Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Door het oog van de naald

Door het oog van de naald 04 mei 2017 07:56 #832095

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1802
Correct, overdruk. 50mbar = 5kpa, dus het metertje op de foto is goed bruikbaar. Kleinere schaal zou nog beter (= nauwkeuriger) zijn, maar die heb ik niet kunnen vinden.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 04 mei 2017 08:24 #832112

Wat een heldraadje word dit weer zeg. Fijn dat jullie op spiritus koken, maar het gaat hier over gas.

Voor gas is alles beschikbaar om dat veilig aan te sluiten.

-Als je niet de laatste euro uit je budget geperst hebt, dan heb je een regelaar met afblaasbeveiliging. Bij een losschietende slang gaat die dus gewoon netjes dicht.

-(Goedkope) manometers zijn de nummer één bron van lekkage.

-Zoals ik al een postje of tig geleden vemeldde is zo'n electrische afsuiter inderdaad gewoon 100% veilig

Er zitten blijkbaar een hoop "gevoelsmatige bibbers". Goed aangelegd en goed onderhouden is gas gewoon veilig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 04 mei 2017 08:27 #832114

  • Capri Ahoy
  • Capri Ahoy's Profielfoto
Slangklemmen in een gasinstallatie?

Ja.......anders lekt het slangetje .

De drukmeter op de kraan meet de druk vóór de drukregelaar en geeft een indicatie van hoe vol de fles nog is . meer niet.

De genoemde druk, is overdruk, dus boven de atmosferische.


Tja, en wat de angst voor gas betreft.......het gas is veilig, dat wel maar zolang er er mee gerommeld wordt.........of er worden heeeele kleine dingetjes over het hoofd gezien, komt het onaanvaardbare grote risico om de hoek kijken.

Ts vond zijn gasverbruik hoog, heeft nog een tweede pannetje soep gewarmd, rook al een gaslucht. Dat zijn best wel wat indicatoren, lijkt mij en zijn handellen had desastreuze gevolgen kunnen hebben.......wat ik nou echt stoer vind, is dat de man met de billen bloot durft te gaan.......om anderen voor elende te behoeden !!!

De explosiegrenzen van gas liggen dicht bij elkaar en het is een kunst om het te laten knallen maar áls het knalt, helpt een pleistertje niet , de verzekering ook niet en andere gedupeerden zullen je ook niet meer vragen " hee buurman, wat denkt u, kan dit zó? '.

Ps: ....anderen tikken sneller dan ik, zie ik.
Laatst bewerkt: 04 mei 2017 08:30 door Capri Ahoy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 04 mei 2017 08:47 #832127

  • JvdB
  • JvdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 82
Er is mij verteld dat slangenklemmen niet meer mag.
Het moeten aangeperste koppelingen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 04 mei 2017 08:53 #832130

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1802
boarderbas schreef :
Wat een heldraadje word dit weer zeg.

-(Goedkope) manometers zijn de nummer één bron van lekkage.

-Zoals ik al een postje of tig geleden vemeldde is zo'n electrische afsuiter inderdaad gewoon 100% veilig

Er zitten blijkbaar een hoop "gevoelsmatige bibbers". Goed aangelegd en goed onderhouden is gas gewoon veilig.

Uit welke statistieken heb je die " Goedkope manometers ..........."? ;)
Uiteraard wel een manometer gebruiken specifiek voor gas.
En zelfs als zou het daar lekken (bij de fles dus), dan is dat nauwelijks gevaarlijk als de gasbun aan de eisen voldoet, met afvoer. Ben je uiterst voorzichtig en wil je niet dat het metertje altijd onder druk staat, dan zet je er een kraantje tussen, dat alleen opengaat bij testen. Overigens is die druk van 5kpa maar heel weinig.

Met die laatste 2 zinnen ben ik het wel eens.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 04 mei 2017 08:53 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 04 mei 2017 08:58 #832135

  • Capri Ahoy
  • Capri Ahoy's Profielfoto
En zó leren we dus weer wat bij !

Dat zoeken we op.

Waarschijnlijk is dat dan zo, doordat er assortimentsdozen twv €4,50 voor vaderdag gegeven worden. :woohoo: ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 04 mei 2017 09:35 #832151

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6497
lodewijk stegman schreef :

Interessant idee.
Ik heb een drukregelaar met manometer, maar die meet, na dichtdraaien van de kraan op de fles, de druk tussen fles en regelaar. Dat is bij een volle fles tussen de 5 en 7 bar.
Mijn fornuis is 50 mbar. Dat snap ik niet helemaal, want de atmosferische druk is toch al 1 bar?
Welke druk heerst er nu echt in de leiding naar het fornuis? En wat moet het bereik van een daarin te plaatsen manometer zijn?

Er vanuit gaande dat zo'n manometer nog wat directer en fijngevoeliger meet, want de manometer op de regelaar check ik al vaak na dichtdraaien van de kraan op de fles.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Die 50mbar is relatief tov de buitenlucht, dus atmosferisch + 50mbar absoluut.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 04 mei 2017 10:03 #832163

Uiteraard moet dat t.o.v. de buitenlucht zijn anders zou er in een hogedrukgebied veel minder gas uit komen en in een lagedruk gebied meer. :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 04 mei 2017 10:16 #832172

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
JvdB schreef :
Er is mij verteld dat slangenklemmen niet meer mag.
Het moeten aangeperste koppelingen zijn.

Dat dacht ik ook (althans voor een vast installatie in een boot).
Maar ik heb nog even gegoogeld en uit diverse semi-officiële documenten blijkt dat het in beperkte mate nog wèl mag (wel met dubbele klemmen op elke aansluiting).
Laatst bewerkt: 04 mei 2017 10:17 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 04 mei 2017 10:18 #832174

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
Jutter schreef :
Die 50mbar is relatief tov de buitenlucht, dus atmosferisch + 50mbar absoluut.

Wat anderen ook al zeiden.
Het lijkt mij verder ook een logisch verhaal. Dank voor de antwoorden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 04 mei 2017 11:11 #832191

@Jeroen-pion,
Hoeveel van die ontplofte bootjes per jaar?
Is er ook een statistiek van afgebrande bootjes of co-intoxicatie door alcoholbranders?

... Om nog maar niet te spreken over het andere gebruik van Alcohol... B)

Maar we dwalen redelijk af
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 04 mei 2017 20:36 #832360

boarderbas schreef :
Goed aangelegd en goed onderhouden is gas gewoon veilig.
Dat dacht ik ook altijd, maar enkele praktijk gevallen hebben me doen realiseren dat dit toch zeker geen waterdicht systeem oplevert (pun intended)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 04 mei 2017 21:26 #832377

Erikdejong schreef :
boarderbas schreef :
Goed aangelegd en goed onderhouden is gas gewoon veilig.
Dat dacht ik ook altijd, maar enkele praktijk gevallen hebben me doen realiseren dat dit toch zeker geen waterdicht systeem oplevert (pun intended)

Dit was dus de aanleiding voor dit draadje.

Alle gasliefhebbers kunnen blijven herhalen dat het veilig is maar de praktijk bewijst anders.

Iets in de fik (laten) steken met bijvoorbeeld spiritus kan uiteraard ook, wat overigens niet heel slim is. Maar het doet geen *BOEM* en de gevolgen zijn meestal minder desastreus en beter te overzien.

Goed aangelegd en goed onderhouden is alles veilig, toch :unsure:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 05 mei 2017 07:55 #832426

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16019
Jeroen-pion schreef :
voor mij ook geen gas.

mbt tot spiritus, ook brandbare stof, maar kan me niet herinneren ooit gehoord te hebben dat een boot ontploft is door damp :dry:

Ik kan me een gas gebruiker wel voorstellen als de kachel erop werkt de koelkast, maar een hele installatie om een paar piepers te koken, ik weet niet :laugh:

Maar goed ieder zijn ding toch ;)

Die boot van die Zwitsers die in IJmuiden is uitgefikt (2e tocht met het door de eigenaar zelf gebouwde schip) fikte tot de waterlijn toe af door een fout bij het navullen van het kookstel (spiritus).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 05 mei 2017 17:03 #832577

ik heb nooit gezegd dat spirutus niet brand, anders zou je er ook niet op kunnen koken.

Ja met bijvullen moet je opletten, ook als je de benzine van je BBM bijvult etc etc

Wel blijven nadenken he, ook met olie lampjes, alles wat een vlammetje heeft :whistle:


Ik vind het allemaal prima als mensen denken dat gas het beste maniertje is om de piepers te koken.


De opmerking hier ergens hoeveel boten ontploffen er per jaar, naja mijn boot zal in elk geval nooit door gas ontploffen.

En dat vind ik een hardere garantie, dan als het goed is gebeurt er niets :whistle:

Maar mijn grootste dank aan TS, die de zaken nog even bevestigd :evil: :evil: :evil:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 05 mei 2017 17:04 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 05 mei 2017 18:33 #832598

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9498
Wat een paniekvoetbal hier!

Gelukkig liep het voor TS goed af.
Een tijd terug heb ik op het forum geschreven dat wij na élk gebruik de gasfles in de bun afsluiten.
Dit werd onthaald als overbodig, omslachtig, te veel moeite...
Nu allemaal gas uit de boot slopen?
Ik denk dat het zowat de meest veilige en meest gebruiksvriendelijke brandstof is.
Wel even kraantje dicht na gebruik. Op de fles B)
Sous les pavés, la plage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 05 mei 2017 19:12 #832604

zo begint de folder van de Hiswa :


Inleiding
Er gebeuren nog elk jaar ongelukken
met gas aan boord van pleziervaartuigen.
Soms zelfs in een volle
jachthaven... Ontploffingen, branden,
persoonlijke ongelukken en materiële
schade zijn het (onnodige) gevolg.


Van mij mogen ze het vanaf vandaag verbieden aan boord, lekker als je naast een prutser ligt, die denkt paar rvs slangklemmetjes stukkie slang en ik kan weer koken :whistle: :whistle:

Je hebt rook plekken en niet rokers ruimten.

Misschien zou dat in de haven ook zo moeten, met en zonder gas aan boord gescheiden van elkaar :evil:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 05 mei 2017 19:12 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 05 mei 2017 19:28 #832613

  • Capri Ahoy
  • Capri Ahoy's Profielfoto
Prutser.....!???
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 05 mei 2017 19:36 #832616

heb nog een foto van de Pion, ik vroeg me in het begin af waar die plastic tuinslang achtig matriaal ding van uhm een 1,8 meter voor was en waar die naar toe liep.

Bij de sloop van de combuis stuitte ik op een koperleiding daar was de slang met 1 slangklem aan vast gezet, ik dacht toen het zal toch niet he'........... yup in de bakkist zat aan de het koper en een gasdruk regelaartje.

Ik weet niet, maar ik denk dan niet joh wat goed aangelegd :woohoo:

Op elke water leiding zetten we tenminste nog 2 slangklemmen, zo erg vertrouwen we met z'n allen die dingen dus :whistle: :whistle: :whistle:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 05 mei 2017 19:37 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 05 mei 2017 19:41 #832618

  • Capri Ahoy
  • Capri Ahoy's Profielfoto
'k zou dát ding nooit gekocht hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 05 mei 2017 19:52 #832623

heb ik ook niet, heb het nieuwe grootzeil gekocht voor een 1/10 van de nieuwprijs, en kreeg de boot erbij :whistle: naja boot :S

Maar goed er lag dus ooit wel zo'n bootje in NL met een flesje eraan, dat bedoelde ik met prutser ;)

En ach de 1 is wat handiger of onhandiger dan de ander, je zal dr naast liggen :pinch: :sick:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 05 mei 2017 19:54 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 05 mei 2017 20:06 #832632

  • Capri Ahoy
  • Capri Ahoy's Profielfoto
Ik kan er, zeker na het lezen van jouw onderschrift, wel om lachen hoor.

Misschien een APK-tje in het leven roepen ?
Of prutsers preventief opsluiten ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 05 mei 2017 20:07 #832633

APK'tje lijkt me goed plan :)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 05 mei 2017 21:27 #832664

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Jeroen-pion schreef :
heb ik ook niet, heb het nieuwe grootzeil gekocht voor een 1/10 van de nieuwprijs, en kreeg de boot erbij :whistle: naja boot :S

Maar goed er lag dus ooit wel zo'n bootje in NL met een flesje eraan, dat bedoelde ik met prutser ;)

En ach de 1 is wat handiger of onhandiger dan de ander, je zal dr naast liggen :pinch: :sick:

Ach ja, het zal toch een hele tijd goed gewerkt hebben anders was dat bootje ontploft.
Als je ziet wat er allemaal gebeurd zonder dat het fout loopt, overdrijven wij met onze regeltjes en voorschriften heel erg. Maar ja eens om de zoveel keer gaat het fout en als dan het schroefje van het wijzertje niet helemaal vast zat, dan is dat de reden dat het fout ging, en dus is het die en die zijn schuld. Of dat wel de echte reden is, dat zal iedereen worst wezen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 06 mei 2017 05:54 #832690

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5773
Het is met kokers op gas net zo als met bavaria eigenaren; zodra, gas of bavaria onderwerp van gesprek wordt voelen ze zich genoodzaakt zich te verdedigen.


Ik ben blij dat ik niet op gas kook en niet in een bavaria vaar.....
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl