Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Webinar Fossielvrij varen

Webinar Fossielvrij varen 09 feb 2024 13:52 #1540298

Mijn boot verstookt zo'n 20 liter diesel per jaar. Maar al was dat 100 liter, dan nog is elektrificatie gewoon zonde van een schaarse batterij die beter in een auto of woning had kunnen worden gebruikt.

Dus uit oogpunt van effectief gebruik van schaarse grondstoffen ben ik qua elektrificatie maar begonnen met huis en auto.
Draijer 570 --> Dufour T7 --> Invicta 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Webinar Fossielvrij varen 09 feb 2024 14:08 #1540303

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
alpha Scorpii schreef :
Mijn boot verstookt zo'n 20 liter diesel per jaar. Maar al was dat 100 liter, dan nog is elektrificatie gewoon zonde van een schaarse batterij die beter in een auto of woning had kunnen worden gebruikt.

Dus uit oogpunt van effectief gebruik van schaarse grondstoffen ben ik qua elektrificatie maar begonnen met huis en auto.

Buiten dat zijn er zo nog een paar dingetjes in verband met elektrisch varen.

- Laden ? Waar en hoe.
Meeste jachthavens hebben geen elektrische laadpalen voor schepen, en als ze die nu nog willen, zullen ze enkele jaren moeten wachten omdat het elektriciteitsnetwerk dit niet aan kan.

De prijzen voor dergelijke laadpalen zullen niet goedkoop zijn, wie zal dat uiteindelijk moeten betalen ? Juist komt nog bovenop de prijs van je installatie aan boord.
Of je dat nu gelijk, of in verloop van tijd aan de laadpaal moet betalen.
En wat als er minder laadpalen zijn als boten die willen laden ?
En wat als je zondagavond binnenkomt en volgend weekend weer wil varen, maar je moet wachten tot de laadpaal vrij is. En daar wegwezen zodra je opgeladen bent ?

Te veel onzekerheden op dit moment. Wachten is vermoedelijk de enigste redelijke optie.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Webinar Fossielvrij varen 09 feb 2024 14:13 #1540305

Tony2920 schreef :
alpha Scorpii schreef :
Mijn boot verstookt zo'n 20 liter diesel per jaar. Maar al was dat 100 liter, dan nog is elektrificatie gewoon zonde van een schaarse batterij die beter in een auto of woning had kunnen worden gebruikt.

Dus uit oogpunt van effectief gebruik van schaarse grondstoffen ben ik qua elektrificatie maar begonnen met huis en auto.

Buiten dat zijn er zo nog een paar dingetjes in verband met elektrisch varen.

- Laden ? Waar en hoe.
Meeste jachthavens hebben geen elektrische laadpalen voor schepen, en als ze die nu nog willen, zullen ze enkele jaren moeten wachten omdat het elektriciteitsnetwerk dit niet aan kan.

De prijzen voor dergelijke laadpalen zullen niet goedkoop zijn, wie zal dat uiteindelijk moeten betalen ? Juist komt nog bovenop de prijs van je installatie aan boord.
Of je dat nu gelijk, of in verloop van tijd aan de laadpaal moet betalen.
En wat als er minder laadpalen zijn als boten die willen laden ?
En wat als je zondagavond binnenkomt en volgend weekend weer wil varen, maar je moet wachten tot de laadpaal vrij is. En daar wegwezen zodra je opgeladen bent ?

Te veel onzekerheden op dit moment. Wachten is vermoedelijk de enigste redelijke optie.

sorry maar dat lukt nu gewoon in elke willekeurige haven met een simpel walstroom paaltje , al is die maar afgezeker met 5A

Reken maar eens uit hoe groot je lege accu pakket moet zijn om die niet in een week vol te krijgen .

Langzamerhand vraag ik me af waarom steekt men überhaupt de wal stroom erin ? een lood accu loopt maar 10% per maand terug . voor dat weekje is het dus al onzin 2,5% max ;)
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Laatst bewerkt: 09 feb 2024 14:15 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Webinar Fossielvrij varen 09 feb 2024 14:16 #1540307

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
Ik zie voor fossielvrij varen of liever gezegd fosielarm varen maar 2 mogelijkheden.

Op iets langere termijn, varen op waterstof. Of varen op volledig synthetische diesel gemaakt van waterstof en koolstof.

wikipedia synthetische brandstof

HEt is er nog niet, maar het kan wel.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Webinar Fossielvrij varen 09 feb 2024 14:55 #1540322

Diesel o.b.v. koolzaadolie, frituurvet etc. is eveneens fossielvrij.
Niet voldoende voorhanden om het wagenpark fossielvrij te maken, maar voor de plezier-zeilvloot lijkt dit me een realistischer (en grondstof-efficiënter) plan dan elektrificatie.
Draijer 570 --> Dufour T7 --> Invicta 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Webinar Fossielvrij varen 09 feb 2024 15:30 #1540328

Frituur vet is al oud er zijn tijden geweest dat oude w123’ers naar een snackbar roken en niet populair bij de overheid dus

Dingetje met accijns etc

Goed voor het milieu moet niet teveel in de wielen van de fiscus gaan rijden die heeft het liever zo blauw mogelijk ipv groen .
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Webinar Fossielvrij varen 09 feb 2024 15:46 #1540331

Ik doelde meer op bijv. HVO 100.
Fossielvrije plantaardige diesel en niet vrij van accijns.
Krijgt de overheid ook z'n deel van mijn 20 liter per jaar.

Mijn punt is dat het voor fossielvrij varen met je zeilbootje niet nodig is om te elektrificeren of te wachten op synthetische diesel.
Draijer 570 --> Dufour T7 --> Invicta 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Webinar Fossielvrij varen 09 feb 2024 15:59 #1540336

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1602
Ik zag gister nog een co2 molecuul zweven.
Vroeg aan hem: waar kom jij vandaan. Van diesel, frituurvet of van aardgas? Hij zei: weet niet.
Maar je zweeft hier wel, toch? Vroeg ik.
Ja hoor, zei hij, ben lekker aan het broeikasgassen!

Ook als je stookt op frituurvet, stoot je gewoon BKG uit.
Beter was het geweest als je dat frituurvet opgeslagen had. Diep onder de grond, bijvoorbeeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Webinar Fossielvrij varen 09 feb 2024 16:04 #1540338

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1668
Jeroen-Pion schreef :
Knar schreef :
Omdat politieke partijen zich ontwikkeld hebben tot marketing en communicatie organisaties zitten we nu met de idioterie dat velen CO2, de meest elementaire bouwsteen van het leven op aarde, aanduiden als "vervuiling".
Wel een mooi voorbeeld van een werkelijkheid die krankzinniger is dan de stoutste fantasie.

Ja maar hier gaat ook op ; teveel is nooit goed .

Water is ook heel belangrijk voor je ongeveer 2 liter per dag , drink nu eens 20 liter water per dag dan ga je gewoon dood.
Bedenk wel dat in de historie van het leven op aarde het huidige CO2 gehalte nog steeds extreem laag is, al verbranden we ons suf, dat krijgen wij nooit op levensbedreigende waarden. Kan natuurlijk ook niet, daar we gewoon teruggeven wat ooit in een ver verleden door levende organismen is vastgelegd. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je geen aandacht aan dit vraagstuk moet besteden, het ging me in dit verband om de term "vervuiling".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Webinar Fossielvrij varen 09 feb 2024 16:08 #1540339

De historie van de aarde erbij halen is zo'n grote onzin !

Het gaat om het klimaat waarbij wij kunnen leven , de kleine ijstijd de steentijd etc waar dat niet mogelijk was heeft er niets mee te maken .

De aarde overleeft ons wel , dat is het punt niet , de vraag is overleven wij op aarde en dat antwoord is heel kort nee als we zo doorgaan en sneller dan we nu vermoeden.
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Laatst bewerkt: 09 feb 2024 16:09 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Webinar Fossielvrij varen 09 feb 2024 16:10 #1540340

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
Jeroen-Pion schreef :
Tony2920 schreef :
alpha Scorpii schreef :
Mijn boot verstookt zo'n 20 liter diesel per jaar. Maar al was dat 100 liter, dan nog is elektrificatie gewoon zonde van een schaarse batterij die beter in een auto of woning had kunnen worden gebruikt.

Dus uit oogpunt van effectief gebruik van schaarse grondstoffen ben ik qua elektrificatie maar begonnen met huis en auto.

Buiten dat zijn er zo nog een paar dingetjes in verband met elektrisch varen.

- Laden ? Waar en hoe.
Meeste jachthavens hebben geen elektrische laadpalen voor schepen, en als ze die nu nog willen, zullen ze enkele jaren moeten wachten omdat het elektriciteitsnetwerk dit niet aan kan.

De prijzen voor dergelijke laadpalen zullen niet goedkoop zijn, wie zal dat uiteindelijk moeten betalen ? Juist komt nog bovenop de prijs van je installatie aan boord.
Of je dat nu gelijk, of in verloop van tijd aan de laadpaal moet betalen.
En wat als er minder laadpalen zijn als boten die willen laden ?
En wat als je zondagavond binnenkomt en volgend weekend weer wil varen, maar je moet wachten tot de laadpaal vrij is. En daar wegwezen zodra je opgeladen bent ?

Te veel onzekerheden op dit moment. Wachten is vermoedelijk de enigste redelijke optie.

sorry maar dat lukt nu gewoon in elke willekeurige haven met een simpel walstroom paaltje , al is die maar afgezeker met 5A

Reken maar eens uit hoe groot je lege accu pakket moet zijn om die niet in een week vol te krijgen .

Langzamerhand vraag ik me af waarom steekt men überhaupt de wal stroom erin ? een lood accu loopt maar 10% per maand terug . voor dat weekje is het dus al onzin 2,5% max ;)

Al eens nagedacht over de veiligheidsaspecten van een acculader een hele week zonder toezicht aan je accu te laten hangen ?
In mijn haven is wegens brandveiligheid de tijd dat je elektriciteit krijgt ingesteld op 24Hr. Daarna moet je terug op de knop duwen.
Dus elke willekeurige haven ? ? ?

Indien je dus zondagavond na het zeilen binnenkomt moet je je accu in 24Hr geladen krijgen.
Ik betwijfel dat dat gaat lukken met een gewone 10A aansluiting.
Bovendien je aansluiting is voorzien om 10A te kunnen leveren, maar de installatie is niet voorzien om 10A continu te leveren.
Vooral als alle aansluitingen 10A gaan trekken dan gaat de hoofdzekering eruit. Want die is voorzien op 200A maar er hangen 25 aansluitingen op.
In de meeste havens is het zoiets, omdat de installatie, (nog) geen rekeing houd me elektrisch varen.
Dat aanpassen zal een volledige vernieuwing van de haven installatie vergen, want de kabels zijn allemaal voorzien om een beperkte tijd 10A te leveren maar niet om continu 10A te leveren.

Het is niet zo dat je eenvoudig weg je stekker in het stopcontact kunt steken. Want dit wordt een volledig ander gebruik (verbruik) als waarvoor de haven is voorzien.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Webinar Fossielvrij varen 09 feb 2024 16:11 #1540341

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1668
alpha Scorpii schreef :
Diesel o.b.v. koolzaadolie, frituurvet etc. is eveneens fossielvrij.
Niet voldoende voorhanden om het wagenpark fossielvrij te maken, maar voor de plezier-zeilvloot lijkt dit me een realistischer (en grondstof-efficiënter) plan dan elektrificatie.
Dat is precies de rare situatie waarin we terecht gekomen zijn, het logisch vinden om een hogere prioriteit toe te kennen aan iets toekomstigs/onzekers, te weten klimaatbeheersing, ten opzichte van iets actueels/concreets, te weten milieuvervuiling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Webinar Fossielvrij varen 09 feb 2024 16:12 #1540342

Ronaldl schreef :
Ik zag gister nog een co2 molecuul zweven.
Vroeg aan hem: waar kom jij vandaan. Van diesel, frituurvet of van aardgas? Hij zei: weet niet.

Haha inderdaad!

Het voor de wetgever aan kunnen tonen van het aandeel biocomponent in (geheel of deels) gesynthetiseerde brandstoffen doen raffinaderijen met C14 datering. Zijn hele afdelingen met specialisten voor opgericht want zijn ingewikkelde rekensommetjes. De overheid heeft ook dit soort specialisten in dienst/ingehuurd om hierop weer audits te kunnen doen.

Helemaal in het terugdringen van de scope 1 en 2 emissies (CO2 uitgestoten om brandstoffen te maken) is dat lastig, want electrisch gestookte fornuizen tellen alleen als "groen" mee indien de electriciteit groen is opgewekt. Eigenlijk moet je dus zelfs de herkomst van electronen tracen. Op somige dagen zijn deze meer groen dan op grijze dagen ;)

Als straks de hydroprocessing fabrieken in zo'n complexe raffinaderij deels op duurzaam opgewekte waterstof opereren, zijn er nog wat van dit soort sommetjes te maken. Hoe tel je een gekraakt molucuul mee ten opzichte van een molecuul dat van nature al kort was?
Laatst bewerkt: 09 feb 2024 16:16 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Webinar Fossielvrij varen 09 feb 2024 16:18 #1540343

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1668
Jeroen-Pion schreef :
De historie van de aarde erbij halen is zo'n grote onzin !

Het gaat om het klimaat waarbij wij kunnen leven , de kleine ijstijd de steentijd etc waar dat niet mogelijk was heeft er niets mee te maken .

De aarde overleeft ons wel , dat is het punt niet , de vraag is overleven wij op aarde en dat antwoord is heel kort nee als we zo doorgaan en sneller dan we nu vermoeden.
Mijn advies: doe de Climate Quiz van de CO2 coalition (even zelf Googlen).
Bij zoveel stelligheid moet ik onbewust altijd denken aan de Deense filosoof Kierkegaard die stelde "een overtuiging is een grotere bedreiging voor de werkelijke waarheid dan een leugen". ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Webinar Fossielvrij varen 09 feb 2024 16:21 #1540344

Ja tony er zijn altijd haventjes met weinig tot amper walstroom .

Ik moet zeggen dat in de meeste havens van Enkhuizen tot Medemblik Amsterdam tot Vlieland dat in het meerendeel geen punt is .

Op mijn thuis haven ooit it Soal was het prima ook geen 24 uur gedoe knopje drukken .

10A x 230 volt = 2300 watt x 24 uur = 55.200 watt - nog wat verliezen van de efficiëntie van de lader maar das vaak ruim boven de 90% .

55kwh is een aardig accu pakketje hoor :woohoo: hele auto's rijden daar wel een stukkie op :whistle:

met een walstroom aansluiting van 5A de helft dus is het nog steeds 25kwh accu pakket , weinig boten die dat zullen hebben.

Waarmee aangetoond is dat een 5A aansluiting prima is voor je accu's te laden in 24 uur.

Het snel laden wordt meer een uitdaging , dus bovenstaande in een uurtje zoals we dat met de auto's langs de kant van de weg doen.

Maar dat vereist niet alleen infra (haven) ook welke stekkers gaan we gebruiken ? Waar komen de laadpoorten op de boot ? kabel lengte is wel een dingetje B) dan welke accu systemen ?

Nu is dat in de auto industrie iets wat doorgaans prima lukt en gelukt is door de massa en de geldende industrie normering alleen die is er voor plezier bootjes nog niet .

Dus de werven zullen eerst een norm moeten maken en daarop gaan bouwen en aanbieden.
Dat gaat nog heeeeeeeel lang duren denk ik want dat is behoorlijk complex .
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Webinar Fossielvrij varen 09 feb 2024 16:25 #1540345

Knar schreef :
Jeroen-Pion schreef :
De historie van de aarde erbij halen is zo'n grote onzin !

Het gaat om het klimaat waarbij wij kunnen leven , de kleine ijstijd de steentijd etc waar dat niet mogelijk was heeft er niets mee te maken .

De aarde overleeft ons wel , dat is het punt niet , de vraag is overleven wij op aarde en dat antwoord is heel kort nee als we zo doorgaan en sneller dan we nu vermoeden.
Mijn advies: doe de Climate Quiz van de CO2 coalition (even zelf Googlen).
Bij zoveel stelligheid moet ik onbewust altijd denken aan de Deense filosoof Kierkegaard die stelde "een overtuiging is een grotere bedreiging voor de werkelijke waarheid dan een leugen". ;)

Nee ik luister pertinent niet naar clubjes mensen die zeggen niks aan de hand valt allemaal wel mee , kijk maar 1 miljoen jaar terug ........ Die google ik zeker niet .

En ik weet hoe jij in de discussie staat , dat respecteer ik , maar ik ga niet een door jouw "kerk" quizje spelen om te zien dat ik toch want bij het verkeerde eind heb en dat het echt allemaal heel erg meevalt .
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Webinar Fossielvrij varen 09 feb 2024 16:35 #1540348

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3117
Onze Lieve Heer heeft 1 grote fout gemaakt toen hij de aarde schiep. Hij heeft de mensen zoveel hersens gegeven dat ze de boel konden gaan verzieken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Webinar Fossielvrij varen 09 feb 2024 16:45 #1540350

madoc schreef :
Onze Lieve Heer heeft 1 grote fout gemaakt toen hij de aarde schiep. Hij heeft de mensen zoveel hersens gegeven dat ze de boel konden gaan verzieken.

Nee joh de mens is een grapje van de duivel , om de lieve heer te pesten met zijn schepping .
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Webinar Fossielvrij varen 09 feb 2024 16:45 #1540351

Tony2920 schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Tony2920 schreef :
alpha Scorpii schreef :
Mijn boot verstookt zo'n 20 liter diesel per jaar. Maar al was dat 100 liter, dan nog is elektrificatie gewoon zonde van een schaarse batterij die beter in een auto of woning had kunnen worden gebruikt.

Dus uit oogpunt van effectief gebruik van schaarse grondstoffen ben ik qua elektrificatie maar begonnen met huis en auto.

Buiten dat zijn er zo nog een paar dingetjes in verband met elektrisch varen.

- Laden ? Waar en hoe.
Meeste jachthavens hebben geen elektrische laadpalen voor schepen, en als ze die nu nog willen, zullen ze enkele jaren moeten wachten omdat het elektriciteitsnetwerk dit niet aan kan.

De prijzen voor dergelijke laadpalen zullen niet goedkoop zijn, wie zal dat uiteindelijk moeten betalen ? Juist komt nog bovenop de prijs van je installatie aan boord.
Of je dat nu gelijk, of in verloop van tijd aan de laadpaal moet betalen.
En wat als er minder laadpalen zijn als boten die willen laden ?
En wat als je zondagavond binnenkomt en volgend weekend weer wil varen, maar je moet wachten tot de laadpaal vrij is. En daar wegwezen zodra je opgeladen bent ?

Te veel onzekerheden op dit moment. Wachten is vermoedelijk de enigste redelijke optie.

sorry maar dat lukt nu gewoon in elke willekeurige haven met een simpel walstroom paaltje , al is die maar afgezeker met 5A

Reken maar eens uit hoe groot je lege accu pakket moet zijn om die niet in een week vol te krijgen .

Langzamerhand vraag ik me af waarom steekt men überhaupt de wal stroom erin ? een lood accu loopt maar 10% per maand terug . voor dat weekje is het dus al onzin 2,5% max ;)

Al eens nagedacht over de veiligheidsaspecten van een acculader een hele week zonder toezicht aan je accu te laten hangen ?
In mijn haven is wegens brandveiligheid de tijd dat je elektriciteit krijgt ingesteld op 24Hr. Daarna moet je terug op de knop duwen.
Dus elke willekeurige haven ? ? ?

Indien je dus zondagavond na het zeilen binnenkomt moet je je accu in 24Hr geladen krijgen.
Ik betwijfel dat dat gaat lukken met een gewone 10A aansluiting.
Bovendien je aansluiting is voorzien om 10A te kunnen leveren, maar de installatie is niet voorzien om 10A continu te leveren.
Vooral als alle aansluitingen 10A gaan trekken dan gaat de hoofdzekering eruit. Want die is voorzien op 200A maar er hangen 25 aansluitingen op.
In de meeste havens is het zoiets, omdat de installatie, (nog) geen rekeing houd me elektrisch varen.
Dat aanpassen zal een volledige vernieuwing van de haven installatie vergen, want de kabels zijn allemaal voorzien om een beperkte tijd 10A te leveren maar niet om continu 10A te leveren.

Het is niet zo dat je eenvoudig weg je stekker in het stopcontact kunt steken. Want dit wordt een volledig ander gebruik (verbruik) als waarvoor de haven is voorzien.

Al zou je maar begrenzen op 2A laden. Na 5 dagen is dit 53 kwh. Op de passantensteiger een paar snelladers en klaar is kees.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Webinar Fossielvrij varen 09 feb 2024 17:00 #1540352

Gewoon eens een voorbeeld wat kost dat nou eigenlijk ??? nou best wat als je bedenkt dat dit met lood accu's is en je voor LFP nog eens een keer diep in de buidel moet , prijzen staan er niet "op aanvraag "

10 meter , 8 uurtjes varen mwa ok wat gaat dat kosten ; klikker de klik

Ik zie dat de gemiddelde zeiler nog niet 123 even in de boot slingeren en de diesel eruit en zien te verkopen .

Ja alles zelf maken kan schelen , ook de accu's maar niet iedereen ik denk het over grote deel ziet dat niet zitten .
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Webinar Fossielvrij varen 09 feb 2024 17:38 #1540356

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1683
Jeroen-Pion schreef :
De historie van de aarde erbij halen is zo'n grote onzin !

Het gaat om het klimaat waarbij wij kunnen leven , de kleine ijstijd de steentijd etc waar dat niet mogelijk was heeft er niets mee te maken .

De aarde overleeft ons wel , dat is het punt niet , de vraag is overleven wij op aarde en dat antwoord is heel kort nee als we zo doorgaan en sneller dan we nu vermoeden.

Volgens mij is uitsterven van de mensheid zo ongeveer het beste wat het "milieu" kan overkomen, kort gevolgd door (veel) minder mensen en/of veel minder produceren/consumeren.

Daar draagt bootje ombouwen naar elektrische aandrijving zeker niet aan bij. Alleen al de milieubelasting van productie en transport van al dat spul "verdien" je in gebruik nooit meer terug. Daarbij gaat de oude diesel wrsch gewoon weer ergens anders in gebruik. Onzin dus en voornamelijk goed voor het "gevoel" van milieu-vriendelijk zijn of milieubelasting van jouw vaarwater afkopen en verplaatsen naar elders.

Beter is gewoon zeilen met wat we al hebben (en niks produceren/kopen) en die motor niet (of uiterst zelden) gebruiken.....dus stilliggen als het niet waait, kruisen tegen de wind in en zeilend leren manoevreren......maar dan moeten we er ineens iets voor doen! pfffff :blush:
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Webinar Fossielvrij varen 09 feb 2024 17:42 #1540358

precies dat is inderdaad een hele nuchtere kijk en samenvatting . :)

Dat ze in de grachten iets tegen de stinkende sloepen willen doen omdat die lucht nog lang blijft hangen etc is dan weer te begrijpen , maar dat is wat anders dan het mondiale klimaat redden.
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Webinar Fossielvrij varen 09 feb 2024 18:32 #1540364

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7652
De winst zal inderdaad niet echt in het zeilerswereldje te vinden zijn.
Op 1 staat consuminderen... Daar moet de mensheid niet voor uitsterven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Webinar Fossielvrij varen 09 feb 2024 18:45 #1540365

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1683
Zelfde geldt voor bv Biesbosch, daar vaart beheer zoveel mogelijk elektrisch.....maar we moeten onszelf niet laten wijsmaken dat elektrisch varen of peperdure AF ook maar iets bij draagt aan het milieu, dat levert onder de streep niks op. Een moderne plezierboot is nu eenmaal 100% fossiel, daar lijken we weinig aan te kunnen doen. Wel kunnen we minder (groot) kopen, lang hergebruiken en veel minder motoren.....en misschien eens aan FSC houten bootjes denken, met echte rondhouten en roei/wrik riemen als we serieus iets willen bijdragen aan milieu.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Webinar Fossielvrij varen 09 feb 2024 20:30 #1540378

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5013
Waarschip en Kolibri gaan nog eens groot worden zo...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.283 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl