Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Is er toekomst voor de papieren kaart?

Is er toekomst voor de papieren kaart? 17 jan 2024 10:32 #1535397

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27154
Uit de hernieuwde zeepost.

Momenteel is er in de wereld van de professionele scheepvaart een serieuze discussie ontstaan over het feit dat het United Kingdom Hydrographic Office (UKHO) zonder enige vorm van overleg kenbaar maakte tot uitfasering over te zullen gaan van papieren kaarten. Dat zou medio 2026 haar beslag moeten krijgen.

www.zeepost.info/is-er-toekoms...r-de-papieren-kaart/

www.gov.uk/government/news/ukh...per-chart-production
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 17 jan 2024 10:34 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 17 jan 2024 10:38 #1535399

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3283
volgens mij een kwestie van tijd.
vroeger had ik een stratenboek en in het buitenland een wegenkaart.
nu heb ik een navigatiesysteem in de auto en op de telefoon.

Ik zou het wel jammer vinden een papierenkaart gebruik ik nog steeds voor het overzicht.
je hebt toch even meer zicht op het grote geheel als je een papieren kaart gebruikt tov een 12"schermpje.
Wellicht geld dat niet voor de grote zeeschepen die kunnen prima een 55"monitor kwijt op de brug.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 17 jan 2024 11:03 #1535405

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1405
Mijn eerste reactie is: natuurlijk blijft een papieren kaart mijn voorkeur om aan boord te hebben.
Ik denk ook dat degene die echt kunnen navigeren ook langzaam aan het uitsterven zijn, dus zal de vraag naar papier minder worden verwacht ik.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 17 jan 2024 12:18 #1535422

Reed, wat bedoel je met “echt” navigeren? Veilig van punt A naar punt B te komen? Dan maakt het niet uit welke middelen je gebruikt toch?

Lijkt mij een “Amish mindset” door te stellen navigeren met kaarten en op papier precies de gewenste moment van technologische ontwikkeling was en alles ervoor (met minder middelen bijv Vikingen) en erna (met elektronische hulpmiddelen) niet echt navigeren te noemen.

Om het navigeren veiliger te maken zijn hulpmiddelen ontwikkeld om dit gemakkelijker te maken. Hieronder valt ook een papieren kaart, kompas, sextant etc. De echte bikkels hadden deze hulpmiddelen geen kaart nodig zoals de Vikingen en middeleeuwse zeelieden ;)
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 17 jan 2024 12:26 #1535424

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6451
Navigatie doet de navigator!! Een navigator kan hulpmiddelen gebruiken als kompas/kaart/gps/etc/etc.., maar de navigator himself moet bepalen wat zijn positie is en hoe hij veilig naar de bestemming komt.
En dat is dus wat anders dan: Ik hoef niet te navigeren want ik heb een GPS / elektronische kaart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 17 jan 2024 12:32 #1535427

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2182
Is dit niet gewoon een kwestie van marktwerking? Zolang we papieren kaarten blijven kopen zullen Imray, NV Verlag en zo ze wel blijven uitgeven.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 17 jan 2024 12:33 #1535428

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
Orange Sunset schreef :
Reed, wat bedoel je met “echt” navigeren? Veilig van punt A naar punt B te komen? Dan maakt het niet uit welke middelen je gebruikt toch?

Misschien bedoelt Reed dat het zelf kunnen bepalen van je positie (d.m.v. kruispeilingen, gegist bestek of door een zonnetje te schieten) ècht navigeren is.

Het woord navigatie heeft in de afgelopen decennia een soort devaluatie ondergaan. In de reclame voor DAB-radio wordt bijvoorbeeld doodleuk gesteld "kaartlezen werd navigatie". Met die onbenulligheid bedoelt men dan te zeggen dat het gebruik van een TomTom of soortgelijk gelijk staat met 'navigatie', terwijl het omgekeerd het geval is. 'Kaartlezen' heeft ook alles met navigatie te maken en TomTom navigeert voor jou; zelf tik je alleen maar de plek in waar je heen wilt.
Wat heden ten dage doorgaat voor navigatie aan boord van een jacht werkt ook alleen maar bij de gratie van het feit dat je met een GPS te allen tijde weet wat je positie is. Wie nog een beetje gevoel voor navigatie heeft, moet dan nog wel een beetje kaartlezen. Aals je gaat werken met waypoints en de boot die waypoints af laat varen begint het al aardig op zogenaamde navigatie met een TomTom te lijken
Lijkt mij een “Amish mindset” door te stellen navigeren met kaarten en op papier precies de gewenste moment van technologische ontwikkeling was en alles ervoor (met minder middelen bijv Vikingen) en erna (met elektronische hulpmiddelen) niet echt navigeren te noemen.

De vraag is wie dat stelt, hier op ZF.
Ik denk wel zeker te weten dat er wat fingerspitzengefühl verloren is gegaan na de introductie van GPS en kaartplotters.
Maar we hoeven wat mij betreft geen discussie te voeren over de juistheid van deze stelling hoor. Ik ben zelf ook blij met het gegeven dat ik mezelf op kaart kan zien varen. Maar de enige 'navigatie' die er aan te pas komt is het vermogen tot kaartlezen.
Laatst bewerkt: 17 jan 2024 19:50 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 17 jan 2024 12:38 #1535430

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2745
Doejong schreef :
Is dit niet gewoon een kwestie van marktwerking? Zolang we papieren kaarten blijven kopen zullen Imray, NV Verlag en zo ze wel blijven uitgeven.

Doen jullie dat nog dan?
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 17 jan 2024 12:45 #1535431

  • Luxxer
  • Luxxer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 71
Reed schreef :
Mijn eerste reactie is: natuurlijk blijft een papieren kaart mijn voorkeur om aan boord te hebben.
Ik denk ook dat degene die echt kunnen navigeren ook langzaam aan het uitsterven zijn, dus zal de vraag naar papier minder worden verwacht ik.

In de jachtenwereld waarschijnlijk wel, ik zit nu op de Zeevaartschool en daar word alles op uiterst strenge wijze op de ouderwetse manier er in gebeukt.

Er is overigens wél een reden dat op commerciële scheepvaart men alleen af mag stappen van papieren kaarten als er een ECDIS systeem is, had de Vestas een ECDIS of papieren kaart gebruikt dan was hun lot waarschijnlijk anders verlopen. En daar zijn nog tal van andere voorbeelden van.

Nu moet ik toegeven: op mijn eigen jachtje zijn we van Lelystad naar Port Napoleon (buitenom) gevaren, zonder ook maar een papieren kaart aan te raken, zonder enig probleem. (wél cross reference met meerdere gps bronnen/kaartdisplays)
wat leg dat leg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 17 jan 2024 12:47 #1535432

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1668
De centrale vraag is volgens mij: heeft de papieren kaart unieke eigenschappen die niet geboden kunnen worden door een virtuele/digitale. Lang geleden werkte ik ooit in een ontwikkelteam dat zich bezighield met het "paperless office". We realiseerden ons toen niet dat papieren documenten over een aantal unieke eigenschappen beschikken die door de digitale variant nooit geboden kunnen worden. Bij papieren kaarten ligt dat denk ik lastiger. Zo voor de vuist weg denk ik dan aan zaken zoals de beschikbaarheid zonder stroom en apparaat en de vrijheid om een formaat toe te passen dat onafhankelijk is van de gangbare form factoren van beeldschermen. Maar wellicht zijn er meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 17 jan 2024 12:48 #1535433

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
Doejong schreef :
Is dit niet gewoon een kwestie van marktwerking? Zolang we papieren kaarten blijven kopen zullen Imray, NV Verlag en zo ze wel blijven uitgeven.

Nou.. eerlijk gezegd moet ik bekennen dat ik al in jaren geen papieren kaart heb gekocht.

Als het me lukt om dit jaar nog weer 's over te steken naar het perfide Albion koop ik daarvoor misschien nog een recente overzeiler op papier.
Imray heeft tegenwoordig een aardig setje, met een overzeiler en een aantal kaarten op grotere schaal met de belangrijktse aanlopen voor 55 pond (2120).

Maar voor het Nederlandse vaargebied hoef ik persoonlijk geen papieren kaarten meer.
Bij voldoende zicht is er gewoon de betonning en zie je vroeg of laat wel weer een punt dat je herkent. De torens rond het Marker- en IJsselmeer ken ik ondertussen wel een beetje en in Zeeland is het helemaal geen punt.
Bovendien is er bij mij sprake van een zekere redundancy. Ik heb de kaart op de telefoon èn in de computer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 17 jan 2024 12:48 #1535434

  • Shedi
  • Shedi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 256
Wat te doen bij stroomuitval, plotseling defect aan plotter, verstoring gps signaal, enz. Dan is varen op gegist bestek noodzakelijk lijkt me.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 17 jan 2024 13:01 #1535436

Sprokkie schreef :
volgens mij een kwestie van tijd.
vroeger had ik een stratenboek en in het buitenland een wegenkaart.
nu heb ik een navigatiesysteem in de auto en op de telefoon.


Ik zou het wel jammer vinden een papierenkaart gebruik ik nog steeds voor het overzicht.
je hebt toch even meer zicht op het grote geheel als je een papieren kaart gebruikt tov een 12"schermpje.
Wellicht geld dat niet voor de grote zeeschepen die kunnen prima een 55"monitor kwijt op de brug.

Ja rijden de oostblokkers ook op met de vrachtwaggel , daarom vind je ze ook in Europa op de meest bijzondere plekken woonwijken parken voor een veel te smalle brug etc etc wel hilarisch uiteraard .

Als iemand je verteld hier links nu rechts volg dit voor 1 kilometer , ben je niet meer serieus aan het van A naar B aan het komen , maar volg je maar met goed vertrouwen wat het apparaat je verteld ...............

M<eegemaakt iemand belde de firma kon niet meer vanaf de Maasvlakte naar Denekamp de weg vinden en dus komen , navigatie uitgevallen :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Tegenwoordig weet ook niemand meer waar ze zijn , bel maar eens iemand onderweg en vraag waar ze zijn , ze moeten dan eerst gaan kijken waar ze eigenlijk zijn , ze hebben geen idee meer.

Zo sneu is het dus bij veel mensen al :evil:
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 17 jan 2024 13:06 #1535438

  • Ndbpw
  • Ndbpw's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 163
Eens, ik heb plotter, gps en radar aan boord, en blijf ook trouw aan mijn papieren kaart. Dat werk ook als energievoorziening uitvalt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 17 jan 2024 13:08 #1535440

  • KoertRM
  • KoertRM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 700
Shedi schreef :
Wat te doen bij stroomuitval, plotseling defect aan plotter, verstoring gps signaal, enz. Dan is varen op gegist bestek noodzakelijk lijkt me.

Daarvoor slepen we jaar na jaar de meest recente oude papieren kaarten mee. Niet bijgewerkt natuurlijk. Alsmede een passer en een portland-plotter en een potlood en een gummetje. Alles bij elkaar gaat zelfs een beetje rieken in de kaartentafel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 17 jan 2024 13:35 #1535443

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
KoertRM schreef :
Shedi schreef :
Wat te doen bij stroomuitval, plotseling defect aan plotter, verstoring gps signaal, enz. Dan is varen op gegist bestek noodzakelijk lijkt me.

Daarvoor slepen we jaar na jaar de meest recente oude papieren kaarten mee. Niet bijgewerkt natuurlijk. Alsmede een passer en een portland-plotter en een potlood en een gummetje. Alles bij elkaar gaat zelfs een beetje rieken in de kaartentafel.

In plaats van een Portland plotter heb ik een flinke parallel-lineaal, maar verder is ook alles bij mij aan boord. Ook oude kaarten. Maar ik raak het nooit meer aan.
Hier in het onderhuis ligt nog een Walker-log, compleet met de bevestigingsplaatjes voor op het achterdek en twee lijnen met spinner. Op de Victoire 22 (15 jaar geleden) voor het laatst gebruikt. In een romantische bui overweeg ik nog wel 's om de plaatjes ook mijn huidige boot te monteren..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 17 jan 2024 13:51 #1535448

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13452
IJmuiden - Harwich zonder kaart(en)

Vaart IJmuiden uit in westelijke richting. Spoedig zie je windmolens. Daar vaar je aan de noordkant voorbij. Als je die voorbij bent ga je in west zuid westelijke richting verder. Je oriënteert je op twee productieplatforms die je op gepaste afstand passeert. (>500 meter). Je vervolgd in de zelfde richting. Na een mijl of 20-25 zie je een windmolenpark. Daar vaar je aan de zuidkant langs. Na nog weer 20 mijl zie je de Engelse kust. Als je die nadert let je op dat je een windmolenpark en vervolgens een paar boeien zuid van je laat. Op enkele mijlen van de kust ga je de kust volgen totdat je mij de ingang van Harwich bent. Goed te herkennen aan de container haven.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 17 jan 2024 15:00 #1535456

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7281
Gewoon even proberen. Zet je GPS/AIS een aantal uren af. En vaar met beperkt zicht een bepaalde route.

Heb je nog wel een goed werkend kompas aan boord ? Een nauwkeurig mechanische log ?

Plastic kaartliniaal. Kaartpasser. Bijgwerkte kaarten ?

Stroomtabellen ?

Klassieke navigatie gebruiken en geen route beschrijving, zoiets bij de derde windmolen rechts en dan rechtdoor.

Het is jammer, maar gaat niet meer. De combinatie kan nog wel.

Ook met de auto gaat het niet meer zonder navigatie. De weg vragen in een stad ? Je enige hoop is een stadsplattegrond en hopelijk heb je nog een stads plattegrond in de auto.

Weet trouwens niet eens of een stratenboek nog wel verkrijgbaar is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 17 jan 2024 15:08 #1535457

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8638
De Engelsen, de Admirality charts, hebben natuurlijk wel de norm gezet, maar hun kaarten gebruik je niet op een jacht, veel te groot. Zeeschepen met een dubbel ECDIS-systeem hebben ze ook niet nodig. Dus de omzet zal flink gedaald zijn.
En het monnikenwerk om de kaarten te actualiseren is daarmee verdwenen, elke maand een nieuwe CD er in: dat zal geen stuurman erg vinden.

Voor leveranciers voor jachten als NV Verlag enz. enz. zijn de papieren kaarten ook een keer E.O.L.

Tussen wal en schip vallen hierdoor wel de kleine commerciële zeeschepen. Die zullen dan ook een dubbel ECDIS-systeem moeten aanschaffen. Ik ken er eentje die vaart met nu papierenkaarten en OpenCPN en dat is zeker niet de enige.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 17 jan 2024 15:29 #1535462

brambo schreef :
Gewoon even proberen. Zet je GPS/AIS een aantal uren af. En vaar met beperkt zicht een bepaalde route.

Heb je nog wel een goed werkend kompas aan boord ? Een nauwkeurig mechanische log ?

Bijna niemand vaart nog met een mechanisch Sumlog of Walker sleeplog, dus je zult sowiezo afhankelijk zijn van electriciteit. Diezelfde electriciteit waar je je kaartplotter mee kunt voeden, je tablet of telefoon laden etc.

Blijft over het uitvallen van het GPS systeem. Dat risico lijkt mij klein genoeg om geen maatregelen voor te nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 17 jan 2024 15:32 #1535464

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1683
Zo'n 27" monitor op de plek van oude kaarttafel zou mijn animo voor papieren overzeilers voor het overzicht behoorlijk onderuit halen.

www.beetronics.nl/27-inch-touchscreen

Kwestie van tijd denk ik; dan liggen papieren kaarten, passers, potloden en bretonplotter samen met sleeplog en sextant op zolder. Vraag is of we het kompas nog laten zitten aan boord als we net zo goed COG kunnen sturen?
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 17 jan 2024 15:32 #1535465

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2883
Of electronsche kaartsystemen worden zodanig dat je zelf kaart uitsneden kunt maken en printen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 17 jan 2024 15:35 #1535466

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6451
De kleine beroeps hebben inderdaad een probleem.
Wij mogen gewoon onze eigen kaarten printen. Even langs de copy-shop.
De RWS waddenkaart heb je dan op papier.
Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]

Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 17 jan 2024 15:36 #1535467

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2883
rooiedirk schreef :
De kleine beroeps hebben inderdaad een probleem.
Wij mogen gewoon onze eigen kaarten printen. Even langs de copy-shop.
De RWS waddenkaart heb je dan op papier.
Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]


Als we dan bij jou kopietjes kunnen bestellen?;)
JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 17 jan 2024 15:45 #1535469

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27154
Een man vliegt in een luchtballon boven het land en beseft dat hij verdwaald is. Hij ziet beneden een man lopen en daalt tot hij binnen gehoorafstand is…

“Neem me niet kwalijk,” roept hij, “Kunt u mij misschien helpen? Ik heb mijn vriend beloofd hem een half uur geleden ergens te ontmoeten, maar ik weet niet waar ik ben!”

De man beneden antwoordt: “Ja. U bent in een heteluchtballon en zweeft ongeveer 10 meter boven de grond. U bevindt zich tussen de 51 en 53 graden noorderbreedte en tussen de 5 en 7 graden oosterlengte.”

“U bent zeker een IT systeembeheerder?” zegt de man in de heteluchtballon.

“Inderdaad” zegt de ander, “maar hoe weet u dat?”

“Wel”, zegt de man in de ballon: “alles wat u zegt is technisch gesproken juist, maar ik heb helemaal niets aan die informatie. En al met al ben ik nog steeds verdwaald.”

De man op de grond kijkt omhoog en zegt: “U bent zeker manager?”

“Dat klopt”, zegt de man in de ballon, “maar hoe weet u dat?”

“Heel eenvoudig. U heeft geen idee waar u bent. U weet al helemaal niet waar u naartoe gaat. U heeft iets beloofd terwijl u geen idee heeft hoe u die belofte moet waarmaken en u verwacht van mij dat ik uw probleem oplos. U verkeert nog steeds in dezelfde positie als voor wij elkaar ontmoetten, maar op een of andere manier is het nu ineens mijn schuld.”
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.371 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl