Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: grootzeil reven met ruime wind: welke lieren?

grootzeil reven met ruime wind: welke lieren? 24 dec 2023 10:09 #1530462

Erikdejong schreef :
boarderbas schreef :
Ik val van mijn stoel van deze discussie.
Jouw boot heeft ook maar een richtend moment wat half zo groot is als dat van de topic starter. Jij kan dus met liertjes van maatje 4 uit de voeten. Dat klopt dus alweer prima.
Daarbij was de vraag over reven met ruime wind. Dan gebruik jij best stiekem een keertje de lage versnelling.

Voor het onderlijk? Bij ruime wind?


Richten moment heeft hier niks te maken met kracht. TS zijn grootzeil is 3m2 groter dan het mijne...


Een reeflijn van 6mm zou voor TS dan ook al een bult schelen. Met een oude 12mm lijn is dat reefoog gewoon een irritant schurende ding. Met een mooie gladde, harde lijn is het veel meer een 1:2 vertraging.
Laatst bewerkt: 24 dec 2023 13:06 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grootzeil reven met ruime wind: welke lieren? 24 dec 2023 15:50 #1530554

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2181
8 mm staat in de planning. 6 mm had ik op mijn vorige boot, maar vond ik te dun om lekker aan te trekken. Dus deed ik dat met een Andersen ST28, ging prima!
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grootzeil reven met ruime wind: welke lieren? 24 dec 2023 15:54 #1530556

boarderbas schreef :
Voor het onderlijk? Bij ruime wind?


Richten moment heeft hier niks te maken met kracht. TS zijn grootzeil is 3m2 groter dan het mijne...
Richtend moment heeft er alles mee te maken als er druk in het zeil staat, zeiloppervlak nu juist weer heel erg weinig.

Uiteraard heb je natuurlijk helemaal gelijk over de dunne en gladde lijntjes.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 24 dec 2023 15:55 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grootzeil reven met ruime wind: welke lieren? 24 dec 2023 18:03 #1530578

  • Reuver2
  • Reuver2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 245
De lier voor de 933 (en van elke victoire) is volgens mij ontworpen voor aandewinds reven. Dan heb je een fractie van de kracht van de lier nodig. Sterker, als je met je complete gewicht in de reeflijn gaat hangen lukt aanhalen waarschijnlijk zonder lier. Bij de 933 zie je vaak dat de lier aan een dun plaatje aan de mast zit, een vrij flexibele verbinding.

Volgens mij kun je de kracht op het zeil tijdens het reven verminderen door met de kraanlijn te spelen (aanhalen, dus giek omhoog, voor het reven, lossen na het reven).
Laatst bewerkt: 24 dec 2023 18:04 door Reuver2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grootzeil reven met ruime wind: welke lieren? 24 dec 2023 23:45 #1530640

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2160
Nachtvlinder schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Solo Reef haken ondingen zijn het , trek je de val aan floept ie weer eruit .

Je snap die reefhaken ook nooit zo! Hier degelijke valstoppers onder het lummelbeslag met halslijnen tot beide riffen. Voor derde rif kan ik rif 1 halslijn omklikken vóórdat derde rif erin gaat (zware snapshackle)

Is misschien off-topic, maar dat laatste begrijp ik niet. Heb je daar een foto van?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grootzeil reven met ruime wind: welke lieren? 25 dec 2023 04:04 #1530643

Ik heb geen specifieke foto’s, maar hier zie je e.e.a. De SB en BB halslijnen lopen hangen met snapshackles aan de dogbones van 1ste en 2de rif en lopen door het lummelbeslag door hun stoppers. Permanent; die lijnen hijs je mee omhoog. Derde rif heeft geen halslijn; als je dat rif wilt zetten, zal je wss. het teeede rif al hebben staan. De lijn van het eerste rif klik je dan om naar het derde.

Smeerrepen zijn onafhankelijk hiervan en lioen naar de kuip.





Laatst bewerkt: 25 dec 2023 06:53 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grootzeil reven met ruime wind: welke lieren? 25 dec 2023 06:37 #1530647

Erikdejong schreef :
boarderbas schreef :
Voor het onderlijk? Bij ruime wind?


Richten moment heeft hier niks te maken met kracht. TS zijn grootzeil is 3m2 groter dan het mijne...
Richtend moment heeft er alles mee te maken als er druk in het zeil staat, zeiloppervlak nu juist weer heel erg weinig.

Uiteraard heb je natuurlijk helemaal gelijk over de dunne en gladde lijntjes.

Ruimwind is de kracht op de reeflijn veel lager dan aan de wind. Ben je niet in de war met de val?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grootzeil reven met ruime wind: welke lieren? 25 dec 2023 13:23 #1530715

Doejong schreef :
8 mm staat in de planning. 6 mm had ik op mijn vorige boot, maar vond ik te dun om lekker aan te trekken. Dus deed ik dat met een Andersen ST28, ging prima!
En een 6 mm kaal dyneema met daaraan een 8 of 10 mm lijn gesplitst voor in de valklem? Zo wil ik het doen.
Dufour 36
Eigen boot in sloot - Dordrecht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grootzeil reven met ruime wind: welke lieren? 25 dec 2023 15:14 #1530730

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2181
Hmm, da's nog wel een idee. Gebruik nu zoiets als reeflijn voor de fok, ter vervanging van staaldraad, 4 mm dik maar. Die wordt met mantel 8 mm, meen ik. Zou dat slijtvast genoeg zijn waar de kale Dyneema door de achterste grommer van het rif gaat? En hoe bevestig ik het uiteinde op de giek (nu met een paalsteek)?
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grootzeil reven met ruime wind: welke lieren? 25 dec 2023 18:31 #1530741

Ligt aan je lijn. Hoe dik een dyneema kern is, is sterk afhankelijk van de kwaliteit en het doel. Voor een reeflijn voor 22m2 is 4mm kaal dyneema al zat.




Hier mijn (18,5m2) grootzeil met 4mm kaal dyneema onderlijkstrekker, en (hartstikke fout ingeschoren) 6mm reeflijn
Laatst bewerkt: 25 dec 2023 18:37 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grootzeil reven met ruime wind: welke lieren? 25 dec 2023 22:03 #1530758

Jeroen,
Voor elk rif een merkje op de val wat je ook in ´t donker kunt voelen.
Het zelfde op alle drie de reeflijnen.
Val vieren tot merkje, reeflijn aanhalen tot merkje, schoot weer aantrekken.
Gaat sneller dan ik het hier schrijven kan

Die snelheid heeft me één keer veel narigheid bespaard.
Mer mooi weer zie ik een flink stuk achter me een walvis spuiten, hij komt recht op me af en blaast wel heel erg lang, wat zouden zijn plannen zijn dacht ik.

het was geen walvis maar een windhoos in wording, kwam recht over me heen, maar ik had juist op tijd alle zeil beneden, ook de voorzeilen zijn vanuit de kuip te reven en te strijken en kunnen niet weer omhoog waaien.

Mast bijna horizontaal, geen water binnen, wel veel rommel op de vloer.

Toen de boot weer recht op was dacht ik de onkere zuil even te filmen, maar toen doofde hij alweer, net het laatste beetje van de instortende waterzuil nog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grootzeil reven met ruime wind: welke lieren? 26 dec 2023 05:54 #1530785

Wat bedoel je met “reeflijnen”? De smeerrepen of lijnen naar de halshoeken? Of zijn die gecombineerd - doorlopend- bij jou? Die kún je toch niet te ver doorhalen?
Laatst bewerkt: 26 dec 2023 05:56 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grootzeil reven met ruime wind: welke lieren? 26 dec 2023 09:56 #1530813

De reeflijnen zitten aan de giek net achter waar het reefoog in ´t zeil komt gaat door de giek bij de mast door het reefoog en dan naar de klem en lier.

Alle posities hebben een voelbaar merkje in de lijnen.
In de val 3stuks, voor elk rif één.

In de reeflijnen ook voor elke positie één merkje.

Reven is : val naar merkje - reeflijn 1 naar merkje, reeflijn 2 en 3 naar merkje zodat de lijn nergens rondslingert

Bij 2 reven Val naar volgend merkje rif 2 strak naar (wellicht overbodigmerkje) lijn rif 3 naar volgend merkje,

Bij rif 3 val en reeflijn naar de laatste merkjes.

Dit kan allemaal op de tast, geen rond zwiepende lijnen aan eind giek.

Gaat in enkele seconden. De de ingehaalde lijnlengtes liggen niet in de weg en kunnen later opgerold worden.

Ooit, in mijn jonge jaren zo gemaakt om tijd te sparen bij wedstrijden, wat vaak nèt het verschil maakte voor wedstrijd winst.

Aan alle vallen ook strijklijntjes vanuit de kuip bedienbaar zodst ze niet op konden waaien na strijken.
(Dat was ook toegepast voor de spi, die ik niet meer heb)

Bij die windhoos was de tijdwinst nèt voldoende om narigheid te vermijden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grootzeil reven met ruime wind: welke lieren? 26 dec 2023 11:17 #1530832

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
Nachtvlinder schreef : dat is tof! Waarom heb je "spinakerval sluitings" aan de smeerrepen voor de halshoek? (waarom moet dat los kunnen) En zitten daar "glijgeleidingen" voor in het lummelbeslag?
En de smeerrepen voor de schoothoek lopen door de giek?
Wat voor merk en type lummel/giek is dat, ajb?
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 26 dec 2023 11:35 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grootzeil reven met ruime wind: welke lieren? 26 dec 2023 20:37 #1530896

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2181
Zit nog wat na te denken over smeerrepen van kale Dyneema. Enig mogelijke voordeel voor mij is minder wrijving in het reefoog en iets minder ook t.h.v. de achterste schijf. Maar ik twijfel over een paar zaken.
- De kleine radius is mogelijk te klein voor Dyneema, ter hoogte van het reefoog, en kan leiden tot verzwakking?
- Is Dyneema slijtvast genoeg zonder mantel?
- En hoe maak je kale Dyneema vast aan de giek? Dat knoopt niet lekker. Nu gebruik ik (polyester en Dyneema met mantel) de volgens mij gebruikelijke manier: slag om de giek en een paalsteek om zichzelf heen, met een Yosemite variant als extra zekering.
- Moet ook even zien of een dunne lijn niet klem kan gaan zitten tussen schijf en beslag, zeker als hij maar 4 mm dik is.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grootzeil reven met ruime wind: welke lieren? 27 dec 2023 06:23 #1530923

TuuLeVi schreef :
Waarom heb je "spinakerval sluitings" aan de smeerrepen voor de halshoek? (waarom moet dat los kunnen) En zitten daar "glijgeleidingen" voor in het lummelbeslag?

Omdat er geen lijn is voor het derde rif, kun je hiermee die van het eerste (of teeede) rif omsteken. Lummelbeslag is geanodiseerd aluminium en loopt licht genoeg; is ook meer een geleiding dan dat deze lijn de bocht om moet.

TuuLeVi schreef :
de smeerrepen voor de schoothoek lopen door de giek?
Wat voor merk en type lummel/giek is dat, ajb?

Smeerrepen voor de drie riffen gaan door de giek inderdaad, door naar de kuip Tuig is custom made door Holland Spar. Ze kunnen dit soort beslag vast voor elk profiel produceren als ik de site bekijk, maar zal kostbaar zijn ivm kleine oplage.
Een paar op de mast gepopte geleide ogen werken ook natuurlijk, als dit systeem je aanspreekt. Op de Loper had ik één hele grote snapshackle met wartel óp de scharnierpen van het lummelbeslag. Alles om van de in mijn ogen onwelwillende reefhaken af te zijn ;)

www.hollandspar.nl/products
Laatst bewerkt: 27 dec 2023 07:03 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grootzeil reven met ruime wind: welke lieren? 27 dec 2023 07:35 #1530926

Doejong schreef :
Zit nog wat na te denken over smeerrepen van kale Dyneema. Enig mogelijke voordeel voor mij is minder wrijving in het reefoog en iets minder ook t.h.v. de achterste schijf. Maar ik twijfel over een paar zaken.
- De kleine radius is mogelijk te klein voor Dyneema, ter hoogte van het reefoog, en kan leiden tot verzwakking?
- Is Dyneema slijtvast genoeg zonder mantel?
- En hoe maak je kale Dyneema vast aan de giek? Dat knoopt niet lekker. Nu gebruik ik (polyester en Dyneema met mantel) de volgens mij gebruikelijke manier: slag om de giek en een paalsteek om zichzelf heen, met een Yosemite variant als extra zekering.
- Moet ook even zien of een dunne lijn niet klem kan gaan zitten tussen schijf en beslag, zeker als hij maar 4 mm dik is.

Dyneema is best slijtvast, omdat het relatief los geweven is, kunnen de losse draadjes makkelijk breken op bramen. Zo lang alles glad en braamvrij is, geen zorgen.

Over het algemeen houdt een paalsteek prima in kaal dyneema. Als ik het zelf zou moeten maken, zou ik dyneema stropjes om de giek splitsen met een diamantknoop er aan (een bolletje dus) en in de reeflijn een schuivende lus.


Zoiets, maar dan dus niet de blauwe lus door een ring, maar om de giek;


Laatst bewerkt: 27 dec 2023 07:37 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grootzeil reven met ruime wind: welke lieren? 27 dec 2023 19:25 #1531054

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
Nachtvlinder schreef :
Smeerrepen voor de drie riffen gaan door de giek inderdaad, door naar de kuip Tuig is custom made door Holland Spar. Ze kunnen dit soort beslag vast voor elk profiel produceren als ik de site bekijk, maar zal kostbaar zijn ivm kleine oplage.
Een paar op de mast gepopte geleide ogen werken ook natuurlijk, als dit systeem je aanspreekt. Op de Loper had ik één hele grote snapshackle met wartel óp de scharnierpen van het lummelbeslag. Alles om van de in mijn ogen onwelwillende reefhaken af te zijn ;)

www.hollandspar.nl/products
dank, ik ga het uitzoeken.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grootzeil reven met ruime wind: welke lieren? 27 dec 2023 21:32 #1531076

TuuLeVi schreef :
Nachtvlinder schreef :
Smeerrepen voor de drie riffen gaan door de giek inderdaad, door naar de kuip Tuig is custom made door Holland Spar. Ze kunnen dit soort beslag vast voor elk profiel produceren als ik de site bekijk, maar zal kostbaar zijn ivm kleine oplage.
Een paar op de mast gepopte geleide ogen werken ook natuurlijk, als dit systeem je aanspreekt. Op de Loper had ik één hele grote snapshackle met wartel óp de scharnierpen van het lummelbeslag. Alles om van de in mijn ogen onwelwillende reefhaken af te zijn ;)

www.hollandspar.nl/products
dank, ik ga het uitzoeken.

Als het je om de geleiding alleen gaat kun je ook zelf je pen van het lummel beslag aanpassen , zo heb ik het ooit gemaakt.


Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grootzeil reven met ruime wind: welke lieren? 27 dec 2023 21:57 #1531079

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2181
boarderbas schreef :
Over het algemeen houdt een paalsteek prima in kaal dyneema. Als ik het zelf zou moeten maken, zou ik dyneema stropjes om de giek splitsen met een diamantknoop er aan (een bolletje dus) en in de reeflijn een schuivende lus.
Ja, zo kan het ook. Creatief met touw, ik bedoel lijn :)
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grootzeil reven met ruime wind: welke lieren? 28 dec 2023 08:28 #1531118

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
Jeroen-Pion schreef :
Als het je om de geleiding alleen gaat kun je ook zelf je pen van het lummel beslag aanpassen
nee, ik wil ook een andere giek.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grootzeil reven met ruime wind: welke lieren? 28 dec 2023 18:51 #1531201

  • KoertRM
  • KoertRM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 699
boarderbas schreef :
Doejong schreef :
Zit nog wat na te denken over smeerrepen van kale Dyneema. Enig mogelijke voordeel voor mij is minder wrijving in het reefoog en iets minder ook t.h.v. de achterste schijf. Maar ik twijfel over een paar zaken.
- De kleine radius is mogelijk te klein voor Dyneema, ter hoogte van het reefoog, en kan leiden tot verzwakking?
- Is Dyneema slijtvast genoeg zonder mantel?
- En hoe maak je kale Dyneema vast aan de giek? Dat knoopt niet lekker. Nu gebruik ik (polyester en Dyneema met mantel) de volgens mij gebruikelijke manier: slag om de giek en een paalsteek om zichzelf heen, met een Yosemite variant als extra zekering.
- Moet ook even zien of een dunne lijn niet klem kan gaan zitten tussen schijf en beslag, zeker als hij maar 4 mm dik is.

Dyneema is best slijtvast, omdat het relatief los geweven is, kunnen de losse draadjes makkelijk breken op bramen. Zo lang alles glad en braamvrij is, geen zorgen.

Over het algemeen houdt een paalsteek prima in kaal dyneema. Als ik het zelf zou moeten maken, zou ik dyneema stropjes om de giek splitsen met een diamantknoop er aan (een bolletje dus) en in de reeflijn een schuivende lus.


Zoiets, maar dan dus niet de blauwe lus door een ring, maar om de giek;



Aha dat is een goeie!

Bij mij zit het nu zo, dyneema strop om de giek. Smeerreep (met mantel) gewoon met een schootsteek vast. Zit muurvast na een keertje trekken. Dat balletje zit eraan om ervoor te zorgen dat de knoop niet het reefoog in gaat. Dat heeft als voordeel dat het niet blijft hangen bij het ontreven. En ik kan toch nog een beetje "onderlijkspanning" van het rif regelen. Zet ik de smeerreep iets losser dan komt de knoop iets hoger en naar voren.
De stroppen hebben wel hun vaste uitgekiende plaats aan de giek, gaan onder de giek dus door een oog.




Jaja die stroppen zijn van een beetje erg dik dyneema, maar daar had ik nou eenmaal een mooi stuk van over om te experimenteren. Smeerrepen van (grotendeels) kaal dyneema wordt de volgende klus. Dat stond nog on hold omdat die schootsteek dan echt niet houdt, te glad. Die diamantknoop truc van boarderbas vangt twee vliegen in één klap.
Van de oude smeerrepen (25 jaar oud polyester?) kan ik dan mooi een stuk mantel gebruiken voor de klem en de lier. Dan corresponderen de kleurmarkeringen in de klemmen ook nog netjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grootzeil reven met ruime wind: welke lieren? 30 dec 2023 16:44 #1531507

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
Nachtvlinder schreef :
is ook meer een geleiding dan dat deze lijn de bocht om moet.
hoe wordt de horizontale kracht (op het onderlijk) dan opgenomen? Door de leuvers?
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grootzeil reven met ruime wind: welke lieren? 30 dec 2023 17:38 #1531517

Dit zijn alleen de halstalies die het voorlijk nasr beneden trekken tot op het lummelbeslag. Verder zijn er nog drie sneerrrepen, deze zijn onafhankelijk hiervan en lopen door de giek naar de kuip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grootzeil reven met ruime wind: welke lieren? 30 dec 2023 19:15 #1531537

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
Nachtvlinder schreef :
Dit zijn alleen de halstalies die het voorlijk nasr beneden trekken tot op het lummelbeslag.
ja dank, dat snap ik. Maar als je aan die smeerrepen gaat trekken, trek je de halshoek naar achteren. Die kracht moet je ergens mee opvangen?
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.284 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl