Ik zat er eigenlijk al jaren tegenaan te hikken, maar tijdens de afgelopen ZF Pinkstertocht had ik het er helemaal mee gehad. Onze oude ST-2000+ stuurautomaat wilde bij redelijk vlak water nog best een beetje fatsoenlijk sturen, maar zodra het een beetje begint te golven is het alsof er een stomdronken stuurman aan het roer zit. Zeker bij wat oplopende golven zwalkte de il Cigno zó erg dat zelfs de automaat de strijd regelmatig luid piepend opgaf. Dat wil je niet hebben als je alleen of met z'n tweeën de nacht in zeilt. Kortom, er moest iets nieuws komen.
Op zich is het ook niet zo vreemd dat de automaat er moeite mee had. De il Cigno heeft een waterverplaatsing van (vol beladen) pakweg 4ton, misschien nog wel wat meer. De ST-2000+ wordt door Raymarine aanbevolen voor schepen tot 4,5 ton, dus dat zit redelijk tegen het maximum aan. Heel veel intelligentie heeft deze automaat niet, noch is er overdreven veel aan in te stellen. Een wat zwaarder type automaat met meer brains ligt dan ook voor de hand.
Omdat ik van verschillende kanten goede dingen las over de nieuwe Raymarine Evolution autopilot leek dat een verstandige keuze. Ook forummer Roberteb vaart er sinds enige tijd mee rond en is er erg tevreden over. Maar zoals met dit soort dingen, blijf ik er lang mee rondlopen: is het wel de beste keuze? Heb ik het geld er wel voor over? Is het nu wel echt nodig? Dub, dub, dub...
Maar goed, nu ligt er dus toch een heel mooi setje met glimmende apparaten en heel veel snoertjes op mijn studeerkamer. Er moet flink wat gezaagd en geboord worden om dat allemaal in te passen op de il Cigno. Maar er moet vooral heel wat elektrisch aangepast worden. In dit draadje wil ik jullie deelgenoot maken van het inbouwen van de nieuwe stuurautomaat. En ik kan er vast hier en daar wat hulp bij gebruiken!