Geschiedenis van de la vérité

Na eerst drie jaar gezeild te hebben met een open zeilboot van het type impala, op zoek gegaan naar een boot met een kajuit erop. Het was een moeilijke beslissing maar onze keus is gevallen op een waarschip 570. Een waarschip 570 stond al vanaf het begin hoog op het verlanglijstje maar alternatieven waren er ook zoals een Etap 22, of een Victoire 22. Op de site van de vereniging voor waarschippers http://www.waarschippers.nl/ ons droomscheepje gevonden en na een grondige inspectie door mijn ouders ( ik had zelf geen tijd) de boot op basis van hun bevindingen dezelfde dag nog telefonisch gekocht. We spreken dan over begin februari 2007. Vervolgens op 13 februari samen met mijn vader naar Workum gereden en bekeken wat ik eigelijk had gekocht. De eerste indruk was goed, ik wist wel dat er het een en ander aan moest gebeuren het was tenslotte een scheepje met achterstallig onderhoud. Maar gezien de tijd dat de boot nog in Workum kon blijven liggen, (mooie loods) konden we thuis de zaak goed voorbereiden. Half april de boot opgehaald en naar huis gebracht om er vervolgens 6 weken intensief aan te klussen. Wat moest er gebeuren: - zeereling erop zetten (hadden vorige eigenaren eraf gehaald). - schuifluik opkappen - teakdek opfrissen - kajuit en romp schilderen - op twee plekken reparaties uitvoeren - onderwaterschip in de antifouling - nieuwe kastjes in kombuis - nieuw schrootjes plafond - nieuwe tafel - nieuwe trap/opbergbak - aanpassen van het bed voorin de boot - schilder en lakwerk binnen - aanschaf van een aanhangwagen en voorzien van draagsteunen zodat de boot erop vervoerd kan worden - alle vallen en lijnen in de mast vervangen door nieuwe. Dit alles is gedaan en ligt de la vérité nu gereed in de haven te wanneperveen voor haar eerste echte tocht.

In de haven.