De boot, nieuwbouw van een 39' trimaran, alles zo licht mogelijk uitgevoerd, maar een degelijke voortstuwing is ook noodzakelijk. Met z'n 100m2 dekoppervlak en lichte gewicht is het een dweil om te manouvreren. Ik ben dus op zoek naar systemen die de manouvreerbaarheid bevorderen zonder al te veel gewicht toe te voegen.
De traditionele installatie. Tot nu toe heb ik een Sole of Yanmar van 27 cq 29 pk in gedachten, 3blad Gori klapschroef, intrekbare RMC boegschroef. In mijn thuishaven moet ik direct voor de box 2 haakse bochten maken in een beperkte ruimte en alleen dat gegeven al maakt de boegschroef een verdedigbare investering.
Een electrische boegschroef is vrij zwaar en op een ongunstige plek. Een hydraulische boegschroef is veel lichter.
Op de laatste Mets zag ik een nieuwe motor van Steyr,
www.steyr-motors.com/marine/en...32-smartsize-series/
die vanwege z'n geringe afmeting en gewicht ineens weer nieuwe mogelijkheden biedt, zoals installatie onder de vloer en in mijn geval zelfs vlak achter het zwaartepunt, maar dan zonder directe aandrijving van de schroef. Met een hydraulische pomp kan deze ook de schroef en een boegschroef aandrijven en verder fantaserend over hydrauliek zou zelfs een hekschroef ook nog tot de mogelijkheden behoren.
Wie heeft er ervaring met een hydraulisch aangedreven schroef. Dit zal vast ten koste gaat van het rendement, maar de Steyr heeft wat dat betreft meer in huis dan ik nodig heb. Overigens is het wel de wens om bij windstil weer een hoge kruissnelheid onder motor te realiseren, zal wel geen 10kn worden maar niet veel minder.
Een electro drive met de Steyr als generator kan ook, maar zal ivm de nodige accucapaciteit wel veel te zwaar worden, hoewel dit misschien nog een kwestie van tijd is met de nieuwe generatie li-ion accus.
Wat vinden jullie techneuten hiervan. Traditioneel blijven of toch naar een of ander vorm van hybride toe ?