Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Whitbread 30 refit

Whitbread 30 refit 11 dec 2016 19:10 #791141

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17764
Eens met Baasklus. Om de aanhechting zó sterk te maken dat er geen beweging meer mogelijk is vraagt een hele berg carbon en het verstijven van het hele vlak. Met een paar stroken red je dat echt niet. Beter gewoon de kit vernieuwen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 11 dec 2016 19:11 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Whitbread 30 refit 11 dec 2016 19:15 #791142

Baasklusje schreef :
helmsman 38 schreef :
rondom de kiel/ romp zit een klein haarscheurtje. nu hebben de meeste torpedo kielen daar last van.ben van plan over de naad een aantal Aramide stoken te plakken, dan ben ik van de naad af. zijn er forummers die daar ervaring mee hebben?

de kiel zal altijd (ietsje) bewegen tov het vlak. De ophanging binnen (wrangen en bouten) zal dat niet kunnen tegenhouden.
Gevolg zal zijn dat een starre afdichting van de overgang kiel (flens?) naar romp altijd weer stuk zal gaan; de vezeltjes gaan breken, er komt water tussen de afdichting en de romp. Een flexibele overgang (kit) is m.i. de oplossing (met de juiste constructie binnen op het vlak, natuurlijk.)

Nu gaan een hoop mensen met een aan gelamineerde kiel zich toch wel erg zorgen maken ;)

Bovendien wat ik wil en Helmsman38, doet een werf niet standaard, jouw oplossing kit is het beste en vooral het snelste en goedkoopste, in die context zo'n beetje
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Whitbread 30 refit 11 dec 2016 20:03 #791149

Jeroen-pion schreef :
Bovendien wat ik wil en Helmsman38, doet een werf niet standaard, jouw oplossing kit is het beste en vooral het snelste en goedkoopste, in die context zo'n beetje

Doe vooral wat je niet laten kunt, en kom over een paar jaar niet vertellen dat je niet gewaarschuwd was, maar geef dan gewoon toe dat je eigenwijs was.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Whitbread 30 refit 11 dec 2016 20:24 #791159

Baasklusje schreef :
Jeroen-pion schreef :
Bovendien wat ik wil en Helmsman38, doet een werf niet standaard, jouw oplossing kit is het beste en vooral het snelste en goedkoopste, in die context zo'n beetje

Doe vooral wat je niet laten kunt, en kom over een paar jaar niet vertellen dat je niet gewaarschuwd was, maar geef dan gewoon toe dat je eigenwijs was.

Dat laatste zal geen enkel probleem zijn ;) Maar ik heb dit niet helemaal zelf bedacht, dat klere naadje waar Helmsman het ook over heeft stoorde mij ook, (daar zat niet eens een laminaatje over dus het naadjes idee zonder laminaat werkt kennelijk ook niet anders hadden we het er niet over), dit heb ik uitvoerig door gesproken met v/d Stad, durven bij een Pion nu wel te zeggen wat ze anno 2016 in elk geval zouden verbeteren.

Jij gaat er hier vanuit dat de kiel alleen beweegt tov het vlak het hele vlak beweegt, is dat niet zo dan zit je kiel los.

Dat er op het extra laminaat spanning komt te staan is een ding wat zeker is, dat staat ook op je huid, op je dek romp verbinding om eens even wat te noemen.

ik geloof dat er laatst hier nog iemand blij was met de ingepakte kiel bevestiging, in het draadje "aan gespoeld in Argentinië"

Maar ik zal het je zeker laten weten, of het een succes was of misschien niet, vandaar ook mijn onderschrift ;) meteen : kan niet roepen, leidt meestal niet gauw tot nieuwe inzichten of technieken :P

Bovendien scheurt het toch naar een paar jaartjes, heb je wel met een stijvere constructie gevaren, en zul je het opnieuw moeten doen, nou ik geloof dat dit voor wel meer zaken op een boot gelden.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 11 dec 2016 20:28 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Whitbread 30 refit 11 dec 2016 20:52 #791167

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Aardig alternatief voor kit kan ingedikte epoxy met een flexibele harder zijn..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Whitbread 30 refit 11 dec 2016 21:39 #791179

van binnen ziet het er zo uit.
geen sponsor alhier
Laatst bewerkt: 11 dec 2016 21:40 door helmsman 38.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Whitbread 30 refit 11 dec 2016 22:09 #791189

Flexibele epoxy voor toepassing waar een flexibel maar sterk product noodzakelijk is, zoals flexibele voegovergangen in betonvloeren, flexibele mallen, onderkanten van autospoilers en autobumpers, etc. Onze flexibele epoxy laat zich eenvoudig gieten en lamineren en is ook te mengen met andere epoxysystemen voor een flexibeler resultaat.

Eigenschappen:

Mengverhouding 100:38 (gewichtsdelen)
Verwerkingstijd: ca. 30 minuten
Doorhardingstijd: ca. 24 uur
Verpakking: set a 1,38 kg, set a 6,7 kg


heeft iemand ervaring met dit tussen de kiel en de romp?
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Whitbread 30 refit 12 dec 2016 06:46 #791218

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 866
Ja , heb hier ooit de IJssel flex tix (of thix) voor gebruikt.
In de naad, en een filled er buiten overheen gemaakt.
Is nooit meer gaan scheuren en is goed waterdicht gebleven.
Bij de boot die ik nu heb (Hanse 370 met stalen kiel en loden bulp) is vanuit de fabriek ook zo een verbinding gemaakt en die is na 10 jaar (15000 mijl verder) ook nog steeds intact.
gr marcel
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Whitbread 30 refit 12 dec 2016 08:55 #791252

helmsman 38 schreef :
...onderkanten van autospoilers en autobumpers, etc....

Dan kun je met gerust hart een drempel nemen met je schuit :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Whitbread 30 refit 12 dec 2016 15:32 #791373

Als zulk plaatselijk laminaat gaat scheuren; wordt dat dan veroorzaakt door de epoxy die reekt en het weefsel mee laat scheuren? Indien je flexibele epoxy toepast; zou dan het weefsel niet net zo hard gaan scheuren? Aangezien dit laminaat niet bedoeld is om sterkte toe te voegen maar juist om flexibel te zijn: zou het, in combinatie met een flexibele hars, zin hebben om het weefsel diagonaal aan te brengen of zelfs UD toe te passen in lengterichting?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Whitbread 30 refit 12 dec 2016 16:30 #791381

de flexibele epoxy zou dan in plaats van de kit toegepast worden, en dan geen matjes aan de buitenzijde.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Whitbread 30 refit 12 dec 2016 16:32 #791384

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 974
FMJ schreef :
Aardig alternatief voor kit kan ingedikte epoxy met een flexibele harder zijn..

Flexibele epoxy (van Polyservice) heb ik vorige winter ook gebruikt voor de kielnaad. Na 1 seizoen is de naad nog gaaf. Ik heb het gedaan op advies van 'Yellow Boat', die had er 10 jaar probleemloze ervaring mee. Kit is een goed alternatief maar ik denk dat je epoxy gladder krijgt.

Wat betreft de ophangconstructie van de kiel zou ik overwegen om de RVS ringen te vervangen door zwaarder uitgevoerde contraplaten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Whitbread 30 refit 12 dec 2016 16:37 #791385

die platen had ik al besloten, ga er ook nog een paar wrangen in plakken.
dan worden de krachten wat beter verdeeld.
geen sponsor alhier
Laatst bewerkt: 12 dec 2016 16:37 door helmsman 38.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Whitbread 30 refit 12 dec 2016 20:24 #791460

vanavond wat aan het meten geweest. nog ff aan de moeren gedraaid, kon ze allemaal nog aandraaien.
een tekening gemaakt hoe het ongeveer zit.

2 flinke wrangen, en een brede verstevigde strook bij de bouten. zijkant is ook in gelamineerd, dus daar is de romp ook niet vervormbaar.op de naad waar ik de matjes van plan was te plakken kan de romp eigenlijk geen kant op. brede volgplaten 6 mm RVS en goed aandraaien doet al heel wat. zit tocht weer aan matjes te denken (rood) nu ik zie hoe het zit.






ook een scepter pot gedemonteerd, zat vast met schroeven en houtfretjus. kan door en door,je kan er aan de onderzijde goed bij.in deze situatie is het BK bordje NIET DUWEN noodzakelijk.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Whitbread 30 refit 12 dec 2016 20:32 #791462

helmsman 38 schreef :
bordje NIET DUWEN noodzakelijk.




Ik zal het opsturen, de passantenplek naast mijn box is weer vast verhuurd ;-)

Toch een beetje vreemd hoe de dingen bevestigd zijn op je boot, die schroeven is natuurlijk prutswerk. Heeft de werf dat gedaan, of een particuliere afbouwer?
Voor mij zou het wel reden zijn om even goed alles na te lopen wat echt belangrijk is: kielbouten, puttingen, roersysteem, voor- en hekstagbevestiging. Je wil geen verrassingen onderweg, toch?

Als je die knietjes buiten erop gaat lamineren, weet je dan zeker dat het goed kan hechten? Het moet aan de kiel niet kunnen loslaten, en aan het hout van de romp mag het ook niets eraf kunnen trekken (laagje hout....). Ik zou het zoeken in meer wrangen en betere volgplaten.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 12 dec 2016 20:35 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Whitbread 30 refit 12 dec 2016 20:41 #791466

kiel is polyester, de buitenkant althans.hoe dat aan het staal vast zit, geen idee.

roerkoning zag er wel degelijk uit
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Whitbread 30 refit 12 dec 2016 23:21 #791497

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Denk je dat de moeren van de kiel los zijn gaan zitten door het "flexen" van de kiel t.o.v de romp?

Of flext de romp ook mee met de kiel?
Dan zou je beter af zijn met een paar bredere (dan de huidige) wrangen, om de romp meer stevigheid te geven.

Ik denk trouwens dat het altijd wel wat beweegt t.o.v elkaar, het idee van een flexibele epoxy voor deze toepassing is wel een goed idee vind ik.

Verder, wat een geweldig project.
Je bent al behoorlijk aan het schuren geweest, ik heb net 1x het onderwaterschip van mijn bootje gedaan en was al bekaf. Respect en petje af hoor, en ik zal je project met plezier gaan volgen!
Gaat vast erg mooi worden!

Edit:
Zo maar een ideetje: als je toch contraplaten gaat maken.
Zou je dan eventueel de nieuwe wrangen kunnen intergreren met de nieuwe contraplaten?
Of is dat een beetje teveel van het "goede" ?
Laatst bewerkt: 12 dec 2016 23:46 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Whitbread 30 refit 17 dec 2016 18:08 #792694

er zit ongeveer 10 cm tussen de rijen bouten.
om het maximaal te versterken kan ik een strook 20 mm multiplex.


vandaag maar weer een geschuurd en wat raampjes, luik en dekbeslag gedemonteerd.
vorige eigenaar, of die daarvoor, had veel vertrouwen in sikaflex. de voorste scepter zat vast met boutjes in een RVS plaatje. tussen de scepter en het plaatje een stukje teak van 10 mm gekit aan het dek, thats all.
Bijlagen:
geen sponsor alhier
Laatst bewerkt: 17 dec 2016 18:20 door helmsman 38.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Whitbread 30 refit 17 dec 2016 19:53 #792710

Zou je wel matjes aan de buitenkant van de romp naar de kiel doen? Er is eerder iemand geweest die dit bij een d35 heeft gedaan ivm stroomlijn oid. Dit is in de loop van de tijd niet goed gekomen, door de beweging tussen kiel en romp kwam er water achter de matjes waardoor de romp werd aangetast. Dit kwam tijdens een aankoopkeuring aan het licht, volgens mij hebben de kopers toen zelfs afgezien van de koop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Whitbread 30 refit 22 dec 2016 21:09 #793983

geen matjes voorlopig. ga een mooi sleufje maken van 4 mm breed, in de zinkfosfaat primer, kit primer, en dan sikaflex er in. boot ligt inmiddels binnen bij de kachel. vanavond een rompzijde en achterkant geplamuurd.de komende 2 weken plankgas.


Bijlagen:
geen sponsor alhier
Laatst bewerkt: 22 dec 2016 21:18 door helmsman 38.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Whitbread 30 refit 22 dec 2016 21:59 #793998

Wow , wat een tempo , volgens mij heb je zin om te zeilen :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Whitbread 30 refit 22 dec 2016 22:13 #794008

gaat lekker, wat zit er voor antislip op het dek? laat zich er lastig afschuren.beetje rubberachtig.
heb korrel 24 besteld om het te lijf te gaan.
doelstelling voor 2017: in een uur naar Enkhuizen vanuit Lemmer, andersom is ook goed!
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Whitbread 30 refit 22 dec 2016 22:49 #794021

...eindelijk een vraag waar ik antwoord op weet: dek: 1 laagje epifanes verf met epifanes korrels, geen idee wat voor antislip daar weer onder zit.

Kuipvloer: epifanes waar de korrel al in de bus meegemengd was bij epifanes.

Gaat alleen over grijs, wit is onbekend
Laatst bewerkt: 22 dec 2016 22:50 door TheoBakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Whitbread 30 refit 22 dec 2016 22:54 #794023

15 mijltjes ? Volgens mij is enkhuizen lemmer altijd sneller dan lemmer - enkhuizen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Whitbread 30 refit 25 dec 2016 11:44 #794552

Tussen de verplichtingen door wat aan de slag,plamuurwerk romp is klaar. Vanmorgen van 8 tot 11 mocht ik ff schuren. Als de visite weg is wil ik nog primer aanbrengen. Morgen dat schuren met 220, daarna DD erop.


geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.309 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl