Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Schroef spoed vraagje

Schroef spoed vraagje 20 feb 2022 22:34 #1370694

Hi,

Ik heb er net een koprevisie opzitten, (zie ander draadje), ik was daarvoor overgestapt op een drie blads MaxProp (van een vaste 3 blads).

Mijn motor levert max vermogen (volgens boekje) op 3600 RPM. In neutraal haal ik 3800 of zo als het moet. Maar met de schroef in werking kom ik niet verder dan 2600, en dan is het 3/4 gas, meer gas levert zwarte rook maar niet meer snelheid. Ik haal dan 4.5-5kts, terwijl de rompsnelheid toch richting 6.5-7 zou moeten zitten.

Dus de spoed van mijn schroef is te groot (toch?).

In het boekje staat dat elke 2 graden 15% meer RPM is bij dezelfde snelheid.

Morgen gaan mijn boot eruit en dan wil ik de spoed gelijk verzetten.

maar mijn vraag is, hoe moet ik nu rekenen??

Ik kan rekenen:

Ik wil bij 3600 RPM 6.5 kts halen, dat is (als het lineair is) 4.7 bij 2600 RPM. Dat haal ik al ongeveer dus dat zou al kloppen.

Of moet ik rekenen: 2600 + 15% = 3000 RMP + 15% = 3400 RPM dus 4 graden eraf

of nog iets anders?

Maw: mijn snelheid bij de RPM van 2600 is op zich ok, alleen haal ik niet meer RPM terwijl dat wel zou moeten (en dus meer snelheid)....

Wat moet ik dus doen? mijn idee was gewoon 4 graden minder proberen maar ik twijfel wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 20 feb 2022 22:59 #1370698

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16292
4 graden lijkt een goede start.
Je krijgt er door het hogere toerental ook pk's bij.
Laatst bewerkt: 20 feb 2022 23:01 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 21 feb 2022 06:18 #1370707

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27157
Tja, het is dus een schroefspoed vraag, geen schroef, spoedvraag....

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 21 feb 2022 07:14 #1370713

Calidris schreef :
Tja, het is dus een schroefspoed vraag, geen schroef, spoedvraag....

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Nee,nee. Het is een schroefspoedvraag.

Spatiegebruik
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 21 feb 2022 07:18 #1370714

Morgen gaan mijn boot eruit en dan wil ik de spoed gelijk verzetten.

Weldegelijk een probleem met spoed dus! Fijn dat TS zo snel reacties krijgt ;)
Laatst bewerkt: 21 feb 2022 07:19 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 21 feb 2022 07:44 #1370715

Idd, zowel een Schroefspoed vraag als een vraag met spoed. Blij dat jullie deze subtiliteit opmerken :-)

Overigens weer iets minder spoed want aangezien het momenteel 30kts blaast in Zeeland hebben we maar besoten de kraanbeurt even te verzetten naar volgende week.

Bedankt! Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 21 feb 2022 07:45 #1370716

holtere schreef :
4 graden lijkt een goede start.
Je krijgt er door het hogere toerental ook pk's bij.

Ah ja, die laatste stap had ik gemist.
Thanks
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 21 feb 2022 07:47 #1370718

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7839
Je kunt een soort van trial and error proces in gaan.

Je kunt ook proberen om een van de vele propcalc programmaatjes in te vullen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 21 feb 2022 08:07 #1370727

En vraag vooral de schroevenboer om advies. Zoals hier al vaker is gebleken, de spoed is geen keiharde wetenschap maar inderdaad ook deels trial, error en ervaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 21 feb 2022 08:16 #1370729

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16292
Joop66 schreef :
Je kunt een soort van trial and error proces in gaan.

Je kunt ook proberen om een van de vele propcalc programmaatjes in te vullen.

De beste propcalc berekening heeft ie gedaan. Een positie kiezen, gaan varen en nu bijstellen.
Propcalc op papier is in een glazen bol kijken ;)
Laatst bewerkt: 21 feb 2022 08:23 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 21 feb 2022 09:13 #1370740

Trial en Error is een beetje duur met 150 euro per kraanbeurt... :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 21 feb 2022 09:13 #1370741

holtere schreef :
Joop66 schreef :
Je kunt een soort van trial and error proces in gaan.

Je kunt ook proberen om een van de vele propcalc programmaatjes in te vullen.

De beste propcalc berekening heeft ie gedaan. Een positie kiezen, gaan varen en nu bijstellen.
Propcalc op papier is in een glazen bol kijken ;)

Ja, en de begin setting kwam wel uit zo een rekentooltje, dus zit er toch flink naast.

Bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 21 feb 2022 09:49 #1370753

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7809
De nieuwere Maxprops kun je ook met een zwembeurt verstellen :)
Mij nog even te duur.

Ik had de mijne uitgerekend en toen 1 stapje minder spoed omdat een maxprop net iets minder efficient is dan een vaste. Dat ging 1 seizoen perfect: met max continue toerental precies op rompsnelheid.

1 seizoen later was de max rpm echter ~200 rpm gezakt (en de max snelheid dus ook iets). Iets meer aangroei? Meer gewicht aan boord? Minder PK's uit de motor? Eigenlijk moet ie dus weer een stapje minder spoed.

Met een motor die de boot net op rompsnelheid zou moeten krijgen, komt het allemaal vrij vrij nauw als je er echt het maximale uit wil halen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 21 feb 2022 15:59 #1370857

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
Bas van Dijk schreef :
Hi,

Ik heb er net een koprevisie opzitten, (zie ander draadje), ik was daarvoor overgestapt op een drie blads MaxProp (van een vaste 3 blads).

Mijn motor levert max vermogen (volgens boekje) op 3600 RPM. In neutraal haal ik 3800 of zo als het moet. Maar met de schroef in werking kom ik niet verder dan 2600, en dan is het 3/4 gas, meer gas levert zwarte rook maar niet meer snelheid. Ik haal dan 4.5-5kts, terwijl de rompsnelheid toch richting 6.5-7 zou moeten zitten.

Dus de spoed van mijn schroef is te groot (toch?).

In het boekje staat dat elke 2 graden 15% meer RPM is bij dezelfde snelheid.

Morgen gaan mijn boot eruit en dan wil ik de spoed gelijk verzetten.

maar mijn vraag is, hoe moet ik nu rekenen??

Ik kan rekenen:

Ik wil bij 3600 RPM 6.5 kts halen, dat is (als het lineair is) 4.7 bij 2600 RPM. Dat haal ik al ongeveer dus dat zou al kloppen.

Of moet ik rekenen: 2600 + 15% = 3000 RMP + 15% = 3400 RPM dus 4 graden eraf

of nog iets anders?

Maw: mijn snelheid bij de RPM van 2600 is op zich ok, alleen haal ik niet meer RPM terwijl dat wel zou moeten (en dus meer snelheid)....

Wat moet ik dus doen? mijn idee was gewoon 4 graden minder proberen maar ik twijfel wel.

Je leest niet goed en je berekening heeft een verkeerd uitgangspunt.

De feiten:
1 Je snelheid is niet liniair tov het benodigde vermogen Zeker niet richting rompsnelheid!
2 Bij verstelling van 2 graden gaan de toeren 15% omhoog en bblijft de snelheid gelijk.

Verstel je 4 graden dan vaar je 4.5 tot 5 knoop met 3400 toeren! De snelheid blijft gelijk volgens het boekje!!
Ik zou dus mooi 2 graden verstellen dan vaar je met 3000 rpm 4.5 tot 5 knoop Je max rompsnelheid is LWL 23 foot geeft 6.4 Knoop dan is 80% daar van je kruis snelheid dus ongeveer 5 knoop. Dan heb je nog wat over om je rompsnelheid te halen.

Als je 4 graden versteld heb je nog 200 toeren over naar max toerental. Dan kan die motor nooit zijn koppel kwijt. en ga je nooit heel veel harder dan 5 knoop kunnen varen.
Laatst bewerkt: 21 feb 2022 16:00 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 21 feb 2022 17:00 #1370872

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1408
Op de website van Gori kun je al je gegevens invoeren van je boot een de aandrijving en dan rekenen ze gratis de beste schroef uit. Is best nuttig want ze houden ook rekening met mogelijke cavitatie.
Succes ermaa.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 22 feb 2022 09:09 #1370978

FKZ schreef :
Bas van Dijk schreef :
Hi,

Ik heb er net een koprevisie opzitten, (zie ander draadje), ik was daarvoor overgestapt op een drie blads MaxProp (van een vaste 3 blads).

Mijn motor levert max vermogen (volgens boekje) op 3600 RPM. In neutraal haal ik 3800 of zo als het moet. Maar met de schroef in werking kom ik niet verder dan 2600, en dan is het 3/4 gas, meer gas levert zwarte rook maar niet meer snelheid. Ik haal dan 4.5-5kts, terwijl de rompsnelheid toch richting 6.5-7 zou moeten zitten.

Dus de spoed van mijn schroef is te groot (toch?).

In het boekje staat dat elke 2 graden 15% meer RPM is bij dezelfde snelheid.

Morgen gaan mijn boot eruit en dan wil ik de spoed gelijk verzetten.

maar mijn vraag is, hoe moet ik nu rekenen??

Ik kan rekenen:

Ik wil bij 3600 RPM 6.5 kts halen, dat is (als het lineair is) 4.7 bij 2600 RPM. Dat haal ik al ongeveer dus dat zou al kloppen.

Of moet ik rekenen: 2600 + 15% = 3000 RMP + 15% = 3400 RPM dus 4 graden eraf

of nog iets anders?

Maw: mijn snelheid bij de RPM van 2600 is op zich ok, alleen haal ik niet meer RPM terwijl dat wel zou moeten (en dus meer snelheid)....

Wat moet ik dus doen? mijn idee was gewoon 4 graden minder proberen maar ik twijfel wel.

Je leest niet goed en je berekening heeft een verkeerd uitgangspunt.

De feiten:
1 Je snelheid is niet liniair tov het benodigde vermogen Zeker niet richting rompsnelheid!
2 Bij verstelling van 2 graden gaan de toeren 15% omhoog en bblijft de snelheid gelijk.

Verstel je 4 graden dan vaar je 4.5 tot 5 knoop met 3400 toeren! De snelheid blijft gelijk volgens het boekje!!
Ik zou dus mooi 2 graden verstellen dan vaar je met 3000 rpm 4.5 tot 5 knoop Je max rompsnelheid is LWL 23 foot geeft 6.4 Knoop dan is 80% daar van je kruis snelheid dus ongeveer 5 knoop. Dan heb je nog wat over om je rompsnelheid te halen.

Als je 4 graden versteld heb je nog 200 toeren over naar max toerental. Dan kan die motor nooit zijn koppel kwijt. en ga je nooit heel veel harder dan 5 knoop kunnen varen.

Maar op 3000 rpm levert de motor meer vermogen dan op 2600, toch?

Als ik 2 graden verstel en dan 3000 haal, dan blijft mijn vraag:
1) waarom haal ik mijn maximaal koppel bij 3600 niet?
2) Waarom kom ik niet dichterbij mijn rompsnelheid?

Ik ben eigenlijk ook vooral bang dat een te grote spoed mijn motor te veel belast. De motor is niet oud en had een verbrande uitlaatklep. De vraag is of dat komt door ze zwaar werken.. Ik weet het niet maar het is een van de opties.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 22 feb 2022 09:27 #1370985

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16292
Ik ben eigenlijk ook vooral bang dat een te grote spoed mijn motor te veel belast. De motor is niet oud en had een verbrande uitlaatklep. De vraag is of dat komt door ze zwaar werken.
Dat kon best weleens kloppen. Als je teveel spoed hebt dan komt ie niet op toeren en blijft je snelheid natuurlijk achter.
Het blijft gewoon even proberen hoeveel je ook filosofeert. Je toerental blijft serieus te laag, ik zou 4 graden oftwel 2 stapjes doen en dan weer verder kijken.
Of je romp schoon is en retestrak scheelt ook een hoop!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 22 feb 2022 09:30 #1370986

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7839
Bas van Dijk schreef :

Maar op 3000 rpm levert de motor meer vermogen dan op 2600, toch?

Als ik 2 graden verstel en dan 3000 haal, dan blijft mijn vraag:
1) waarom haal ik mijn maximaal koppel bij 3600 niet?
2) Waarom kom ik niet dichterbij mijn rompsnelheid?

Ik ben eigenlijk ook vooral bang dat een te grote spoed mijn motor te veel belast. De motor is niet oud en had een verbrande uitlaatklep. De vraag is of dat komt door ze zwaar werken.. Ik weet het niet maar het is een van de opties.

Verbrandde uitlaatklep komt door te kleine klepspeling. Dat is de allereerste verdachte. Te hard werken, vindt een diesel niet snel vervelend.

Als je je toeren niet haalt, is de spoed te groot, of de prop te groot.

Ik weet niet waar je die 15% vandaan haalt, die steeds in je sommetje opkomt, maar als dat slip bij rompsnelheid moet zijn, is dat veel te laag. Bij topsnelheid, is de slip bij mij iets van 50%. Dat komt ook uit alle propcalc sheets.

Mbt vermogen: ja, bij hoger toerental wordt meer vermogen geleverd, tot het koppel te ver afzakt. De koppelkarakteristiek van een niet-geblazen diesel is vrij vlak. Maar de koppelbehoefte is verre van lineair. Normaal kwadratisch met de snelheid, en tegen rompsnelheid aan nog meer.

Dus wat mij betreft: spoed terug. Tot je motortje zich weer lekker voelt.
Laatst bewerkt: 22 feb 2022 09:35 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 22 feb 2022 09:34 #1370987

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16292
Het is een verstelbare Maxprop schroef.
Ieder stapje (2 graden) geeft ongeveer 15% meer of minder toeren.
Zo heb je in ieder geval een idee wat je doet als je verstelt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 22 feb 2022 09:51 #1370992

Maximum toeren is niet per definitie je maximum koppel !
Gegevens hierover vindt je in het koppel - toeren curve van een motor.
Maximum koppel wordt meestal geleverd bij een lager toerental dan de maximum toeren die een motor kan draaien.
Laatst bewerkt: 22 feb 2022 09:52 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 22 feb 2022 10:02 #1370995

Bas van Dijk schreef :
Als ik 2 graden verstel en dan 3000 haal, dan blijft mijn vraag:
1) waarom haal ik mijn maximaal koppel bij 3600 niet?

Eigenlijk heel simpel . De vemogenscurve van een verbrandingsmotor verloopt zelden of nooit lineair maar een beetje minder dan lineair. Aangezien koppel niets anders is dan vermogen gedeeld door hoeksnelheid ( die is weer gelijk aan 2*Pi(3,14)*toerental per seconde( dus niet dat wat er in een curve staat) ontstaat het maximum kooppel niet bij het maximale toerental maar eerder en daalt dus bij maximum toerental , in jouw geval dus waarschijnlijk al bij 3000 rpm. Op de maximum bereikbare snelheid heeft dat echte geen invloed , die wodt bepaald door het maximum vermogen dus toerental in combinatie met de schroefmaten.
Het koppel is wel van belang voor het versnellen of vertragen of kunnen trekken , daar is een hoog koppel beter wat te bereiken is met een grotere overbrenging in de keerkoppeling en een grotere schroef maar wat dan wel weer gepaard gaat met een lagee topsnelheid ( net als bij een auto/vrachtwagen met lage en hoge gearing ) . Het gaat daarbij immers om het koppel op de wielen of bij een boot aan de schroef.
Dit betekent dus ook dat een schroef die wordt uitgelegd voor het maximle koppel tevens vaak niet helemaal het maximale toerental zal kunnen bereiken.
Daarom woden schroeven ook vaak uitgelegd voor 80 of 90% van het maximale vermogen/toerental.
Ad
Laatst bewerkt: 22 feb 2022 10:10 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 22 feb 2022 10:06 #1370997

Yellow Boat schreef :
Bas van Dijk schreef :
Als ik 2 graden verstel en dan 3000 haal, dan blijft mijn vraag:
1) waarom haal ik mijn maximaal koppel bij 3600 niet?

Eigenlijk heel simpel . De vemogenscurve van een verbrandingsmotor verloopt zelden of nooit lineair maar een beetje minder dan lineair. Aangezien koppel niets anders is dan vermogen gedeeld door hoeksnelheid ( die is weer gelijk aan Pi(3,14)*toerental per seconde( dus niet dat wat er in een curve staat) ontstaat het maximum kooppel niet bij het maximale toerental maar eerder en daalt dus bij maximum toerental , in jouw geval dus waarschijnlijk al bij 3000 rpm. Op de maximum bereikbare snelheid heeft dat echte geen invloed , die wodt bepaald door het maximum vermogen dus toerental in combinatie met de schroefmaten.
Het koppel is wel van belang voor het versnellen of vetragen of kunnen trekken , daar is een hoog koppel beter wat te bereiken is met een grotere overbrenging in de keerkoppeling en een grotere schroef maar wat dan wel weer gepaard gaat met een lagee topsnelheid ( net als bij een auto/vrachtwagen met lage en hoge gearing) .
Ad

2 x pi × toerental per seconde toch?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 22 feb 2022 10:09 #1370999

Klopt , even vergeten en verbeterd :sick:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 22 feb 2022 11:20 #1371024

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
Bas van Dijk schreef :

Maar op 3000 rpm levert de motor meer vermogen dan op 2600, toch?

Als ik 2 graden verstel en dan 3000 haal, dan blijft mijn vraag:
1) waarom haal ik mijn maximaal koppel bij 3600 niet?
2) Waarom kom ik niet dichterbij mijn rompsnelheid?

Ik ben eigenlijk ook vooral bang dat een te grote spoed mijn motor te veel belast. De motor is niet oud en had een verbrande uitlaatklep. De vraag is of dat komt door ze zwaar werken.. Ik weet het niet maar het is een van de opties.

Ja maar je schroef vraagt niet meer vermogen. Je schroef pompt een hoeveelheid water weg. zeg dat dit getal 1 kuub is. Dan is de belasting van de motor 1 kuub. Dat kan de motor aan of niet. Aangezien je meld dat je bij 4,5 5 knoop de motor niet over belast kan je motor bij 2600 toeren de kracht 1 kuub leveren die nodig is om de boot voort te duwen met de genoemde snelheid. Die weg geduwde kuub is een berekening van de schroef van de omtrek x de spoed x omwenteling x slip.

Blijkbaar gaat de boot bij meer toeren niet harder en schrijf je dat de motor over belast. je motor kan dus op dat toerental het gevraagde vermogen om 1.2 kuub weg de duwen niet leveren.

Als je nu de spoed terug zet verplaats je minder water. Bij een toeren tal van 2600 verplaats je nu dus geen 1 kuub maar b.v 0.8 kuub. Dus om weer 1 kuub water te verplaatsen moet het toeren tal omhoog. Wat volgens de fabrikant 15% is. Door het schroef toerental om hoog te gooien gaat ook het beschikbare vermogen van de motor omhoog. Echter voor een zelfde hoeveelheid water is nog steeds hetzelfde vermogen nodig. Wel kan het zijn omdat de motor nu meer PK kan maken je bij toern verhoging wel 1.2 kuub water kan verplaatsen zonder de motor te over belasten.
Laatst bewerkt: 22 feb 2022 11:22 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 22 feb 2022 14:16 #1371092

Het vermogen stijgt idd iets minder dan linear tot aan 3600 rpm
Het maximale koppel ligt bij 2500 RPM en neemt iets af tot 3600 (van 30 tot 25 Nm)

Dus kleinere spoed: zelfde snelheid bij hoger toerental en meer vermogen dus mogelijk iets meer maximale snelheid.. Toch? Of is het zo dat het koppel al te laag is om het toerental nog hoger te krijgen en aangezien het maximale koppel bij 2500 ligt het geen zin heeft om de spoed te verzetten?

De bodem is denk ik redelijk schoon, maar dat weet ik dinsdag als hij eruit gaat.

Bij 2600RPM kan ik dus nog meer gas geven maar gaat het toerental niet verder omhoog, er komt dan alleen zwarte rook uit de uitlaat.


specsheet hieronder.




FKZ schreef :
Bas van Dijk schreef :

Maar op 3000 rpm levert de motor meer vermogen dan op 2600, toch?

Als ik 2 graden verstel en dan 3000 haal, dan blijft mijn vraag:
1) waarom haal ik mijn maximaal koppel bij 3600 niet?
2) Waarom kom ik niet dichterbij mijn rompsnelheid?

Ik ben eigenlijk ook vooral bang dat een te grote spoed mijn motor te veel belast. De motor is niet oud en had een verbrande uitlaatklep. De vraag is of dat komt door ze zwaar werken.. Ik weet het niet maar het is een van de opties.

Ja maar je schroef vraagt niet meer vermogen. Je schroef pompt een hoeveelheid water weg. zeg dat dit getal 1 kuub is. Dan is de belasting van de motor 1 kuub. Dat kan de motor aan of niet. Aangezien je meld dat je bij 4,5 5 knoop de motor niet over belast kan je motor bij 2600 toeren de kracht 1 kuub leveren die nodig is om de boot voort te duwen met de genoemde snelheid. Die weg geduwde kuub is een berekening van de schroef van de omtrek x de spoed x omwenteling x slip.

Blijkbaar gaat de boot bij meer toeren niet harder en schrijf je dat de motor over belast. je motor kan dus op dat toerental het gevraagde vermogen om 1.2 kuub weg de duwen niet leveren.

Als je nu de spoed terug zet verplaats je minder water. Bij een toeren tal van 2600 verplaats je nu dus geen 1 kuub maar b.v 0.8 kuub. Dus om weer 1 kuub water te verplaatsen moet het toeren tal omhoog. Wat volgens de fabrikant 15% is. Door het schroef toerental om hoog te gooien gaat ook het beschikbare vermogen van de motor omhoog. Echter voor een zelfde hoeveelheid water is nog steeds hetzelfde vermogen nodig. Wel kan het zijn omdat de motor nu meer PK kan maken je bij toern verhoging wel 1.2 kuub water kan verplaatsen zonder de motor te over belasten.
Laatst bewerkt: 22 feb 2022 14:19 door Bas van Dijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.298 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl