Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Revisie (zee)waterpomp Vetus M3.09

Revisie (zee)waterpomp Vetus M3.09 19 mrt 2024 11:56 #1547528

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Kan iemand mij helpen aan de afmetingen/nummers van de standaard onderdelen (lagers, keerringen, O-ringen) in deze waterpomp ? In het Vetus onderdelen boek staan slechts de Vetus bestelnummers vermeld. Daar kom ik in de reguliere onderdelen-handel niet ver mee.




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie (zee)waterpomp Vetus M3.09 19 mrt 2024 12:18 #1547534

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26260
CeesS schreef :
Kan iemand mij helpen aan de afmetingen/nummers van de standaard onderdelen (lagers, keerringen, O-ringen) in deze waterpomp ? In het Vetus onderdelen boek staan slechts de Vetus bestelnummers vermeld. Daar kom ik in de reguliere onderdelen-handel niet ver mee.

Op mijn eigen M3.09 zit een Jabsco pompje, dat min of meer gelijk is aan de Johnson F4b.

Zie: zeilersforum.nl/index.php/foru...gen?start=50#1032432

De link naar de pdf die in bovenstaande pots wordt genoemd geeft zó'n beetje het hele Jabscoonderdelen assortiment.

Maar mogelijk heeft Vetus bij het mariniseren van de M3.09 verschillende typen en fabrikaten pompjes gebruikt.

De Dieseldokter weet ook nogal veel van dit soort dingen; hij kan je mogelijk ook verder helpen
Laatst bewerkt: 19 mrt 2024 12:19 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie (zee)waterpomp Vetus M3.09 19 mrt 2024 12:19 #1547535

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8010
Met lager binnen- en buitendiameter en breedte, is volgens mij het meeste wel bepaald. Idem voor de keerringen.
Kijk nog even naar het materiaal. Zijn de lagers RVS? Hebben ze rubber afdichtingen, rvs afdichtingen.
Keerringen kunnen met stalen of rvs veer geleverd worden.

Makkelijkste is waarschijnlijk het spul eruit halen (let op de orientatie van de keerringen) en meenemen naar een lagerboer.

Als de keerringen ingelopen zijn op de as (voelbare groeven), vervang dan ook het asje.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Laatst bewerkt: 19 mrt 2024 12:20 door Koezt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie (zee)waterpomp Vetus M3.09 19 mrt 2024 13:30 #1547545

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Dank ! Ga nog even met de Dieseldokter in conclaaf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie (zee)waterpomp Vetus M3.09 19 mrt 2024 14:40 #1547554

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
De F4B van Johnson is idd. leverbaar in aangepaste vorm voor meerdere motortypes, o.a. Vetus. Tegen een veel lagere prijs dan de oorspronkelijke Vetus uitvoering.



Laatst bewerkt: 19 mrt 2024 14:41 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie (zee)waterpomp Vetus M3.09 28 mrt 2024 09:25 #1549244

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Revisie geslaagd










Laatst bewerkt: 28 mrt 2024 09:33 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie (zee)waterpomp Vetus M3.09 28 mrt 2024 09:31 #1549245

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26260
CeesS schreef :
Revisie geslaagd

Gefeliciteerd!
Maar laat ook even weten hoe.
Hoe heb je uiteindelijk de juiste lagers (want het is tot het vervangen daarvan beperkt gebleven, begrijp ik) gevonden?
Laatst bewerkt: 28 mrt 2024 09:36 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie (zee)waterpomp Vetus M3.09 28 mrt 2024 09:48 #1549250

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8010
Ben heel benieuwd hoe lang dit goed gaat. Asje lijkt behoorlijk ruw. Vermoed dat de seals daar snel op versleten zijn.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie (zee)waterpomp Vetus M3.09 28 mrt 2024 09:54 #1549251

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Wadloper schreef :
CeesS schreef :
Revisie geslaagd

Gefeliciteerd!
Maar laat ook even weten hoe.
Waar heb je uiteindelijk de benodigde lagers (want het is tot het vervangen daarvan beperkt gebleven, begrijp ik) gevonden?

Het asje bleek in slechte staat, maar kon toch eenvoudig worden opgeknapt. Inspannen in een boorkop, met niet te hoog toerental met een strook watervast schuurpapier korrel 600 rond het asje in een heen en weer gaande beweging de onregelmatigheden wegwerken.
De bestelling en specificatie van lagers en de keerringen staat op een van de foto's.
De bevestigingsschroeven van het deksel waren in slechte staat, 4 mm maar geen metrische maat. Opgeboord naar 4,2 mm en M5 in getapt.
Gaten in het deksel opgeboord naar 5,5 mm.
De asdiameter is 12 mm, de nieuwe lagers zijn te monteren met een stukje waterleiding buis 15 mm (inwendig 13 mm). Alleen de binnenring belasten ! Voor de seegerringen heb je een speciale universele seegerring tang nodig.
De keerringen kun je (mits licht ingevet) eenvoudig met de hand op z'n plaats duwen. De grote afdichtings O-ring voor de montage van de pomp in het blok heeft de afmeting 57x2,5 mm. Tussen de keerringen zit volgens Vetus specificatie een O-ring op de as, dit vergt bij montage enige aandacht. De functie is mij niet helemaal duidelijk, maar toch maar op z'n plaats gezet.
Tenslotte de impeller met siliconenvet gemonteerd om die te beschermen bij droogdraaien bij de eerste start. Het deksel is verwend met RVS M5 zeskant borstboutjes.
Laatst bewerkt: 28 mrt 2024 18:17 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie (zee)waterpomp Vetus M3.09 28 mrt 2024 10:02 #1549253

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Koezt schreef :
Ben heel benieuwd hoe lang dit goed gaat. Asje lijkt behoorlijk ruw. Vermoed dat de seals daar snel op versleten zijn.

Wat je ziet is de reflectie op het licht ingevette oppervlak. het oppervlak zelf is niet ruw. Zo'n bewerking heb ik vaker op m'n Yanmar waterpomp toegepast. (zie onderstaande link). In eerste instantie had ik destijds het loopvlak glimmend gepolijst, maar dat ging niet zo goed. Lees de keerring bijbels er maar op na : 'een te gladde as voorkomt de opbouw van een smeerfilm tussen as en dichtlip'. Keerringen vereisen een geringe oppervlakte ruwheid die met slijpen kan worden verkregen. Die Yanmar waterpomp heeft jaren zonder lekken z'n werk gedaan.

Bijlage:

Bestandsnaam: Waterpompo...M10C.pdf
Bestandsgrootte:506 KB



asdetail van huidige opgeknapte as (links lager positie, rechts loopvlak keerringen) :

Laatst bewerkt: 28 mrt 2024 20:26 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie (zee)waterpomp Vetus M3.09 28 mrt 2024 10:25 #1549255

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Misschien ten overvloede: de (rechter) keerring dicht af van de oliezijde naar de "lekruimte", de (linker) keerring dicht af van buitenwater naar de lekruimte. Van deze keerring bevindt het lipveertje zich in het buitenwater. Deze veertjes waren (zijn?) niet van RVS en hadden de neiging weg te roesten.
Hiervoor zijn aparte RVS veertjes verkrijgbaar die eenvoudig zelf op maat te maken zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie (zee)waterpomp Vetus M3.09 28 mrt 2024 10:32 #1549258

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26260
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Maar wat me vooral intrigeerde: hoe wist je welke lagers je nodig had ?

CeesS schreef :
Voor de seegerringen heb je een speciale universele seegerring tang nodig.

Dat de borgringen ook seegerringen worden genoemd wist ik niet. Dat je er een specifieke tang bij kunt gebruiken wist ik tot dit moment ook niet, maar die is hier onvermijdelijk vanwege de ligging van de ringen, neem ik aan?
Laatst bewerkt: 28 mrt 2024 10:32 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie (zee)waterpomp Vetus M3.09 28 mrt 2024 10:40 #1549260

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Wadloper schreef :
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Maar wat me vooral intrigeerde: hoe wist je welke lagers je nodig had ?

CeesS schreef :
Voor de seegerringen heb je een speciale universele seegerring tang nodig.

Dat de borgringen ook seegerringen worden genoemd wist ik niet. Dat je er een specifieke tang bij kunt gebruiken wist ik tot dit moment ook niet, maar die is hier onvermijdelijk vanwege de ligging van de ringen, neem ik aan?

Ja, zie bijvoorbeeld hier

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie (zee)waterpomp Vetus M3.09 28 mrt 2024 11:07 #1549271

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Aad77 schreef :
Misschien ten overvloede: de (rechter) keerring dicht af van de oliezijde naar de "lekruimte", de (linker) keerring dicht af van buitenwater naar de lekruimte. Van deze keerring bevindt het lipveertje zich in het buitenwater. Deze veertjes waren (zijn?) niet van RVS en hadden de neiging weg te roesten.
Hiervoor zijn aparte RVS veertjes verkrijgbaar die eenvoudig zelf op maat te maken zijn.

Bij een nieuwe waterpomp zijn keerringen gemonteerd met een RVS veertje. Als je voor vervanging in de onderdelen handel een keerring met een ordinaire stalen veer koopt, kun je heel eenvoudig de veertjes van de oude en de nieuwe keerring omwisselen. Dan weet je zeker dat de veerspanning OK is.
Laatst bewerkt: 28 mrt 2024 11:21 door CeesS. Reden: typefout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie (zee)waterpomp Vetus M3.09 28 mrt 2024 11:20 #1549275

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Wadloper schreef :
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Maar wat me vooral intrigeerde: hoe wist je welke lagers je nodig had ?

Da's niet zo moeilijk. Als je de binnen/ buiten diameter en breedte weet, kun je het type nummer zo opzoeken, die simpele kogellagers zijn zwaar gestandaardiseerd. Je kunt dan nog een afdichting (enkelzijdig = RSH, dubbelzijdig = 2RSH) toevoegen. In dit geval voor 12/28/8 mm duidelijk een 6001 2RSH.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie (zee)waterpomp Vetus M3.09 28 mrt 2024 11:43 #1549280

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26260
CeesS schreef :
Wadloper schreef :
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Maar wat me vooral intrigeerde: hoe wist je welke lagers je nodig had ?

Da's niet zo moeilijk. Als je de binnen/ buiten diameter en breedte weet, kun je het type nummer zo opzoeken, die simpele kogellagers zijn zwaar gestandaardiseerd. Je kunt dan nog een afdichting (enkelzijdig = RSH, dubbelzijdig = 2RSH) toevoegen. In dit geval voor 12/28/8 mm duidelijk een 6001 2RSH.

Bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie (zee)waterpomp Vetus M3.09 30 mrt 2024 07:34 #1549547

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Vergat het typenummer van het belangrijkste onderdeel te melden, de impeller :

johnson 810 b1


ent]
Laatst bewerkt: 30 mrt 2024 09:22 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie (zee)waterpomp Vetus M3.09 30 mrt 2024 08:24 #1549555

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12578
Wadloper schreef :
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Maar wat me vooral intrigeerde: hoe wist je welke lagers je nodig had ?

CeesS schreef :
Voor de seegerringen heb je een speciale universele seegerring tang nodig.

Dat de borgringen ook seegerringen worden genoemd wist ik niet. Dat je er een specifieke tang bij kunt gebruiken wist ik tot dit moment ook niet, maar die is hier onvermijdelijk vanwege de ligging van de ringen, neem ik aan?
WL, zoiets dus;

Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie (zee)waterpomp Vetus M3.09 30 mrt 2024 09:29 #1549567

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7437
Zeer ionteressant topic.
Ik vraag me af hoe lang een zeewaterpompje meegaat, draaiuren.
Mogelijks zijn meerdere forumleden gebaat bij deze informatie.
Zou dit mogelijks bij het technisch zeilerswiki geplaatst kunnen worden.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie (zee)waterpomp Vetus M3.09 30 mrt 2024 09:31 #1549568

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Je hebt asborging en huisborging (open- of dichttrekken van de borgring voor het verwijderen), soms op moeilijk bereikbare plaatsen en listige hoeken. Dan helpt zo'n universele tangenset.

Laatst bewerkt: 30 mrt 2024 11:03 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie (zee)waterpomp Vetus M3.09 30 mrt 2024 17:16 #1549660

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Tony2920 schreef :
(....)
Ik vraag me af hoe lang een zeewaterpompje meegaat, draaiuren.
Mogelijks zijn meerdere forumleden gebaat bij deze informatie.(.....)

Kijk eens in dit oude draadje:

zeilersforum.nl/index.php/foru...pomp?start=25#453321
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie (zee)waterpomp Vetus M3.09 08 apr 2024 20:47 #1551769

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Update van het herstel van het buitenkoelwatersysteem :

- de gereviseerde pomp met succes weer geïnstalleerd (foto 1)
- de doorstroming van de warmtewisselaar bleek vrijwel geblokkeerd
- na verwijderen van het aanvoerdeksel van de warmtewisselaar bleek dit een opslag van afgebroken lamellen van impellers van de vorige eigenaar (foto 2)
- de meeste pijpen van de pijpenbundel waren gedeeltelijk of zelfs volledig verstopt door keihard ketelsteen, wat niet met chemie en mechanische bewerking bleek te verwijderen (foto 3)
- een vervangende pijpenbundel bleek slecht verkrijgbaar, en peperduur, maar de enige oplossing
- bij de volgende proefvaarten bleek het koelsysteem weer 100% functioneel !

Belangrijke constatering : volgens manual tweejaarlijks de impeller controleren en de pijpenbundel ragen om doorstroming te garanderen, is geen luxe maar noodzaak.





Laatst bewerkt: 08 apr 2024 20:51 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie (zee)waterpomp Vetus M3.09 09 apr 2024 07:23 #1551804

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26260
CeesS schreef :
Update van het herstel van het buitenkoelwatersysteem :

- na verwijderen van het aanvoerdeksel van de warmtewisselaar bleek dit een opslag van afgebroken lamellen van impellers van de vorige eigenaar (foto 2)[/attachment]

Als ik het goed begrijp heb je een andere boot gekocht?

Ja, één van de grootste nadelen van een tweedehands boot is vaak de vorige eigenaar..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie (zee)waterpomp Vetus M3.09 09 apr 2024 08:02 #1551819

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Boot (sloep) is van een van de kinderen. Onze zeilboot hebben we vorig jaar vrij onverwacht van de hand gedaan, de leeftijd en medische problemen gingen tellen. Nu weer fit, we hebben deze zomer een motorboot gehuurd in Friesland, dat is iets relaxterdan zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie (zee)waterpomp Vetus M3.09 09 apr 2024 09:54 #1551849

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
CeesS schreef :
Boot (sloep) is van een van de kinderen. Onze zeilboot hebben we vorig jaar vrij onverwacht van de hand gedaan, de leeftijd en medische problemen gingen tellen. Nu weer fit, we hebben deze zomer een motorboot gehuurd in Friesland, dat is iets relaxterdan zeilen.

Ceess, je blijft toch wel jouw door mij zeer gewaardeerde bijdrages op het zeilersforum leveren. Of ga je naar een motorbootforum?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.348 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl