Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Andere mast

Andere mast 17 mrt 2024 10:56 #1547104

Buiten het feit dat ik best heel blij ben met mijn bootje, kriebelt het bij toch meer en meer om weer eens een bootje te hebben waar je echt gas mee kan geven.
Lastige is dat het ouder worden bij mij (ben nog niet heel oud, maar ook geen 30 meer)ook het comfortpakketje mee groeit.

Goed lang verhaal kort, door de jaren heen zijn er twee boten die ik altijd gaaf vind en me doen omkijken. Dat zijn de J-105 en de X-99.
Voordeel van de J is zijn eenvoudig tuig, de bakstagen tijd hebben we eigenlijk al gehad.
Voordeel van de X is meer comfort voor een vakantietripje.

Nu mijn gedachte......als je nu een andere mast op die X zet en dan met gepijlde zalingen....of een bestaande mast aanpast naar gepijlde zalingen, dan ben je van de kritische bakstagen af. Zeker als je er een diamond wantje inzet.


Heeft 1 van jullie hier gedachten bij of ervaringen mee?
Lest kwam ik bai de dokter
Hai zeit: "je loike wel wat dik". Ik zei: "Dat ken ok heel best kloppen, maar ik hew wel barre skik".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Andere mast 17 mrt 2024 11:12 #1547108

  • kdp
  • kdp's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 450
Ik van wc-eend adviseer een FF 110
als het golft dan golft het goed
niet te stuiten, niet te sturen
duurt het dagen, duurt het uren
als het golft dan golft het goed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Andere mast 17 mrt 2024 11:17 #1547111

  • kdp
  • kdp's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 450
www.botentekoop.nl/boot/1992-ff-110-9293092/

Ik ken de boot niet, maar het forum kent de boot wel.
als het golft dan golft het goed
niet te stuiten, niet te sturen
duurt het dagen, duurt het uren
als het golft dan golft het goed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Andere mast 17 mrt 2024 12:06 #1547135

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16283
Lijkt me geen gekke suggestie :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Andere mast 17 mrt 2024 12:47 #1547147

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13451
Om van rechte zalingen te wijzigen naar gepeilde zalingen zullen denk ik ook de puttingen verplaatst moeten worden. Het is maar de vraag of de romp constructie dat toelaat.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Andere mast 17 mrt 2024 13:18 #1547153

Kwam laatst langs in de facebook groep x99.



Refit Drifter 25
Laatst bewerkt: 17 mrt 2024 13:19 door Marcel347.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Andere mast 17 mrt 2024 13:30 #1547155

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1683
Ik heb een X-79 gehad met bakstagen en dat viel eigenlijk heel erg mee. Singlehanded kruisend op smal vaarwater is het lastig, maar AW gaat de mast niet overboord; je mist alleen voorstagspanning als je ze los laat.
Gijpen met Spi bij echt veel wind is ook lastig singlehanded, dan moet je vertrouwen op de hekstag.....maar dat zijn meestal omstandigheden dat je met bemanning vaart en een handje extra hebt voor de bakstagen. X99 is natuurlijk een veel gebruikte wedstrijdklasse waar je de mast niet maarzo overboord vaart.

NB: de vorige eigenaar van de X79 is met zijn gezin overgestapt op een X99, waar hij zowel wedstrijd mee vaart als toert.

Mast en verstaging aanpassen ivm bakstagen zou ik niet doen. Koop dan iets anders.
Marieholm IF
Laatst bewerkt: 17 mrt 2024 13:37 door Watermaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Andere mast 17 mrt 2024 14:59 #1547170

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
3Noreen schreef :
Om van rechte zalingen te wijzigen naar gepeilde zalingen zullen denk ik ook de puttingen verplaatst moeten worden. Het is maar de vraag of de romp constructie dat toelaat.

Dat lijkt mij ook het eerste om te onderzoeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Andere mast 20 mrt 2024 06:13 #1547678

kdp schreef :
www.botentekoop.nl/boot/1992-ff-110-9293092/

Ik ken de boot niet, maar het forum kent de boot wel.

Op zich geen gekke suggestie. Ik heb alleen de gedachte dat de FF iets ondertuigd is en alleen echt aan staat als het harder waait. De X heeft daar minder moeite mee
Lest kwam ik bai de dokter
Hai zeit: "je loike wel wat dik". Ik zei: "Dat ken ok heel best kloppen, maar ik hew wel barre skik".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Andere mast 20 mrt 2024 06:15 #1547679

koko schreef :
3Noreen schreef :
Om van rechte zalingen te wijzigen naar gepeilde zalingen zullen denk ik ook de puttingen verplaatst moeten worden. Het is maar de vraag of de romp constructie dat toelaat.

Dat lijkt mij ook het eerste om te onderzoeken.

Dat ben ik helemaal met jullie eens, vandaar dat ik er een berichtje aan waag in de hoop dat er iemand op dat forum antwoord op kan geven.
Lest kwam ik bai de dokter
Hai zeit: "je loike wel wat dik". Ik zei: "Dat ken ok heel best kloppen, maar ik hew wel barre skik".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Andere mast 20 mrt 2024 06:16 #1547680

Marcel347 schreef :
Kwam laatst langs in de facebook groep x99.




Nou je dit post, dat las ik eens dat ze aan het eind een masttop hadden uitgebracht. Thanks
Lest kwam ik bai de dokter
Hai zeit: "je loike wel wat dik". Ik zei: "Dat ken ok heel best kloppen, maar ik hew wel barre skik".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Andere mast 20 mrt 2024 08:08 #1547692

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2600
Barre Skik schreef :
Op zich geen gekke suggestie. Ik heb alleen de gedachte dat de FF iets ondertuigd is en alleen echt aan staat als het harder waait. De X heeft daar minder moeite mee

Ah? Ik heb niet eerder met een FF110 gevaren, maar op cijfers snijdt dat in elk geval geen hout.

De FF110 heeft een slanke en vlakke, bij meer wind planerende romp en een SA/D van 24,50. Da's veel zeiloppervlak voor zijn waterverplaatsing.

De X99 is weliswaar iets korter, maar heeft heeft een ouderwetsere (maar nog steeds zeer goede) rompvorm bij vrijwel dezelfde SA/D (24,1).

Ter vergelijking: een Bav heeft een SA/D van tussen de 18 en als je mazzel hebt tegen de 21.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Andere mast 20 mrt 2024 08:33 #1547695

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12403
Die blue Jay ( FF110) heeft meegedraaid in t wedstrijdenprogramma van de Kreupel

Ding had n SW waarde van 80.

Kwam wel van haar plek zeg maar B)
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Andere mast 20 mrt 2024 15:18 #1547778

De FF110 is niet echt traag, dat zeg ik ook niet.

Zelf heeft die FF110 niet helemaal mijn smaak. Dat ziet hem in details van vormgeving. Is simpel een mening.
Lest kwam ik bai de dokter
Hai zeit: "je loike wel wat dik". Ik zei: "Dat ken ok heel best kloppen, maar ik hew wel barre skik".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Andere mast 20 mrt 2024 15:32 #1547782

Zelf een J/105 gehad, heerlijk schip. Inderdaad wat spartaanser van binnen dan de X99, maar de X heeft weinig meer voordelen binnen behalve de vaste tafel. Het voorbed op de J is stuk ruimer.

Ook solo zeer eenvoudig te hanteren
Bavaria 46 Cruiser "Sparky²"
Watersporter pur sang, zowel professioneel als privé
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Andere mast 20 mrt 2024 16:14 #1547795

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3117
Bav32Sparky schreef :
Zelf een J/105 gehad, heerlijk schip. Inderdaad wat spartaanser van binnen dan de X99, maar de X heeft weinig meer voordelen binnen behalve de vaste tafel. Het voorbed op de J is stuk ruimer.

Ook solo zeer eenvoudig te hanteren
En er waren twee J 105 die de afgelopen Fastnet race met goed gevolg overleefden. En dat was geen kattepis ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Andere mast 21 mrt 2024 17:10 #1548038

Nou....toch maar besloten nog even te blijven dromen. Alles is nog een keer door het hoofd gegaan en uiteindelijk....geen idee wanneer....neig ik toch echt naar een J
Lest kwam ik bai de dokter
Hai zeit: "je loike wel wat dik". Ik zei: "Dat ken ok heel best kloppen, maar ik hew wel barre skik".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Andere mast 21 mrt 2024 18:06 #1548045

  • aluijten
  • aluijten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 586
met meer wind is de FF veel makkelijker te hanteren dan de X , die gaat veel meer kuikengraver waar de FF gaat glijden. En de X-99 staat erom bekend dat met de internationale kampioenschappen altijd een extra mast hadden liggen omdat nogwel eens een brak. Het zijn hele dunne mastjes.
Qua interieur kan ik je volgen, een X is mooier ingetemmerd. De J is wisselend. De 105 is vergelijkbaar qua soberheid met de FF, De FF110 heeft wel ruim meer stahoogte dan een J105
de FF zijn meestal relatief gunstig geprijsd tov andere boten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Andere mast 23 mrt 2024 21:41 #1548450

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3229
Let vooral ook even op stahoogte en hoe je dat bevalt.
Wij zijn afgehaakt op de J-105 omdat we precies net overal met een gedraaid/gebukt hoofd moesten staan (en we zijn beiden niet lang! 1.71). Ik weet niet meer hoe dat op de X99 is maar in mijn herinnering kon ik daar wel rechtop in staan.

Voor langere mensen is dat misschien iets minder relevant omdat je toch nergens meer kunt staan, maar "net niet" ervaar ik als heel vervelend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Andere mast 27 mrt 2024 20:46 #1549168

FF110 is meer te vergelijken met j111 dan j105. Vergelijk de cijfers en je ziet dat de FF 25 jaar voorliep/loopt op J.

J105 is ontworpen als onedesign en weekender. X99 als pure one design, de vinnen zijn slank en er zit weinig ballast onderin waardoor je bij een beetje wind 5 man in de rail nodig hebt. Afgezien van de al eerder genoemde slanke mast met zalingen in lijn die door (kritische) bakstagen overeind gehouden wordt. Qua ruimte zijn beide meer te vergelijken met de FF95.

FF110 en de latere FF1100 is ontworpen voor compromisloos snel toeren over lange afstand met kleine bemanning. Zeer licht, ruim voldoende zeil en royale vinnen voor een laag zwaartepunt en goede koersstabiliteit. De prachtige handgemaakte Hollandspar mast is perfect te trimmen mede dankzij de niet-kritische bakstagen. Wij zeilen als de rest motort met weinig wind, en met 20+ kn wind genaker op tijdens vakantie met gezin is alles volledig onder controle met surfjes boven 15kn. En natuurlijk kan je er ook nog een keer een wedstrijdje mee varen.

Je vraagt je dan ook af waarom niet iedereen een FF vaart. Ik denk omdat FF niet in marketing geïnvesteerd heeft waardoor de boot relatief onbekend is gebleven. Omdat je daardoor niet betaald voor imago maar slechts voor de boot kan je wel een “Nederlandse J111” kopen voor aanmerkelijk minder dan de prijs van een J105. Je moet wel zoeken naar een speld in een hooiberg want er zijn er niet veel. Alternatief: de mallen liggen nog bij Modus Marine en die willen er denk ik nog best wel een bouwen. :)

Note: ik heb geen aandelen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.277 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl