Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 07 mrt 2017 16:14 #815428

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
blommie schreef :
Deze reactie kreeg ik door van mijn dealer die dit gekregen had van yanmar:
De diesel voor de motoren van Yanmar moeten voldoen aan de EN590 norm. GTL voldoet niet aan deze norm.
Yanmar heef deze brandstof ook niet getest op hun motoren. We kunnen dan ook geen garantie geven dat GTL op kort of langere termijn geen problemen gaat veroorzaken bij de motoren. Het gebruik van GTL is dan ook voor eigen risico.

Toen de EN590 norm nog niet bestond deden de Yanmar motortjes het ook probleemloos ,dus met GTL ook
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 07 mrt 2017 16:53 #815446

  • IPV
  • IPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 81
In een artikel in Motorboot van van maart 2017 lees ik: "Volgens Nanni importeur NPS Diesel is er geen probleem als de GTL voldoet aan de door Nanni geaccepteerde norm ASTM D975. Dit heeft te maken met het feit dat Nanni-motoren als basis een motor van Kubota of Toyota hebben. Ook John Deere, eveneens geimporteerd door NPS, accepteerd de norm ASTM D975. Shell GTL voldoet aan die norm. Dat geen enkel merk GTL aan de norm EN950 voldoet heeft te maken met de relatief geringe dichtheid van deze brandstof. In Amerika en Japan wordt die niet gespecificeerd, maar in Europa wel. Inmiddels geldt in Europa speciaal voor GTL-achtige brandstoffen een nieuwe norm: EN15940. De GTL van Shell voldoet aan deze norm. Ondermeer Volvo Penta heeft deze nieuwe norm inmiddels geaccepteerd voor haar motoren. Wel wijst men er bij Volvo op dat sommige rubberafdichtingen slecht bestand zijn tegen GTL. Zij adviseert daar na overschakeling op GTL speciaal even op te letten en bij eventuele problemen contact op te nemen voor ondersteuning"
Ik kan me vergissen, maar dat laatste heb ik in dit topic nog niet eerder gelezen. Ik denk dat daar nu juist het probleem zit, met name voor oudere motoren. Als seals of slangen na korte of langere tijd beginnen te lekken heb je dus een serieus, kostbaar probleem. Dan bedoelen de met "ondersteuning" dus waarschijnlijk de motor eruit, naar de dealer brengen, en alle rubber delen laten vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 07 mrt 2017 17:13 #815452

  • NiLa
  • NiLa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 212
[quote="lodewijk stegman"

Dat gezegd hebbende lijken de dagen van de diesel in bijvoorbeeld binnensteden geteld. Eer dat we vijf jaar verder zijn mag je met een diesel de binnenstad van Utrecht of Amsterdam niet meer in, denk ik. Catalysator, of niet[/quote]

Laat dat gebied nu mijn habitat zijn in mijn werk, rijdt daar dagelijks in mijn service bus (Opel Vivaro diesel bouwjaar 2016), na een week rijden is de achterkant pikzwart van de fijnstof. Uitstoot van diesel is zwaar giftig en zou vandaag nog verboden moeten worden maar gaat helaas niet gebeuren, economisch belang gaat weer eens boven leefbaarheid, jammer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 07 mrt 2017 17:36 #815460

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Ik denk dat met gebruik van GTL de uitstootnorm zo laag is, dat autos met GTL niet meer met geldige redenen te weren zijn.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 07 mrt 2017 18:02 #815471

IPV schreef :
Wel wijst men er bij Volvo op dat sommige rubberafdichtingen slecht bestand zijn tegen GTL. Zij adviseert daar na overschakeling op GTL speciaal even op te letten en bij eventuele problemen contact op te nemen voor ondersteuning"

Dit doet mij aan de verhalen rondom het overgaan van minerale naar synthetishce motorolie denken. De dopes die daarin gebruikt zijn zouden ofwel oude pakkignen kunnen aantalsen ofwel aangekoekt vuil losmaken, wat voor hetzelfde effect (lekkage zorgt).

EVEN op letten dus en indien het mis gaat Datacombinatie bellen ter ondersteuning ;)
Laatst bewerkt: 07 mrt 2017 18:03 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 07 mrt 2017 18:26 #815478

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Het probleem met GTL is dat het uit verschillende kanalen wordt betrokken, en dat er tot voor kort geen duidelijke specificatie was. Shell heeft zich erg ingespannen een goede gestandaardiseerde specificatie voor GTL geaccepteerd te krijgen : www.shell.nl/media/2016-media-...-to-liquid-fuel.html

In Nederland wordt GTL aan de waterkant vooral verkocht door Texaco en Firezone (Salland olie). Waar vandaan die GTL wordt betrokken, en of die GTL aan de geaccepteerde specs voldoet, is onduidelijk. Het wordt verkocht vanuit kleine stalen tanks op de waterkant. Ik heb al een keer uit een bijna lege tank een hoop troep meegeleverd gekregen. Mijn klacht daarover is nooit serieus beantwoord.
Mijn advies : net als bij 'gewone' diesel : tank GTL bij een wegstation.
In het laatste ledenblad van de Toerzeilers staat een lezenswaardig artikel over deze materie.
Laatst bewerkt: 07 mrt 2017 18:28 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 07 mrt 2017 21:08 #815563

Ik heb een oude VP MD5 en tank al drie jaar GTL (bij een tankstation langs de weg). Motor loopt geweldig, start direct, is stiller en stinkt niet. Nooit heb ik prut in de filters.
Het verhaal over synthetische vs minerale olie geloof ik. De smeerolie smeert tenslotte. Maar de brandstof??? Dat lijkt me toch ver gezocht. De peut komt via persleidingen, pomp en verstuiver in de cilinder, wordt samengeperst en ontbrandt. Dat heeft toch weinig met smering te maken (het is geen tweetakt motor!).
Is er ook een dieseltechneut die er een objectieve mening over kan geven?
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 07 mrt 2017 21:33 #815577

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik weet niet of ik objectieve ben nog zaken kundig maar heb gtl nu en jaar in me tank en z'n 80 liter verstookt in een seizoen, Geen problemen tot nu toe.

Ik zie eigenlijk geen problemen met diverse keringen nu niet en ik geloof ook niet dat gtl dit in de toekomt wel zou geven. Shell en ander leveranciers geven aan dat deze gtl niet agrasiever is dan normale diesel.


ik koop de gtl bij een Texaco aan de weg
Laatst bewerkt: 07 mrt 2017 21:35 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 07 mrt 2017 22:50 #815593

Ik hoopte al dat je zou reageren ;)
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 07 mrt 2017 23:03 #815597

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
NiLa schreef :
[quote="lodewijk stegman"

Dat gezegd hebbende lijken de dagen van de diesel in bijvoorbeeld binnensteden geteld. Eer dat we vijf jaar verder zijn mag je met een diesel de binnenstad van Utrecht of Amsterdam niet meer in, denk ik. Catalysator, of niet

Laat dat gebied nu mijn habitat zijn in mijn werk, rijdt daar dagelijks in mijn service bus (Opel Vivaro diesel bouwjaar 2016), na een week rijden is de achterkant pikzwart van de fijnstof. Uitstoot van diesel is zwaar giftig en zou vandaag nog verboden moeten worden maar gaat helaas niet gebeuren, economisch belang gaat weer eens boven leefbaarheid, jammer.[/quote]

Dan zou ik maar eens met die Vivaro naar de garage gaan. Roetafzetting in de uitlaat is bij mijn auto met dieselmotor en 190000 km op de teller niet aanwezig.
Trouwens,als je een paar minuten aan de uitlaat van een benzine motor hangt ben je ook :sick:
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 07 mrt 2017 23:21 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 07 mrt 2017 23:08 #815598

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
IPV schreef :
In een artikel in Motorboot van van maart 2017 lees ik: "Volgens Nanni importeur NPS Diesel is er geen probleem als de GTL voldoet aan de door Nanni geaccepteerde norm ASTM D975. Dit heeft te maken met het feit dat Nanni-motoren als basis een motor van Kubota of Toyota hebben. Ook John Deere, eveneens geimporteerd door NPS, accepteerd de norm ASTM D975. Shell GTL voldoet aan die norm. Dat geen enkel merk GTL aan de norm EN950 voldoet heeft te maken met de relatief geringe dichtheid van deze brandstof. In Amerika en Japan wordt die niet gespecificeerd, maar in Europa wel. Inmiddels geldt in Europa speciaal voor GTL-achtige brandstoffen een nieuwe norm: EN15940. De GTL van Shell voldoet aan deze norm. Ondermeer Volvo Penta heeft deze nieuwe norm inmiddels geaccepteerd voor haar motoren. Wel wijst men er bij Volvo op dat sommige rubberafdichtingen slecht bestand zijn tegen GTL. Zij adviseert daar na overschakeling op GTL speciaal even op te letten en bij eventuele problemen contact op te nemen voor ondersteuning"
Ik kan me vergissen, maar dat laatste heb ik in dit topic nog niet eerder gelezen. Ik denk dat daar nu juist het probleem zit, met name voor oudere motoren. Als seals of slangen na korte of langere tijd beginnen te lekken heb je dus een serieus, kostbaar probleem. Dan bedoelen de met "ondersteuning" dus waarschijnlijk de motor eruit, naar de dealer brengen, en alle rubber delen laten vervangen.

Er komen maar heel weinig rubber onderdelen met brandstof in aanraking.
Hooguit een paar brandstofslangetjes, als die evt. van rubber zouden zijn.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 08 mrt 2017 09:24 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 08 mrt 2017 19:15 #815858

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
benieuwd of de negatieve bijwerkingen van bio diesel minder erg zijn dan de vermeende negatieve bijwerkingen van GTL
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 08 mrt 2017 20:30 #815874

@HPV
Precies. :laugh:

In mijn dieseltank gaat uitsluitend een premium diesel of GTL.
Laatst bewerkt: 08 mrt 2017 20:40 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 08 mrt 2017 20:49 #815880

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Ik vroeg mij ook al af welke rubber afdichtingen dat zouden kunnen zijn. De enige die ik ken zijn de O-ringen van het grof brandstofilter. Maar die hebben niets met de motor te maken en zijn super-eenvoudig te vervangen, als je dat al niet doet bij iedere filterwissel.

Welke andere rubber afdichtringen kom je tegen in het diesel circuit?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 08 mrt 2017 21:41 #815893

In de opvoerpomp. Rubber membraam. Verder ben ik het met de andere reageerders eens dat de verzekering een stok zoekt om de hond te slaan.
Aangezien onze motortjes vaak niet vol belast worden blijven ze met GTL veel schoner dan met de gewone diesel met biotroep.
Voorkomt vast gebakken zuigerveren en afzetting op de kleppen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 08 mrt 2017 23:17 #815911

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
bertilbeumer schreef :
Ik heb een oude VP MD5 en tank al drie jaar GTL (bij een tankstation langs de weg). Motor loopt geweldig, start direct, is stiller en stinkt niet. Nooit heb ik prut in de filters.
Het verhaal over synthetische vs minerale olie geloof ik. De smeerolie smeert tenslotte. Maar de brandstof??? Dat lijkt me toch ver gezocht. De peut komt via persleidingen, pomp en verstuiver in de cilinder, wordt samengeperst en ontbrandt. Dat heeft toch weinig met smering te maken (het is geen tweetakt motor!).
Is er ook een dieseltechneut die er een objectieve mening over kan geven?

Er is wel sprake van enige smerende werking met diesel.Pompplujers en verstuivernaalden zouden anders snel verslijten.
Smeermiddel was altijd het parrafinetoevoegsel in de brandstof.
Bij winterdiesel zal daar met moderne brandstoffen wel een vervanger voor gevonden worden.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 09 mrt 2017 07:25 #815926

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
ilCigno schreef :
Ik vroeg mij ook al af welke rubber afdichtingen dat zouden kunnen zijn. De enige die ik ken zijn de O-ringen van het grof brandstofilter. Maar die hebben niets met de motor te maken en zijn super-eenvoudig te vervangen, als je dat al niet doet bij iedere filterwissel.

Welke andere rubber afdichtringen kom je tegen in het diesel circuit?


Bij een blokpomp kom je geen rubberen afdichtingen tegen maar bij eeen rotatie pomp zitten er wel een aantal afdichting in, oa bij de uitgaande as waar mee de pomp word aangedreven

Blokpomp of in lijnpomp word aangedreven door nokken en punkers , deze zitten oa op de MD 1,2,3
Een rotatiepomp vind je op oa op de MD 6 en 7.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 09 mrt 2017 08:35 #815939

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
douwe schreef :
Smeermiddel was altijd het parrafinetoevoegsel in de brandstof.
Bij winterdiesel zal daar met moderne brandstoffen wel een vervanger voor gevonden worden.

GTL bestaat voornamelijk uit paraffinen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 09 mrt 2017 10:01 #815960

Vanmorgen ontving ik een aanvulling op de "Datacombinatie nieuwsbrief" van een paar dagen terug:

Aanvulling op het artikel nr. 8 van onze nieuwsbrief dd. 06-03-2017.

In onze nieuwsbrief van 06-03-2017 hebben wij u geadviseerd bij het gebruik of gaan gebruiken van GTL dit na te vragen bij uw dealer of importeur.

Hierbij komen wij terug op een aantal vragen van verzekerden welke ons bereikten:

- Zijn jullie negatief over het product GTL?


Neen wij zijn niet negatief over het product GTL.

- Waarom zou ik mijn dealer/importeur moeten vragen over het product GTL?

Iedere motorenfabrikant heeft in het instructieboek vermeld welke motorolie, diesel, etc. dient te worden gebruikt om storingsvrij en schadevrij te kunnen varen. Een aantal importeurs raden het gebruik van GTL af, of hebben eea nog niet goedgekeurd. U kunt van hen vernemen hoe deze hiermede omgaan.

- Wat kunnen voor mij de gevolgen zijn van het gebruik van GTL?

De verzekeraars gaan ervan uit dat u voldoet aan de voorschriften voor zowel het casco, alsmede de meeverzekerde motor. Nu er importeurs zijn welke het gebruik van GTL afraden, of niet hebben goedgekeurd dient u zelf te bepalen hoe u hiermede omgaat.

Bij een schade aan de motor, waarbij wordt vastgesteld dat het gebruik van een niet voorgeschreven brandstof de oorzaak is, kan dit mogelijk qua dekking negatief worden uitgelegd net als bijvoorbeeldeen schade ten gevolge van het gebruik van motorolie van een afwijkende viscositeit dan voorgeschreven in het instructieboek.

Mocht een verzekeringsmaatschappij een dergelijke schadeclaim onder ogen krijgen, dan is het aan uw maatschappij hoe met een dergelijke schade wordt omgegaan. Mocht u een toestemming hebben voor het gebruik van GTL van uw dealer of importeur welke kan worden overlegd, dan kan de verzekeraar u nimmer het verwijt maken dat u eigener beweging een niet voorgeschreven brandstof heeft gebruikt.

- Waarom hebben jullie dit opgenomen in de nieuwsbrief?

Wij hebben dit opgenomen, daar brandstof leveranciers dit product aanbieden zonder dat alle importeurs van motoren zich achter het gebruik van GTL hebben geschaard. Voor de ene watersporter met een motor waarvoor de importeur of dealer namens de importeur zich akkoord hebben verklaard met het gebruik van genoemde GTL is het geen enkel probleem dit te gebruiken.

Echter een enkele importeur raadt het gebruik van GTL ook af of heeft hierin nog geen standpunt ingenomen en hiervoor hebben wij in onze nieuwsbrief aan dit onderwerp aandacht besteed. Daar dit verzekeringstechnisch gevolgen kan hebben is hieraan aandacht besteed.

Conclusie:

Wij zijn in het geheel niet tegen het product GTL of het gebruik van GTL, maar wijzen onze verzekerden er wel op dat niet iedere importeur hiermede zondermeer akkoord gaat. Hoe er wordt omgegaan door importeurs in het geval van bijvoorbeeld een garantiezaak, is iets tussen u en de leverancier/importeur van de motor.

Verzekerden welke GTL gebruiken in een motor waarbij de importeur zich heeft geconfirmeerd aan het gebruik hiervan kunnen, met in achtneming van het bovenstaande, zonder enig beletsel hiermede doorgaan.

Verzekerden waarvan de importeur van de motor het gebruik van GTL afraadt, of nog geen standpunt heeft bepaald, dienen zelf de beslissing te nemen, hoe hiermede om te gaan, rekening houdend met
het bovenstaande.

Deze tussenpersoon raadt het gebruik van GTL dus niet af, maar stelt dat het gebruik op eigen risico (dus niet gedekt) is in geval een daaraan gerelateerd schadegeval ontstaat waarbij niet schriftlijk vast ligt dat de importeur/fabrikant/dealer deze brandstof goedkeurt.

Wat mij niet duidelijk is (maar wel te raden valt) is wat de door deze tussenpersoon vertegenwoordigde verzekeraar(s) zal doen indien een fabrikant een garantieclaim afwijst binnen de garantieperiode op de motor in zo'n geval: neemt de verzekeraar dit dan over (aangezien ze het gebruik van GTL niet afkeuren) of gaat de verzekeraar in hun eigen belang mee met de fabrikant ("foute brandstof gebruikt")?

Erg ontwijkend trouwens dat men hier spreekt over "uw verzekeraar", terwijl deze tussenpersoon deze verzekeraar(s) vertegenwoordigt naar de klant toe. Het leest voor mij dan ook meer als een disclaimer dan een concreet advies. Een fabrikant/importeur/dealer laat het natuurlijk wel uit z'n hoofd om als antwoord op individuele emails het gebruik van GTL op een case-by-case basis goed te keuren. Waarom zouden ze? En deze verzekeraar-tussenpersoon ziet daar blijkbaar ook geen rol voor hem neergelegd. Het statement "we raden het niet af" geeft dan ook geen waarde in mijn ogen.

Ik ga in ieder geval switchen (naar DOV); niet vanwege het GTL risico (is m.i. nihiel en ik gebruik het niet) maar de houding die hieruit spreekt.
Laatst bewerkt: 09 mrt 2017 10:24 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 09 mrt 2017 10:43 #815966

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
zou er in de instructieboekjes wel iets staan over het gebruik van bio diesel?
Voldoet bio diesel wel 100% aan de genoemde EN norm of is het de diesel inclusief die 7% toevoeging die nog net door de beugel kan...

Ach, het is net zoiets als het in de loop der tijd verhogen van de netspanning van 220V naar 230V.
Als het maar geleidelijk genoeg gaat heeft niemand het in de gaten en komen er geen claims als er dingen kapot gaan...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 09 mrt 2017 14:22 #816071

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Ik heb zojuist namens Zeilersforum een mail gestuurd naar Yanmar Benelux:
Geachte heer, mevrouw,

Recent zijn veel watersporters via een nieuwsbrief van Datacombinatie op de hoogte gesteld van het feit dat Yanmar het gebruik van GTL in scheepsmotoren (voor jachten) afraad. Onder andere op Zeilersforum.nl (met 17.000 leden) is hierover beroering ontstaan omdat GTL door veel zeilers en andere watersporters juist als milieu- en motorvriendelijk alternatief beschouwd wordt voor diesel, onder meer vanwege de goede verbrandingseigenschappen, lange houdbaarheid en herkomst van GTL. Zelf ben ik één van de moderatoren van dit forum en stel onderstaande vragen namens de leden van van dit forum. Uw antwoorden zal ik publiceren op ons forum om watersporters te informeren over de ontstane situatie.

Mijn vragen zijn:

1. Klopt het dat Yanmar het gebruik van GTL voor scheepsmotoren (voor jachten) ontraad?

1. Wat is de achtergrond om GTL te ontraden voor Yanmar motoren?

2. Is de positie van Yanmar aangaande GTL gebaseerd op een wereldwijde stellingname of betreft dit een stellingname van Yanmar Benelux?

3. Welke specifieke negatieve gevolgen voor Yanmar motoren kan het gebruik van GTL hebben, gegeven dat sommige andere fabrikanten GTL wel toestaan?

4. Zijn er concrete schadegevallen bekend die terug te voeren zijn op het gebruik van GTL en zo ja, welke?

5. Zoals bekend vormt reguliere diesel vanwege de bijgemengde biodiesel een steeds groter probleem voor scheepseigenaren, onder meer vanwege de grote kans op bacterievorming in het diesel circuit. Voor velen is dit een belangrijke reden om op GTL over te stappen. Acht u biodiesel minder schadelijk voor Yanmar motoren dan GTL?

6. Welke specifieke maatregelen (indien mogelijk) zijn benodigd om bestaande of nieuwe Yanmar motoren wel geschikt te maken voor het gebruik van GTL?

7. Welke stappen onderneemt Yanmar op dit moment om het mogelijk te maken om GTL wel zonder problemen te kunnen gaan gebruiken?

8. Hoe gaat Yanmar om met garantieclaims van eigenaren die GTL gebruikt hebben?

9a. Premium diesel bestaat voor een deel ook uit GTL. Heeft de stellingname van Yanmar om GTL te ontraden ook betrekking op dit type brandstoffen?

9b. Indien het antwoord op vraag 9a. 'nee' is, welk percentage GTL bijgemengd bij reguliere diesel is voor Yanmar dan acceptabel?

10. Wie is de specialist / contactpersoon voor ons voor nader overleg over dit onderwerp?

Ik zie uw reactie graag tegemoet. Mocht u vragen hebben dan kunt u altijd met mij contact opnemen. Graag ontvang ik van u een ontvangstbevestiging.

Met vriendelijke groet,

Timo Giling
moderator zeilersforum.nl
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 09 mrt 2017 14:31 #816078

Nou, dat lijkt me voldoende concreet! Ben benieuwd...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 09 mrt 2017 14:34 #816080

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
dit voelt zoooo lekker....

Heel benieuwd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 09 mrt 2017 15:10 #816103

@Il Cigno, kun je die brief ook naar de Volvo-Penta importeur sturen? Die heeft ook heel wat motortjes draaien in NL.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 09 mrt 2017 15:23 #816107

  • Poemy
  • Poemy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 511
@ IlCigno, complimenten.
Ik hoop dat Yanmar Benelux serieus met deze kwestie zal omgaan. Hiermee maakt ZF in ieder geval duidelijk dat het een grote groep vertegenwoordigd die mijns inziens niet zomaar meer door een leverancier genegeerd kan worden. In iedergeval zou ik het erg stom vinden als men dat wel zou doen. Inderdaad ook even naar Volvo

Ik wacht in spanning de reactie af!
Weet je wat het is?.... Meer water dan vis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.727 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl