Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Laadspanning buitenboordmotor temmen

Laadspanning buitenboordmotor temmen 08 apr 2024 11:44 #1551602

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
De module waar je naar verwijst is inderdaad ook zo’n DC-DC buck boost module dat als CC/CV lader gebruikt kan worden. Als het laden begint is de accu spanning minder dan de ingestelde CV spanning en de uitgangsspanning wordt hierdoor naar beneden getrokken. De maximaal (door CC ingestelde) stroom wordt geleverd. Pas wanneer de accu de CV spanning bereikt (kan bij LFP zeer lang duren) treedt de spanning begrenzing in werking. De stroom wordt dan minder.
Stel de CV waarde in met voltmeter op de uitgang, zonder belasting. Verdraai met schroevendraaier het potmetertje met aanduiding CV tot de gewenste waarde, bijv. 13.8V. Sluit de uitgang dan aan op LFP accu met ampere meter ertussen. De meeste multi meters hebben een ampere stand voor max 20A. Verdraai de trimpot met aanduiding CC tot de gewenste waarde op de amperemeter is bereikt, bijv. 6A. Klaar is Kees.
Dit soort modules is vaak met een ledje uitgerust dat bijv rood is tijdens CC en blauw tijdens CV fase.
Ik weet niet goed wat je met “bescherming van het laadsysteem” bedoelt.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 08 apr 2024 11:48 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning buitenboordmotor temmen 08 apr 2024 13:39 #1551631

  • Wimzwhim
  • Wimzwhim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
@ WaltB:

Bedankt voor de verduidelijking van de werking en de leidraad voor het instellen. Heb 2 zulke 9A dingetjes besteld, alsook 2 kleine computerventilatortjes. Eén setje per motor, hebben dan 50% reserve op de maximale laadstroom. Idd voor 2 * niks en als Amazon woord houdt morgen in huis. Bouwmarkt zal wel een passend kastje hebben... Als het een beetje meezit vind ik er plek voor onder de kap van de motoren (maar wel eerst testen i.v.m. warmteontwikkeling en ventilatiemogelijkheid) of in de motorbuns - dan kan de laadstroom via de startkabels naar de accu blijven lopen zoals nu al het geval is.

Hiermee is dus de accu beschermd tegen foutief laden, maar de vraag ("laadsysteem") was of de beperking op de laadstroom UITgang ook de INgang beschermd tegen te hoge stromen (en daardoor mogelijk ook te hoge temperaturen). Dat is me nog niet helemaal duidelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning buitenboordmotor temmen 08 apr 2024 16:56 #1551694

  • Wimzwhim
  • Wimzwhim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
ter verduidelijking: met "de beperking op de laadstroom UITgang ook de INgang beschermd tegen te hoge stromen" bedoel ik in feite dat door de beperking op de uitgaande stroom ook de inkomende beperkt wordt en daardoor niet meer van de dynamo vraagt dan hij kan leveren (zonder overbelast of oververhit te raken)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning buitenboordmotor temmen 08 apr 2024 22:20 #1551779

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Je geeft al antwoord op je eigen vraag, correct.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning buitenboordmotor temmen 09 apr 2024 03:40 #1551783

Moet de spanning aan de ingang van die CVCC regelaar nog gebufferd worden in dit geval?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning buitenboordmotor temmen 09 apr 2024 05:24 #1551786

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27187
Moeilijk, moeilijk, moeilijk.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning buitenboordmotor temmen 09 apr 2024 05:24 #1551787

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13485
Geeft zo'n DC-DC buck boost module een belasting aan de ingang die een omgekeerd ohm's karakter heeft. Dus dat de stroom toeneemt als de spanning daalt ?
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning buitenboordmotor temmen 09 apr 2024 05:31 #1551788

Kan mijn vraag gewoon beantwoord worden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning buitenboordmotor temmen 09 apr 2024 06:58 #1551796

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
3Noreen schreef :
Geeft zo'n DC-DC buck boost module een belasting aan de ingang die een omgekeerd ohm's karakter heeft. Dus dat de stroom toeneemt als de spanning daalt ?

Ja, natuurlijk, om aan het benodigde vermogen te komen.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning buitenboordmotor temmen 09 apr 2024 07:50 #1551816

Maar deze kan overweg met een enigszins pulsvormige spanning/stroom aan z'n ingang? Of moet de gelijkgerichtte spanning uit de spanningsregelaar in de motor nog opgepoetst worden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning buitenboordmotor temmen 09 apr 2024 07:59 #1551818

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13485
WaltB schreef :
3Noreen schreef :
Geeft zo'n DC-DC buck boost module een belasting aan de ingang die een omgekeerd ohm's karakter heeft. Dus dat de stroom toeneemt als de spanning daalt ?

Ja, natuurlijk, om aan het benodigde vermogen te komen.

Wat gebeurt er dan als het toerental van de motor laag is en de dynamo het benodigde vermogen niet kan leveren ?
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning buitenboordmotor temmen 09 apr 2024 08:03 #1551820

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
Als de regulator er niet tegen kan dan mag je die alleen niet schakelen als de motor loopt.
Je bent bang dat de laadstroom te lang doorloopt. Dat risico is er alleen als de accu bijna vol is.
En laden op de motor is alleen noodzakelijk als deze bijna leeg is.

Dus als je aan de “staart” wil schakelen dan alleen als de motor uit is, dus als er geen spanning wordt geleverd.
Vervolgens zet je laden op “uit”. Niemand kan iets fout doen.
Laden doe je dan alleen “beheerd”, als jij er zelf bij bent. Gaat er wel eens iemand anders een hele accu leegvaren, ondanks de zonnecellen?

Een stapje eleganter is om een schakeling te maken op spannings of SoC niveau die het laden voorafgaand aan de motor start schakelt. Dus bij Vdynamo=0.
Op spann8ng kan dit alleen als de accu bijna leeg is; op SoC moet je een betrouwbare SoC hebben. Het niveau kies je obv de langste motortocht met weinig gebruikers.

Blijft over dat jouw LFP ook zichzelf kan afschakelen. Dat moet je dan zelf in de gaten houden als de regulator daar niet tegen kan. Kleine kans dat gebeurd als de motor draait want dan raakt de accu niet leeg?
Kleine kans dat dat gebeurd door overladen want dat had je hierboven net geregeld.
Hij wordt ook niet te koud en normaal gesproken ook niet te warm (de mijne staat naast de motor).

Wel moet je nog bedenken hoe je start als je al zeilend de accu hebt leeggezeild. Leeg is accu intern uit. Hoe zet je dan de bms weer aan? Met Bluetooth? Heb je een losse accubank voor je telefoon?
(NB: je wilt ondanks lege accu toch je motor kunnen starten. Of gaat dat met het koord heel makkelijk).

Bij mij gaat motor starten buiten alle beveiligingen om!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning buitenboordmotor temmen 09 apr 2024 09:22 #1551840

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6514
Wimzwhim schreef :
Hallo,



De Briggs & Stratton gelijkrichter begrensd op 14,2 volt, moest die extern gemonteerd worden of kan je die bij onder de kap kwijt? Dat is mogelijk een goedkopere en gezondere oplossing dan een DC-DC converter (ik heb er natuurlijk wel 2 nodig) Als het niet te veel moeite is graag het typenr, en eventueel een NL leverancier?

De Briggs & Stratton rectifier plaats je gewoon als vervanging van de Yamaha-unit. Hij is een beetje groter, de kleurcodes zijn anders en de massaverbinding ook, maar met een beetje logisch nadenken is een simpel klusje. Ik zal het typenr. opzoeken.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning buitenboordmotor temmen 09 apr 2024 09:26 #1551841

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
3Noreen schreef :
WaltB schreef :
3Noreen schreef :
Geeft zo'n DC-DC buck boost module een belasting aan de ingang die een omgekeerd ohm's karakter heeft. Dus dat de stroom toeneemt als de spanning daalt ?

Ja, natuurlijk, om aan het benodigde vermogen te komen.

Wat gebeurt er dan als het toerental van de motor laag is en de dynamo het benodigde vermogen niet kan leveren ?

Als het vermogen niet verkregen wordt zakt de input spanning in en stopt de output. Ik dacht bij mijn instelling van CV 14.2V en CC 8A stopt het bij ong 6V_in. Maar dit is bij het module dat ik gebruik en deze modules zijn zeker niet alle gelijk.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning buitenboordmotor temmen 09 apr 2024 09:29 #1551843

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Nachtvlinder schreef :
Maar deze kan overweg met een enigszins pulsvormige spanning/stroom aan z'n ingang? Of moet de gelijkgerichtte spanning uit de spanningsregelaar in de motor nog opgepoetst worden?

Ik zal het proberen.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning buitenboordmotor temmen 09 apr 2024 09:37 #1551844

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13485
WaltB schreef :

Als het vermogen niet verkregen wordt zakt de input spanning in en stopt de output. Ik dacht bij mijn instelling van CV 14.2V en CC 8A stopt het bij ong 6V_in. Maar dit is bij het module dat ik gebruik en deze modules zijn zeker niet alle gelijk.

Dus als ik dit goed lees. Als de dynamo nog maar 6 volt levert dan probeert de buck boost module nog ruim 113 watt op de uitgang te leveren ?
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning buitenboordmotor temmen 09 apr 2024 11:04 #1551864

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3571
Wimzwhim schreef :
Kanip
Is de "DC-DC buck/boost module" zoiets als in bijgevoegd screenshot? Als ik het goed begrijp is dit géén CC-CV lader maar wordt aan de uitgang zowel (dus gelijktijdig) stroom als spanning begrensd, wat er extra aan energie ingestopt wordt gaat via de koellichamen verloren als warmte. Geeft dit dan ook bescherming aan het laadsysteem? Kanip
In het screenshot heb je een boost module afgebeeld. Jij wilt een te hoge spanning naar beneden brengen en dat vraagt een buck module.
Het voordeel van een buck module is dat het omzetten weinig verlies heeft (ca 5%) en dat je de 'over spanning inruilt tegen laadstroom'.
Het vermogen wat je erin stopt komt er (min 5%) ook weer uit. Vermogen is U x I. Bij een buck converter moet je minimaal 1,5V meer op de ingang zetten dan dat je minimaal op de uitgang wilt zien. Op deze manier kun je de uitgangsspanning begrenzen tot de maximale laadspanning van de accu.
Voer je een lagere spanning toe, dan is de ingangsstroom ook lager en het rekenkundige product van spanning en stroom (het vermogen) ook lager. De buck module is geen dynamo! Het ding wekt geen vermogen op! Sterk variërende spanning op de ingang kun je gladstrijken met een condensator en die zit er meestal al wel ingebouwd.
Als je met de converter een accu gaat laden is het zinvol om een keercel te gebruiken. Niet alle buck modules hebben een één richting verkeer voor de stroom en dan loopt soms je accu leeg via de buck module, dat is niet wat je wilt.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning buitenboordmotor temmen 10 apr 2024 02:21 #1552028

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Peper (Q): "Je hebt een boost module afgebeeld".

Het gaat hier om een buck/boost module! De voedingsspanning kan dus zowel hoger als lager zijn dan de verlangde uitgangsspanning. Niet exact hetzelfde als de modules die ik heb gebruikt, zoals op de foto die ik eerder gaf, maar uit de spec/beschrijving maak ik op dat het ook een buck/boost module is.

Als ik met 1 van mijn modules het volgende doe:

1. Gewenste uitgangsspanning (CV) instellen op 14V
2. Gewenste maximale stroom (CC) 8A
3. Voedingsspanning door lab supply op 16V (max voor deze lab supply).
4. Oude LA accu op uitgang van module (ik heb geen spare LFP in mijn garage, staan op de boot). De open klem spanning is 12.4V, maar oud ding.

Power supply ON, dan gebeurt het volgende:

1. Module laadt voor een fractie van een seconde met 7-8A, dan met 6A en accuspanning gaat snel omhoog naar 13.8V, stroom loopt snel terug door snel oplopen van interne weerstand van accu. Hier is het module dus in "buck mode" De LED is rood (CC mode)
2. Na een paar minuten wordt de ingestelde 14V bereikt, stroom is nu nog maar 2A en LED is van rood naar blauw gegaan, dus nu in CV mode.
3. De komende minuten blijft de accuspanning 14.0V en de laadstroom neemt nog zeer langzaam af door verder toenemen van de interne accu weerstand..
4. Als ik nu de uitgangsspannning van de lab supply langzaam verminder verandert er aan de module uitgang niets. Blijft laden met ong. 2A, accuspanning blijft 14.0V. De uitgangsstroom van de supply loopt een heel klein beetje op.
5. Bij verder veminderen to 14V ook geen verandering.
6. Bij verder verminderen tot lager dan 14V (module dus nu in boost mode) gaat uitgangsstroom van de supply langzaam verder oplopen om het benodigde vermogen te behouden. Aan de module uitgang verandert er nog steeds niets.
7. Bij supply 8V stopt het laden

Ik denk dat dit voldoende aantoont dat het om een buck/boost module gaat met seamless overgang van buck naar boost mode. Hoewel de spec van de module die Wimzwhim heeft besteld daar ook op wijst, kan ik dat natuurlijk niet garanderen.

Bij uit-stand heb ik geen teruglopende stroom van accu naar module gemeten.

De rimpel in de BB motor output zal wel meevallen, temeer omdat de stroom geleverd wordt door een rectifier/regulator, niet slechts een rectifier. Maar als het een probleem is, geeft een flinke capacitor soelaas.

Nee, en inderdaad is een DC-DC converter module geen dynamo! Mee eens!

Cheers, WaltB
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 10 apr 2024 03:22 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning buitenboordmotor temmen 10 apr 2024 07:21 #1552053

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13485
WaltB schreef :
1. Module laadt voor een fractie van een seconde met 7-8A, dan met 6A en accuspanning gaat snel omhoog naar 13.8V, stroom loopt snel terug door snel oplopen van interne weerstand van accu. Hier is het module dus in "buck mode" De LED is rood (CC mode)

Ik heb altijd begrepen dat de interne weerstand van een LiFePO4 accu, waar in dit draadje sprake van is, heel laag is. Ik snap dus niet waarom die interne weerstand in dit geval wel oploopt.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning buitenboordmotor temmen 10 apr 2024 08:29 #1552073

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
3Noreen schreef :
WaltB schreef :
1. Module laadt voor een fractie van een seconde met 7-8A, dan met 6A en accuspanning gaat snel omhoog naar 13.8V, stroom loopt snel terug door snel oplopen van interne weerstand van accu. Hier is het module dus in "buck mode" De LED is rood (CC mode)

Ik heb altijd begrepen dat de interne weerstand van een LiFePO4 accu, waar in dit draadje sprake van is, heel laag is. Ik snap dus niet waarom die interne weerstand in dit geval wel oploopt.

Omdat ik voor deze test een (oude) LA accu heb gebruikt. Mijn LFP accu’s staan op de boot. Het doel van de test is alleen om te laten zien dat dit buck/boost modules zijn die makkelijk van buck naar boost mode gaan. Overigens wel ook gebruikt om LFP te laden. De module blijft dan heel lang in CC mode. Schakeling gemaakt om bij bereiken van absorptie spanning een timer te starten die het LFP laden na 10 min absorptie stopt.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 10 apr 2024 08:31 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning buitenboordmotor temmen 10 apr 2024 08:45 #1552080

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13485
WaltB schreef :
Schakeling gemaakt om bij bereiken van absorptie spanning een timer te starten die het LFP laden na 10 min absorptie stopt.

Wel interessant de verschillende oplossing die gebruikt worden om met het einde van de laadcyclus om te gaan.
grofweg drie benaderingen.

- bij het bereiken van een ingestelde spanning wordt het laden gestopt. Best logisch eigenlijk. Zeker als er altijd meet een zelfde stroomsterkte geladen wordt.
- Je stelt de laadspanning zo laag in dat de accu nooit vol komt. (3,45 V bijvoorbeeld)
- Je doet iets heel ingewikkeld met een BMS en andere samen communicerende elektronica.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning buitenboordmotor temmen 10 apr 2024 09:32 #1552089

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3571
Dat gaf de website niet als dusdanig aan. Een Cuk (spreek uit Tsjoek) doet eerst boost en dan buck. Deze heeft een iets lager algeheel rendement, maar het boost gedeelte begint soms al bij 4V ingangsspanning, dat hangt af van het ontwerp.
Mooi dat het ding geen 'reverse current' geeft. Dat geeft soms problemen bij 'grote' buck converters.
Een Cuk converter werkt altijd 'seamless'. De boost converter kan afhankelijk van de diode alle ingangsvermogen doorgeven die dan wordt gereduceerd tot de gewenste uitgangsspanning. Deze soort converters worden (voor kleine vermogens) veel gebruikt in autoradio's, 'bakkies' en marifoons. Ze hebben dan de naam van 'spanningsstabilisator'.
Let erop dat boost-, buck- en Cuk converters een niet geïsoleerde uitgang hebben! Serie en/of parallel schakelen kan dan vervelende gevolgen hebben! Om deze reden werk ik liever met geïsoleerde converters met stroombeperking, temperatuurbewaking, een groot spanningsbereik op de ingang en een uitgangsspanning die maar beperkt is te regelen (trimmen). Helaas halen die maximaal maar 90% rendement.
Ik zie bij mijn LiFePO4 cellen dat wat jij ook ziet: bij inschakelen van de lader een hogere laadstroom (ook al zijn de cellen 'vol' d.i. 3,4V 'open' celspanning) en CV laden (ik doe niet anders dan...) De gemeten stroom is aan de parallel staande ingangen van de converters en is niet de 'echte' laadstroom, maar de ingangsstroom van de 4, 8 of 16 converters. Na de inschakelpiek daalt de stroom al snel. Het kan zijn dat die inschakelpiek wordt gevormd door de stabilisatie condensatoren bij de converters.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning buitenboordmotor temmen 10 apr 2024 09:41 #1552091

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6514
Wimzwhim schreef :
De Briggs & Stratton gelijkrichter begrensd op 14,2 volt, moest die extern gemonteerd worden of kan je die bij onder de kap kwijt? Dat is mogelijk een goedkopere en gezondere oplossing dan een DC-DC converter (ik heb er natuurlijk wel 2 nodig) Als het niet te veel moeite is graag het typenr, en eventueel een NL leverancier?

De internetpagina waarop een en ander uitgelegd werd kan ik door veiligheidsrestricties niet meer openen, maar dit is de link naar de B&S gelijkrichter: www.amazon.com/Briggs-Stratton...places/dp/B00CSC3AC8
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 10 apr 2024 09:41 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning buitenboordmotor temmen 10 apr 2024 10:44 #1552122

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27187
Moeilijk, moeilijk, moeilijk.
Wat smeren jullie die jongen toch allemaal aan?

Zet van mij part 2 vermogensdiodes in serie om de max spanning omlaag te krijgen. Dan kom je op 13,84-14,14 volt uit, prima voor :LFP!

Als dat de voorkeur niet heeft, denk dan nog maar eens na over een shuntregelaar. Ik heb sterk het vermoeden dat lang niet iedereen weet wat dat is?

Vanwege het feit dat het verschil in spanning uit de motor en de gewenste spanning voor de accu klein is, kan je niet zomaar van alles er tussen hangen. Shuntregelaars geven géén spannings verlies, maar sluiten kort wat teveel is.

Zelf bouwen kan ook, als je het beheerst.
www.georgekniest.nl/resize/rut...ars-flyer-en-pdf.pdf

www.georgekniest.nl/resize/hrs...si-manual-en-pdf.pdf
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 10 apr 2024 10:46 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning buitenboordmotor temmen 10 apr 2024 11:00 #1552130

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13485
Calidris schreef :
Moeilijk, moeilijk, moeilijk.
Wat smeren jullie die jongen toch allemaal aan?

Helemaal niets aansmeren. Voor die 20Ah op jaarbasis ,als je dat al haalt, is het wel heel veel moeite. Het zijn dure Ah's Die uit een stopcontact zijn veel goedkoper.
Kortom niet laden op die laadspoelen in een buitenboordmotor.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 10 apr 2024 11:00 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.320 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl