Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Warmlopertje

Warmlopertje 13 feb 2024 19:42 #1541061

Goed gedaan hoor! Knap dat alles weer goed loopt. Deze motor kan er weer een flink tijdje tegen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 13 feb 2024 20:25 #1541065

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7653
Hopelijk wel, ja! :)
Nieuwe boot, dus ik kijk alles (letterlijk) van voor naar achter en van boven naar onder na.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 17 feb 2024 19:21 #1541645

Ilex,

Precies hetzelfde heb ik ook, ben ik gisteren achter gekomen.
De uitlaatbocht was doorgeroest, en na het demonteren daarvan zag ik dat het warmtewisselaarhuis er precies zo uitziet als op jou foto. Galvanische corrosie dus, niet zo best van Volvo Penta in mijn ogen.
Een nieuw warmtewisselaarhuis kost € 1500,- dus oplassen is ook het eerste waar ik aan dacht.

Ik ga een bedrijf zoeken die dat kan doen, heb je tips hiervoor?

Ik hoop trouwens dat ik het deel naar de zijkant toe kan uitbouwen, want het moet over een aantal ange draadeinden heen en aan de zijkant van de motor zit bij mij een schot. Ik weet zo niet of ik daar genoeg ruimte heb....
Volgende week meten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 17 feb 2024 20:47 #1541680

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7653
Tja, Robert, ik heb het geluk niet alleen zelf te kunnen lassen, maar bovendien op een technische school te werken met een aantal fotolassers van topniveau... :P

Afhankelijk van de ernst van jouw situatie zou een lasser met ervaring in aluminiumlassen dít moeten kunnen.

Welke regio?

De bouten om de behuizing los te halen zijn ongeveer 10 cm lang.
Bij mijn boot had ik ruimte genoeg. En anders kon ik de zijwand nog wel demonteren (zit met enkele bouten vast).

Hou me op de hoogte! En plaats wat foto's indien mogelijk.

Als alles terug degelijk is, raad ik aan elke 2 á 3 jaar de uitlaatbocht te demonteren en te reinigen. Of tijdig te vervangen...
Laatst bewerkt: 17 feb 2024 21:01 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Warmlopertje 17 feb 2024 21:14 #1541690

Even checken of jouw warmtewisselaar ook een anode heeft, of hoort te hebben. Ziet er uit als een bout, meegeverfd nog ook.
--
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Warmlopertje 17 feb 2024 21:19 #1541693

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7653
bmtouring schreef :
Even checken of jouw warmtewisselaar ook een anode heeft, of hoort te hebben. Ziet er uit als een bout, meegeverfd nog ook.

Er is voor zover ik weet geen anode.
Er is ook geen contact tussen zeewater en de aluminium behuizing. Tenzij het dus misgaat met de uitlaatbocht...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Warmlopertje 18 feb 2024 09:20 #1541732

Er is geen anode zover ik gezien heb.
Zou er in mijn ogen wel moeten zitten, en ga ik ook zeker aanbrengen na de reparatie.

De corrosie is echt galvanisch want er is daar geen contact met water. De bocht was doorgeroest dicht bij de bevestiging tegen het huis. Niet bij het deel waar het water en uitlaatgassen samenkomen.
Het warmtewisselaarhuis is aluminium, en de uitlaatbocht is van gietijzer, beide zijn dus door galvanische corrosie beschadigd. Er zit een pakking tussen, maar de delen zijn verbonden door stalen draadeinden en moeren. Deze zijn niet door corrosie aangetast, dus dit zal het sterkste materiaal zijn, en het aluminium en gietijzer het zwakkere.

Zou een zinkanode hier voldoen? en waar plaats je die dan?

Ik ga vrijdag kijken of er voldoende ruimte is om het huis uit te bouwen. Het moet over een paar draadeinden heen, dus er is wel ruimte nodig. Als ik op een foto kijk zie ik dat het misschien moet kunnen, ander moet ik een gat in het schot naast de motor zagen.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 18 feb 2024 11:55 door Robert Jansen. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 18 feb 2024 09:37 #1541735

zink voor zout
alu voor zoet. of magnesium maar dat slijt sneller. sneller kan goed zijn, dan beschermt het aluminum. maar dan dus wel mogelijk vaker vervangen

T is niet gezegd dat het op jouw motor nodig is he, mogelijk is er een andere oorzaak of oplossing. Aangezien het origineel er geen heeft.

Bij mijn motoren zat er een anode in het huis van de koperen warmtewisselaar (dus waar het buitenwater doorheen stroomt).

Als er daar waar jij beschrijft geen contact is met water, wat moet die anode dan verbinden om te beschermen.
--
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 18 feb 2024 11:25 #1541763

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7653
Volgens de foto heb je meer dan ruimte genoeg...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 18 feb 2024 12:58 #1541778

Ja denk ik ook wel, gelukkig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.253 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl