Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: infuckers

infuckers 11 jan 2024 11:18 #1534205

Uit die link:
For maximum efficiency the jib leech must be parallel to the luff of the main. When the air flows off the genoa at an angle of 10 degrees to the centerline, it’s thrusting the boat forward at a wide angle, but not as efficiently as at 8 degrees, or better yet, 7 degrees. Certain boats, such the Farr 40 and the Mumm 30, are designed to sail with the jib set at 7 degrees. To make this happen, the jib clew must be pulled inboard so the top of the jib is twisting open and the bottom is pulled in parallel with the main.

For an inhauler system to work, the jib clew must be at cabin height. If there’s a lot of leech return (when the exit of the sail turns in towards the centerline), inhauling will create excess drag and slow the boat. Remember that the greater the return on the leech, the more it works like an airplane’s flaps during landing—drag causes the airflow to really slow down, and in turn, backwind the main.

It’s helpful to have a small amount of return in light air; the jib will develop just enough power to provide feel to the helm without losing pointing ability. When the boat is up to speed, it’s not necessary to have return; at this point return just creates speed-sapping drag. With a smaller and flatter jib, say a No. 2 or No. 3, inhauling is not necessary because there’s no need to narrow the slot in stronger winds.

Klopt het dat, als kiel, romp en condities (light air) gebaat zijn bij een nauwe sheeting angle, de belangrijkste ontwerp-paramter is dat de vorm van de leach aansluit bij het grootzeil, waar deze het dichts bij elkaar zijn? Ik snap niet goed wat er met "parallel to the luff of the main" bedoeld wordt? Bedoelt UK dat de afstand (tussenliggende ruimte) tussen leach en grootzeil over de gehele hoogte zo constant mogelijk moet zijn, of dat de lokale koordes daar parallel moeten lopen?
Een handje (hooking leach) werkt erg negatief, naarname je meer infucked, zou dat ook betekenen?
Laatst bewerkt: 11 jan 2024 11:19 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

infuckers 11 jan 2024 11:39 #1534208

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13451
Sneaker schreef :
Helaas is die openheid op ZF niet mogelijk, vind ik, omdat er gewoon te vaak (dezelfde) personen zoekende zijn om onrust te veroorzaken. Dat mogen die personen blijven doen, dat is prima. Zelf sla ik dan graag over.

Daar sluit ik me volledig bij aan. ZF is niet de plek om dit onderwerk , zeilontwerp, te bespreken. Als je dit draadje terugleest zie je ook precies waarom.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 11 jan 2024 11:40 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

infuckers 11 jan 2024 12:12 #1534214

Ik niet. Dit is een interessant onderwerp en dan zo jammer dat het uitdragen van kennis blijkbaar wordt belemmerd door ‘onruststokers’
Wie zijn dat eigenlijk? In dit draadje herken ik dat niet. Wel een enkele reactie die ik gewoon negeer. Is niet zo moeilijk hoor.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

infuckers 11 jan 2024 12:32 #1534217

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13451
Noballast je gaat toch ook al een tijdje op ZF mee ?
Vergelijk de geplaatste foto in dit draadje met de inbreng van Nachtvlinder. Over twist gaan we op dit forum geen zinnig gesprek voeren.

Nachtvlinder schreef :
. To make this happen, the jib clew must be pulled inboard so the top of the jib is twisting open and the bottom is pulled in parallel with the main.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

infuckers 11 jan 2024 13:25 #1534223

Is het alleen de ingebouwde twist dan, waar een zeilmaker bij het ontwerp van een "to be narrow sheeted" voorzeil rekening mee houdt?
Laatst bewerkt: 11 jan 2024 16:40 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

infuckers 11 jan 2024 14:42 #1534249

3Noreen schreef :
Over twist gaan we op dit forum geen zinnig gesprek voeren.

Waarom niet ?
Dit roepen slaat elke discussie plat en is niet de doelstelling van een forum. Laat ieder zijn eigen oordeel vormen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

infuckers 11 jan 2024 14:46 #1534252

Sneaker schreef :
. Maar snap ook heel goed indien je het niet post hier.

Nog zo’n opmerking die niets opschiet :evil:

Ja ik raak daar aardig over gefrustreerd en vraag mij soms af wat ik hier dan nog doe. Zo, dat is er ook weer uit.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

infuckers 11 jan 2024 14:55 #1534254

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 656
Laten we ons beperken tot het onderwerp infuckers. Iemand stelde de vraag hoe een zeilmaker rekening houdt met het gebruik van infuckers bij het ontwerp van de fok.


Ik ben geen zeilmaker maar ik weet wel dat het zeil niet voorbij de verstaging en zalingen mag komen. Vandaar 95% in mijn geval. Ook moet de schoothoek boven het kajuitdak zitten zodat het zeil tot boven de kajuit kan worden getrimd. Er zal vast meer zijn maar dat gaat mijn kennis te boven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

infuckers 11 jan 2024 15:05 #1534257

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16282
ehhh, ik weet niet of je dit bedoelt?
Sommigen hebben zelfs elegante spreaders om grotere fokjes wat ruimte te geven.
Jammer dat er hier geen trimstreepjes op staan waar je de stand van je achterlijk mee kunt instellen.

Laatst bewerkt: 11 jan 2024 15:06 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

infuckers 11 jan 2024 15:33 #1534267

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 722
Sneaker schreef :
Zeehaen schreef :
HenkT schreef :
@ de zeilmaker. Wat is er eigenlijk anders aan een zeil gemaakt voor gebruik met infuckers?

Een vraag die mij eveneens bezighoudt!

Ik kan eenvoudig uitleggen hoe ik het ontwerp, waar de mogelijkheden en onmogelijkheden voor mij liggen. Helaas is die openheid op ZF niet mogelijk, vind ik, omdat er gewoon te vaak (dezelfde) personen zoekende zijn om onrust te veroorzaken. Dat mogen die personen blijven doen, dat is prima. Zelf sla ik dan graag over. Gelukkig staat het internet vol met artikelen die dit onderwerp behandelen. Meestal algemeen beschreven maar dan snap je ook snel mijn opmerkingen eerder in dit topic. Zie hier bijvoorbeeld van een zeilmaker die het principe in heel (iets te, naar mijn mening) eenvoudige bewoordingen uitlegt. Hoop dat het je inzicht geeft. Het is een enorm leuk onderwerp met veel mogelijkheden maar ook onmogelijkheden.

Bedankt voor de link, die maakt e.e.a. voldoende duidelijk voor mij.
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

infuckers 11 jan 2024 16:26 #1534276

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
Sneaker schreef :
Zie hier bijvoorbeeld van een zeilmaker die het principe in heel (iets te, naar mijn mening) eenvoudige bewoordingen uitlegt.

Opvallend trouwens dat in deze uitleg gewoon van inhaulers wordt gesproken.
Is de term 'infuckers' een Nederlands verzinsel?

Nog een slecht verzinsel ook, want 'inhauler' geeft vrij exact weer wat het bewuste touwtje doet, terwijl 'infucker' iets héél anders suggereert.

Ja.. a dirty mind is a joy forever..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

infuckers 11 jan 2024 16:44 #1534282

Zal wel “racy” moeten klinken oid? “Inhaulers” lijkt mij beter, maar is nog steeds geen Nederlandse term.

Zoals we neerhalers kennen, “binnenhaler”, “inhaler”? Klinkt niet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

infuckers 11 jan 2024 16:48 #1534286

Nachtvlinder schreef :
Zal wel “racy” moeten klinken oid? “Inhaulers” lijkt mij beter, maar is nog steeds geen Nederlandse term.

Zoals we neerhalers kennen, “binnenhaler”, “inhaler”? Klinkt niet!

Schoot-manipulator :woohoo:

Voor bepaalde mensen wordt het Schoot-manipulatorrrrrrrrrrrrrrrr :P
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

infuckers 11 jan 2024 16:50 #1534287

Heb me altijd al verbaasd waarom bij de meeste boten een grootzeil wel een overloop heeft op de schoot en een fok niet...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

infuckers 11 jan 2024 17:21 #1534297

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13451
.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 11 jan 2024 17:40 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

infuckers 11 jan 2024 17:23 #1534299

.
Laatst bewerkt: 11 jan 2024 17:35 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

infuckers 11 jan 2024 17:42 #1534304

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1683
Zinloos omdat veel mensen het niet (willen?) begrijpen of zinloos omdat het niet uit te leggen is?
Ik denk dat snappen wat infuckers doen (of wat twist doet in een voorzeil ) juist een van de meest zinnige discussies hier op het forum zou kunnen zijn !?

Brand maar los, wat mij betreft.

Edit: Ik zie dat de suggestie dat bespreken van dit onderwerp "zinloos" zou zijn ivm een "aantal" forummers intussen weggehaald is.

Ik zou wel eens willen weten wat je aan de vorm van een voorzeil zou veranderen als zeilmaker bij een krappere schoothoek?
Marieholm IF
Laatst bewerkt: 11 jan 2024 17:46 door Watermaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

infuckers 11 jan 2024 17:53 #1534308

Die forummer heeft een aantal rancuneus negatieve posts inmiddels teruggetrokken, hoewel er per ongeluk een erg goed plaatje bij heeft gestaan.

Dat plaatje, dat óók verwijderd is (voortaan meteen mee-quotten!), was genomen in groothoek van onder het onderlijk naar boven zoals in Sneaker's voorbeeld en gaf heel duidelijk aan dat de spleet tussen achterlijk van het voorzeil en daar waar deze het grootzeil nadert, heel gelijkmatig was qua breedte. Ook liet die foto een grote twist zien in het voorzeil; bovenin was de stand veel ruimer dan onderin. Onderin stond het immers ingehauled.

Volgens mij moet een zeilmaker, om zo'n voorzeil goed aan te laten sluiten, wat (denk ik?) belangrijker wordt bij nauwere schoothoeken, ook weten hoe het grootzeil er bij staat onder zeil op die koersen.

Wat er qua design nu speelt in de parameters onderlijk, profiel, twist etc. weet ik niet, al kan ik mij bij die eetrste 2 wat voorstellen. Het zal uiteindelijk gaan om de "flying shapes" van voorzeil en grootzeil. Die moeten aansluiten, qua spleet breedte. Zie ook wat UK daar over zegt (daar ging mijn vraag over...)

Ter info: hier is eerder een uitgebreidde discussie geweest over "ingebouwde twist". Als je daar de vooringenomenheid van enkele ZFfers leest, waarin het willen winnen van een discussie belangrijker was dan gezamelijk leren, niets willen leren of kans geven te begrijpen, dan snap je de sfeer in dit draadje wellicht. Er staat een aantal mensen steeds op scherp in dit soort discussies en de zeilmakers (er waren er 4 hier; zijn er 3 nog maar geen die nog in detail gaat) mijden zo'n wespennest. Heel jammer; dit staat elke inhoud in de weg.

PS: hierbovern is mijn mening en staat er nogal duidelijk. Ik baal hier van. Had een leuk inhoudelijk draadje kunnen worden.
Laatst bewerkt: 11 jan 2024 18:15 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

infuckers 11 jan 2024 18:14 #1534314

Nachtvlinder schreef :
Die forummer heeft een aantal rancuneus negatieve posts inmiddels teruggetrokken, hoewel er per ongeluk een erg goed plaatje bij heeft gestaan.

Dat plaatje, dat óók verwijderd is (voortaan meteen mee-quotten!), was genomen in groothoek van onder het onderlijk naar boven zoals in Sneaker's voorbeeld en gaf heel duidelijk aan dat de spleet tussen achterlijk van het voorzeil en daar waar deze het grootzeil nadert, heel gelijkmatig was qua breedte. Ook liet die foto een grote twist zien in het voozeil; bovenin was de stand veel ruimer dan onderin. Onderin stond het immers ingehauled.

Volgens mij moet een zeilmaker, om zo'n voorzeil goed aan te laten sluiten, wat (denk ik?) belangrijker wordt bij nauwere schoothoeken, ook weten hoe het grootzeil er bij staat onder zeil op die koersen.

Wat er qua design nu speelt in de parameters onderlijk, profiel, twist etc. weet ik niet, al kan ik mij bij die eetrste 2 wat voorstellen. Het zal uiteindelijk gaan om de "flying shapes" van voorzeil en grootzeil. Die moeten aansluiten, qua spleet breedte. Zie ook wat UK daar over zegt (daar ging mijn vraag over...)

Ter info: hier is eerder een uitgebreidde discussie geweest over "ingebouwde twist". Als je daar de vooringenomenheid van enkele ZFfers leest, waarin het willen winnen van een discussie belangrijker was dan gezamelijk leren, niets willen leren of kans geven te begrijpen, dan snap je de sfeer in dit draadje wellicht. Er staat een aantal mensen steeds op scherp in dit soort discussies en de zeilmakers (er waren er 4 hier; zijn er 3 nog maar geen die nog in detail gaat) mijden zo'n wespennest. Heel jammer; dit staat elke inhoud in de weg.

PS: hierbovern is mijn mening en staat er nogal duidelijk. Ik baal hiervan. Had een leuk inhoudelijk draadje kunnen worden.

We zijn toch geen kleuters hier. Of wel?
Ik krijg er ook de vinger niet op. Baal met je mee.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 11 jan 2024 18:16 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

infuckers 11 jan 2024 18:14 #1534315

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16282
Wat let je, de discussie kan gevoerd worden, net als iedere andere en niemand hier is onmisbaar ;)

Boter bij de vis, een leuk artikeltje met goede tips:

sailing-blog.nauticed.org/the-...r-hauler-user-guide/
Laatst bewerkt: 11 jan 2024 18:52 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

infuckers 11 jan 2024 19:03 #1534325

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

infuckers 11 jan 2024 19:05 #1534327

Dehler36cwsSIETSKE schreef :
Heb me altijd al verbaasd waarom bij de meeste boten een grootzeil wel een overloop heeft op de schoot en een fok niet...

Kan wel, met een boomfok. Ik ben dat momenteel aan het construeren.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

infuckers 11 jan 2024 20:21 #1534337

Nachtvlinder schreef :

Klopt het dat, als kiel, romp en condities (light air) gebaat zijn bij een nauwe sheeting angle, de belangrijkste ontwerp-paramter is dat de vorm van de leach aansluit bij het grootzeil, waar deze het dichts bij elkaar zijn? constant mogelijk moet zijn, of dat de lokale koordes daar parallel moeten lopen?

Je wil altijd (aan de wind) dat de hoeveelheid lucht die door de spleet gaat over de hoogte een beetje overal gelijk is. Alleen dan is het effect van genua op main en omgekeerd optimaal te maken.
Wel rekening houdend met snellere lucht bovenin.
Je wil geen verticale stroming wegens een ongelijkmatig slot.
Heeft weinig met infucken te maken, je wil dat altijd goed hebben.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 11 jan 2024 20:23 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

infuckers 11 jan 2024 20:27 #1534340

Goed punt, maar blijkbaar (zie die J109 studie) vereist een nauwere sheeting angle aanpassingen aan zeilvorm om de breedte van het slot gelijkmatig te houden.

It quickly became clear that simply raising the clew of an existing sail and inhauling it harder will not increase driving force. In fact, inhauling this hard with a standard jib actually slows the boat below the base line numbers from the initial test setup. A new sail design was required.

As we increased our design twist and brought our sheeting angle well inboard, we then adjusted the max camber position of the sail. Over several iterations we found a gain in moving the max camber position forward. This prevented the upper sections of the headsail from shutting the slot.
Laatst bewerkt: 11 jan 2024 20:35 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

infuckers 11 jan 2024 20:43 #1534345

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16282
Baasklusje schreef :
Nachtvlinder schreef :

Klopt het dat, als kiel, romp en condities (light air) gebaat zijn bij een nauwe sheeting angle, de belangrijkste ontwerp-paramter is dat de vorm van de leach aansluit bij het grootzeil, waar deze het dichts bij elkaar zijn? constant mogelijk moet zijn, of dat de lokale koordes daar parallel moeten lopen?

Je wil altijd (aan de wind) dat de hoeveelheid lucht die door de spleet gaat over de hoogte een beetje overal gelijk is. Alleen dan is het effect van genua op main en omgekeerd optimaal te maken.
Wel rekening houdend met snellere lucht bovenin.
Je wil geen verticale stroming wegens een ongelijkmatig slot.
Heeft weinig met infucken te maken, je wil dat altijd goed hebben.

Wat is de beste positie aan boord om dat te beoordelen vraag ik me af
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.300 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl