Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Is er toekomst voor de papieren kaart?

Is er toekomst voor de papieren kaart? 20 jan 2024 12:33 #1536049

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27157
3Noreen schreef :
Calidris schreef :
Verdenk jij nu een substantieel deel van ZF leden ervan dat ze onder een steen liggen?

Mijn indruk is dat dit draadje in ieder geval onder een hele dikke steen vandaan komt. Wat mij betreft kun je de laatste 10 jaar al zeker niet meer de Noordzee op een verantwoorde manier oversteken zonder elektronische navigatie.

Laten we wel wezen. Waarom stopt de UKHO met het maken van papieren kaarten ? Omdat ze niet verkocht worden. Waarom worden ze niet verkocht ? Omdat ze niet gebruikt worden. Zo simpel is het.

Misschien even toelichten/aanvullen waarom ze niet meer gebruikt worden. Ik denk dat het voornamelijk komt door de verplichting voor (dubbele) ECDIS in de koopvaardij. De koopvaardij is hun grootste klant, niet de pleziervaart.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 20 jan 2024 12:33 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 20 jan 2024 12:37 #1536051

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27157
3Noreen schreef :
Mijn indruk is dat dit draadje in ieder geval onder een hele dikke steen vandaan komt.

Het ging mij er om dat WL een verwijzing deed naar andere GNSS systemen, als of dat niet algemeen bekend is anno 2024.
Ik kan het mis hebben, maar las een beetje als een vorm van lichte minachting voor de gemiddelde ZF lezer.

Maar ja informatie kan zelden teveel zijn,toch?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 20 jan 2024 12:53 #1536056

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1683
Ik lees hier tussen de regels door sowieso wel wat minachting voor zeilers die gewoon op hun plotter naar de overkant toeren en waarvoor sextant of sleeplog hooguit nut hebben in een antiquariaat.....maar waarschijnlijk is dat slechts nostalgisch enthousiasme ;)
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 20 jan 2024 13:18 #1536058

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6451
Persoonlijk denk ik dat de UKMO papieren kaarten blijft uitgeven, maar dan als afdruk van een ENC kaart. De 'raster' kaarten die zoals nu met de hand gemaakt worden gaan wel verdwijnen.

Mijn Mening, niet gestaafd door enige kennis :) Zoiets zoals ze in Noorwegen doen, printing on demand! s'Middags bij de lokale boekhandelaar kaarten bestellen, die worden s'nachts terplekke geprint, en s'ochtends kaarten, helemaal bijgewerkt, ophalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 20 jan 2024 13:29 #1536061

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27157
Watermaat schreef :
Ik lees hier tussen de regels door sowieso wel wat minachting voor zeilers die gewoon op hun plotter naar de overkant toeren en waarvoor sextant of sleeplog hooguit nut hebben in een antiquariaat.....maar waarschijnlijk is dat slechts nostalgisch enthousiasme ;)

Ja, klopt wel.

Ik vaar 100% elektronisch, maar ben wel ouderwets geschoold op de zeevaartschool. Daar heb ik zeker geen spijt van, integendeel, maar om nu á la minuut ff te vragen hoe een sextant werkt duurt wel weer even.

Maar mensen zoals RooieDirk en de vorige eigenaress van de Tooluka schudden dat zo uit hun mouw, mooi hé! En het nog goed onderichten ook, zoals ze nog steeds doet op de Enkhuizer Zeevaartschool.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 20 jan 2024 13:40 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 20 jan 2024 14:13 #1536066

Even ter zijde , veel mensen denken ik koop een sextant en ik kan bepalen waar ik ben :woohoo:

Helaas een sextant is slechts een onderdeel van het hele gebeuren , het meet de hoek voor je tussen de horizon en de zon . Dat is alles meer niet .

Net als een fatsoenlijk klokje om je tijd te bepalen en de tijd die verstreken is tussen je hoek meting met de sextant en het uitrekenen .

Pas dan duiken we de wereld in van tabellen en azimut en nog veel meer wiskundig gedoe .

Het is dus allerminst even , maar wel heel leuk en hoe vaker dat je het doet hoe makkelijker het wordt , ook de hoek meten met de sextant , op de wal redelijk simpel maar nu op een boot in de golven , het moet nauwkeurig !!!! dus even een graad of 5 er naast geeft een totaal andere lengte dan je zou willen .

Reken af hinkelijk hoe wiskundig dat je bent maar neem gemiddeld , kun je na 2 dagen boekwurmen een lengte uitrekenen maar dan snap je het nog niet op de automatische piloot .

Na veel herhalen de stof echt snappen zitten vele zonnetjes schieten en uren rekenwerk , echt uren ........

tis wel heel leuk :)

Papieren kaart vrij noodzakelijk :evil:
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Laatst bewerkt: 20 jan 2024 14:16 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 20 jan 2024 14:23 #1536068

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13463
Ik heb vorig jaar mijn Freiberger Drum sextant hier op ZF verkocht. Ik was er wel klaar mee. Zelfs niet mee gehad op mijn laatste tocht naar de Azoren. Op ZF nog een draadje over geweest. Wel of niet een sextant meenemen op zo'n tocht.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 20 jan 2024 14:24 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 20 jan 2024 14:33 #1536069

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13463
Neem nu de inmiddels berucht geworden munitiestortplaats. Hoe ga je bepalen of je daar niet doorheen vaart zonder GPS ? Of gewoon met een grote boog er omheen varen. Lijkt ook niet zo tot de mogelijkheden te behoren. Voor je het weet zit je in iets anders waar je geacht wordt niet te varen.


You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 20 jan 2024 14:49 #1536072

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6451
Neem nu de inmiddels berucht geworden munitiestortplaats. Hoe ga je bepalen of je daar niet doorheen vaart zonder GPS ?
Als zelfs dat al niet meer lukt zonder GPS dan .....
NW en SE punt een gele ton, en bovendien produktie platforms 2nM N,S en W van het gebied.

Maar als GPS uitvalt wordt het een gigantische puinhoop op zee. Koopvaardij schepen die het TSS niet meer kunnen vinden, en waarschijnlijk de bestemmingshaven enkel met heel veel moeite. Vissers die de hele tijd met hun netten in wrakken vast zitten en een enkel plezier scheepje dat voor de kust van DenHelder de haven van Scheveningen oproept omdat ie totaal de weg kwijt is :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 20 jan 2024 15:04 #1536074

3Noreen schreef :
Ik heb vorig jaar mijn Freiberger Drum sextant hier op ZF verkocht. Ik was er wel klaar mee. Zelfs niet mee gehad op mijn laatste tocht naar de Azoren. Op ZF nog een draadje over geweest. Wel of niet een sextant meenemen op zo'n tocht.

In geval van nood ruk je ergens een plankje uit .

Zaagt het tot een taartpunt

Graden verdeling er op

Spijker en touwtje met gewichtje

Heb je een poormans sextant waar je redelijk de hoek mee kunt meten .

Het brengt je thuis :)

Als je de rest ook kunt , ben je de boeken met tabellen vergeten , laat dat plankje maar zitten
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 20 jan 2024 15:06 #1536076

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13463
rooiedirk schreef :
Als zelfs dat al niet meer lukt zonder GPS dan .....

Ik ben niet zo'n goede navigator. :) In het pré GPS tijdperk ging ik er vanuit dat mijn positie zoals ik hem inschatte ten minste 5 mijl kon afwijken. Zeker als ik tegen de wind in moest kruisen. Zoals je dat voor kunt stellen dat je moet doen als je met een westen wind van Scheveningen naar Lowestoft wilt. Bij aankomst aan de overkant had ik ook altijd wel een radio baken nodig. Maar die radio bakens zijn er ook niet meer.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 20 jan 2024 15:08 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 20 jan 2024 15:27 #1536080

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6451
Je kan natuurlijk altijd nog wat de Duitsers noemen "Tütennavigation" doen.
Je gaat naar de overkant, zoekt iets van een haven en dan naar de bakker en op het zakje kijken waar je bent :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 20 jan 2024 15:28 #1536081

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27157
3Noreen schreef :
rooiedirk schreef :
Als zelfs dat al niet meer lukt zonder GPS dan .....

Ik ben niet zo'n goede navigator. :) In het pré GPS tijdperk ging ik er vanuit dat mijn positie zoals ik hem inschatte ten minste 5 mijl kon afwijken. Zeker als ik tegen de wind in moest kruisen. Zoals je dat voor kunt stellen dat je moet doen als je met een westen wind van Scheveningen naar Lowestoft wilt. Bij aankomst aan de overkant had ik ook altijd wel een radio baken nodig. Maar die radio bakens zijn er ook niet meer.

:laugh: Herkenbaar
Of bij nadering an de kust een uur lang op de radar kijken en de kaarten er naast om de kustlijn te herkennen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 20 jan 2024 15:52 #1536085

rooiedirk schreef :
Maar als GPS uitvalt wordt het een gigantische puinhoop op zee. Koopvaardij schepen die het TSS niet meer kunnen vinden, en waarschijnlijk de bestemmingshaven enkel met heel veel moeite. Vissers die de hele tijd met hun netten in wrakken vast zitten en een enkel plezier scheepje dat voor de kust van DenHelder de haven van Scheveningen oproept omdat ie totaal de weg kwijt is :)

Op zee is nog daaraan toe. Maar wat dacht je van het wegverkeer? Alles en iedereen (ook vrachtverkeer) is volledig afhankelijk van GPS. Als dat uitvalt, breekt compleet de pleuris uit.
Hoewel ooit bedoeld voor militair gebruik, inclusief "selective availability" is het nu vooral een civiel systeem voor het grote publiek. Hoewel het nog steeds in beheer is van de Amerikaanse defensie, als ik het wel heb.
Dat ome Donald dat op een kwade dag uit gaat zetten, geloof ik niet. Dan krijgt ie grote ruzie met zijn eigen auto-industrie en logistieke sector.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 20 jan 2024 16:05 #1536088

Welnee , pakken we gewoon weer bij de pomp een kaart .

Grote verschil met de zee , de wegen zijn er . Bij elke weg staat een bordje hoe hij heet .

Dan hebben we nog duizenden borden met pijlen en afstanden naar plaatsen .

Op de weg is er niets aan de hand zonder gps

:)
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 20 jan 2024 16:12 #1536093

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1683
Ik leerde vroeger (pre-gps) altijd dat je duidelijk een paar mijl naast een haven moest mikken, zodat je zeker wist welke kant je op moest als je de kust zag.

Zo redden ze zich een paar eeuwen geleden langs de kust:

Blijft natuurlijk allemaal nostalgie, net als mijn stroboscooplamp om de onstekings van de auto af te stellen en de bandrecorder die ik afgelopen jaar toch maar eens naar de stort heb gebracht.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 20 jan 2024 16:14 #1536094

Jeroen-Pion schreef :
Welnee , pakken we gewoon weer bij de pomp een kaart .

Grote verschil met de zee , de wegen zijn er . Bij elke weg staat een bordje hoe hij heet .

Dan hebben we nog duizenden borden met pijlen en afstanden naar plaatsen .

Op de weg is er niets aan de hand zonder gps

:)

Daar zou ik nog niet zo zeker van zijn, ik denk dat er ook op de wal heel veel systemen afhankelijk zijn van GPS. Wat in de praktijk ook heel erg betrouwbaar is (qua beschikbaarheid dan, nauwkeurigheid laat voor sommige toepassingen nog te wensen over).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 20 jan 2024 16:18 #1536096

Vroeger in de VOC tijd was men vrij goed in staat om de breedte te bepalen .

Dus zeilde men vaak erop , Portugal heeft een veel gebruikte breedte voor een oversteek . Men bleef op die breedte varen tot men weer land zag .

Toen er eindelijk een klok was die mee kon op een schip kon en dus tegen het schommelen kon ( klokken waren er wel ) men pas aan de gang met de lengte graad .
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 20 jan 2024 16:21 #1536097

Smooth Operator schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Welnee , pakken we gewoon weer bij de pomp een kaart .

Grote verschil met de zee , de wegen zijn er . Bij elke weg staat een bordje hoe hij heet .

Dan hebben we nog duizenden borden met pijlen en afstanden naar plaatsen .

Op de weg is er niets aan de hand zonder gps

:)

Daar zou ik nog niet zo zeker van zijn, ik denk dat er ook op de wal heel veel systemen afhankelijk zijn van GPS. Wat in de praktijk ook heel erg betrouwbaar is (qua beschikbaarheid dan, nauwkeurigheid laat voor sommige toepassingen nog te wensen over).

Maar dat is wat anders dan het stukje waar je dit zei “ Maar wat dacht je van het wegverkeer? Alles en iedereen (ook vrachtverkeer) is volledig afhankelijk van GPS. Als dat uitvalt, breekt compleet de pleuris uit.“

De speciaal transporten worden nog op papier gereden met een route vooraf bepaalde , gps nee dankjewel. Staat gewoon uit .

Dat valt reuze mee , chauffeur blij , planner sjaggerijnig omdat hij niet meer mee kan kijken . Die auto loopt wel ;)
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Laatst bewerkt: 20 jan 2024 16:22 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 20 jan 2024 16:37 #1536100

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1668
Smooth Operator schreef :
Hoewel ooit bedoeld voor militair gebruik, inclusief "selective availability" is het nu vooral een civiel systeem voor het grote publiek. Hoewel het nog steeds in beheer is van de Amerikaanse defensie, als ik het wel heb.
GPS is net als de internettechnologie een Pentagon ontwikkeling. Om goedkeuring te krijgen voor de grote investeringen heeft men het congres moeten beloven het resultaat ook ter beschikking te stellen aan de burgerij. Typisch iets voor de open Amerikaanse samenleving, zie ik de Chinezen niet zo gauw doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 20 jan 2024 16:54 #1536103

Als ik het goed begrepen heb, gaan er heel wat tractoren, vliegtuigen, drones en raketten een rare koers aanhouden zonder gps.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 20 jan 2024 17:00 #1536104

Das maar even , ooit deed men het ook zonder gps .

We doen nu net of we het al eeuwen gebruiken , even hoe snel men dus verslaafd raakt aan technologie en zonder eigenlijk dus niet meer kan functioneren ;

De eerste GPS-satelliet werd in 1974 gelanceerd. De jaren daarop ging men gestadig verder met het lanceren van nieuwe satellieten en het vervangen van oudere. In 1993 zag het netwerk van GPS-satellieten eruit zoals we het vandaag kennen. Op 27 april 1995 werd het GPS-systeem volledig operationeel verklaard.


:blink:
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 20 jan 2024 17:06 #1536105

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13463
Ooit liepen we in ons blootje door het oerwoud en werden we gemiddeld dertig jaar oud. Nu zijn we verslaafd aan kleding en 1001 dingen meer en worden we gemiddeld >80
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 20 jan 2024 17:14 #1536107

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27157
Smooth Operator schreef :
rooiedirk schreef :
Maar als GPS uitvalt wordt het een gigantische puinhoop op zee. Koopvaardij schepen die het TSS niet meer kunnen vinden, en waarschijnlijk de bestemmingshaven enkel met heel veel moeite. Vissers die de hele tijd met hun netten in wrakken vast zitten en een enkel plezier scheepje dat voor de kust van DenHelder de haven van Scheveningen oproept omdat ie totaal de weg kwijt is :)

Op zee is nog daaraan toe. Maar wat dacht je van het wegverkeer? Alles en iedereen (ook vrachtverkeer) is volledig afhankelijk van GPS. Als dat uitvalt, breekt compleet de pleuris uit.
Hoewel ooit bedoeld voor militair gebruik, inclusief "selective availability" is het nu vooral een civiel systeem voor het grote publiek. Hoewel het nog steeds in beheer is van de Amerikaanse defensie, als ik het wel heb.
Dat ome Donald dat op een kwade dag uit gaat zetten, geloof ik niet. Dan krijgt ie grote ruzie met zijn eigen auto-industrie en logistieke sector.

Volgens mij valt sinds Clinton onder DOT, Department of Transport.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 20 jan 2024 17:17 #1536108

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27157
Jeroen-Pion schreef :
Vroeger in de VOC tijd was men vrij goed in staat om de breedte te bepalen .

Dus zeilde men vaak erop , Portugal heeft een veel gebruikte breedte voor een oversteek . Men bleef op die breedte varen tot men weer land zag .

Toen er eindelijk een klok was die mee kon op een schip kon en dus tegen het schommelen kon ( klokken waren er wel ) men pas aan de gang met de lengte graad .

Heb jij de wrakkenkaarten wel eens bekeken?
Sinds de komst van GPS is het aantal strandingen met 90% afgenomen, daar heeft de directeur van de Enkhuizer Zeevaartschool Henk Wever ooit studie naar gedaan.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.283 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl