Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
Alles over het weer
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Hoe weerkaarten interpreteren?

Hoe weerkaarten interpreteren? 27 nov 2013 20:40 #461634

Ik heb het altijd al lastig gevonden om goed weerkaarten te interpreteren.

Zijn er leden (sietse ?, erik ?etc.) die dit goed aan de andere leden uit kunnen leggen.
bv. hoe de wind rond een hoog of laag gaat, effect van aardoppervlak op richting en snelheid, corioliseffect, geostrofische wind vs wind aan de oppervlakte etc. etc.

bv door uit te leggen wat de omstandigheden bij de letters zijn, zoals zicht, windkracht, windrichting , bewolking, neerslag etc.



Nov 29
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe weerkaarten interpreteren? 27 nov 2013 21:29 #461667

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
Die mensen zijn er best hier.

Ik zie allen niet hoe hier een prive topic van te maken.
Er zijn overal in het land prima meteo cursussen die meer verhelderend zullen zijn, dan een discussie hier over weerkaarten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe weerkaarten interpreteren? 27 nov 2013 21:38 #461672

Poohboot schreef :
Die mensen zijn er best hier.

Ik zie allen niet hoe hier een prive topic van te maken.
Er zijn overal in het land prima meteo cursussen die meer verhelderend zullen zijn, dan een discussie hier over weerkaarten.


Ik probeer er geen prive topic of discussie van te maken.
Enkel een vraag aan degenen hier, die van deze materie veel verstand hebben ,om die kennis met de andere leden te delen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe weerkaarten interpreteren? 27 nov 2013 21:38 #461673

Even heel erg kort en to the point. (Is eigenlijk niet te doen via een forum denk ik)

De wind draaid tegen de klok in om een lage druk gebied heen, en met de klok mee om een hoge druk gebied heen.
De exacte windrichting is zo'n 15 graden van evenwijdig aan de isobaren (lijntjes op de kaart). En bij een laag is de wind richting dus tegen de klok, 15 graden naar binnen toe (de wind word naar het laag toegezogen), en bij een hoog is het precies andersom, en waait de wind kloksgewijs bij het hogedruk gebied vandaan.

De windsterkte word bepaald door de afstand tussen de isobaren. Links boven staat een grafiekje met de verschillende breedte graden aan de ene as, en met windsterktes aan de andere as. Op een geprinte kaart kun je dus met een lineaaltje de afstand opmeten, en dan vervolgens bij de juiste breedte graad de windsnelheid in het grafiekje aflezen.

Dat is de wind die er in het systeem zit. Nu verplaatst het systeem zich ook nog, sommige lage drukgebieden verplaatsen zich maar met 5 knopen snelheid, maar sommige gaan wel zo snel dat ze met 30 knopen over de kaart kunnen wandelen. Je moet dus ook nog de schijnbare snelheid uitreken.

Over het algemeen kun je stellen dat je uit de NO hoek van een lagedrukgebied weg moet blijven, daar staat het meeste wind (uitgaande van het Noordelijkhalfrond).

De dikke zwarte lijnen zijn de fronten, dat kunnen koude, warmte of oclusie fronten zijn. Daar zit meestal regen en abrubte winddraaingen in en in sommige gevallen onweer (oclusie fronten).

De diverse stadia van het overkomen van een depressie kun je heel mooi aflezen op de barometer, de windsnelheid en richting, en de samenstelling van de wolken op verschillende hoogtes.

Depressies (lage druk gebieden) komen vaak in treintjes van 7 vanaf de mid-atlantische oceaan, over het Engelse kanaal richting Scandinavie. Vrijwel altijd gaat de kern ten noorden van Nederland langs, waardoor regen en harde wind beginnen in een ZW-lijke richting, en eindigen in een Westelijke en/of NW-lijke richting.

Opzich is het erg makkelijk om een weerkaart te lezen voor de situatie op de verschillende tijdstippen. Het moeilijke is om te voorspellen hoe de diverse systemen zich ten opzichte van elkaar gaan gedragen. Systemen kunnen elkaar versterken, opheffen of afstoten. Het kan tactische gezien voordeel hebben om juist aan een bepaalde kant van een systeem langs te varen, of juist te mijden als je de mogelijkheid hebt.

Een erg goed boek is dit (wel in het Engels):
www.abebooks.com/servlet/BookD...enga%26amp%3Bsts%3Dt
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 27 nov 2013 21:39 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe weerkaarten interpreteren? 27 nov 2013 21:47 #461680

Dank je erik,

Moet je de gevonden windsnelheid mbv het grafiekje dan nog aanpassen aan de oppervlaktewind?

Hoe de systemen zich ontwikkelen wordt toch al voor je berekend, dmv prognose +24 tot met +120 uur. Of bedoel je nog later?


Is er iemand die bij de letters de omstandigheden kunnen beschrijven met motivatie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe weerkaarten interpreteren? 27 nov 2013 21:53 #461683

erik geeft al aan hoe je een weerkaart, in het algemeen moet vertalen.

ik begin ver van te voren, minimaal 10 dagen voor een vertrek de weerkaarten van nooa te bekijken. dan zie je dus ook de hoge en lagen verschuiven en zie je het systeem wat er is en wat er komt en wat je hoopt te krijgen.

je gaat een plan maken, trekt een lijn op de kaart. aan de hand van de weerkaarten en hun voorpellende kaarten ga je een koers uitzetten boven en onder die lijn, dat doe je wel met een natte vinger, behalve als je te maken hebt met een bijna vast weer systeem. als ik straks uit tenerife vertrek is het vooral een vraag of ik "voldoende" wind heb, vooral het eerste stuk. de passat blaast al weer een tijdje, het hangt er een beetje vanaf waar het atlantic hoog zit.

je hebt veel meer met het weer te maken op hogere breedtes, zo van halfweg de bisq tot aan half noorwegen, soms komt er met een enige regelmaat het enen front na het andere van af ijsland, dan hoef je de dekwas pomp niet aan te zetten, ligt er een hoog over scandinavie, gaat het heel veel diesel kosten.

maar nogmaals, je hebt gewoon een aantal kaarten nodig om een heel klein beetje als amateur het weer te voorspellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe weerkaarten interpreteren? 27 nov 2013 21:56 #461686

gvdiermen schreef :
Nov 29
Op het moment van het kaartje zou ik verwachten:
A: zuid 10, grijs en regen want front
B: weinig tot geen wind en zonnig want geen front
C: noord tot noordwest 2-3, redelijk zonnig denk ik
D: west tot noordwest 4, weinig fronten maar zal wel bewolkt zijn denk ik in de winter
Laatst bewerkt: 27 nov 2013 21:58 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe weerkaarten interpreteren? 27 nov 2013 22:01 #461687

Bedankt Sietse!

Ik had al het idee dat jullie er het meeste verstand van zouden hebben.

Weerkaarten is toch meer een kwestie van aflezen. Het voorspellen wordt al voor je gedaan dmv de prognoses:
actueel, +24 , +36 ... +120.

De vraag komt eigenlijk voort uit mijn examen yachtmaster.
De examinator kwam met een weerkaart , tekende daar een paar kruizen op en vroeg naar de wind, zicht, bewolking, neerslag.

Windrichting en kracht vond ik niet al te moeilijk, echter bewolking, neerslag , zicht (zal wel met warme of koude sector te maken hebben?)
vond ik vrij lastig.

Ik dacht , laat ik zo'n zelfde soort vraag eens voorleggen aan het forum.

gijs
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe weerkaarten interpreteren? 27 nov 2013 22:06 #461688

gvdiermen schreef :
Dank je erik,

Moet je de gevonden windsnelheid mbv het grafiekje dan nog aanpassen aan de oppervlaktewind?

Hoe de systemen zich ontwikkelen wordt toch al voor je berekend, dmv prognose +24 tot met +120 uur. Of bedoel je nog later?


Is er iemand die bij de letters de omstandigheden kunnen beschrijven met motivatie?
In princiepe zijn de snelheden uit de grafiekjes de oppervlakte wind (op 10m hoogte), maar je moet nog wel zaken als land of zeewind, verplaatsingssnelheid van het systeem en kleine drukverschilletjes meenemen om de exacte wind te bepalen. Meestal tel ik er een beaufortje bij van wat ik meet, en dan valt het altijd mee.

Dan de ontwikkeling van de systemen, nu heb jij twee voorbeeld kaartjes geplaatst waarbij de een de huidige situatie is, en waarbij de andere de prognose is voor hoe het er over 12 uur uitziet. Er zit dus maar twaalf uur tussen die twee kaartjes. Nu moet je voor de aardigheid eens het "huidge" kaartje bekijken zoals die over 12 uur gepubliceerd word. En je zult zien dat daar nog behoorlijk wat verschil in zit. Ook het verschil tussen de prognose en de huidige situatie is werelds. Het is dus zaak dat je gaat bekijken welke systemen zich in welke richting verplaatst hebben en waarom.

Neem bijvoorbeld de twee mini lage drukgebiedjes boven Disko Bay (Centraal West Groenland), op het kaartje twaalf uurlater is dat op eens een hogedruk gebied geworden. Wat is er gebeurt? Waarom? wat zijn de verschillen?

Ik kan je in het kort verklappen dat daar praktisch geen wind stond toen het twee laagjes waren, en dat er nog steeds geen wind staat toen het opeens een hoogje werd. Dit is waarschijnlijk veroorzaakt door de invloed van de Groenlandse ijskap. De lucht word daar opeens sterk afgekoeld en word daardoor dus zwaarder. Het gebiedje word weggedrukt door het diepe laag dat nu over NO Canada/VS heen raast.

Mag ik een voorstel doen:
Schrijf met bovenstaande posts zelf eens een korte uitleg op van wat jij denkt dat er voor weersomstandigheden zijn in de diverse door jou aangetekende gebiedjes, en dan gaan wij kijken of we het met je eens zijn, en dan waarom je wel of niet gelijk zou hebben.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 27 nov 2013 22:09 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe weerkaarten interpreteren? 27 nov 2013 22:06 #461689

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
gvdiermen schreef :
Bedankt Sietse!

Ik had al het idee dat jullie er het meeste verstand van zouden hebben.

Weerkaarten is toch meer een kwestie van aflezen. Het voorspellen wordt al voor je gedaan dmv de prognoses:
actueel, +24 , +36 ... +120.

De vraag komt eigenlijk voort uit mijn examen yachtmaster.
De examinator kwam met een weerkaart , tekende daar een paar kruizen op en vroeg naar de wind, zicht, bewolking, neerslag.

Windrichting en kracht vond ik niet al te moeilijk, echter bewolking, neerslag , zicht (zal wel met warme of koude sector te maken hebben?)
vond ik vrij lastig.

Ik dacht , laat ik zo'n zelfde soort vraag eens voorleggen aan het forum.

gijs



aah. leuk we worden overhoord. B) door een heuse yachtmaster
Laatst bewerkt: 27 nov 2013 22:08 door Poohboot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe weerkaarten interpreteren? 27 nov 2013 22:11 #461690

Noorderzon schreef :
A: zuid 10, grijs en regen want front
Die kan ik bevestigen ja :pinch:
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 27 nov 2013 22:11 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe weerkaarten interpreteren? 27 nov 2013 22:11 #461691

Poohboot schreef :
gvdiermen schreef :
Bedankt Sietse!

Ik had al het idee dat jullie er het meeste verstand van zouden hebben.

Weerkaarten is toch meer een kwestie van aflezen. Het voorspellen wordt al voor je gedaan dmv de prognoses:
actueel, +24 , +36 ... +120.

De vraag komt eigenlijk voort uit mijn examen yachtmaster.
De examinator kwam met een weerkaart , tekende daar een paar kruizen op en vroeg naar de wind, zicht, bewolking, neerslag.

Windrichting en kracht vond ik niet al te moeilijk, echter bewolking, neerslag , zicht (zal wel met warme of koude sector te maken hebben?)
vond ik vrij lastig.

Ik dacht , laat ik zo'n zelfde soort vraag eens voorleggen aan het forum.

gijs



aah. leuk we worden overhoord. B) door een heuse yachtmaster

Zo moet je het niet opvatten. Ik zou die vraag niet stellen als ik het zelf goed begreep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe weerkaarten interpreteren? 27 nov 2013 22:15 #461692

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
Erikdejong schreef :
Noorderzon schreef :
A: zuid 10, grijs en regen want front
Die kan ik bevestigen ja :pinch:

A zuid 55kn, regen, lage bewolking zit in warme sector op nadering van koufront verwachting ruimende wind en buien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe weerkaarten interpreteren? 27 nov 2013 22:19 #461693

Erikdejong schreef :
...

Mag ik een voorstel doen:
Schrijf met bovenstaande posts zelf eens een korte uitleg op van wat jij denkt dat er voor weersomstandigheden zijn in de diverse door jou aangetekende gebiedjes, en dan gaan wij kijken of we het met je eens zijn, en dan waarom je wel of niet gelijk zou hebben.

Ga het proberen

Ik denk dat Noorderzon behoorlijk goed zit.
A: warme sector. lage, vrij dichte bewolking, regen, slecht zicht
B: variabele weinig wind (centrum hoog), weinig bewolking, geen neerslag, zicht:geen idee
C en D: zicht, neerslag en bewolking voor mij lastig te zeggen.Ik denk weinig neerslag en bewolking

gijs
Laatst bewerkt: 27 nov 2013 22:22 door gvdiermen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe weerkaarten interpreteren? 27 nov 2013 22:25 #461696

Klopt inderdaad redelijk tot goed zou ik zo zeggen.
Zicht neerslag en bewolking zijn lastiger te voorspellen, maar hangen voornamelijk samen met de diverse fronten. Ik heb dit altijd een goede tekening gevonden om de verschillen te zien:
commons.wikimedia.org/wiki/Fil...u-en-warmtefront.png

De grenslijnen van de kleur verschillen stellen de fronten voor, en de wolken verplaatsen zich langs de fronten zoals getekend. Regen en bewolking kun je met deze princiepe schets dus redelijk goed inschatten. Zaken als zicht(mist) zijn lastiger omdat je dan moet weten hoe intens de temperatuursverschillen zijn, en wat de temepratuur van land en zee is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 27 nov 2013 22:26 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe weerkaarten interpreteren? 27 nov 2013 22:27 #461698

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
gvdiermen schreef :
Erikdejong schreef :
...

Mag ik een voorstel doen:
Schrijf met bovenstaande posts zelf eens een korte uitleg op van wat jij denkt dat er voor weersomstandigheden zijn in de diverse door jou aangetekende gebiedjes, en dan gaan wij kijken of we het met je eens zijn, en dan waarom je wel of niet gelijk zou hebben.

Ga het proberen

Ik denk dat Noorderzon behoorlijk goed zit.
A: warme sector. lage, vrij dichte bewolking, regen, slecht zicht
B: variabele weinig wind (centrum hoog), weinig bewolking, geen neerslag, zicht:geen idee
C en D: zicht, neerslag en bewolking voor mij lastig te zeggen.Ik denk weinig neerslag en bewolking

gijs

A lage bewolking na trog meest waarschijnlijk wolken basis op 300ft Stratus
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe weerkaarten interpreteren? 28 nov 2013 19:47 #461907

  • metar
  • metar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 226
Erikdejong schreef :
-knip-
Over het algemeen kun je stellen dat je uit de NO hoek van een lagedrukgebied weg moet blijven, daar staat het meeste wind (uitgaande van het Noordelijkhalfrond).-knip-

Je bedoelt de ZW hoek denk ik??

Leen
Je kunt de wind niet veranderen maar wel de stand van de zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe weerkaarten interpreteren? 28 nov 2013 21:26 #461931

Nee, echt de NO-kant
Daar is de wind in het zuidelijke kwadrant en de trekrichting van de depressies is Noordelijk tot Noord oostelijk, precies in dezelfde richting dus. De wind draaid ongeveer met gelijke snelheid om het laag heen, maar het hele systeem verplaatst zich. Die verplaatsing geeft een schijnbare wind, en als ze dezefde kant op gaan heb je dus meer wind, zijn ze tegengesteld, dan heffen ze elkaar gedeeltelijk op (aan de westkant van de depressie dus zoals ze over midden europa heen komen).
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 28 nov 2013 21:27 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe weerkaarten interpreteren? 29 nov 2013 02:06 #461951

Erikdejong schreef :
Nee, echt de NO-kant
Daar is de wind in het zuidelijke kwadrant en de trekrichting van de depressies is Noordelijk tot Noord oostelijk, precies in dezelfde richting dus. De wind draaid ongeveer met gelijke snelheid om het laag heen, maar het hele systeem verplaatst zich. Die verplaatsing geeft een schijnbare wind, en als ze dezefde kant op gaan heb je dus meer wind, zijn ze tegengesteld, dan heffen ze elkaar gedeeltelijk op (aan de westkant van de depressie dus zoals ze over midden europa heen komen).


Volgens mij zit de meeste wind ten zuiden van de kern van een depressie.
Plus vaak grote veranderingen in windrichting, vooral na passage van het koufront, wanneer de isobaren een scherpe knik maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe weerkaarten interpreteren? 29 nov 2013 09:46 #462014

Het komt wel vaak voor dat de isobaren net ten zuiden van de kern dichterbij elkaar liggen. Dat betekend ook dat er meer wind staat. Maar dat is zeker niet per definitie altijd het geval. Bij een depressie die zich snel verpaatst over het aard oppervlak is (op de Noordzee althans) de zuidenwind toch wel iets om rekening mee te houden, meestal meer dan met de ZW wind die wat later in het systeem komt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe weerkaarten interpreteren? 30 nov 2013 10:21 #462294

  • metar
  • metar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 226
Nou, volgens mij zit de meeste wind toch echt aan de zijde van de fronten dus in het zuid-west kwadrant. Als ik moet kiezen om een depressiekern ten zuiden of ten noorden te laten passeren dan neem ik ten zuiden zodat de kern onder mij door gaat en ik dus in de noord-oost noord-west kwadrant zit. De isobaren liggen in het zuid-west kwadrant het dichtst bij elkaar dus daar is de luchtdrukgradiƫnt het hoogst en dus de meeste wind. De trekrichting heeft daar weinig invloed op.
Je kunt de wind niet veranderen maar wel de stand van de zeilen.
Laatst bewerkt: 30 nov 2013 10:22 door metar. Reden: typfout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe weerkaarten interpreteren? 30 nov 2013 11:26 #462309

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29415
Buiten de voorspelling, die natuurlijk uiterst belangrijk is, is het ook goed om te kunnen bepalen in welk kwadrant van het weersysteem je zit. Hierdoor kan je bepalen wat je op korte termijn te wachten staat. (en misschien nog net de juiste maatregelen treffen)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 30 nov 2013 11:27 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe weerkaarten interpreteren? 30 nov 2013 16:24 #462348

ik heb hier nog een leuke kaart



als je deze kaart goed bekijkt hebben de zeilers van de arc dus niet het beloofde weer/wind.

duidelijk tropische depressie die verdwaald is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe weerkaarten interpreteren? 30 nov 2013 18:35 #462380

Waar haal jij die kaart vandaan Sietse
Wel een mooi kaartje.
voor iets zuidelijker heb ik altijd onderstaande..
die sluit wel op de jouwe aan





deze pik ik op met meteomanager
www.meteomanager.nl/
die hem hier vandaan haalt www.weather.bm/
Laatst bewerkt: 30 nov 2013 18:42 door de-verleiding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe weerkaarten interpreteren? 30 nov 2013 18:44 #462384

komt van de site van de nooa, ocean prediction center.
dan pak ik atlantic marine en die kaart, de kaart die ik plaatste , is weer in twee delen.

wanneer je op deze bladzijde verder kijkt/klikt kun je ook tot ik meen 9 dagen vooruit kijken, wat ik overdreven vind.

maar ik vind persoonlijk de nooa een van de beste, zoniet de allerbeste weer voorspeller. ook voor onderweg. je moet wel "iets" van het weer snappen.
wat wel weer leuk is , leg de grib files naast de kaart en je snapt waarom er pijltjes rondjes maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl