Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Brand lithiumaccu's aan boord

Brand lithiumaccu's aan boord 23 sept 2023 16:15 #1512290

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13657
Jeroen-Pion schreef :
3Noreen schreef :
Ik laad mijn LiFePO4 al negen jaar tot 93% SOC.

En hoeveel ontlaad je ze ? Tot 0% ?

tot de klem spanning daalt onder de 12 Volt. Dan is er dus 280 Ah uit gekomen. Dat is niet 0% SOC
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 23 sept 2023 16:16 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand lithiumaccu's aan boord 23 sept 2023 16:15 #1512291

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4347
Jeroen-Pion schreef :
Een lood accu laad je tot 100 % en ontlaad je met 50 % omwille van de levensduur.

Een LFP laad men zegt men niet 100% omwille van de levensduur.

Even een rekenvoorbeeld 100 Ah lood haal je dus omwille van de levensduur Max 50 Ah .

100 Ah LFP laad je tot Max 80 en ontlaad tot ca 20% omwille van de levensduur , je gebruikt dus ……60Ah

Zo gaat een lood accu lang mee en een LFP gaat nog veeeeeeel langer mee . Er is tussen deze 2 reken methoden geen enkele relatie 1:1 tussen lood en LFP .

Dus als je die LFP NOOIT tot 100% SOC laad haal je er ook NOOIT 100% uit , dat kan niet en heeft niets te maken met energie dichtheid en blablablabla

ik denk dat je een denk foutje maakt ?

lood capaciteit van vol naar leeg (start voltage 13v na laden en rust naar 11.8v eind voltage) is pak um beet 100Ah , dan heb je dus een 200Ah akku (peukert etc afhankelijk)

lithium capaciteit van vol naar leeg (start voltage 13.6 na laden en rust naar 11.2 eind voltage) is pak um beet 100Ah, dan heb je dus een 100Ah akku (peukert etc afhankelijk)

dat je lithium akku eigenlijk 110Ah is om de 100Ah capaciteit te garanderen maakt niet zo heel veel uit

verder , bijna alle lithium specs zijn gebaseerd op 1C , als je met minder dan 1C ontlaad kan er nog wel 10-15% meer capaciteit uit de akku gehaald worden als je ontlaad tot leeg (11.2v)

aan de andere kant , als je maar 93Ah terug stopt van leeg tot stop laden komt er ook maar maximaal 93Ah uit
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand lithiumaccu's aan boord 23 sept 2023 16:17 #1512292

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13657
Even ter vergelijk een loodaccu met een bruikbare capaciteit van 280 Ah weegt 125kg en heeft een volume van 71 liter.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand lithiumaccu's aan boord 23 sept 2023 16:20 #1512293

ReneK schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Een lood accu laad je tot 100 % en ontlaad je met 50 % omwille van de levensduur.

Een LFP laad men zegt men niet 100% omwille van de levensduur.

Even een rekenvoorbeeld 100 Ah lood haal je dus omwille van de levensduur Max 50 Ah .

100 Ah LFP laad je tot Max 80 en ontlaad tot ca 20% omwille van de levensduur , je gebruikt dus ……60Ah

Zo gaat een lood accu lang mee en een LFP gaat nog veeeeeeel langer mee . Er is tussen deze 2 reken methoden geen enkele relatie 1:1 tussen lood en LFP .

Dus als je die LFP NOOIT tot 100% SOC laad haal je er ook NOOIT 100% uit , dat kan niet en heeft niets te maken met energie dichtheid en blablablabla

ik denk dat je een denk foutje maakt ?

lood capaciteit van vol naar leeg (start voltage 13v na laden en rust naar 11.8v eind voltage) is pak um beet 100Ah , dan heb je dus een 200Ah akku (peukert etc afhankelijk)

lithium capaciteit van vol naar leeg (start voltage 13.6 na laden en rust naar 11.2 eind voltage) is pak um beet 100Ah, dan heb je dus een 100Ah akku (peukert etc afhankelijk)

dat je lithium akku eigenlijk 110Ah is om de 100Ah capaciteit te garanderen maakt niet zo heel veel uit

verder , bijna alle lithium specs zijn gebaseerd op 1C , als je met minder dan 1C ontlaad kan er nog wel 10-15% meer capaciteit uit de akku gehaald worden als je ontlaad tot leeg (11.2v)

aan de andere kant , als je maar 93Ah terug stopt van leeg tot stop laden komt er ook maar maximaal 93Ah uit

Dat is waar en dat nam ik niet mee , fair point .
Experience develops good judgment; bad judgement develops experience.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand lithiumaccu's aan boord 23 sept 2023 16:22 #1512294

3Noreen schreef :
Even ter vergelijk een loodaccu met een bruikbare capaciteit van 280 Ah weegt 125kg en heeft een volume van 71 liter.

Er is niemand die het tegendeel beweert toch :laugh: :laugh: :laugh:

Waarom denk je dat ik ooit begon mag ik een opmerking maken over puntje 4 ?

En specifiek puntje 4 is het dan niet zo dat ik het met je eens was over ALLE andere punten ?
Experience develops good judgment; bad judgement develops experience.
Laatst bewerkt: 23 sept 2023 16:24 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand lithiumaccu's aan boord 23 sept 2023 20:29 #1512325

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2189
ReneK schreef : Deze update meldt wel weer dat het om een LiFePO4 accu zou gaan die in brand is gevlogen.

Het hoofdstuk in de BoatHowTo cursus over veiligheid van lithiumaccu's stelt dat "thermal runaway" mogelijk is met LFP, maar minder gemakkelijk optreedt dat met ander soorten lithiumaccu's. Verder stellen ze:
The failure mode given significant self-heating is venting versus the internal combustion and explosion that occurs with other chemistries. As with any other lithium-ion chemistry, the vented electrolyte is flammable. If combustion is caused by internal or external sources (e.g., sparks, especially on higher voltage systems) the flammability and chemical energy of the electrolyte is a significant safety hazard.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand lithiumaccu's aan boord 23 sept 2023 20:38 #1512327

Doejong schreef :
ReneK schreef : Deze update meldt wel weer dat het om een LiFePO4 accu zou gaan die in brand is gevlogen.

Het hoofdstuk in de BoatHowTo cursus over veiligheid van lithiumaccu's stelt dat "thermal runaway" mogelijk is met LFP, maar minder gemakkelijk optreedt dat met ander soorten lithiumaccu's. Verder stellen ze:
The failure mode given significant self-heating is venting versus the internal combustion and explosion that occurs with other chemistries. As with any other lithium-ion chemistry, the vented electrolyte is flammable. If combustion is caused by internal or external sources (e.g., sparks, especially on higher voltage systems) the flammability and chemical energy of the electrolyte is a significant safety hazard.

Haal ik er nergens uit dat het een LFP zou zijn , waar lees ik over heen ?
Experience develops good judgment; bad judgement develops experience.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand lithiumaccu's aan boord 23 sept 2023 20:46 #1512330

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2189
Onderste paragraaf: "Dass es sich bei dem Unglück am Bodensee um einen Lithium-Eisenphosphat-Akku handelte, überrascht, da diese Technik als sehr sicher gilt."
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand lithiumaccu's aan boord 23 sept 2023 20:51 #1512332

Doejong schreef :
Onderste paragraaf: "Dass es sich bei dem Unglück am Bodensee um einen Lithium-Eisenphosphat-Akku handelte, überrascht, da diese Technik als sehr sicher gilt."

Dank gevonden ! :)
Experience develops good judgment; bad judgement develops experience.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand lithiumaccu's aan boord 23 sept 2023 21:55 #1512340

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4347
volgens mij staat er dit :

Laut Bericht handelte es sich bei dem Akku um die fest verbaute Stromversorgung für einen Elektroantrieb. Auf den Fotos ist hingegen eine tragbare Powerstation im Cockpit zu sehen, die auch nicht verbrannt zu sein scheint.


en :

UPDATE: Der Akku war nicht fest verbaut, wie zuvor irrtümlich in der Pressemitteilung der Polizei beschrieben. An Bord des Bootes gab es keine Elektroinstallation. Der in Brand geratene Akku gehörte zu einem Elektroantrieb, und war mobil im Boot untergebracht. Er wurde mit einem Verlängerungskabel am Landstrom geladen. Die Powerstation im Bild ist tatsächlich nicht die Brandursache und war zur Stromversorgung von Geräten wie Smartphones und Tablets an Bord.


en aangezien deze bootjes met een torqueedo aangedreven worden kun je dus concluderen dat het geen lifepo4 is geweest , want dat gebruikt torqueedo niet

Engines
8.1 Torqeedo Cruise 3.0 FP E-drive, built-in machine, sailboat throttle
Li-Ion 1x battery 24V 3.500 Wh, charger, folding propeller

Li-NCA
Power 24-3500 Technical Data
General features
Capacity 3,679 Wh
Dimensions (L x H x B) 577.5 mm x 218.5 mm x 253.5 mm
Volume 32 l
Battery chemistry Li-NCA
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 23 sept 2023 21:57 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand lithiumaccu's aan boord 23 sept 2023 22:07 #1512341

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2189
Het blijft een beetje een warrige berichtgeving.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand lithiumaccu's aan boord 23 sept 2023 22:27 #1512342

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4347
Doejong schreef :
Het blijft een beetje een warrige berichtgeving.

idd , het zou netter geweest zijn om de updates te plaatsen en ook de referentie naar lifepo4 weg te halen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand lithiumaccu's aan boord 24 sept 2023 04:35 #1512344

Ach… Het is niet zo dat door deze berichtgeving een persoon of bedrijf beschadigd wordt toch? Of zou er een LiFePO4 brancheorganisatie bestaan die hier schade van ondervindt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand lithiumaccu's aan boord 24 sept 2023 06:50 #1512353

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4347
Nachtvlinder schreef :
Ach… Het is niet zo dat door deze berichtgeving een persoon of bedrijf beschadigd wordt toch? Of zou er een LiFePO4 brancheorganisatie bestaan die hier schade van ondervindt?

mar het zou zo maar kunnen dat door dit soort (incorrecte ?) berichtgeving verzekerings maatschappijen moeilijker gaan doen ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand lithiumaccu's aan boord 24 sept 2023 07:33 #1512359

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13657
ReneK schreef :
Nachtvlinder schreef :
Ach… Het is niet zo dat door deze berichtgeving een persoon of bedrijf beschadigd wordt toch? Of zou er een LiFePO4 brancheorganisatie bestaan die hier schade van ondervindt?

mar het zou zo maar kunnen dat door dit soort (incorrecte ?) berichtgeving verzekerings maatschappijen moeilijker gaan doen ?

Het zou heel verbazend zijn als verzekerings maatschappijen hun info uit dit soort (des)informatie bronnen haalt. De kern van verzekeren is toegepaste statistiek. Als je miljoenen elektrische auto's verzekert ben je er snel achter waar het vaker fout gaat. Dan wordt er vriendelijk overlegd met een bouwer van elektrische auto's of ze niet beter een ander soort techniek kunnen gebruiken.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand lithiumaccu's aan boord 24 sept 2023 10:47 #1512387

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7461
It Paradyske schreef :
sy helios schreef :
hoevaak komt dit fenomeen (kortsluitcel) eigenlijk bij al die miljoenen auto's voor?

denk het niet,
misschien omdat die niet onbewaakt aan de walstroom lader van veel Amps liggen...

EV cars, zo nu en dan
maar denk ik kinderziektes

Nee, daar komt het vrijwel niet voor:
De accu wordt daar eigenlijk altijd vol gehouden,
Als de accu slechter wordt, start de auto niet meer, en wordt ie vervangen.
Meestal dus nog ruim voordat de accu het begeeft is ie vervangen.


Een accu geeft pas deze problemen als een cel is kortgesloten EN hij wordt met flinke stroom geladen.
Nou ja, zoals ik al zei, als dat gebeurt start ie niet meer en laadt ie niet meer.

Dit klopt niet helemaal. De reden dat dit zo loopt is omdat wij goedkope loodaccu's gebruiken, startaccu's of hooguit semitractie. Deze zijn uit dunnere platen lood gemaakt en niet geschikt om hersteld te worden.
Als je echte goede loodaccu's zou gebruiken, waarbij het mogelijk is per cel de platen te verwijderen en te vervangen zou je veel langer met je accu kunnen werken.
Maar dan worden de accu's voor dezelfde capaciteit 2 maar zwaarder en 3 keer duurder.
En dat willen we (nog) niet.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand lithiumaccu's aan boord 24 sept 2023 10:53 #1512389

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7461
De laatste 50 jaar heeft de automobielindustrie een hele grote invloed gehad op de ontwikkeling van de beschikbare accu's. En hiervoor zocht men naar goedkope accu's die 4 tot 6 jaar mee moesten kunnen in een auto. Een groot deel van de accuproductie is daarop gericht.
Licht, goedkoop, en bruikbaar voor in een auto, levensduur van 6 jaar is prima, en zo min mogelijk onderhoud.
Voor de eerder beperkte markt van pleziervaart gaat men echt geen speciale lijn accu's maken, Hoofuit plakt men een aangepaste stikker op de accu.
En dus zitten we met slecht aangepaste loodaccu's op onze boot.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand lithiumaccu's aan boord 24 sept 2023 12:06 #1512392

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27324
Nachtvlinder schreef :
Ach… Het is niet zo dat door deze berichtgeving een persoon of bedrijf beschadigd wordt toch? Of zou er een LiFePO4 brancheorganisatie bestaan die hier schade van ondervindt?

Jazeker wel!
Aan het begin van dit draadje werd eigenlijk elk ZF lid met LFP onderhuids gepromoveerd tot onverzekerbare thrill-seeker.
Door de nadere berichtgeving wordt dit iets minder.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 24 sept 2023 12:07 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand lithiumaccu's aan boord 24 sept 2023 12:50 #1512395

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 506
3Noreen schreef :
ReneK schreef :
Nachtvlinder schreef :
Ach… Het is niet zo dat door deze berichtgeving een persoon of bedrijf beschadigd wordt toch? Of zou er een LiFePO4 brancheorganisatie bestaan die hier schade van ondervindt?

mar het zou zo maar kunnen dat door dit soort (incorrecte ?) berichtgeving verzekerings maatschappijen moeilijker gaan doen ?

Het zou heel verbazend zijn als verzekerings maatschappijen hun info uit dit soort (des)informatie bronnen haalt. De kern van verzekeren is toegepaste statistiek. Als je miljoenen elektrische auto's verzekert ben je er snel achter waar het vaker fout gaat. Dan wordt er vriendelijk overlegd met een bouwer van elektrische auto's of ze niet beter een ander soort techniek kunnen gebruiken.

Zowel verzekeringsmaatschappijen als regelgevers halen hun informatie helaas niet altijd uit de juiste bronnen. Je ziet momenteel dat ze het woord lithium horen in verband met batterijen en gelijk denken aan niet te blussen branden. Dat de lifepo batterijen veel veiliger zijn dringt (nog) niet tot ze door en zo worden wij langzaamaan verplicht een lifepo accu op dezelfde manier te moeten beveiligen als een limn.
Denk hierbij aan a60 beplating spoel poorten etc. De accu wordt daardoor twee keer zo duur terwijl de lifepo niet in een thermal runaway te brengen is.
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand lithiumaccu's aan boord 24 sept 2023 13:10 #1512397

Evert schreef :
3Noreen schreef :
ReneK schreef :
Nachtvlinder schreef :
Ach… Het is niet zo dat door deze berichtgeving een persoon of bedrijf beschadigd wordt toch? Of zou er een LiFePO4 brancheorganisatie bestaan die hier schade van ondervindt?

mar het zou zo maar kunnen dat door dit soort (incorrecte ?) berichtgeving verzekerings maatschappijen moeilijker gaan doen ?

Het zou heel verbazend zijn als verzekerings maatschappijen hun info uit dit soort (des)informatie bronnen haalt. De kern van verzekeren is toegepaste statistiek. Als je miljoenen elektrische auto's verzekert ben je er snel achter waar het vaker fout gaat. Dan wordt er vriendelijk overlegd met een bouwer van elektrische auto's of ze niet beter een ander soort techniek kunnen gebruiken.

Zowel verzekeringsmaatschappijen als regelgevers halen hun informatie helaas niet altijd uit de juiste bronnen. Je ziet momenteel dat ze het woord lithium horen in verband met batterijen en gelijk denken aan niet te blussen branden. Dat de lifepo batterijen veel veiliger zijn dringt (nog) niet tot ze door en zo worden wij langzaamaan verplicht een lifepo accu op dezelfde manier te moeten beveiligen als een limn.
Denk hierbij aan a60 beplating spoel poorten etc. De accu wordt daardoor twee keer zo duur terwijl de lifepo niet in een thermal runaway te brengen is.

Uit een nieuw project heb ik met een underwritter gesproken van een verzekeraar , en die kijken inmiddels toch anders naar de jachten en de LFP . grof bestaat dat uit 2 gedeelten , zelf bouw en af fabriek.

Zelfbouw is te random , je weet nooit hoe goed iemand dat kan , en hoe bouwt ie het pakket en met welke cellen en behuizing etc etc etc .

Wees niet verbaasd dat men over een paar jaar een certificaat gaan vragen , daar is ie weer gaat eisen over de accu's .

Overigens speelt dit al een tijdje overal te wereld .
Experience develops good judgment; bad judgement develops experience.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand lithiumaccu's aan boord 24 sept 2023 14:05 #1512406

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27324
De kundigheid van verzekeringen laat ook vaak ernstig na.
Zolang ze nog geen onderscheid maken tussen lithium-ion en LiPo en LiFePo4.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 24 sept 2023 21:32 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand lithiumaccu's aan boord 24 sept 2023 20:48 #1512449

Calidris schreef :

Jazeker wel!
Aan het begin van dit draadje werd eigenlijk elk ZF lid met LFP onderhuids gepromoveerd tot onverzekerbare thrill-seeker.
Door de nadere berichtgeving wordt dit iets minder.

Het lijkt me vooral schadelijk voor Torqueedo, je leest zelden iets over brand in combinatie met Torqueedo. Ik overweeg ook nog steeds een Torqueedo of Epropulsion maar dit soort berichten zijn licht zorgelijk. Oorzaak kan ook totaal iets anderszijn, hopelijk komen er wat mee details. .
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Laatst bewerkt: 24 sept 2023 20:50 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand lithiumaccu's aan boord 24 sept 2023 22:34 #1512455

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4347
dehler31abc schreef :
Calidris schreef :

Jazeker wel!
Aan het begin van dit draadje werd eigenlijk elk ZF lid met LFP onderhuids gepromoveerd tot onverzekerbare thrill-seeker.
Door de nadere berichtgeving wordt dit iets minder.

Het lijkt me vooral schadelijk voor Torqueedo, je leest zelden iets over brand in combinatie met Torqueedo. Ik overweeg ook nog steeds een Torqueedo of Epropulsion maar dit soort berichten zijn licht zorgelijk. Oorzaak kan ook totaal iets anderszijn, hopelijk komen er wat mee details. .

'zelden' ?

www.google.com/search?client=f...orqeedo+battery+fire
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand lithiumaccu's aan boord 25 sept 2023 05:30 #1512459

ReneK schreef :
dehler31abc schreef :

Het lijkt me vooral schadelijk voor Torqueedo, je leest zelden iets over brand in combinatie met Torqueedo. Ik overweeg ook nog steeds een Torqueedo of Epropulsion maar dit soort berichten zijn licht zorgelijk. Oorzaak kan ook totaal iets anderszijn, hopelijk komen er wat mee details. .

'zelden' ?

www.google.com/search?client=f...orqeedo+battery+fire


Ja inderdaad, zelden.

Ook in jouw link geen enkel incident met een Torqueedo accu. Wel veel links naar een recall die Torqueedp in 2019 deed voor een ouder model waar er een risco kon zijn ivm waterbestendigheid en als gevolg daarvan brandrisico. Waar precies in jouw link staat een werkelijk incident ?
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Laatst bewerkt: 25 sept 2023 05:32 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.369 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl