Hans V schreef :
Berghout-2 schreef :
Na mijn eerste winter op mijn zeetjalk '80-'81 zagen mijn tweeduims kogelkranen er net zo uit! Eeentje was net zo'n vernikkelde messing ding als op de foto, de andere was een gietstalen hogedruk kogelkraan, en ook die was aan flarden gescheurd.
Allebei de kranen had ik voor de veiligheid dicht gedaan. Stom, zo bleek achteraf,want het water IN de kogel drukt de zaak zo kapot.
De winters daarna liet ik of de kranen openstaan, of ik blies er lucht in (gewoon de mond op de slang) en sloot hem dan tijdens het blazen, zodat er lucht in de kogel zit.
Nooit meer problemen gehad met die kogelkranen!
TS heeft het als ik het goed lees over water
rond de kogel. Doorblazen zodat er (veel) lucht
in de kogel zit zou dan mogelijk niet voldoende helpen.
Wat is de werkelijke oorzaak van het kapotvriezen van kogelafsluiters? Het lijkt mij dat er rond de kogel nauwelijks/geen water aanwezig is en voldoende lucht in de kogel (bij doorblazen) ruimte geeft aan opgesloten water in de afsluiter dat bevriest.
Het is afhankelijk van de constructie van de afsluiter, er zijn meerdere types in de handel maar de afsluiter van het plaatje in dit draadje is wel de meest voorkomende. Deze afsluiters vriezen kapot als er water
in de kogel staat terwijl deze dicht staat. Het ijs in de kogel zet uit en oefent krachten uit op de kogel en het afsluiterhuis. het afsluiterhuis is de zwakste schakel en zal kapotvriezen, zie de foto aan het begin van dit draadje. Als er al water kan staan
rond de kogel dan zal dat weinig of geen effect hebben, immers deze ruimte staat in verbinding met de binnenkant van de kogel (als de afsluiter dicht staat) zodat het vermengt met de antivries of een beetje water in de kogel vloeit als deze leeggeblazen was. In beide gevallen kan het geen kwaad.
Als de afsluiter daarintegen open staat zou het water
rond de kogel inderdaad kunnen bevriezen maar aangezien de hoeveelheid minimaal is kunnen er geen krachten opgebouwd worden. Als er al een kracht opgebouwd wordt zal het de kogel iets doen bewegen omdat deze meestal in kunststof zittingen zit en dus niets kapot gedrukt kan worden.
Bij hele grote kogelkranen in de industrie kan de ruimte rond de kogel soms worden afgetapt of doorgeblazen via speciale aansluitingen om de ruimte leeg te krijgen en dus vervuiling of bevriezing te voorkomen.