Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Omprogrammeren Marifoon

Omprogrammeren Marifoon 27 feb 2017 13:08 #813206

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6050
Tony2920 schreef :
Dat dit bij nieuw aankoop bij de service behoort vind ik goed, maar anders betaal je daar toch gewoon voor.

Bij Kniest dus niet, maakt niet uit of je er wat koopt of niet. Hoort bij hun klantenservice. Mooi toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omprogrammeren Marifoon 27 feb 2017 13:37 #813211

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
Palomine schreef :
Tony2920 schreef :
Dat dit bij nieuw aankoop bij de service behoort vind ik goed, maar anders betaal je daar toch gewoon voor.

Bij Kniest dus niet, maakt niet uit of je er wat koopt of niet. Hoort bij hun klantenservice. Mooi toch?
Tja dat lijkt mooi, maar linksom of rechtsom de rekening moet wel kloppen eind van de maand anders gaan ze failliet. En dus betaal je voor andere dingen extra om die service te kunnen bekostigen.En ik ben dan weer zo iemand die graag weet waarvoor hij betaald.
Ben zo uitgekeken om winkels die allerhande gratis weggeven, of doen.
Ik heb liever een interessante prijs dan een gratis extraatje.
Maar dat ben ik weer.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Omprogrammeren Marifoon 27 feb 2017 13:44 #813212

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Mijn ervaring met Kniest is dat ze èn goede prijzen hebben èn goede service.

Een EVO100 wheel pilot vorige jaar gekocht, prijs ruim onder die van andere webshops. Dit jaar een set B&G Triton wind meter met Triton display en Triducer voor ruim 40% onder gangbare prijzen. En nemen alle tijd om vragen te beantwoorden, ook via de telefoon.
Time Out - Elan 333 (2001)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Omprogrammeren Marifoon 27 feb 2017 15:25 #813243

  • Sisu
  • Sisu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Nou mijn vraag heeft wat los gemaakt (nu nog codes die werken;-). En voor de goede orde; backup in de vorm van een 1 jaar oude handheld en een reserve 'oude' marifoon zijn aanwezig. Voor langere zeereizen kan ik ook een nog satelliettelefoon lenen. Het ging er mij puur om dat van de 7100 serie zo'n keurige werkomschrijving in omloop is en ik er dus vanuit ging dat het omprogrammeren wel zou lukken. Helaas dus niet. Er zijn er volgens mij nogal wat van in omloop dus ik hoopte dat iemand hetzelfde bij de hand had gehad.

Ik noemde Kniest omdat ik van hen ook altijd hele goede service gewend ben. Daar zal het dus zeker niet aan liggen. Het is gewoon gedoe en kost me een ochtend en 60 km rijden, terwijl ik de achterliggende gedachte best snap maar niet ondersteun.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omprogrammeren Marifoon 27 feb 2017 22:21 #813491

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27145
sjrdvanh schreef :
Heb je die oude schokker ook al eens weggemieterd Jugo?

:laugh:

Daar vraag ik geen pin code van en belast niemand daar mee op het forum, geen fanclub etc.
Die hou ik bewust stiekem voor mezelf.... ;)

Maar wel moderne apparatuur, voor onze veiligheid en gemoedsrust. :whistle:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 27 feb 2017 22:22 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omprogrammeren Marifoon 27 feb 2017 22:34 #813494

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27145
Joop66 schreef :
Ja, zeg, als je de basis van je veiligheid, je boot zelf, nog niet eens up-to-date houdt, wat WIL je dan helemaal??? :evil:

geheel off topic
Dat is dus een hele actuele vraag? Als iemand zijn zaakjes niet voor elkaar heeft of houdt, en mede daardoor in de problemen geraakt, moet je daarvoor dan andere mensen wel extra risico laten lopen en kosten maken?
Of als jij, vanwege je z.g. levensovertuiging, al 40 jaar doet met je zeekaart en daardoor in de problemen komt? Moet je dan wel aanspraak willen maken op anderen om jou problemen op te lossen?

Daarbij kan je als gezagvoerder wel die beslissing nemen, maar je neemt hem ook voor je opvarenden die niet altijd kundig genoeg zijn om dat te beoordelen, is dat fair en wil je dat risico nemen als gezagvoerder?

Voor de duidelijkheid; dit is een hypothese ter overweging .

Laten we maar weer ontopic gaan........
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 27 feb 2017 22:36 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omprogrammeren Marifoon 27 feb 2017 22:56 #813496

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27145
boarderbas schreef :
Nachtvlinder schreef :
Hoe ziet dit er op een lineaire tijdsas dan uit?

Anders.... :dry:

Wij gebruiken meer een beoordelingssysteem waarin een weging op basis van verschillende factoren gemaakt wordt (NEN3140), daar wordt preventief gestuurd.



Afhankelijk van het wegings punten aantal wordt daar een inspectie interval aan gekoppeld.



Zo is een heli-portofoon op het helidek met weer en wind de paarse lijn.
Een marifoon in een lifeboat capsule, met veel condens en zout de blauwe lijn.
In de controlekamer zijn haast geen omgevings factoren met risico's, alleen de bediening en is dus de groene lijn.
In de praktijk blijken de inspectie intervallen op de linker kant van de grafiek zelfs wel eens te lang.
In de pleziervaart wordt bijna uitsluitend correctief gestuurd, dus pas als het stuk is.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omprogrammeren Marifoon 27 feb 2017 22:59 #813498

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27145
lodewijk stegman schreef :
Apae schreef :
WnW snap ik ook wel: moet je, met de huidige prijzen voor nieuwe marifoons, nog willen investeren in het omprogrammeren van een oude?

Als je daarvoor niet 200-300 km hoeft te rijden en er ook een halve dag aan kwijt bent, is dat omprogrameren nog wel economisch.

Postzegel en e-mail?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omprogrammeren Marifoon 28 feb 2017 05:40 #813516

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Wat zouden we als inspectie aan een marifoon moeten uitvoeren? En hoe groot is de kans dat die 17 jaar oude Navman daar gewoon doorheen zou komen?
Tenslotte is het nog maar relatief kort dat de 40 jaar oude RT144's inderdaad aan het overlijden zijn op professionele boten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omprogrammeren Marifoon 28 feb 2017 05:59 #813519

Dank je WnW!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omprogrammeren Marifoon 28 feb 2017 07:05 #813526

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27145
Apae schreef :
Wat zouden we als inspectie aan een marifoon moeten uitvoeren? En hoe groot is de kans dat die 17 jaar oude Navman daar gewoon doorheen zou komen?
Tenslotte is het nog maar relatief kort dat de 40 jaar oude RT144's inderdaad aan het overlijden zijn op professionele boten...

Volgens de tabel zou een marifoon in een jacht 10-20 punten krijgen en eens in de 2,5 tot 4 jaar een controle op de goede werking nodig hebben, inclusief antenne, voeding en aansluitingen. Staat van de microfoon kabel, frequentie afwijking, spraaksterkte, zendvermogen, coaxkabel en antenne reflectie.
1 op de 3 heeft wel iets, 1 op de 7 á 10 heeft een grove(re) afwijking in één van de genoemde items.

Dit zijn keiharde getallen die ik distilleer uit ongeveer 2000 toestellen die ik op jaarlijkse basis keur.
Ik denk dat de pleziervaart niet veel anders scoort, maar de eigenaren het maar overdreven vinden en dus vaak door modderen. Verreweg de meeste fouten zijn (nog) niet opgemerkt door de gebruiker.

Antenne problemen zie je vaak al jaren van te voren aankomen, zeker als je dus elk jaar een status hebt. Uiteindelijk gaan alle antenne-kabels en stekkers ter ziele door vocht of mechanische stress. Een goede 2e is de microfoon kabel, breuk, draadje los, 3e is de microfoon zelf. Uiteindelijk worden toestellen ernstig aangetast door condens en de temp. verschillen in zomer en winter, trillingen van de motor maken het dan af.

Door de SMD techniek is het aantal elektronische storingen sterk teruggelopen, er is inderdaad niet zo vaak iets met het toestel zelf. SMD overlijdt op nr.1 door (condens)vocht, Nr.2 overspanning(s pieken), Nr.3 aardlussen

Een NAVman 7100 zou als toestel best nog door de een test rollen, mits goed geprogrammeerd met de juiste ATIS en/of MMSI.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omprogrammeren Marifoon 28 feb 2017 07:07 #813527

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
Apae schreef :
Wat zouden we als inspectie aan een marifoon moeten uitvoeren? En hoe groot is de kans dat die 17 jaar oude Navman daar gewoon doorheen zou komen?
Tenslotte is het nog maar relatief kort dat de 40 jaar oude RT144's inderdaad aan het overlijden zijn op professionele boten...

Frequentie / zendvermogen / ontvangstgevoeligheid /
om er maar 3 te noemen die je moeilijk zelf kunt nakijken.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omprogrammeren Marifoon 28 feb 2017 07:09 #813528

  • Sisu
  • Sisu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
WADnWIND schreef :
sjrdvanh schreef :
Heb je die oude schokker ook al eens weggemieterd Jugo?

:laugh:

Daar vraag ik geen pin code van en belast niemand daar mee op het forum, geen fanclub etc.
Die hou ik bewust stiekem voor mezelf.... ;)

Maar wel moderne apparatuur, voor onze veiligheid en gemoedsrust. :whistle:
Volgens mij wordt hier niemand 'belast' en wat mij betreft speel je met dit soort (al dan niet grappig bedoelde opmerkingen) op de man en niet op de bal. ik zou het wel waarderen als je jezelf uitspreekt in plaats van uitweidt. Bijvoorbeeld over:

1. Is het verboden voor een eigenaar van een marifoon om door middel van een pincode zelf MMSI en Atis te wijzigen?
2. Wat is de maximale technische vervangingstermijn van een marifoon gebruikt in pleziervaart?
3. Zitten er nog verschillen in 2 ten aanzien van verschillende merken en/of typen, bijvoorbeeld Navman versus Standaard Horizon?

Ik zie dat WnW zojuist al een deel van de vragen heeft beantwoord. Klasse en bedankt!
Laatst bewerkt: 28 feb 2017 07:11 door Sisu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Omprogrammeren Marifoon 28 feb 2017 13:39 #813609

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26256
Sisu schreef :
Ik noemde Kniest omdat ik van hen ook altijd hele goede service gewend ben. Daar zal het dus zeker niet aan liggen. Het is gewoon gedoe en kost me een ochtend en 60 km rijden, terwijl ik de achterliggende gedachte best snap maar niet ondersteun.

Die code is in ZF kennelijk niet direct voor handen, dus ik zou het mezelf makkelijk maken en Kniest even bellen. Het enige waar ik me in dit verband nog zorgen over maak: leveranciers verkopen een beperkt aantal fabrikaten als het om marifoons gaat. Kniest verkoopt geen Navman en het merk lijkt uit Nederland goeddeels verdwenen.
De vraag is dus vooral wie van de bekende leveranciers wil en kan wat met dit apparaat. Brand in Hellevoetsluis is op dit soort dingen gespecialiseerd, maar zit practisch gezien misschien te ver weg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Omprogrammeren Marifoon 28 feb 2017 16:06 #813641

  • Tilikum
  • Tilikum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 364
lodewijk stegman schreef :
Sisu schreef :
Ik noemde Kniest omdat ik van hen ook altijd hele goede service gewend ben. Daar zal het dus zeker niet aan liggen. Het is gewoon gedoe en kost me een ochtend en 60 km rijden, terwijl ik de achterliggende gedachte best snap maar niet ondersteun.

Die code is in ZF kennelijk niet direct voor handen, dus ik zou het mezelf makkelijk maken en Kniest even bellen. Het enige waar ik me in dit verband nog zorgen over maak: leveranciers verkopen een beperkt aantal fabrikaten als het om marifoons gaat. Kniest verkoopt geen Navman en het merk lijkt uit Nederland goeddeels verdwenen.
De vraag is dus vooral wie van de bekende leveranciers wil en kan wat met dit apparaat. Brand in Hellevoetsluis is op dit soort dingen gespecialiseerd, maar zit practisch gezien misschien te ver weg.

Ik zou zeker even bellen - verleden week wilde ik bij Kniest (inderdaad altijd prima service daar) een 10 jaar oude ICOM handmarifoon laten programmeren. Altijd te lui geweest om er iets in te laten zetten. Helaas: daar hebben ze geen software meer voor. En ze vertelden dat de fabrikant het ook niet meer deed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Omprogrammeren Marifoon 28 feb 2017 16:27 #813645

  • Sisu
  • Sisu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Heb gebeld met Kniest. Het is inderdaad onzeker of ze er iets mee kunnen. Hing er vanaf of de vorige eigenaar de code had veranderd volgens hen. Dat kan dus blijkbaar ook nog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Omprogrammeren Marifoon 28 feb 2017 16:56 #813651

Niet om je voor dom uit te maken hoor, maar heb je wel enter gedrukt na het laatste getal?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Omprogrammeren Marifoon 28 feb 2017 18:05 #813667

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27145
lodewijk stegman schreef :
Sisu schreef :
Ik noemde Kniest omdat ik van hen ook altijd hele goede service gewend ben. Daar zal het dus zeker niet aan liggen. Het is gewoon gedoe en kost me een ochtend en 60 km rijden, terwijl ik de achterliggende gedachte best snap maar niet ondersteun.

Die code is in ZF kennelijk niet direct voor handen, dus ik zou het mezelf makkelijk maken en Kniest even bellen. Het enige waar ik me in dit verband nog zorgen over maak: leveranciers verkopen een beperkt aantal fabrikaten als het om marifoons gaat. Kniest verkoopt geen Navman en het merk lijkt uit Nederland goeddeels verdwenen.
De vraag is dus vooral wie van de bekende leveranciers wil en kan wat met dit apparaat. Brand in Hellevoetsluis is op dit soort dingen gespecialiseerd, maar zit practisch gezien misschien te ver weg.

"THIS PRODUCT IS NOW DISCONTINUED"
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 28 feb 2017 18:24 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omprogrammeren Marifoon 28 feb 2017 18:59 #813689

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
Ik heb ergens opgevangen dat Navman zich heeft teruggeplooid op alleen GPS en aanverwante apparatuur.
Simrad en of Lowrance lijken de Marifoonafdeling te hebben overgenomen,
Wie weet hoe dat juist zit ?
Nieuwe marifoons van Navman heb ik ieder geval niet meer gezien.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omprogrammeren Marifoon 28 feb 2017 20:33 #813725

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Tony2920 schreef :
Ik heb ergens opgevangen dat Navman zich heeft teruggeplooid op alleen GPS en aanverwante apparatuur.
Simrad en of Lowrance lijken de Marifoonafdeling te hebben overgenomen,
Wie weet hoe dat juist zit ?
Nieuwe marifoons van Navman heb ik ieder geval niet meer gezien.

En voor wie mee leest, maar een Lowrance lvr 250 heeft: zelfde procedure en zelfde pincode als voor de Navman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omprogrammeren Marifoon 28 feb 2017 21:09 #813740

Tony2920 schreef :
Apae schreef :
Wat zouden we als inspectie aan een marifoon moeten uitvoeren? En hoe groot is de kans dat die 17 jaar oude Navman daar gewoon doorheen zou komen?
Tenslotte is het nog maar relatief kort dat de 40 jaar oude RT144's inderdaad aan het overlijden zijn op professionele boten...

Frequentie / zendvermogen / ontvangstgevoeligheid /
om er maar 3 te noemen die je moeilijk zelf kunt nakijken.

Ja dat is altijd een beetje jammer. Temeer omdat de kosten voor een controle vaak vrij hoog zijn vs de aanschafprijs. En om nu maar elke keer alles weg te gooien is ook zo zonde....

Ben het wel met WnW eens dat je de staat regelmatig moet inspecteren. Elke keer kom je het tegen dat mensen heel verbaast zijn dat iets kapot gegaan is. Als je er dan naar kijkt vraag je je dan af hoe het zo lang nog heeft kunnen werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omprogrammeren Marifoon 28 feb 2017 22:11 #813760

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27145
Christiaan 676 schreef :
Ja dat is altijd een beetje jammer. Temeer omdat de kosten voor een controle vaak vrij hoog zijn vs de aanschafprijs.

Dat is heel relatief. Als ik met een koffer aankomen met een inhoud gelijk een pittige middenklasser aan meet apparatuur, nog eens 50-300Km moet rijden is een keuring heel erg goedkoop t.o.v. de investering. Die apparatuur moet ook nog met regelmaat gekalibreerd worden en da's zeker niet gratis.

Net één van onze test-sets in de werkplaats 2 jaarlijks laten kalibreren, kost ruim 2 mille. En dat alleen maar om service te kunnen verlenen? (om over de nieuwprijs maar te zwijgen).

In de praktijk gaat het om een keuring van de gehele installatie en met een slechte antenne helpt een nieuwe marifoon nog steeds niet.
En natuurlijk; wat is veiligheid je waard?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omprogrammeren Marifoon 28 feb 2017 22:14 #813762

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27145
Sisu schreef :
1. Is het verboden voor een eigenaar van een marifoon om door middel van een pincode zelf MMSI en Atis te wijzigen?
2. Wat is de maximale technische vervangingstermijn van een marifoon gebruikt in pleziervaart?
3. Zitten er nog verschillen in 2 ten aanzien van verschillende merken en/of typen, bijvoorbeeld Navman versus Standaard Horizon?

Ik zie dat WnW zojuist al een deel van de vragen heeft beantwoord. Klasse en bedankt!

De pleziervaart doet in de echte wereld niet mee en is daardoor vrijwel vogelvrij. Binnen het kader van de wet mag alles. Uiteindelijk is de eigenaar zelf verantwoordelijk voor zijn opvarenden, dat gaat goed totdat het mis gaat.
Voor pleziervaart geldt dan <20meter en <100m3.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omprogrammeren Marifoon 28 feb 2017 22:16 #813763

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27145
Apae schreef :
Tenslotte is het nog maar relatief kort dat de 40 jaar oude RT144's inderdaad aan het overlijden zijn op professionele boten...

Ja sinds 1995 nog maar..........
De productie is rond 1985-86 gestopt van de RT144, en amper 10 jaar daarna al de 1e uitvallers.
Een iconisch toestel, zonder meer, maar niet beter dan andere apparatuur.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 01 mrt 2017 06:40 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omprogrammeren Marifoon 28 feb 2017 22:29 #813768

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
WADnWIND schreef :
Christiaan 676 schreef :
Ja dat is altijd een beetje jammer. Temeer omdat de kosten voor een controle vaak vrij hoog zijn vs de aanschafprijs.

Dat is heel relatief. Als ik met een koffer aankomen met een inhoud gelijk een pittige middenklasser aan meet apparatuur, nog eens 50-300Km moet rijden is een keuring heel erg goedkoop t.o.v. de investering. Die apparatuur moet ook nog met regelmaat gekalibreerd worden en da's zeker niet gratis.

Net één van onze test-sets in de werkplaats 2 jaarlijks laten kalibreren, kost ruim 2 mille. En dat alleen maar om service te kunnen verlenen? (om over de nieuwprijs maar te zwijgen).

In de praktijk gaat het om een keuring van de gehele installatie en met een slechte antenne helpt een nieuwe marifoon nog steeds niet.
En natuurlijk; wat is veiligheid je waard?

Ja dat begrijpen we wel, maar als gebruiker stel je toch de vraag, hoeveel van die testen zijn nu echt essentieel ? En hoeveel minder zou het kunnen kosten indien we alleen de echt nuttige testen doen ? Begrijp me niet verkeerd, de wet stelt een hele hoop eisen, die niet allemaal even nuttig zijn, maar die wel getest moeten worden, en waardoor de uiteindelijke testprocedure eigenlijk onnodig wordt opgeschroefd.
Een test van zendvermogen, frequentiestabiliteit, ontvangstgevoeligheid, verstaanbaarheid van microfoon en modulatie en digitaal signaal, kan waarschijnlijk een stuk goedkoper dan wat men nu voorschrijft en uitvoert. Netto op gebied van veiligheid even goed, maar aan een fractie van de kosten. Maar ja, dat is niet wat volgens de procedures moet getest worden.
Resultaat, iedereen die niet verplicht is om het te laten testen, doet geen test.
En dan zitten we ondanks de inspanning om het zo veilig mogelijk te maken, uiteindelijk misschien met een minder veilige situatie.
Een vergelijking die niet helemaal klopt maar wel als voorbeeld kan dienen.
Wij gebruikten aan boord multimeters om voornamelijk de aanwezigheid, of afwezigheid van spanningen te testen. Die moesten dan verplicht elk jaar gekalibreerd worden, met een nauwkerigheid van .... Hele dag ploeg van 10 man die alle meters komt doormeten, testen en afregelen van die multimeters om zeker te voldoen aan die nauwkeurigheid, en dan een jaar lang in gebruik om vast te stellen of de spanning van 110V al dan niet aanwezig was . . . . .
Overkill. Alsof je met een kanon op een mug staat te schieten.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.324 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl