dat de mast zijdelings kan bewegen. Dit zou tot krachten op de mastvoet leiden die problemen gaan geven.

Bij duetta zijn de voorste beugels, die bij jou naast de overloop voor keerfok zitten hier voor bedoeld.
Maar bij jou zie ik dat de verstaging op beugels naast de mast bevestigd is. Als deze bevestigingpunten op één lijn zitten met het draaipunt van de...
30 juli 2023 14:55
Op de laatse foto zien we pas dat het een echte strijkbok of bokkepoten zijn.

Perfect!
30 juli 2023 14:55
Op de tweede foto is te zien dat je door aan de staalkabel te trekken de boom kan lossen. Afblijven dus, zou ik zeggen!

Edit: ik zie dat ik niet goed gekeken heb. Ze zitten niet aan het beweegbare pennetje.
30 juli 2023 14:55
jerry schreef :
Ziet er uit als een echte strijkinstallatie. Kijk eens hoe de mastvoet scharniert. Moet er eerst een pen of bout uit of zoiets om hem te lossen? Gebruikelijk is dan dat je het voorstag vastmaakt aan het punt waar de beide strijkbomen bij elkaar komen. Check ook hoe en of de strijkbomen op het dek vastzitten en hoe ze scharnieren. Als alles klopt maak je een blok met twee schijven vast aan het stevenbeslag ( waar het voorstag aan vastzat) en ook een zelfde blok aan de punt van de beide...
30 juli 2023 14:49
Bedankt voor je reactie. De werking is me nu duidelijk. Bij de mastvoet hoeft er volgens mij geen pen of berging uit voordat hij gekanteld word. Ik begrijp alleen nog steeds niet waar die staaldraden met die ogen voor zijn of aanvast gemaakt moeten worden?
30 juli 2023 14:30
Ziet er uit als een echte strijkinstallatie. Kijk eens hoe de mastvoet scharniert. Moet er eerst een pen of bout uit of zoiets om hem te lossen? Gebruikelijk is dan dat je het voorstag vastmaakt aan het punt waar de beide strijkbomen bij elkaar komen. Check ook hoe en of de strijkbomen op het dek vastzitten en hoe ze scharnieren. Als alles klopt maak je een blok met twee schijven vast aan het stevenbeslag ( waar het voorstag aan vastzat) en ook een zelfde blok aan de punt van de beide...
30 juli 2023 14:16
Dankjewel voor de info.
Je hebt helemaal gelijk dat de foto een beetje weinig info geeft. Kun je wat met de nieuwe foto?
30 juli 2023 14:12
Die zogenaamde jutboom zou ook wel eens als spinakerboom te gebruiken kunnen zijn gezien de gebruikte koppen. Daar horen die staaldraden met ogen dan bij voor de ophouder en neerhouder. Ziet er alleen nog al zwaar uit. Misschien ook even een overzichtsfoto maken van de hele constructie vanaf de mast/scharnierpunt naar voordek. Zie dat Calidris mij al voor is.
30 juli 2023 14:05
Ik vermoed dat de spinakerboom gebruikt wordt als sprenkel. Omdat de aanhechting op de mast niet zelf dragend is heb je 2 zij stagjes aan de sprenkel.

Zomaar een gokje, beetje erg weinig en nietszeggende foto's.


Antwoordt op je laatste vraag; zeer waarschijnlijk niet.
30 juli 2023 13:49
Beste zeilers,
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
2 weken geleden mijn eerste zeilboot aangeschaft Dehler duetta 86L uit 1984. Er zit een maststrijkinstallatie op en wil graag wat onderhoud plegen aan de mast. Nu zitten er aan beide kanten van de jutbomen staaldraden die terhoogte van het midden van de jutboom verbonden zijn met een ring. Weet iemand waar of hoe ik deze ringen moet bevestigen? Of kan ik de maststrijkinstallatie ook gebruiken zonder deze staalkabels te gebruiken?
30 apr 2023 19:38
Als je het A frame toch wil behouden dan zou ik die blokjes er alleen tussen plaatsen als je ook echt moet strijken. Het A frame zo direct mogelijk koppelen met de boot.
Als je vaker moet strijken zou ik de blokjes een klein stukje terug op het frame laten aangrijpen, zodat je ze kan laten zitten EN het frame toch direct aan de boot kan vastzetten.
Ik gebruik een dropnose pin door een plaatje aan dek. (Heel ander schip dan jij hebt, maar ook voor jouw boot toepasbaar).
30 apr 2023 18:29
Eddy K schreef :
A frame weg doen en gewoon de mast met de hand omhoog drukken.

Helemaal mee eens; bokkepoten op een Valk is onzin, tenzij je motorisch flink beperkt bent, natuurlijk.
Eddy K schreef :
In je eentje kan het ook , maar dan moet je van te voren de fokkeval al op de voor kikker zetten om de mast vast te zetten als je de pelikaanhaak gaat vast zetten.

Zelfs dat is niet nodig; gewoon met voorstag/rolfok in de hand snel naar voren stappen. Die mast dondert echt niet zomaar weer achterover.

Gr, Arent
30 apr 2023 06:53
29 apr 2023 20:04
A frame weg doen en gewoon de mast met de hand omhoog drukken.
Dit is alleen nodig als je de kracht er niet voor hebt of in je eentje bent.
In je eentje kan het ook , maar dan moet je van te voren de fokkeval al op de voor kikker zetten om de mast vast te zetten als je de pelikaanhaak gaat vast zetten.
29 apr 2023 18:44
Ik gebruik een polyvalk met een stalen A om de mast te strijken. Werkt op zich prima. Maar zet steeds op het voordek handmatig de voorstag vast op de boot. Ik heb eigenlijk geen idee hoe dit hoort te zitten. Zijn er meer valken met dit systeem? Idealiter zet ik het vanuit de kuip!



Ik zou dus graag willen weten hoe je dit hoort aan te sluiten.
29 aug 2022 09:58
Als je even op afbeeldingen googled vind je diverse Feloowship 28's met een strijkinstallatie ( bokkepoot en strijkwant) . www.google.com/search?q=fellow...imgrc=HBWvyR7M7rBCoM
Je zie daar ook dat dat strijwnat steeds precies hetzelfde is wat ook bevestigt dat het een extra optie was van de werf.
Zo te zien is de...
29 aug 2022 09:33
Informeer eens bij de bouwer Jachtwerf de Kloet in Kortenhoef, Die heeft heel veel van de door hen gebouwde boten uitgerust met een strijkinstallatie.
29 aug 2022 09:17
fellowship28 schreef :
Hoi nachtvlinder, ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar vond niets op Maststrijkinstallatie. Ik ga nog eens zoeken. Thx

Probeer dit eens…

www.google.nl/search?q=site%3A...l&client=safari#ip=1

Dit geeft een overzicht van de topics ipv elke post in elk topic, wat de lijst onleesbaar maakt.
29 aug 2022 06:32
fellowship28 schreef :
Hoi nachtvlinder, ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar vond niets op Maststrijkinstallatie. Ik ga nog eens zoeken. Thx

De zoekfunctie heeft wat bijzondere eigenschappen, zoals standaard max één jaar terugzoeken, tenzij je dat aanpast.

Hier een directe "zoek-link", want er is genoeg: zeilersforum.nl/index.php/foru...ildforums=1&limit=99
29 aug 2022 06:20
Dank aan de anderen. Groet Martijn
29 aug 2022 06:15
Hoi nachtvlinder, ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar vond niets op Maststrijkinstallatie. Ik ga nog eens zoeken. Thx
28 aug 2022 19:15
Ilex schreef :
Nachtvlinder schreef :
Probeer de zoekfunctie eens! Hier is alles al over geschreven.

Dat geldt voor 95% van de onderwerpen.

Zeker!
28 aug 2022 16:38
Wij hadden op de vorige boot ook een maststrijkinstallatie. Die was gemaakt van 4 stukken stalen buis waar draad op was gesneden, zodat je dus per kant 2 stukken aan elkaar kon schroeven met een standaard CV-buis sok. Daardoor pasten de buizen in de bakskist. Vond ik wel handig
28 aug 2022 16:19
Nachtvlinder schreef :
Probeer de zoekfunctie eens! Hier is alles al over geschreven.

Dat geldt voor 95% van de onderwerpen.
28 aug 2022 14:00
Mijn variatie op het "lopend strijkend van Guus Vonk" (met dank aan ZF) bestaat uit wat 10 mm statische lijnen van de Klimwinkel, een bandschlinge, wat schroefmusketonhaken en wat HYE blokken. En dan met grootschoot het zaakje laten zakken of overeind hijsen.
Over anderhalf uur komt ie weer uit de zak. :)
28 aug 2022 11:39
jerry schreef :
Lijndikte minimaal 10 mm voor voldoende grip. Als blokken bijv HYE, dus goedkoop.

Met de lijndikte in combinatie met de HYE-blokken moet je even uitkijken.
Voor mijn eigen strijkinstallatie heb ik ook een takel met HYE-blokken. Afhankelijk van de schijfdiameter (43 of 50 mm. kan daar, volgens opgave van de fabrikant, 13 c.q. 14 mm. lijn in worden gebruikt.

Mijn ervaring is echter dat de takel met die lijndiktes niet soepel loopt.
Bij vier- of zesloper is eigenlijk elke lijn van 10 mm. sterk...
28 aug 2022 11:12
In principe is de constructie simpel: twee stangen die elk van het scharnierpunt op het dek ( ongeveer ter hoogte van de mast) naar het beslag op de steven, waar ook het voorstag aan vast zit, lopen. De einden vande stangen voorzien van een plat uiteinde met een gat voor de bevestiging aan het dek resp het stevenbeslag. De stangen van rvs buis met diam 25 mm en wanddikte 2 mm. Als takel een vierloper, eventueel een zesloper. Lijndikte minimaal 10 mm voor voldoende grip. Als blokken bijv HYE, dus...
28 aug 2022 10:34
Probeer de zoekfunctie eens! Hier is alles al over geschreven.
28 aug 2022 10:29
Beste forumleden,

Ik ben in het bezit gekomen van een fellowship 28. Op deze boot mist de Maststrijkinstallatie. Deze wil ik maken. Wie heeft er ervaring hiermee. Hoe dik moeten de bokkepoten zijn. Wat voor soort talie moet ik gebruik? Wie kan de bokkepoten maken?

Of heeft er een liggen voor een fellowship.

Groet
Martijn

Nb het strijkstag en de bevestigingen voor de bokkepoten zijn aanwezig.
14 apr 2021 12:34
JotM schreef :

In de laatste voor-ingevulde spreadsheet kan het niet zo zijn dat als de mast 90° draait ook de bokkepoot 90° draait. Want dan zou je in het voorbeeld, waarin E en F even groot zijn, krijgen:
Lengte L van de voorstag "liggend": L^2 = (A+E)^2 + (C-F)^2
Lengte L van de voorstag "staand": L^2 = (A+F)^2 + (C+E)^2
Dat kan niet (tenzij E en F allebei 0 zijn, maar in het voorbeeld zijn ze 0,4 m).

Daarvan ben ik me wel degelijk bewust maar de invoed daarvan is niet zo groot , hooguit 5-10% v.w.b. de...
14 apr 2021 11:45
Bijgaand een "recept" voor het analyseren van de stand van de mast, gegeven de stand van de bokkepoot/sprenkel obv goniometrie.
De stand en trekkracht in de talie zou ik zelf bepalen mbv de cosinusregel ( => lengte talie; gegeven lengte bokkepoot, afstand draaipunt bokkepoot-boegbeslag en hellingshoek bokkepoot) en sinusregel ( => hoek talie-bokkepoot, gegeven hellingshoek bokkepoot, lengte talie en afstand draaipunt bokkepoot-boegbeslag).

In de laatste voor-ingevulde spreadsheet kan het niet...
11 apr 2021 17:43
Een getuide spinnakerboom kan ook wellicht inderdaad: heb ervaring met 2 (dezelfde) spinnakerbomen. Speciale “strijkogen” daarvoor gemaakt in het gangboord; bij het voorstag een gromit door beide ogen met een aan de mast gezekerde val. Voorstag had daarbij geen functie bij het strijken.

Voordeel:
-Geen dure maatwerk-constructies met laswerk te maken/laten maken
-Je hebt een reserve spinnakerboom aan boord
-Geen permanente obstakels of aanpassingen boegbeslag nodig

Nadeel: zonder...
11 apr 2021 16:38
JotM schreef :
Het weglaten van een inbusbout aan de onderkant van de trommel vind ik wel intrigerend Ad.

Intrigerend ? kennelijk op de een of andere manier eruit gelopen.
Maar erg is dat niet hoor , de trekracht van de voorstag zit niet op de boutjes naar alleen op die beide platen.Maar goed is het niet dus ik zal er eens een nieuw boutje in zetten en dan meteen met locktite borgen.
Hier kun je bij de gele circels zien waar aan de onderkant de spanner vast zit en aan de bovenkant , net onder de bevestiging...
11 apr 2021 16:19
zeekraal schreef :
Yellow Boat schreef :
Overigens is bij een korter A-frame ook de stuikkracht weer groter dus of dat voor het geheel veel uitmmaakt weet ik ook niet.

Kleine correctie: stuikkracht wordt minder, niet meer.

Dat is de vraag . Ik had eigenlijk moeten schrijven dat de trekkracht op zowel voorstag als takel groter wordt wat weer een verhoging van de tuikkracht veroorzaakt die echter door de wat kleinere hoeken weer wat lager wordt.
In hoeverre beide effecten elkaar compenseren weet ik ook niet , mag je zelf uitrekenen ,...
11 apr 2021 16:14
Het weglaten van een inbusbout aan de onderkant van de trommel vind ik wel intrigerend Ad.
11 apr 2021 15:51
Yellow Boat schreef :
Overigesn is bij een korter A-frame ook de stuikkracht weer groter dus of dat voro het egheel veel uitmmaakt weet ik ook niet.

Kleine correctie: stuikkracht wordt minder, niet meer.
11 apr 2021 14:38
sjoerd1981 schreef :
Yellow Boat schreef :

Dat heb je gelijk in Ad. Hangt af van het schip, bij jou kan recht inderdaad wel...
Sowieso vind ik die Leisures mooie scheepjes, de 27, maar ook zeker de 23SL met kimkiel...

Overigens, volgens mij is een hoger (langer) A-frame wel gunstiger voor het eerste stuk als de je mast van horizontaal naar vertikaal kantelt (bij de Midget, op de hand, was het eerste stuk het zwaarste (eerste 20 graden ofzo).
Maarja, hoe hoger het A-frame, hoe groter de ongesteunde kniklengte... elk voordeel heb z’n...
11 apr 2021 14:02
Yellow Boat schreef :
sjoerd1981 schreef :
Ja, sterkte-technisch is een recht A-frame misschien gunstiger, maar ik vind zo’n recht frame niet echt mooi en handig voor een permanente constructie.

Dat hangt natuurlijk ook af van de vorm van het voorschip , de plats waar de scharnierpunten zitten en ook hoever deze van de boeg af zitten ( de lengte dus van de bokkepoten) .

Dat heb je gelijk in Ad. Hangt af van het schip, bij jou kan recht inderdaad wel...
Sowieso vind ik die Leisures mooie scheepjes, de 27, maar ook zeker...
11 apr 2021 13:32
sjoerd1981 schreef :
... ik vind zo’n recht frame niet echt mooi en handig voor een permanente constructie.
Ik vind die frames allemaal niet mooi, bovendien wil ik niet permanent dat gewicht op de boeg. Daarom ben ik aan het kijken naar een makkelijk te plaatsen en weg te nemen constructie met een sprenkel. Als het even wil mbv m'n spinnakerboom, maar ik neig naar een sprenkel afgesteund op de mastbout. (ik heb een mastkoker aan dek waar de mast in draait; een ervoor aangepaste mastbout zou denk ik het mooist zijn)...
11 apr 2021 13:16
Ik heb het rekensheet bekeken en volgens mij is er nog wat werk nodig mbt de cellen B18, B21, B22 en vrijwel alle cellen vanaf rij 29 naar beneden.

11 apr 2021 08:40
blauweaaf schreef :
Dank, dus als ik het goed begrijp is het getal bij B18 bepalend voor hoe sterk je sprenkel moet zijn. Omdat, zoals je zegt, het getal bij Q29 alleen rekening houdt met de kracht van de voorstag (en dus niet met de kracht van de talie?).
Overigens kunnen we zonder passwoord wel de formules zien, en dat die inderdaad heel anders zijn, maar begrijpen kan ik ze helaas niet...

Klopt helemaal , de formules van Q29 en verder naar beneden kloppen dus ook niet en moet je gewoon vergeten. Vandaar dat ik...
11 apr 2021 08:24
sjoerd1981 schreef :
Ja, sterkte-technisch is een recht A-frame misschien gunstiger, maar ik vind zo’n recht frame niet echt mooi en handig voor een permanente constructie.

Dat hangt natuurlijk ook af van de vorm van het voorschip , de plats waar de scharnierpunten zitten en ook hoever deze van de boeg af zitten ( de lengte dus van de bokkepoten) .
Op deze foto ( heb er heelaas geen van bovenaf) kun je wel een beetje zien dat ik er bij mijn boot totaal geen last van heb , o.a. omdat ik de scharnierpunten dicht...
10 apr 2021 20:00
Dank, dus als ik het goed begrijp is het getal bij B18 bepalend voor hoe sterk je sprenkel moet zijn. Omdat, zoals je zegt, het getal bij Q29 alleen rekening houdt met de kracht van de voorstag (en dus niet met de kracht van de talie?).
Overigens kunnen we zonder passwoord wel de formules zien, en dat die inderdaad heel anders zijn, maar begrijpen kan ik ze helaas niet...
10 apr 2021 16:33
Ja, sterkte-technisch is een recht A-frame misschien gunstiger, maar ik vind zo’n recht frame niet echt mooi en handig voor een permanente constructie.

Van deze heb ik weinig last, vind hem er wel aardig uitzien, en het buizenframe is zo zwaar (lomp) dat ik niet bang ben voor uitknikken...(inderdaad gaat Eulerknik uit van een tweezijdig scharnierende staaf. Zou niet weten hoe dit frame goed te berekenen op knik...).
10 apr 2021 15:49
Yellow Boat schreef :
JotM schreef :
Ja.

Edit:
Hoe groter de hoek, hoe groter de betekenis. Neem voor jezelf even een halve cirkel in gedachten, waar halverwege takel en voorstag op aangrijpen. Limiet ingesloten hoek 180° ==> compressie is ?.

Uiteraard hoor je eigenlijk de compressiekrachetn te corrigeren voo de hoek tussen de bokkepoten maar daarom hoor je ook een flink overdesign aan te houden , ook al vanwege schokken bij golven .
Dat is niet waar ik op doel.



Als hier een drukkracht...
10 apr 2021 14:37
Yellow Boat schreef :
zeekraal schreef :

Bij een "vectorplaatje" komen zaken als sinus, cosinus en tangens zelfs helemaal niet ter sprake.

Leg dat eens uit voor degenen die nooit vector wiskunde gehad hebben ( zoals ik) . Ik betwijfel trouwens of Vector rekening helemaal zonder goniometrie werkt , zij het onzichtbaar op de achetrgrond.
Of je moet helemaal grafisch bezig gaan , dat kan ook we.
Ik heb me er wel eens in verdiept maar nooit echt veel begrepen van vector rekening maar ja , ik ben er nu eenmaal niet in "opgevoed". Geef mij...
10 apr 2021 14:05
blauweaaf schreef :
Wow, te gek! Dat is nog eens goed helpen. Veel dank.

Er is wel iets waar ik over twijfel. De maximale compressie-druk wordt twee keer berekend, bij Q29 en bij B18. De berekeningen zijn niet hetzelfde en de uitkomst verschilt bijna een factor 2. Welke is nu de juiste uitkomst?

Oei , heel goed opgelet hoor :woohoo:
Oorspronkelijk stond de Q29 waarde ook op B18 maar dat was fout want die rekende alleen met de kracht van de voorstag. Bovendien geldt de waarde van B18 alleen voor de maximale...
10 apr 2021 14:00
JotM schreef :
Ja.

Edit:
Hoe groter de hoek, hoe groter de betekenis. Neem voor jezelf even een halve cirkel in gedachten, waar halverwege takel en voorstag op aangrijpen. Limiet ingesloten hoek 180° ==> compressie is ?.

Uiteraard hoor je eigenlijk de compressiekrachetn te corrigeren voo de hoek tussen de bokkepoten maar daarom hoor je ook een flink overdesign aan te houden , ook al vanwege schokken bij golven . Dus bij een kracht van 200 kg bijv. minimaal 500 gebruiken voor het berekenen van de kans op...
10 apr 2021 13:54
JotM schreef :
Deze is in een open formaat (.xlsx), waarvoor dank. De FOSS spreadsheet pakketten zullen 'm nu ook wel "lusten".

Voor een bokkepoot met gebogen buizen heb je trouwens mijns inziens wat minder aan rekentooltjes voor knik, die zal je op buiging moeten beschouwen. (Spatkrachten niet vergeten)

Exact , daarom heb ik mijn bokkepoten recht gehouden nadat er op mijn vorige boot een keer een gevaarlijk begon te buigen toen er een groot schip langs kwam. Omdat een boot vanaf de boeg meestal het eerste...
10 apr 2021 13:34
Ja.

Edit:
Hoe groter de hoek, hoe groter de betekenis. Neem voor jezelf even een halve cirkel in gedachten, waar halverwege takel en voorstag op aangrijpen. Limiet ingesloten hoek 180° ==> compressie is ?.
10 apr 2021 13:22
10 apr 2021 13:16
Nachtvlinder schreef :
Door 2 delen mag als de benen parallel lopen ;) Bij een hoek in het V-frame van 90 gr wordt de compressie per been F_kruispuntframenetto / cos(45) / 2.

Bij het gebruik van twee spinnakerbomen die bij het takel aan eenzelfde ring (scharnier) aangrijpen ben ik het met je eens.
Bij een doorlopende gebogen bokkepoot (zoals bij YB) wordt een deel van de belasting als buigspanning opgenomen.
10 apr 2021 13:07
Wow, te gek! Dat is nog eens goed helpen. Veel dank.

Er is wel iets waar ik over twijfel. De maximale compressie-druk wordt twee keer berekend, bij Q29 en bij B18. De berekeningen zijn niet hetzelfde en de uitkomst verschilt bijna een factor 2. Welke is nu de juiste uitkomst?
10 apr 2021 13:01
Door 2 delen mag als de benen parallel lopen ;) Bij een hoek in het V-frame van 90 gr wordt de compressie per been F_kruispuntframenetto / cos(45) / 2. Dat is ongeveer 35% van wat het V-frame draagt.

Leuke inzichtelijke sheet trouwens!
10 apr 2021 13:01
Deze is in een open formaat (.xlsx), waarvoor dank. De FOSS spreadsheet pakketten zullen 'm nu ook wel "lusten".

Voor een bokkepoot met gebogen buizen heb je trouwens mijns inziens wat minder aan rekentooltjes voor knik, die zal je op buiging moeten beschouwen. (Spatkrachten niet vergeten)
10 apr 2021 12:59
Yellow Boat schreef :
Let op; bij een bokkepoot moet je uiteraard die compressiekracht door twee delen , bij een sprenkel niet. De berekening geeft namelijk de totale kracht.
Ad
Je excelberekening wordt steeds mooier, maar het door twee delen geldt toch alleen als de hoek tussen de poten 90 graden is? Met vectoren zou je de berekende compressiekracht ontbinden in de richting van de twee poten.
10 apr 2021 12:58
Compressiekracht wordt ook belangrijk ivm uitknikken; die mooie gebogen V-frames geven alvast een voorzetje in welke richting dat kan gebeuren. Als het kritisch wordt is een A-frame, met een wegneembaar staaldraadje tussen de benen wellicht nuttig.
10 apr 2021 12:24
blauweaaf schreef :
Mooi, die excel sheet! Ik wil een inschuifbare spinnaker boom als sprenkel gebruiken en probeer te bedenken hoe groot de kans is dat het klemmechanisme dat de spinnaker boom lengte moet vasthouden sterk genoeg is. Als die inzakt worden niet alleen de krachten groter, maar werkt ook de verstaging daarvan naar het strijkwant niet meer. Helaas geeft de excel sheet de compressie-kracht op de sprenkel niet. Iemand een idee hoe ik die kan uitrekenen?

Ik heb er nu ook de compressiekracht bij gezet op...
10 apr 2021 11:38
Yellow Boat schreef :
zeekraal schreef :

Bij een "vectorplaatje" komen zaken als sinus, cosinus en tangens zelfs helemaal niet ter sprake.

Leg dat eens uit voor degenen die nooit vector wiskunde gehad hebben ( zoals ik) . Ik betwijfel trouwens of Vector rekening helemaal zonder goniometrie werkt , zij het onzichtbaar op de achetrgrond.
Nachtvlinder schreef :
Er komt zeker gonio bij kijken omdat he krachten in 1 richting moet ontbinden in twee andere richtingen.
De "gonio" komt er vanzelf uit.
Wat YB in de spreadsheet heeft opgenomen is in de basis een...
10 apr 2021 11:31
Ja duidelijk. Zal wel aan de verzuring van de spieren liggen dan :(
10 apr 2021 09:55
blauweaaf schreef :
Mooi, die excel sheet! Ik wil een inschuifbare spinnaker boom als sprenkel gebruiken en probeer te bedenken hoe groot de kans is dat het klemmechanisme dat de spinnaker boom lengte moet vasthouden sterk genoeg is. Als die inzakt worden niet alleen de krachten groter, maar werkt ook de verstaging daarvan naar het strijkwant niet meer. Helaas geeft de excel sheet de compressie-kracht op de sprenkel niet. Iemand een idee hoe ik die kan uitrekenen?

Dat is niet zo moeilijk hoor , volgens mij wheb ik...
10 apr 2021 09:33
Mooi, die excel sheet! Ik wil een inschuifbare spinnaker boom als sprenkel gebruiken en probeer te bedenken hoe groot de kans is dat het klemmechanisme dat de spinnaker boom lengte moet vasthouden sterk genoeg is. Als die inzakt worden niet alleen de krachten groter, maar werkt ook de verstaging daarvan naar het strijkwant niet meer. Helaas geeft de excel sheet de compressie-kracht op de sprenkel niet. Iemand een idee hoe ik die kan uitrekenen?
Tonen 1 - 99 van 553 resultaten.
Tijd voor maken pagina: 3.828 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl