Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: electric, 24v direct of 48v met pulley

electric, 24v direct of 48v met pulley 12 aug 2023 11:26 #1501633

  • elooije
  • elooije's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Ik ben al een tijdje aan het lezen en rekenen , met dank aan dit forum, maar zou toch hulp kunnen gebruiken bij het volgende;
Voor de door mij op marktplaats aangeschafte electromotor ME1003 ben ik aan het twijfelen tussen deze direct op de as aan te sluiten of deze met een pulley 2:1 te vertragen.
Van de specs van de fabrikant haal ik; 11,5kw 72v 315lb/inch 2800rpm (=/-250) loaded en 200a.

Om op mijn gewenste toerental te komen kan ik met 24v uit de voeten, dan kom ik op zo’n 930 toeren, perfect voor de rompsnelheid van mijn boot.
P=V x I zou neerkomen op 4800w vermogen (24v x 200 amp). Dat lijkt ook een prima vermogen voor mijn 1200kg oude stalen lompe sloep met lengte-over-waterlijn van 5,3m.

Is deze 200amp (alleen bij rompsnelheid en dat is niet vaak meer dan 10minuten) een probleem, bijvoorbeeld qua accus, bekabeling of Peukert effect?

Waar ik dan niet helemaal uitkom is de torque. Ik snap dit waarschijnlijk niet goed genoeg. De motor zegt 315lb/inch. Ik vind hier een calculator die rekent naar 436 lb/inch bij een 4800 watt en 930 rpm. Dat zou dan niet kunnen.
Ik kan me voorstellen dat ik het begrip torque en power hier niet juist gebruik, of klopt het dat bij en max van de motor ( 315lb/inch ) ik een max kw van 3.5 krijg, wat zou beteken dat ik niet de max toeren haal?

Als ik zeglfde sommentje zou doen, is het dan als volgt?
Benodigde toeren 1860 (met 2:1 vertraging) wordt 48 volt
P = V x I wordt 4800w = 48v x 100amp
Logisch, hoger voltage maar lagere stroom. Zie ook hierboven, is dit een belangrijk verschil? Accuduur lijkt me hetzelfde (met mijn 8 x 6v 330ah accus ofwel 1 accu van 330ah die 100amp trekt, of 2x 24 samen 660ah die 200amp trekt).

In de power =torque x rpm som zou dat op 218 lb/inch neerkomen, wat wel binnen de max van de motor past. Of is de benodigde torque groter omdat er een 2:1 pulley zit?

Nou ja hier loop ik dus een beetje vast. Iemand tips om te bevestigen of ontkrachten of mijn 24v setup een goed idee is?

Dank
elwin
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electric, 24v direct of 48v met pulley 12 aug 2023 12:55 #1501646

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Je hebt in elk geval een verlies bij gebruik van pulley”s dus wat dat betreft is de 24 volt setup beter. Enkel 200A is veel stroom. Trek je wel alleen bij vol vermogen. Lijkt me mogelijk, gezien je acht accus gebruikt dus de 200 A komt niet van een accu, zal per accu 50A zijn.
Ben benieuwd wat andere ervan zeggen.’
Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electric, 24v direct of 48v met pulley 12 aug 2023 16:54 #1501687

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27160
Nu kan ik er naast zitten, maar 72V x 200A = 14,4KW.

Buiten dat gaat die motor hoogst waarschijnlijk bij 24 volt zeker geen 200A opnemen.

Daarbij is 2800 rpm een hoog toerental voor aandrijving.

Zit er all een schroefas met schroef in het schip?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electric, 24v direct of 48v met pulley 12 aug 2023 18:42 #1501716

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6451
Ik zou voor een poelie gaan.
Motortje is made in china, met chinese amperes :) Voor wat ik kon zien op een vaag plaatje zit er intern een koelfan. Zo'n fan doet bij een laag toerental een stuk minder. Bovendien wil je niet altijd (bijna nooit) rompsnelheid varen, dus regel je het toerental nog verder terug.

Mijn eerste motortjes waren ook gelijkstroom, en daarvan heb ik de koolborstel bevestiging/isolatie compleet gesmolten/verbrand.

En dan zou ik zo'n platte gegroefde snaar nemen, die zijn beduiden stiller dan een getande snaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electric, 24v direct of 48v met pulley 12 aug 2023 19:47 #1501729

  • elooije
  • elooije's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
beste Calidris,
er zit nu een diameter 400/pitch 290 mm 3 blad schroef onder. met 930 toeren haal ik mn rompsnelheid van zo'n 9.3kmh.
met 600 toeren zit ik op een comfortabele 6,5kmh.

De gegevens die ik noem heb ik overgenomen van de fabrikant. bij 72volt lever de motor 11,5kw continue. dit is de sheet van de fabriakant en hier staan meer gegevens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electric, 24v direct of 48v met pulley 13 aug 2023 08:59 #1501800

  • elooije
  • elooije's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Beste Rooiedirk,
ik ben al even aan het zoeken naar antwoorden waarom 24v echt niet zou werken, maar krijg over het algemeen vaak terug ík zou 48v doen'. helpt mij niet echt om het beter te begrijpen. wel fijn dat jouw ervaring over koeling een belangrijke reden is -dank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electric, 24v direct of 48v met pulley 13 aug 2023 10:04 #1501817

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6451
De fabrikant geeft een rendement op van (tot) 90%. Het rendement is het hoogst bij de hoogste spanning (72V). Bij 11,5kW heb je dan 1150Watt verlies. Dit komt door 'koper' en 'ijzer' verliezen.
Ga je op 24V dan blijft je stroom 200A -> de koperverliezen blijven dan gelijk. Het toerental is lager(33%) en de ijzerverliezen worden dan ook navenant minder. De hoeveelheid koellucht is echter ook nog maar 33%
Als we voor het gemak de koper en ijzer verliezen even groot nemen dan moet je met 33% lucht, 66,5% warmte (765Watt) afvoeren. Gaat niet goed komen :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electric, 24v direct of 48v met pulley 14 aug 2023 18:35 #1502162

Zoals Calidris al aangeeft, maak je ergens een denkfout. De motor gaat bij 24V waarschijnlijk geen 200 A trekken. En dus ook geen 11,5 kW / 3 = 3,8 kW leveren.

Laten we er voor het gemak even vanuit gaan dat de motor een puur Ohmse belasting vormt (met andere woorden: de elektrische weerstand is constant). De wet van Ohm zegt dan dat die weerstand 72 V/ 200 A = 0,36 ohm is. Bij een spanning van 24 volt gaat er dan een stroom lopen van 24 / 0.36 = 66,7 A.
Het opgenomen vermogen is dan 24 V * 66,7 A = 1600 W. Dat is dus maar 11% van het opgenomen vermogen bij 72V. Ervan uitgaande dat het rendement hetzelfde blijft, levert je motor dan nog maar 0,9 * 1600 = 1440 Watt.

(en voor degenen die nu gaan roepen dat de weerstand niet constant is: dit is even een simpel rekenvoorbeeldje om te laten zien waar volgens mij de kneep zit).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electric, 24v direct of 48v met pulley 14 aug 2023 20:12 #1502201

  • elooije
  • elooije's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Dank Smooth Operator, zou een 11,5kw motor op72v inderdaad maar 1,6kw leveren op 24v? dat is toch wel een heel groot verschil.
de website zegt " voltages from 12 to 72 VDC input and 200 amps continuous (400 amps for 30 seconds )"
dat lijkt dat er ook bij lagere voltages 200amp van toepassing is. ik vond ook nog deze "maximum continus power
16 (96V), 14.3 (84V), 12.6 (72V)".
ik kan dat niet rijmen met bovenstaande rekensommetje..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electric, 24v direct of 48v met pulley 14 aug 2023 20:41 #1502209

elooije schreef :
beste Calidris,
er zit nu een diameter 400/pitch 290 mm 3 blad schroef onder. met 930 toeren haal ik mn rompsnelheid van zo'n 9.3kmh.
met 600 toeren zit ik op een comfortabele 6,5kmh.

De gegevens die ik noem heb ik overgenomen van de fabrikant. bij 72volt lever de motor 11,5kw continue. dit is de sheet van de fabriakant en hier staan meer gegevens.

In de tabel van de fabrikant, waarnaar jij verwijst, lees ik dat deze motor bij 24 Volt een toerental van 2200 omw/min heeft en maximaal 90 ampere trekt. Dat betekent dat hij max. 2,16 kW trekt en max. 1,94 kW levert bij 90% rendement. Het koppel is dan maximaal 150 pond-duim.

Kortom, er blijft niet veel over.
Zoals anderen al opmerkten is de koeling ook een serieus probleem. De opbrengst van een waaier is niet lineair met het toerental, dus bij 2200 toeren zal je te weinig koellucht hebben voor een adequate koeling.
Als de temperatuur is de motor te hoog oploopt verliezen de magneten hun kracht en kun je hem in de oudijzerbak dumpen.

Kortom, ga niet knutselen met een motor die je toevallig gescoord hebt. Dat wordt echt klooien.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electric, 24v direct of 48v met pulley 15 aug 2023 07:14 #1502246

elooije schreef :
Dank Smooth Operator, zou een 11,5kw motor op72v inderdaad maar 1,6kw leveren op 24v? dat is toch wel een heel groot verschil.
de website zegt " voltages from 12 to 72 VDC input and 200 amps continuous (400 amps for 30 seconds )"
dat lijkt dat er ook bij lagere voltages 200amp van toepassing is. ik vond ook nog deze "maximum continus power
16 (96V), 14.3 (84V), 12.6 (72V)".
ik kan dat niet rijmen met bovenstaande rekensommetje..

De motor kan hooguit leveren wat de schroef aan vermogen opneemt. Dus de motor kan bij 72V 200A afgeven als de belasting om dat vermogen vraagt. Bijvoorbeeld bij een zwaar belaste lier of bij accelereren. Je hebt dan een extreem hoog koppel omdat het toerental zo laag is.

Het zal erg lastig worden, en waarschijnlijk zelfs onmogelijk, om een schroef te vinden die bij de koppel-toeren curve past bij een 24V voeding. Zonder vertraging, dus bij een laag motor-toerental, zul je een absurd grote schroef nodig hebben om de motor te belasten.

En daarnaast: eens met de meest opmerkingen hierover: toerental laag = koeling probleem, voedingsspanning laag = hoge verliezen.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Laatst bewerkt: 15 aug 2023 07:31 door Aquaplanning. Reden: voltage fout 72 had 24 moeten zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electric, 24v direct of 48v met pulley 15 aug 2023 08:33 #1502254

elooije schreef :
Ik ben al een tijdje aan het lezen en rekenen , met dank aan dit forum, maar zou toch hulp kunnen gebruiken bij het volgende;
Voor de door mij op marktplaats aangeschafte electromotor ME1003 ben ik aan het twijfelen tussen deze direct op de as aan te sluiten of deze met een pulley 2:1 te vertragen.
Van de specs van de fabrikant haal ik; 11,5kw 72v 315lb/inch 2800rpm (=/-250) loaded en 200a.
315lb/inch, da's 35.6Nm
bij 2800 rpm geeft dat
10.4kW output

72V x 200A = 14.4kW

Dus een rendement van 72%?
Waarschijnlijk hier en daar wat Chineese conversies?
Om op mijn gewenste toerental te komen kan ik met 24v uit de voeten, dan kom ik op zo’n 930 toeren, perfect voor de rompsnelheid van mijn boot.
P=V x I zou neerkomen op 4800w vermogen (24v x 200 amp). Dat lijkt ook een prima vermogen voor mijn 1200kg oude stalen lompe sloep met lengte-over-waterlijn van 5,3m.

Is deze 200amp (alleen bij rompsnelheid en dat is niet vaak meer dan 10minuten) een probleem, bijvoorbeeld qua accus, bekabeling of Peukert effect?

Waar ik dan niet helemaal uitkom is de torque. Ik snap dit waarschijnlijk niet goed genoeg. De motor zegt 315lb/inch. Ik vind hier een calculator die rekent naar 436 lb/inch bij een 4800 watt en 930 rpm. Dat zou dan niet kunnen.
Ik kan me voorstellen dat ik het begrip torque en power hier niet juist gebruik, of klopt het dat bij en max van de motor ( 315lb/inch ) ik een max kw van 3.5 krijg, wat zou beteken dat ik niet de max toeren haal?

Als ik zeglfde sommentje zou doen, is het dan als volgt?
Benodigde toeren 1860 (met 2:1 vertraging) wordt 48 volt
P = V x I wordt 4800w = 48v x 100amp
Logisch, hoger voltage maar lagere stroom. Zie ook hierboven, is dit een belangrijk verschil? Accuduur lijkt me hetzelfde (met mijn 8 x 6v 330ah accus ofwel 1 accu van 330ah die 100amp trekt, of 2x 24 samen 660ah die 200amp trekt).

In de power =torque x rpm som zou dat op 218 lb/inch neerkomen, wat wel binnen de max van de motor past. Of is de benodigde torque groter omdat er een 2:1 pulley zit?

Nou ja hier loop ik dus een beetje vast. Iemand tips om te bevestigen of ontkrachten of mijn 24v setup een goed idee is?

Dank
elwin

Bij al deze berekeningen is het koppel belangrijk, je hebt voldoende koppel nodig om die schroef z'n toeren te laten maken, als het koppel te klein is, dan haal je het gewenste toerental niet, en aangezien koppel maal hoeksnelheid het vermogen is, haal je dus het vermogen al helemaal niet. He dat gaat dubbelop naar beneden!
Voor koppel heb je dan weer stroom nodig (want koppel is evenredig met de stroom), en om die stroom er door te jassen heb je dan weer spanning nodig.
Dus ik zou zeker voor 48V gaan.
Maar wat voor regelaar heb je in gedachten?

En met een reductie van 2:1 verdubbel je het koppel naar de schroef ook, dus meer schroeftoerental, dus meer vermogen, he dat gaat dubbelop naar boven!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 15 aug 2023 08:34 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electric, 24v direct of 48v met pulley 29 feb 2024 17:37 #1543928

  • SanderM
  • SanderM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Grappig, zo was ik een aantal jaren geleden ook bezig. Bij mij is het compleet uit de hand gelopen en heb er inmiddels mijn werk van gemaakt ( damoto.net/nl/ ). Dus je bent gewaarschuwd. :)
Specialist in elektrisch varen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electric, 24v direct of 48v met pulley 29 feb 2024 17:49 #1543930

Leuke site , eens bekeken , en 1 ding viel me op ; eindelijk eens iemand die neerzet hoe het zit "De hogere aanschafkosten komen met name voort uit de kosten van het accupakket, maar worden op de lange termijn ruimschoots gecompenseerd." En zo nog wat meer zaken klip en klaar zonder het meteen onaantrekkelijk te maken .

Nu heb ik aardig wat sites bekeken in het verleden , maar zo realistische voorstelling van zaken verdien je wel een pluim van me !
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electric, 24v direct of 48v met pulley 01 mrt 2024 08:29 #1543996

  • SanderM
  • SanderM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Dank voor je compliment. Fijn om te lezen dat onze inspanningen worden gewaardeerd.
Specialist in elektrisch varen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.259 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl