Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Door het oog van de naald

Door het oog van de naald 02 mei 2017 22:52 #831690

Nachtvlinder schreef :
Dus dat dat kniestuk los is gewrikt is de schuld van het gas aan boord!?

Ja. Zonder gas geen kniestuk dat zich kan loswrikken. En de proffesionele installatie heeft ook al niet geholpen. Brrr griezelig, het had ook zomaar anders kunnen aflopen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 02 mei 2017 22:55 #831691

Noballast schreef :
Nachtvlinder schreef :
Dus dat dat kniestuk los is gewrikt is de schuld van het gas aan boord!?

Ja. Zonder gas geen kniestuk dat zich kan loswrikken. En de proffesionele installatie heeft ook al niet geholpen. Brrr griezelig, het had ook zomaar anders kunnen aflopen.
Dat is ook eens gebeurt bij ons aanboord (niet mijn huidige boot overigens) Ook een nieuwe installatie die in de eerste zomereen bijna helemaal volle tank met propaan in de bilge geleegd had omdat er inwendig iets in het fornuis niet goed zat. Sindsdien geen gas meer aanboord als ik de keus heb.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 03 mei 2017 03:31 #831702

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1802
EricvdBorn schreef :
Vandaag even flink geschrokken, ik bleek een flink gaslek aan boord te hebben.
Eric

Bedankt voor het rapporteren hiervan, dat laat je weer even stilstaan bij wat er mis kan lopen.
Ik heb geen gas angst. Als je een paar eenvoudige common sense maatregelen neemt is het volkomen veilig.
Op een van mijn vorige boten (uit US) zat een manometer bij de gasfles (achter de drukregelaar. De bedoeling hiervan was dat je als routine na het openzetten van de gasfles, deze ook weer tijdelijk dichtdraait en vervolgens observeert of de druk in de leiding terugloopt. Bij een behoorlijk lek zie je dat meteen, maar af en toe liet ik het 10 minuten staan om te controleren op mogelijke kleine lekken of poreuze slang. Daarbij uiteraard de afsluiter vlak bij de oven, indien aanwezig open zetten. Op mijn huidige boot zit deze voorziening niet, maar het staat op mijn "nog te doen" lijst. Naar mijn smaak een van de beste veiligheidsmaatregen die je kunt nemen.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 03 mei 2017 08:36 #831759

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Capri Ahoy schreef :
Yep......en juist dáár plaats je een potentiële ontsteker !?? :S

Ook mijn idee, een electronische of elektrische opener van de gasfles.
Nou nee, echt liever niet.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 03 mei 2017 08:43 #831763

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Buiten dat, blijkt dan weer, tenminste als ik het verhaal goed gelezen heb, dat het veelvuldig bewegen van het gasstel erin slaagt om de verbinding los te krijgen.
Dit lijkt op een minder geslaagde installatie, maar het kan best dat het niet anders mogelijk was.
Maar lijkt er ook op te wijzen dat het vastzetten van het gasstel zodra niet meer in gebruik om te koken, mogelijks dit euvel had kunnen voorkomen.
Geeft mij een extra zetje om bij mij aan boord ook nog eens alles na te lopen.
En een gas alarm te installeren.
- Hoe zit het ook weer, bij flessengas moet de sensor laag staan dacht ik, omdat dit gas naar de bodem zakt. ( kan ook de reden zijn waarom je niets of weinig ruikt, je neus zit veel hoger als het aanwezige gas ).
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 03 mei 2017 09:15 #831785

dehler schreef :
Volgens mij kan je de gasbun beter beluchten dan krijgt het gas in de ruimte om te zakken via een slang buiten de romp.

Dat hoort zelfs zo te zijn. Een gasbun hoort ook een ventilatieopening aan de bovenzijde te hebben met een verbinding naar buitenboord. Tenminste volgens dit verhaaltje: www.jachtbouw.nl/wp-content/up...leziervaartuigen.pdf
De Hiswa daarentegen zegt er niets over in zijn stukje: www.hiswa.nl/hiswa.nl/up1/Zcde...ig_brochure_2011.pdf
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 03 mei 2017 09:20 #831786

ISO788 Hans schreef :
@ Yellow boat: ik zat ook aan zoiets te denken.. maar het was een professional die door een andere pro als mooiwerk beoordeelde installatie heeft opgeleverd... een tekort slang kan daar niet inpassen in dat plaatje lijkt me... een van de meest essentiele onderdelen....

Jaja , maar wie zegt dat die professionals zich hebben gerealiseerd dat een cardanisch fornuis behoorlijke uitslagen maakt.
Professionals zijn ook gewone mensen hoor ,ik heb al diverse profs fouten op hun vakgebied zien maken hoor :whistle:
Probleem van professionals is nog wel eens dat ze naarmate ze er meer van weten steeds minder open staan voor opmerkingen of invloeden van anderen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 03 mei 2017 17:16 #831950

Tony2920 schreef :
Ook mijn idee, een electronische of elektrische opener van de gasfles.
Nou nee, echt liever niet.
Die zijn in een volledig dichte behuizing en kunnen niet vonken. Bij chemicalien, benzine en gastankers worden dat soort op afstand bedienbare afsluiters overal voor gebruikt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 03 mei 2017 17:30 #831954

Yellow Boat schreef :
ISO788 Hans schreef :
@ Yellow boat: ik zat ook aan zoiets te denken.. maar het was een professional die door een andere pro als mooiwerk beoordeelde installatie heeft opgeleverd... een tekort slang kan daar niet inpassen in dat plaatje lijkt me... een van de meest essentiele onderdelen....

Jaja , maar wie zegt dat die professionals zich hebben gerealiseerd dat een cardanisch fornuis behoorlijke uitslagen maakt.
Professionals zijn ook gewone mensen hoor ,ik heb al diverse profs fouten op hun vakgebied zien maken hoor :whistle:
Probleem van professionals is nog wel eens dat ze naarmate ze er meer van weten steeds minder open staan voor opmerkingen of invloeden van anderen.
Ad
Ik ben geen pro met gasaansluitingen maar leg het wel zelf aan en check juist ook op dit soort zaken.. dat lijkt me nu juist essentieel. En ik check dus regelmatig of het systeem druk houdt...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “TuTu” voor de funracing en nu de SO 36i Performance “Anilla” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 03 mei 2017 17:48 #831960

Tony2920 schreef :
Capri Ahoy schreef :
Yep......en juist dáár plaats je een potentiële ontsteker !?? :S

Ook mijn idee, een electronische of elektrische opener van de gasfles.
Nou nee, echt liever niet.


Dit soort devices heeft:
a) geen vonkende delen (of de vonkende delen - nvt bij een magneetventiel - zijn volledig ingekapseld)
b) geen delen die te warm worden

Deze kun je dus veilig toepassen, hoewel ik me voor kan stellen dat dit onnatuurlijk klinkt.

In de ATEX wetgeving zou een gasbun een zone 2 klassificatie krijgen. Wikipedia kan evt het "onnatuurlijk klinkende gevoel" wegnemen, mocht je daar behoefte aan hebben.

Ik ga zelf (nav deze near miss) aan boord ook nog eens alles nalopen en zal eens goed nadenken over een afsluiter op de gasfles. Tijdgestuurd lijkt me het mooist, die mag je vergeten. Appeltaart bakkend dient ie soms voor bijna een uur open te staan, ik zou dan na 9 min een waarschuwingsbliep willen horen waarna ik óf niets kan doen (en de afsluiter na 10 min afschakelt), óf de toets nogmaals in te drukken zodat ie pas na 19 min weer een voorwaarschuwing geeft. Een soort snooze eigenlijk...

Weet iemand of dit kant-en-klaar bestaat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 03 mei 2017 20:10 #831993

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6649
Nachtvlinder schreef :
LittleWings schreef :
ik zou het niet aan boord willen hebben, gas.

Dus dat dat kniestuk los is gewrikt is de schuld van het gas aan boord!?

Gelijk heb je (net zoals diegenen die geen spiritus aan boord durven)
ik weet niet waar je vind dat ik dat zei, maar nee :whistle:

Spiritus zou ik ook niet willen hebben inderdaad.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 03 mei 2017 20:13 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 03 mei 2017 20:50 #831999

12V off-timer DIN rail (achter instrumentenpaneel): www.conrad.nl/nl/conrad-compon...isselaar-506666.html

En dan een geschikt magneetventiel erbij zoeken...

Maar dit is wel een stuk makkelijker:
www.dewitschijndel.nl/truma-gs...f-afstandsbediening/

Die Truma solenoid heeft onderstaande Ex rating:
II 3 G Ex nA II T6

Zoals ik al eerder stelde wordt een gasbun idd gezien als zone 2. In de handleidung:
This product is suitable for operation and installation in zone II (e.g. a gas cylinder box) in potentially explosive areas in accordance with ATEX directive 94/9/EC.

De bijbehorende afstandsbediening (=schakelaar + controlelampje) voor > eur 50 is natuurlijk belachelijk. En zonder timer!
Laatst bewerkt: 03 mei 2017 21:31 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 03 mei 2017 21:29 #832009

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ooit een paar jaar geleden kocht ik in Scharendijke een zeiljacht in mindere staat, echter nog wel met gas aan boord en wel met een nog volle, maar hele oude fles. Ik was op de hoogte van het gevaar van gas en ik moest en zou die troep van boord hebben voor ik maar ook één meter zou gaan varen. Het was avond. Bleek de boel zo oud dat de kraan op de fles in de open stand vastgerot zat, nooit dichtgezet door oude eigenaar (bleek achteraf), wat bij mij dus deed denken dat de kraan gewoon dicht stond, want ik kon hem niet verder dichtdraaien. Ik moest en zou zo snel mogelijk dat systeem van boord hebben en afgekoppeld hebben, want ik vertrouwde het toch niet om een of andere manier (6e zintuig ofzo?, ) . Ware het niet toen ik de slang doorknipte dat de boel begon te sissen...

Ik schrok mij de T*. De fles kon niet dicht!!
Ik als de sodem... van boord met dat gas-lekkende ding en ver weg gelopen van de haven in de hoop dat ik niemand zou tegenkomen met een peuk of sigaar.
Verderop op de dijk en in de wind het ding verder leeg laten lopen van pure ellende. (En maar blijven hopen dat er niemand langskwam met de hond en toevallig een peuk of sigaar...)

Liep goed af gelukkig.

Ik heb het niet zo op gas sindsdien :evil:
Doe mij maar spiritus. Enige nadeel is dat je de vlam slecht ziet, kwestie van opletten. Mijn Origo heb ik totaal geen omkijken naar, voldoet perfect en nooit last van stank..

Complete maaltijden mee bereid.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 03 mei 2017 21:37 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 03 mei 2017 21:35 #832010

Onderhoud is belangrijk. Was de rest van die boot wel naar omgekeken? Brakke electra kent ook (kleinere, maar goed...) risico's. Vraag Vinni maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 03 mei 2017 21:39 #832011

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Het was sowieso niet veel, maar nog wel voldoende in orde om de tocht mee te varen. Inmiddels heb ik de boot al ruim twee jaar niet meer. Het was meer voor de onderdelen. (Mast en dergelijke)
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 03 mei 2017 21:45 #832013

voor mij ook geen gas.

mbt tot spiritus, ook brandbare stof, maar kan me niet herinneren ooit gehoord te hebben dat een boot ontploft is door damp :dry:

Ik kan me een gas gebruiker wel voorstellen als de kachel erop werkt de koelkast, maar een hele installatie om een paar piepers te koken, ik weet niet :laugh:

Maar goed ieder zijn ding toch ;)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 03 mei 2017 22:30 #832024

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6649
Jeroen-pion schreef :
voor mij ook geen gas.

mbt tot spiritus, ook brandbare stof, maar kan me niet herinneren ooit gehoord te hebben dat een boot ontploft is door damp :dry:
ik zou een parafine- of dieseltoestel nemen.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 03 mei 2017 22:31 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 03 mei 2017 22:54 #832028

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1802
De enige manier om zekerheid te hebben over de veiligheid van de gasinstallatie is door regelmatig testen op drukverlies. Om uit voorzorg alle koppelingen met zeepsop te testen is wat onhandig. Op Aliexpress staat dit metertje. Ik denk dat ik deze maar bestel.




Met T-stuk in leiding aanbrengen.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 03 mei 2017 23:32 #832032

  • Capri Ahoy
  • Capri Ahoy's Profielfoto
@Nachtvlinder, bedankt.

Na bovenstaande gelezen te hebben.......neem ik mijn uitlating natuurlijk terug.

Bij mij komt ie er tussen !


Gas hoort niet in een boot, te minste, dat vind ik.....maar kan/wil ook niet zonder.
Ook voor ons geldt dat we het appeltaartje en de afbakbroodjes niet willen missen maarrrrrr....zijn wel uiterst pietleutig met gas.

Zo weten we behoorlijk precies hoe lang we met een fles doen en zit er elke twee jaar een nieuw slangetje overal tussen + een nieuw regelaartje ! Die dingen kosten zowat niks.
Slangklemmetjes van RVS, de duurste die ik vinden kan .....en nooit meer bij de action vandaan.
Na ELK gebruik gaat het kraantje op de fles direct dicht en het gasstel/de oven en de kachel kunnen zonder vlammetje niet branden.
Bij elke fleswissel, word alles rond de kopling, dus ook het kraantje en de slangaansluiting afgesopt.
Het rubbertje wat er tussen zit kan versleten, gescheurd, vervuild...of er uit gevallen zijn.
Aandraaien, alleen met een passende sleutel of desnoods een baco. Ik heb koekenbakkers meegemaakt, die met een tang zóveel kracht wisten te zetten dat de weerstand op het schroefdraad (tijdelijk) zó groot was dat hij wel dicht 'moest' zijn.....of nog bonter:de kopling ovaal was geworden.....en dus óók lekte.

De boot die we nu hebben was min of meer casco door ons gekocht (hij is door omstandigheden/gezondheidstoestand nooit afgebouwd door de eerste twee eigenaren), en heb nu dus nog de vrije hand in de afbouw.
Een gasbun word er nog in gelast, mét de nodige openingen .
Het leidingwerk overweeg ik om van staal te maken. In een ander draadje word er immers gesteld dat koper uithard onder invloed van trillingen en dat het daaromm niet toegepast mag worden voor dieselleidingen........hoe de voorschriften voor gas zijn weet ik niet maar neem aan het zelfde........???


In ieder geval : de electrische klep.....is dus veilig :)


Overigens is het misschien een idee om de drukregelaar, bij het winterklaar maken van de boot, te demonteren en mee naar huis te nemen.


En zo'n metertje er permanent tussen is natuurlijk ook helemaal super !!!
Gewoon afpersen is leuk....maar niet meer dan een momentopname.
Laatst bewerkt: 03 mei 2017 23:37 door Capri Ahoy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 04 mei 2017 06:38 #832058

Bang zijn is goed maar het mag geen obsessie worden!
De discussie over wel of geen gas is blijkbaar weer losgebarsten. Dat lees ik toch bij een aantal opmerkingen van alcoholverslaafden... :P

Men kan zich beter bij de feiten houden. Ja, gas is ontplofbaar, maar..... enkel bij de juiste mengverhouding met zuurstof.... De kans dat dit zich voordoet is echt niet zo groot.
Van belang is dat de installatie zeer regelmatig wordt nagekeken, vanaf de fles tot de brander.

Bij mij is het gebruik van alcohol om te branden afgeschreven, stank, roet, je weet niet welke uitlaatgassen je in je (redelijk gesloten) omgeving vrijlaat.. en de vlam zie je amper.
Ooit een beginnende brand meegemaakt met een soort alcohol (in een verffabriek)
, dan weet je dat ivm brand dit zeker geen risicoloos goedje is!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 04 mei 2017 07:32 #832082

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
37south schreef :
Op een van mijn vorige boten (uit US) zat een manometer bij de gasfles (achter de drukregelaar. De bedoeling hiervan was dat je als routine na het openzetten van de gasfles, deze ook weer tijdelijk dichtdraait en vervolgens observeert of de druk in de leiding terugloopt. Bij een behoorlijk lek zie je dat meteen, maar af en toe liet ik het 10 minuten staan om te controleren op mogelijke kleine lekken of poreuze slang. Daarbij uiteraard de afsluiter vlak bij de oven, indien aanwezig open zetten. Op mijn huidige boot zit deze voorziening niet, maar het staat op mijn "nog te doen" lijst. Naar mijn smaak een van de beste veiligheidsmaatregen die je kunt nemen.

Interessant idee.
Ik heb een drukregelaar met manometer, maar die meet, na dichtdraaien van de kraan op de fles, de druk tussen fles en regelaar. Dat is bij een volle fles tussen de 5 en 7 bar.
Mijn fornuis is 50 mbar. Dat snap ik niet helemaal, want de atmosferische druk is toch al 1 bar?
Welke druk heerst er nu echt in de leiding naar het fornuis? En wat moet het bereik van een daarin te plaatsen manometer zijn?

Er vanuit gaande dat zo'n manometer nog wat directer en fijngevoeliger meet, want de manometer op de regelaar check ik al vaak na dichtdraaien van de kraan op de fles.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 04 mei 2017 07:36 #832087

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
"Capri schreef :
Slangklemmetjes van RVS, de duurste die ik vinden kan .....en nooit meer bij de action vandaan.

Slangklemmen in een gasinstallatie?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 04 mei 2017 07:40 #832089

zuipschuit schreef :
Bij mij is het gebruik van alcohol om te branden afgeschreven, stank, roet, je weet niet welke uitlaatgassen je in je (redelijk gesloten) omgeving vrijlaat.. en de vlam zie je amper.
Ooit een beginnende brand meegemaakt met een soort alcohol (in een verffabriek)
, dan weet je dat ivm brand dit zeker geen risicoloos goedje is!!

Allereerst ontstaan er bij verbranding van alcohol precies dezelfde verbrandingsproducten als bij gas , nl CO2 en water en niks anders.
Tenminste , als de verbranding goed is en de vlam nagenoeg kleurloos c.q. onzichtbaar ( met een vlam die je amper ziet komen dus geen gevaarlijke stoffen vrij).
Als een vlam roet of stinkt is er wat anders aan de hand , dan is de verbranding niet volledig en krijg je allerlei halfverbrande producten die inderdaad ook gevaarlijk kunnen zijn.Maar dan is er ook iets niet in orde en dat kan mer gas ook gebeuren.
Dat is wel het probleem bij alcohol. Die verbrand vaak niet goed vanwege het water wat erin zit .Wisselt behoorlijk afhankelijk van leverancier maar ook tussen twee charges van dezelfde want de leverancier/fabrikant vult vaak alleen flessen maar koopt de alcohol zo goedkoop mogelijk in. Dat water moet verdampen samen met de alcohol vóór deze kan branden. En water verdampen kost erg veel warmte die aan de vlam wordt onttrokken, vandaar dan de slechte verbranding.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 04 mei 2017 07:41 #832090

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 658
Niet gehinderd door enige (vak)kennis...
Die drukregelaar zorgt voor 50mbar overdruk tov van de op dat moment heersende atmosferische druk. Dus 1020mbar als je in een laag van 970mbar ligt, maar 1090mbar als je in een hoog van 1040mbar ligt. Zodoende is de verschildruk steeds 50mbar en stroomt het gas steeds even hard.

Volgens mij geeft zo'n manometer ook steeds de overdruk tov ambient weer.
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 04 mei 2017 07:55 #832093

zuipschuit schreef :
Bang zijn is goed maar het mag geen obsessie worden!
De discussie over wel of geen gas is blijkbaar weer losgebarsten. Dat lees ik toch bij een aantal opmerkingen van alcoholverslaafden... :P

Men kan zich beter bij de feiten houden. Ja, gas is ontplofbaar, maar..... enkel bij de juiste mengverhouding met zuurstof.... De kans dat dit zich voordoet is echt niet zo groot.
Van belang is dat de installatie zeer regelmatig wordt nagekeken, vanaf de fles tot de brander.

Bij mij is het gebruik van alcohol om te branden afgeschreven, stank, roet, je weet niet welke uitlaatgassen je in je (redelijk gesloten) omgeving vrijlaat.. en de vlam zie je amper.
Ooit een beginnende brand meegemaakt met een soort alcohol (in een verffabriek)
, dan weet je dat ivm brand dit zeker geen risicoloos goedje is!!

Dan zijn wel snel klaar , bijna alle ontplofte bootjes kwam door gas :evil: :whistle:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl