Even heel erg kort en to the point. (Is eigenlijk niet te doen via een forum denk ik)
De wind draaid tegen de klok in om een lage druk gebied heen, en met de klok mee om een hoge druk gebied heen.
De exacte windrichting is zo'n 15 graden van evenwijdig aan de isobaren (lijntjes op de kaart). En bij een laag is de wind richting dus tegen de klok, 15 graden naar binnen toe (de wind word naar het laag toegezogen), en bij een hoog is het precies andersom, en waait de wind kloksgewijs bij het hogedruk gebied vandaan.
De windsterkte word bepaald door de afstand tussen de isobaren. Links boven staat een grafiekje met de verschillende breedte graden aan de ene as, en met windsterktes aan de andere as. Op een geprinte kaart kun je dus met een lineaaltje de afstand opmeten, en dan vervolgens bij de juiste breedte graad de windsnelheid in het grafiekje aflezen.
Dat is de wind die er in het systeem zit. Nu verplaatst het systeem zich ook nog, sommige lage drukgebieden verplaatsen zich maar met 5 knopen snelheid, maar sommige gaan wel zo snel dat ze met 30 knopen over de kaart kunnen wandelen. Je moet dus ook nog de schijnbare snelheid uitreken.
Over het algemeen kun je stellen dat je uit de NO hoek van een lagedrukgebied weg moet blijven, daar staat het meeste wind (uitgaande van het Noordelijkhalfrond).
De dikke zwarte lijnen zijn de fronten, dat kunnen koude, warmte of oclusie fronten zijn. Daar zit meestal regen en abrubte winddraaingen in en in sommige gevallen onweer (oclusie fronten).
De diverse stadia van het overkomen van een depressie kun je heel mooi aflezen op de barometer, de windsnelheid en richting, en de samenstelling van de wolken op verschillende hoogtes.
Depressies (lage druk gebieden) komen vaak in treintjes van 7 vanaf de mid-atlantische oceaan, over het Engelse kanaal richting Scandinavie. Vrijwel altijd gaat de kern ten noorden van Nederland langs, waardoor regen en harde wind beginnen in een ZW-lijke richting, en eindigen in een Westelijke en/of NW-lijke richting.
Opzich is het erg makkelijk om een weerkaart te lezen voor de situatie op de verschillende tijdstippen. Het moeilijke is om te voorspellen hoe de diverse systemen zich ten opzichte van elkaar gaan gedragen. Systemen kunnen elkaar versterken, opheffen of afstoten. Het kan tactische gezien voordeel hebben om juist aan een bepaalde kant van een systeem langs te varen, of juist te mijden als je de mogelijkheid hebt.
Een erg goed boek is dit (wel in het Engels):
www.abebooks.com/servlet/BookD...enga%26amp%3Bsts%3Dt