Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Inbouwen van schroefaskoker en scheg.

Inbouwen van schroefaskoker en scheg. 09 dec 2016 16:45 #790674

Ik heb mijn boot gebouwd in twee helften die zijn gedeeld over het midden van het dek en de kiel, dus een BB helft en een SB helft. Vlak voor het samenvoegen van de twee delen is het een handig moment om de schroefas koker in te bouwen. Daarvoor moet een keuze gemaakt worden tussen in principe twee mogelijkheden voor de uithouder van de schroefas, te weten een P-bracket of een scheg. De eerste is makkelijk in te bouwen maar kwetsbaar. De scheg is veel robuuster maar geeft ook wat meer weerstand.



Een foto van een boot die met P-bracket achter de lijn van een kreeftenval was blijven haken, met als gevolg een kromme schroefas en verbogen P-bracket, geeft de doorslag; het wordt een scheg.

De BB helft van de romp ligt 90 graden op zijn kant en horizontaal. Dat maakt het erg makkelijk om de maatvoering van de schroefaskoker en scheg te bepalen met in acht name van de vrije ruimte die rondom de schroef noodzakelijk is.



De eerste prille beginselen zie je op bovenstaande foto waar met behulp van een houten lat de positie van de schroefas, binnen- en buiten lager en de Volvoseal is bepaald



Aan de hand hiervan heb ik de lengte (950mm) van de bronzen schroefaskoker bepaald. Ten behoeve van de inbouw in het composiet materiaal heb ik de schroefaskoker met epoxy nat geschuurd en onder vacuüm voorzien van een glaslaminaat. De beide einden heb ik vrij gehouden omdat deze zijn voorzien van schroefdraad (reden voor brons en geen glasbuis) voor de bevestiging van het lagerhuis van zowel binnen- als buiten lager.



Omdat de schroefaskoker geheel wordt geïntegreerd in het laminaat van de scheg moet ruimte rondom het schroefdraad gecreëerd worden voor de passing van de lagers. Na enig zoeken vind ik daarvoor een geschikte mal in de vorm van een uitschuifbare bureaupoot. Beide lagerhuizen hebben een verschillende diameter en in deze tafelpoot vond ik precies de juiste maat voor het glaslaminaat. Na uitharding in de oven onder verhoogde temperatuur heb ik ze even buiten in de koude sneeuw gelegd om e.e.a. makkelijk te kunnen lossen. De metalen tafelpoot krimpt immers meer dan het laminaat.



Het resultaat is twee glas cilindertjes die ruim om de lagerhuizen passen.



Schema van de scheg en koker zoals die in de romp moet worden gelamineerd. binnen wordt de scheg aan twee zijden onderstend door een schot in de waterballast tank.



De basisplaat voor de scheg heb ik van koolstof gemaakt. De onderdelen heb ik vervolgens met behulp van een houten frame uitgelijnd en aan elkaar gelamineerd waarbij tevens voorzien is in een flens achter zowel binnen- als buiten lagerhuis.



Vervolgens heb ik scheg en schroefaskoker als één element in de romp gelijmd. Aangezien er nog geen motorfundatie is speelt de uitlijning nu nog geen rol. Uiteraard heb ik e.e.a. wel zodanig bepaald dat ik de positie van motor en motorfundatie op deze maatvoering kan aanpassen. Uiteindelijk komt er ook nog een homokineet tussen dat het allemaal een stuk makkelijker gaat maken. Als het gaat zoals ik bedacht heb kan ik de motorfundatie parallel (dus waterpas) aan de waterlijn maken. De homokineet zal dan zowel voor als achter een zelfde hoek maken (noodzakelijk voor de smering).



Het lagerhuis past mooi in de uitsparing.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 09 dec 2016 17:51 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen van schroefaskoker en scheg. 09 dec 2016 19:37 #790733

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
Respect voor het werk wat je laat zien in deze reportage. Ik vraag mij steeds af of het bouwen net zo makkelijk gaat als het lezen van je klussen ;-)
Laatst bewerkt: 09 dec 2016 19:38 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen van schroefaskoker en scheg. 09 dec 2016 20:21 #790739

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 823
Noballast schreef :
... in principe twee mogelijkheden voor de uithouder van de schroefas, te weten een P-bracket of een scheg.

Kleine aanvulling op deze twee veelgebruikte mogelijkheden: een V-bracket. Is net als een scheg zeer sterk maar heeft minder nat oppervlak. Wel heeft de schroef wat minder goede wateraanstroming, maar dat levert bij mij aan boord al ruim 40 jaar geen enkel probleem op.

Verder een hele diepe buiging voor de klus waar je mee bezig bent!
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen van schroefaskoker en scheg. 10 dec 2016 11:48 #790813



De schroef is een Gori 3-blads klapschroef geworden in de maat 16,5x12



Nadat de twee romphelften zijn samengevoegd en de romp gedraaid heb ik de schegconstructie verder afgemaakt.




De romp krijgt extra laminaat rondom de scheg alsmede op de scheg zelf.



Ik heb bedacht om de scheg dezelfde vorm als het zwaard te geven. Toevallig is ook de lengte van de scheg ongeveer gelijk aan de breedte van het zwaard. Om de vorm erin te krijgen heb ik deze rondom opgedikt met enkele vormstukken van schuim. Vanwege de toegenomen dikte valt de schroefaskoker hier dan ook weer voor een deel mooi in weg.



Dit is dan de uiteindelijke vorm geworden. Ik ben er erg tevreden over. Het geheel is dermate stevig geworden dat je de boot er aan zou kunnen ophangen. Op deze foto ontbreekt nog het romp laminaat. Dat wordt in een later stadium aangebracht met behulp van vacuüm injectie. De scheg gaat daar ook weer in mee en om deze reden is de doorvoer voor de schroefas met wat schuim en epoxy tijdelijk luchtdicht afgesloten.



De binnenzijde is hier nog heel maagdelijk. Met de schroefas als mal is hier een nauw passende versterkte doorvoer voor de schroefas in het beamschot gemaakt. Hier zal in een later stadium het stuwdruklager gerealiseerd worden.



De scheg aan de binnenzijde, hier nog niet afgelamineerd op de romp.





Inmiddels is de scheg opgegaan in de omringende constructies en is daar aan de binnenzijde nog maar weinig van terug te vinden.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 10 dec 2016 12:44 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen van schroefaskoker en scheg. 10 dec 2016 14:20 #790853

Indrukwekkend allemaal!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen van schroefaskoker en scheg. 11 dec 2016 10:53 #790998

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Weer ademloos zitten kijken en lezen. Wat wordt het prachtig allemaal!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen van schroefaskoker en scheg. 11 dec 2016 18:15 #791111

Dank, ik ben er ook wel tevreden over, er gaat best een heel denk proces aan vooraf en dan is het ook wel fijn dat het uitpakt zoals bedacht. Helaas heeft het soms ook een prijs, ik zit al een tijdje in de lappenmand met een fikse slijmbeursontsteking in de schouder. Dit weekend had ik het schilderwerk klaar willen hebben maar ja, zo loopt mijn hele planning in de soep :(

@Olav ja zo'n V-bracket, ken het wel maar is totaal niet bij mij opgekomen. Ik denk omdat ik zo'n oplossing meer associeer met een metalen boot.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen van schroefaskoker en scheg. 11 dec 2016 18:37 #791124

Op de een na laatste foto staan een paar "kleine" afsluiters. Waar voor zijn die? Snel vullen van de ballast tank?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen van schroefaskoker en scheg. 11 dec 2016 20:16 #791155

Christiaan 676 schreef :
Op de een na laatste foto staan een paar "kleine" afsluiters. Waar voor zijn die? Snel vullen van de ballast tank?

Het zijn de uitstroomopeningen van de Jetthruster en inderdaad een aftakking om met de pomp van de Jetthruster de ballasttank (in no-time) te vullen.

Die Jetthruster verdient nog wel eens een keer een eigen draadje.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen van schroefaskoker en scheg. 11 jan 2017 19:41 #799413

Nog een plaatje hoe de scheg aan de buitenzijde geworden is. De schroefas moet nog ingekort te worden.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen van schroefaskoker en scheg. 11 jan 2017 20:10 #799421

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Ik blijf het altijd wonderbaarlijk vinden dat sommige mensen ook daadwerkelijk iets kunnen maken wat ze bedenken. Erg knap!

Zelf heb ik al moeite om een vierkant frame netjes in elkaar te lassen. :whistle:
Ik geniet van de mooie plaatjes hier!

En veel beterschap toegewenst, hopelijk ben je snel weer de oude!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen van schroefaskoker en scheg. 11 jan 2017 20:14 #799422

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1399
Wat prachtig.
Wat ik nog het meest bewonder is ,naast je vakmanschap natuurlijk , je vermogen om overzicht te houden op een zo complex projekt .Zowel technisch als organisatorisch .
Je kunt heel veel mensen nog wel het e.e.a.bijbrengen .

(en pas een beetje op je lijf ).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen van schroefaskoker en scheg. 11 jan 2017 20:34 #799429

Hardcore botenbouw. En dat op hier op 't zeilersforum!
Heerlijk ;)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen van schroefaskoker en scheg. 17 jan 2017 23:17 #801002

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3227
Noballast,

kun je straks nog droogvallen met die scheg + klapschroef, of komt hij dan teveel op de schroef te rusten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen van schroefaskoker en scheg. 19 jan 2017 17:49 #801424

redshift schreef :
Noballast,

kun je straks nog droogvallen met die scheg + klapschroef, of komt hij dan teveel op de schroef te rusten?

Nee, dat moet goed kunnen. In dit draadje een foto van een gelijke situatie maar met uithouder ipv scheg. De maatvoering is ongeveer gelijk.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen van schroefaskoker en scheg. 28 jan 2017 13:03 #803706

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3227
Fraai, blijft helemaal vrij dus. Succes en op naar de volgende update! :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.272 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl