Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: alweer een brug geramd.

alweer een brug geramd. 27 mrt 2024 22:08 #1549192

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7839
Pylk schreef :
Sommige Amerikaanse bruggen hebben daar alleen een mooi zeilwindje nodig :evil:


Dat is resonantie op de omstromingswervel van de kabels. Daar vergalloperen we ons nu ook nog wel eens mee.

www.omroepbrabant.nl/nieuws/12...olgens-lpf-eindhoven

Wordt meestal opgelost met Tuned Mass Dampers op de kabels.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 27 mrt 2024 22:21 #1549198

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
escapade schreef :
Dat was dan iets te laat. Je ziet auto’s naar beneden storten. Een akelig gezicht.
Nou, ik meen in het begin nog normaal autoverkeer te zien en verbaasde me er al over dat dat verkeer ineens verdwenen was. Alleen net rechts van het midden staan wat voertuigen op de brug.
Zonder die mayday had het misschien veel meer slachtoffers opgeleverd.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 27 mrt 2024 22:25 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 27 mrt 2024 22:43 #1549202

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
Wat mij opvalt is dat er aan de brug werd gewerkt. Wat voor werken waren ze aan het uitvoeren ?
Veel bruggen in USA zijn, net als bij ons, de laatste jaren niet echt optimaal onderhouden.
Het is mogelijk dat dit nog een bijkomende factor kan zijn waarom de brug zo snel ingestort.

Blijft natuurlijk wel het feit, dat een duwtje van een megaschip, iets is waar deze brug niet op voorzien was.

Waarom trouwens de slepers al waren losgekoppeld voordat de brug gepasseerd was, lijkt met ook iets wat te maken kan hebben met routine en kostenbesparing.
Waren de slepers nog vastgemaakt, dan hadden ze mogelijk een grote invloed op de afloop gehad kunnen hebben.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 28 mrt 2024 07:58 #1549228

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6451
Joop66 schreef :
Wadloper schreef :
De prijs die daarvoor wordt betaald is dat de drie overspanningen van elkaar afhankelijk zijn om overeind te blijven. Als er één gaat, gaan ze allemaal

Ik vind het een tikkeltje te kort door de bocht om dat "achterlijk" te noemen.
De brug is bijna 50 jaar oud en stamt uit een tijd dat de schepen in de haven van de haven van Baltimore. Waarschijnlijk nog wat kleiner waren.

De zeelandbrug is inmiddels 60 jaar oud, maar niet op deze riskante manier opgezet.

Blijkbaar heeft het risico besef daarbij voorrang gekregen op kosten.

Als daar zo'n schip tegenaan kleunt, is t ook klaar, natuurlijk, maar wel maar voor max 2 brugdelen.

Als Constructeur, en dat ben ik, zou ik NOOIT een dergelijke constructie maken die voor het hele bestaan afhankelijk is van het niet beschadigd raken van de rest. Dat is gewoon te riskant.

Ik weet niet of Timo iets kan zeggen over veiligheidseisen bij RWS?

Pont de Normandie:
Oresund
Storebelt
Crimean (Kerch)
Baltimore

Zoek de verschillen
Dichterbij huis, Van die echt super bruggen hebben wij niet, maar wat als hier een 6-baks duwstel (10000+ton) tegen de middenpeiler vaart?
...Waren de slepers nog vastgemaakt, dan hadden ze mogelijk een grote invloed op de afloop gehad kunnen hebben...
Een sleepboot is leuk als je vaart zo goed als nul is. Als we een havensleper nemen met een bollard-pull van 20 ton duurt het 250sec(ruim 4 minuten) om de vaart één knoop te verminderen. 100 000 ton is gewoon héél erg veel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 28 mrt 2024 08:07 #1549231

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3119
Tony2920 schreef :
Wat mij opvalt is dat er aan de brug werd gewerkt. Wat voor werken waren ze aan het uitvoeren ?
Veel bruggen in USA zijn, net als bij ons, de laatste jaren niet echt optimaal onderhouden.
Het is mogelijk dat dit nog een bijkomende factor kan zijn waarom de brug zo snel ingestort.

Blijft natuurlijk wel het feit, dat een duwtje van een megaschip, iets is waar deze brug niet op voorzien was.

Waarom trouwens de slepers al waren losgekoppeld voordat de brug gepasseerd was, lijkt met ook iets wat te maken kan hebben met routine en kostenbesparing.
Waren de slepers nog vastgemaakt, dan hadden ze mogelijk een grote invloed op de afloop gehad kunnen hebben.
Er werden wat gaten in het wegdek (puttholes) opgevuld.Havenslepers worden losgegooid zodra het schip ruimte heeft om zelfstandig verder te varen.
Laatst bewerkt: 28 mrt 2024 08:09 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 28 mrt 2024 08:12 #1549232

  • RC1989
  • RC1989's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
Je hebt al aardig wat kracht nodig om z'n bak van richting te veranderen wanneer hij (zo goed als) stil ligt. Op dead slow ahead loopt z'n bootje al zeker een knoop of 6, dan gaat een sleepboot zoals rooie dirk zegt niet heel veel doen.

bij een volledige black out zoals hier kan je alleen nog maar waarschuwen dat je stuurloos bent zoals de loods aan boord heeft gedaan en kan die ouwe boven alvast wat papierwerk pakken want meer invloed ga je niet meer hebben.

Er zal uiteraard worden onderzocht of het komt door nalatigheid van een bemanning/management maar met zoveel bootjes die eronder daar varen kan het natuurlijk een keer mis gaan. Dus procedures vanuit de haven en voorzorgsmaatregelen zullen ook wel onder de loep worden genomen.

Het bootje heeft een deadweight van 120.000 ton dacht ik, je hebt een sterke constructie nodig die bij directe impact blijft staan. Daar zit misschien ook wel de oplossing? Zorgen dat er geen direct impact kan zijn door middel van eerdere barrieres. Het zal vast allemaal duidelijk gaan worden, en mocht de kapitein/bemanning er niet al te veel invloed op hebben gehad, dan hoop ik dat ze snel naar huis mogen ipv in de bak belanden.
Dehler Delanta 80 AK
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 28 mrt 2024 08:20 #1549235

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6451
RC1989 schreef :
..... Het zal vast allemaal duidelijk gaan worden, en mocht de kapitein/bemanning er niet al te veel invloed op hebben gehad, dan hoop ik dat ze snel naar huis mogen ipv in de bak belanden.
Voor zover ik amerika ken vrees ik het ergste voor de kapitein en hoofdmachinist.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 28 mrt 2024 08:27 #1549236

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3119
rooiedirk schreef :
RC1989 schreef :
..... Het zal vast allemaal duidelijk gaan worden, en mocht de kapitein/bemanning er niet al te veel invloed op hebben gehad, dan hoop ik dat ze snel naar huis mogen ipv in de bak belanden.
Voor zover ik amerika ken vrees ik het ergste voor de kapitein en hoofdmachinist.
Zelfs als de oorzaak pure overmacht is geweest t.g.v .een technisch probleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 28 mrt 2024 09:15 #1549241

:laugh: :laugh: :laugh:

Op ZF zitten een aantal bemanningsleden alweer in de bak zo snel gaat dat .

Ook in NL en zeker als er dodelijk(e) slachtoffer(s) is / zijn wordt je standaard aangehouden en ben je verdachte van en wordt een juridische procedure opgestart . Automatisch .

Vervolgens moet blijken uit het onderzoek, wat je rol is geweest bij het ongeval en of je iets aan te rekenen is . Als dat zo is pas dan gaat er een strafrechtelijke vervolging opgestart worden , en kan een rechter je veroordelen tot een cel straf .
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Laatst bewerkt: 28 mrt 2024 09:18 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 28 mrt 2024 10:48 #1549264

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3119
Jeroen-Pion schreef :
:laugh: :laugh: :laugh:

Op ZF zitten een aantal bemanningsleden alweer in de bak zo snel gaat dat .

Ook in NL en zeker als er dodelijk(e) slachtoffer(s) is / zijn wordt je standaard aangehouden en ben je verdachte van en wordt een juridische procedure opgestart . Automatisch .

Vervolgens moet blijken uit het onderzoek, wat je rol is geweest bij het ongeval en of je iets aan te rekenen is . Als dat zo is pas dan gaat er een strafrechtelijke vervolging opgestart worden , en kan een rechter je veroordelen tot een cel straf .
Er wordt door niemand beweerd dat er mensen de bak in gaan. Maar dat de Kapitein en Hwtk goed aan de tand gevoed gaan worden staat buiten kijf. Zelf genoeg ervaring gehad met de US Coast Guard. Een verkeerde scheet en je hebt een onderzoek en een vette boete aan je broek.
Laatst bewerkt: 28 mrt 2024 10:52 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 28 mrt 2024 10:49 #1549265

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6451
madoc schreef :
Zelfs als de oorzaak pure overmacht is geweest t.g.v .een technisch probleem.
Tja, wat is overmacht en wat had je kunnen voorkomen door meer/preventief onderhoud?? Gelukkig ben ik geen rechter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 28 mrt 2024 11:48 #1549281

madoc schreef :
Jeroen-Pion schreef :
:laugh: :laugh: :laugh:

Op ZF zitten een aantal bemanningsleden alweer in de bak zo snel gaat dat .

Ook in NL en zeker als er dodelijk(e) slachtoffer(s) is / zijn wordt je standaard aangehouden en ben je verdachte van en wordt een juridische procedure opgestart . Automatisch .

Vervolgens moet blijken uit het onderzoek, wat je rol is geweest bij het ongeval en of je iets aan te rekenen is . Als dat zo is pas dan gaat er een strafrechtelijke vervolging opgestart worden , en kan een rechter je veroordelen tot een cel straf .
Er wordt door niemand beweerd dat er mensen de bak in gaan. Maar dat de Kapitein en Hwtk goed aan de tand gevoed gaan worden staat buiten kijf. Zelf genoeg ervaring gehad met de US Coast Guard. Een verkeerde scheet en je hebt een onderzoek en een vette boete aan je broek.

Nou niet beweert direct , maar indirect wordt er wel weer wat verteld natuurlijk zal het even inkleuren ;

rooiedirk schreef :
RC1989 schreef :
..... Het zal vast allemaal duidelijk gaan worden, en mocht de kapitein/bemanning er niet al te veel invloed op hebben gehad, dan hoop ik dat ze snel naar huis mogen ipv in de bak belanden.
Voor zover ik amerika ken vrees ik het ergste voor de kapitein en hoofdmachinist.
Zelfs als de oorzaak pure overmacht is geweest t.g.v .een technisch probleem.

Is dat hier in NL veel anders dan ? Een scheet en een boete ? Volgens mij hebben we inmiddels al een heel lang draadje over een ATBA (lamevare ) Niks gebeurt , stukkie gevaren over de ATBA en boete .
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 28 mrt 2024 12:36 #1549290

  • RC1989
  • RC1989's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
Niemand zegt dat ze ze 100% zeker in de bak belanden, er wordt alleen door personen met ervaring met het varen op Amerika hun gedachte uitgesproken.

Iedereen die regelmatig in de VS is geweest met een bootje heeft ervaringen met de autoriteiten daar. Die gaan heel anders om met bemanningen dan hier en in veel andere delen van de wereld. Dat begint al met pre-arrivals van de agent voor aankomst en stopt wanneer de laatste weer van boord stappen voordat je vertrekt.

Is iedereen daar zo vreselijk? zeker niet, merk je aan elk werk contact dat er opgelet wordt voor regels en wetten waar je aan opgehangen kan worden? zeker wel.
Dehler Delanta 80 AK
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 28 mrt 2024 23:33 #1549373

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
rooiedirk schreef :
wat als hier een 6-baks duwstel (10000+ton) tegen de middenpeiler vaart?
Dan gaat de lading schuiven ;)
Hoe de massa van zo'n schip doorduwt is denk ik erg afhankelijk van het hoe en wat van de lading.

De Ecotanker 3 voer hier in Venlo tegen de middenpijlert. Dat gebeurde 's avonds en ik wandelde daar toevallig en ik zag wel een schip midden in de Maas stil liggen maar had geen idee waar het over ging en ik ben doorgewandeld. Daags er na hoorde ik dat een schip de brug had geramd. Volgens mij had die hem netjes kop tegen kop geraakt.
Hij lag nog een tijdje in Steyl bij de stuw:

Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 29 mrt 2024 09:15 #1549392

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
Ditzelfde schip heeft ook eens in Antwerpen behoorlijke schade veroorzaakt. Of het dezelfde gezagvoerder betreft weet ik niet. Fout manoeuvre en de kade behoorlijk beschadigd.
GVA
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 10 apr 2024 20:03 #1552265

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27157
Brug bij Garnwerd weer in gebruik na aanvaring

www.rtvnoord.nl/112/1150725/br...gebruik-na-aanvaring
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 11 apr 2024 05:41 #1552296

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6451
Calidris schreef :
Brug bij Garnwerd weer in gebruik na aanvaring

www.rtvnoord.nl/112/1150725/br...gebruik-na-aanvaring
Zou dat aan de scheepsnaam liggen??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 11 apr 2024 10:17 #1552370

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27157
rooiedirk schreef :
Calidris schreef :
Brug bij Garnwerd weer in gebruik na aanvaring

www.rtvnoord.nl/112/1150725/br...gebruik-na-aanvaring
Zou dat aan de scheepsnaam liggen??

:evil: :whistle:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 16 apr 2024 19:06 #1553644

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6451
rooiedirk schreef :
madoc schreef :
Zelfs als de oorzaak pure overmacht is geweest t.g.v .een technisch probleem.
Tja, wat is overmacht en wat had je kunnen voorkomen door meer/preventief onderhoud?? Gelukkig ben ik geen rechter.
De advocaten in en rond Baltimore begiinen op dreef te komen. FBI gaat zich er ook mee bemoeien.
https://gcaptain.com/city-of-baltimore-pursuing-legal-action-against-dali-stakeholders-over-key-bridge-collapse/

https://gcaptain.com/fbi-opens-criminal-probe-into-baltimore-bridge-collapse/
Laatst bewerkt: 16 apr 2024 19:08 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 18 apr 2024 06:18 #1553931

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6451
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 18 apr 2024 07:41 #1553942

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27157
1. ik wist helemaal niet dat daar charterschepen kwamen (fietsboot?)

2. de hele brug is omgeven van remmingen ter opvangen van aanvaringen, hoe kan die brug zó geraakt worden dat die stuk is?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 18 apr 2024 07:51 #1553946

Calidris schreef :
2. de hele brug is omgeven van remmingen ter opvangen van aanvaringen, hoe kan die brug zó geraakt worden dat die stuk is?
Charterschip had de klep geraakt volgens artikel.
Op foto's is te zien dat klep niet 90° open gaat, maar stuk boven vaarwater blijft. Ik denk dat de mast de klep geraakt heeft.

Feeling 326DI
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 18 apr 2024 08:12 #1553949

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27157
Doorgaans is dat een probleem van de vaarweg beheerder. Er is geen geheel vrije doorvaart, dat kan je een passerend schip niet verwijten. 1 windvlaag en je want hangt er in.
Die brug is dus door een ca.20mm staaldraad al gelijk ontzet?

De Vrouwenpoortsbrug in Leeuwarden is ook zo'n risico brug. Menig charterschip heeft al in de brug gehangen of zelfs ontmast.

Ik vind persoon lijk dat een schip schuivend langs de remming een verticale vrije weg moet hebben.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 18 apr 2024 08:26 #1553950

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13460
The lighthouse and naval vessel urban legend describes an encounter between a large naval ship and what at first appears to be another vessel, with which the ship is on a collision course. The naval vessel, usually identified as of the United States Navy or the United Kingdom’s Royal Navy and generally described as a battleship or aircraft carrier, requests that the other ship change course. The other party, generally identified as Canadian or often Irish and occasionally Spanish, responds that the naval vessel should change course, whereupon the captain of the naval vessel reiterates the demand, identifying himself and the ship he commands and sometimes making threats. This elicits the response "I'm a lighthouse. Your call." or something similar, a punchline which has become shorthand for the entire anecdote.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 18 apr 2024 08:30 #1553953

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27157
Ja en?
Dit schip was al voor 1/3 door de brug waarschijnlijk.

Gaat het verder goed met je?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.342 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl